Specificaties 1-bay NAS met 1,5TB opslag - Bekijk alle specificaties

WD My Book World Edition 1,5TB Review

Zorkman 20 augustus 2010, laatste update op 20 augustus 2010, 2.915 views

WD My Book World Edition 1,5TB

Pluspunten

• prijs
  • linux (ssh+ipkg= veel plezier)
  • snelheid al veel beter tov de eerste versie

Minpunten

• Twonky mediaserver (5.1) niet (intu´tief upgradable)
  • Twonky weiger bestanden te delen in mappen die niet reeds geconfigureerd waren

Features Score: 5
Dit is mijn eerste review en eigenlijk een ruwe draft. Als ik meer ervaring heb met het product zal ik nu en dan de inhoud een beetje updaten.

Ik heb onlangs deze My Book world edition gekocht (1.5 TB).
Er is reeds een tweede versie, maar deze vond ik nog te duur en ik heb geen nood aan een RAID opstelling. Het is mijn eerste NAS en tot nu toe ben ik hierover zeer tevreden.

foto

Aansluitingen
USB 2.0
Gigabit Ethernet

Installtie
Plug and play eigenlijk, alles werkt standaard naar behoren.
De belangrijkste reden waarom ik deze kocht was echter omdat dit de goedkoopste NAS van 1.5Tb was, die ook nog een gemakkelijk aan te passen was (ssh access, ipkg installeren...).
Om SSH access te krijgen moest vroeger nog wat geprutst worden/custom firmware erop gezet worden, maar in de huidige firmware versie is het mogelijk dit te activeren via de webinterface.
Ipkg installeren liep van een leien dak en nu zijn verschillende features slechts een ipkg install verwijderd.
Twonnky mediaplayer 5.1 is standaard ge´nstalleerd en ik heb nog geen pogingen ondernomen om deze te upgraden (geen idee hoe simpel/moeilijk dit zou zijn).

Gebruik
Bij mij is de My book verbonden via een ethernet kabel met mijn FON (2201) die openWrt draait. Mijn PS3 is eveneens verbonden met een ethernet kabel. De FON is zowel client bij mijn andere draadloze router (die verbonden is met het net), als access point voor verschillende laptops en een GSM. Een externe HD is verbonden met de My Book via USB.

Alle computers zien de gedeelde schijf (inclusief USB), ook de PS3 herkent de mediaserver (Twonky).
Wanneer de PS3 draadloos verbonden was met de FON heb ik verschillende keren last gehad van disconnects, maar of dit aan dee My Book, de FON, de PS3, Twonky of de UPNP enabled (wat blijkbaar niet aan te raden is bij die versie van Twonky + PS3) lag weet ik niet. Wanneer de PS3 via ethernet kabel verbonden is werkt alles echter perfect.
Twonky weigert ook dingen te indexeren die niet in de reeds geconfigureerde mappen staan (Shared Videos, Shared Music en Shared Pictures), hoewel ik deze toegevoegd in de bibliotheek van Twonky.

De snelheid is wel ondermaats wanneer ik de schijf wireless benader:
wireless: 2-3MB/s max, soms <1MB
wired: 10MB/s write, 24MB/s read
Met TCP tuning en MTU aanpassingen zou dit mogelijk nog 70% kunnen verbeteren (nog niet geprobeerd)
Dit zal echter aan mijn FON liggen vermoed ik.

Ik ben eveneens van plan Mionet uit te schakelen en dan eens de snelheid te testen, want ik vermoed dat dit nogal wat recourses gebruikt.

Uiterlijk
Niet echt belangrijk voor mij (en is persoonlijk), maar ik vind dat hij er wel afgewerkt uitziet.

Verbruik
Ik dacht +/-15W, en in deze versie is er reeds een stand-by functie ingebouwd (in de eerste versies was deze er niet denk ik).

Heb jij ook een WD My Book World Edition 1,5TB?

De snelheid wireless zal niet veel veranderen, aangezien dit een euvel is wat alle NASsen met deze chip hebben... Verder nette review vind ik :D Evt. fotootje erbij om het geheel wat aan te kleden :D
bij deze aangepast met een foto (en de dimensies en aansluitingen)