Specificaties 2,44" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Bold 9700 Zwart Review

havana 17 augustus 2010, laatste update op 19 augustus 2010, 2.834 views

BlackBerry Bold 9700 Zwart

Pluspunten

• Accucapaciteit
  • Snelheid
  • Stabiliteit
  • QWERTY toetsenbord

Minpunten

• Toetsenbordblokkering
  • Apart abonnement nodig
  • Kwaliteit YouTube filmpjes
  • Kwaliteit van de camera zonder daglicht

Na een jaar in het buitenland te hebben gebeld met een oersimpele Nokia, was ik terug in Nederland weer op zoek naar een smartphone. Voordat ik vertrok had ik een Nokia E51, een toestel dat mij prima beviel. Toch wilde ik niet meer terug naar Symbian (buggy, traag, geen apps). Ik heb me uitgebreid georiënteerd op een nieuwe telefoon, uiteindelijk ging de keuze tussen een iPhone en een BB9700. Nadat ik een paar weken een iPhone 3GS had geleend van een kennis is de keuze definitief op de BB gevallen. Ik heb nogal lompe vingers en het is voor mij onmogelijk om op een iPhone enigszins snel te typen. Bovendien vind ik de accuduur van 1 dag op z'n zachtst gezegd teleurstellend. Tel daarbij op dat je de telefoon simlockvrij moet kopen tenzij je naar het kindernetwerk van T-Mobile moet (geen optie voor mij) en de keuze voor de BB was gerechtvaardigd.

Eerste indruk

Vooraf was ik nogal huiverig voor de menustructuur. Ik heb vrijwel mijn hele leven met Nokia gebeld en iedere keer als ik een telefoon van een ander merk vasthield wist ik weer waarom bij Nokia bleef - juist vanwege de menustructuur. Ik had bovendien wel eens BBs van collega's in mijn handen gehad en ik vond het OS destijds eerlijk gezegd lachwekkend. Deze verwachting bleek echter onterecht, OS5 op de BB werkt erg gebruiksvriendelijk, stabiel en zeer snel. Geen eye-candy zoals bij de iPhone, maar ik ben van het type die in Windows XP de Teletubbie kleuren ook direct uitzet - ik heb daar geen behoefte aan.

Bladeren door het menu verloopt erg soepel m.b.v. de BB en escape toets en het uitstekende trackpad. Het loont overigens zeker om je eventjes via internet te verdiepen in de vele sneltoetsen, hierdoor kun je nog sneller werken. Ook het multi-tasken werkt prima en heeft geen merkbare invloed op de prestatie.

Vooraf was ik ook niet zeker of het formaat van de telefoon een succes zou zijn. Ik draag veel (redelijk strakke) spijkerbroeken maar het apparaat neemt nauwelijks meer ruimte dan een "gewone" telefoon. Ook bij het bellen is de extra breedte niet hinderlijk. Het toestel voelt overigens zeer robuust aan. De gesprekskwaliteit is beter dan iedere Nokia die ik eerder heb gehad (en dat zijn er nogal wat...). Het volume kun je heel eenvoudig bijsturen m.b.v. de toetsen aan de zijkant.

Dan de batterijduur, een heet hangijzer these days. Deze is dik in orde voor een smartphone. Ik haal de 3 dagen makkelijk, en ik zit nog in de "speelfase" dus ik ben veel aan het kloten op mijn telefoon. Wanneer je de (overigens oerlelijke) meegeleverde holster gebruikt, schijn je nog langer met je accu te kunnen. Er zitten speciale magneetjes in die de BB in een soort hybernate modus zetten.

Tot slot het toetsenbord - mijn eerste QWERTY toetsenbord. Op mijn vorige werk deed ik met mijn E51 wel eens tikwedstrijdjes met mijn BB collega's en ik won steevast m.b.v. T9. Het kost inderdaad even tijd voor je gewend bent aan een QWERTY toetsenbord, maar de snelheid begint langzaam te komen en ik maak vrijwel geen tikfouten. Dat was bij het touchscreen van de iPhone wel anders. Tevreden dus.

Email en internet

Een BB koop je - naast bellen en SMS'en - natuurlijk ook voor email, internet en andere mobiele diensten. Zoals wellicht bekend heb je daar bij een BB een apart (z.g. BIS) abonnement voor nodig. Alhoewel ik dit nog altijd vrij vreemd vind heb ik (na het lezen van het overigens uitstekende topic op GoT) besloten gewoon mijn verlies te nemen en zo'n abonnement afgesloten via mijn provider Vodafone. Het e.e.a. is zo ingesteld, zowel mijn XS4ALL account als mijn werk email (via OWA) heb ik binnen 5 minuten aan de gang. Push email werkt op de één of ander manier vrij variabel qua snelheid; soms komt een mail eerder binnen dan in Thunderbird maar meestal 2-8 minuten later. Vind ik persoonlijk geen groot probleem.

Internetten kun je doen via de ingebouwde browser, daarnaast heeft Opera ook een gratis browser beschikbaar. Persoonlijk vind ik de Opera browser een drama en de ingebouwde browser boven verwachting goed. Het schijnt dat er in het (zeer binnenkort verwachte) OS6 een volledig nieuwe browser zit die nog een stuk beter is. Voor mij werkt de huidige browser echter al heel goed.

De snelheid van internet valt me niks tegen. Als er geen 3G beschikbaar is pakt de BB automatisch GPRS. Indien je aangemeld bent op een WiFi dan wordt automatisch WiFi gebruikt. Als Vodafone gebruiker in Nederland eigenlijk overbodig, maar voor T-Mobile slachtoffers wellicht een handige optie :P

Basisfuncties

Het is bij een nieuwe telefoon altijd even zoeken naar de juiste werking van de basisfuncties. Toch voelde ik mij na een uurtje of wat spelen al thuis in het menu. Veel zoeken in het GoT topic beantwoordt 9 van de 10 vragen. RIM houdt het simpel en dat is toch de kracht van de BB. De contactenlijst is erg duidelijk en snel toegankelijk. Je kunt desgewenst alle type berichten (SMS, email maar ook Facebook, PingChat en WhatsApp) in één map laten binnenkomen. Ideaal, want dat bespaart weer wat ruimte op het homescreen.

Een zwak punt van de BB is de toetsenbordblokkering, die je aan moet zetten met een knop aan de bovenkant. Lijkt ideaal, maar in je broekzak gaat de blokkering er vaak per abuis af. Naar alle waarschijnlijkheid wordt dit probleem opgelost in OS6, tot die tijd kun je als paardenmiddel een schermwachtwoord instellen (ik gebruik "qwer"). Dat werkt vrij goed.

Themes

Tegenwoordig is vrijwel alles customizable aan een smartphone en dat geldt zelfs voor de toch van oudsher simplistische BB. Er zijn duizenden themes te downloaden, zowel gratis als betaald. Goede plaatsen om te zoeken zijn de BB Appstore en het speciale subforum van Crackberry. Het fijne is dat je in principe talloze themes naast elkaar kunt installeren en binnen een paar seconden kunt switchen. Je hebt themes die een z.g. "today" functie hebben, dat wil zeggen dat je wanneer je bijvoorbeeld op het mailicoontje staat, het homescreen direct de headers van de meest recente mails weergeeft. Zelf houd ik het liever bij een rustig homescreen (ik gebruik het DC7 theme), gelukkig hebben de meeste themes ook een versie zonder "today" functie. Zoals gezegd is voor ieder wat wils. Niet alles themes hebben trouwens slot voor een weather-app, voor mij wel een must.

Apps

Apps zijn niet meer weg te denken uit de wereld der smartphones. Laten we eerlijk zijn: verreweg de meeste apps zijn niet interessant. Het gaat om de apps die wél bruikbaar zijn en daarvan zijn er voor de BB meer dan genoeg. Ik gebruik BeWeather Free voor het weer, ÜberTwitter, Facebook, Google Maps voor oriëntatie, Teletekst, WhatsApp voor gratis berichten versturen en het uitstekende maar helaas wel betaalde BerryBuzz. Met die laatste applicatie kun je de knipperende LED die op de BB zit helemaal naar hartelust customizen. Zo betekent bij mij een blauw lichtje een Facebook bericht, een groene een WhatsApp bericht en een gele een nieuwe email. Wit met rood betekent accu bijna leeg, etc, etc. Ook kun je trilsignalen toewijzen en (niet onbelangrijk) 's nachts de hele boel weer uitzetten. Een must-have, deze app. Verder gebruik ik Player for Youtube, een must aangezien de ingebouwde browser geen YT filmpjes afspeelt.

Onboard features

Uiteraard zitten er standaard ook een hoop programma's en functionaliteiten op de BB. De muziekspeler is simpel maar werkt perfect en het geluid is prima. Ook fijn is dat je iedere mini-jack kunt gebruiken. Synchroniseren van muziek moet wel indirect via iTunes of WMP - dit vind ik als WinAmp gebruiker een nadeel. Opslaan geschiedt trouwens op de meegeleverde microSD van 2 GB, uiteraard uit te vervangen door een groter exemplaar (32 GB is zelfs mogelijk).

De 3,2 MP camera werkt prima bij daglicht; helaas zijn 's avonds vrijwel alle foto's bewogen. Dit euvel schijnt verholpen te zijn bij de nieuwe camera die op Torch zit. Toch vind ik de camera bij daglicht niet slecht. De flits die erbij zit kun je overigens uitstekend gebruiken als zaklamp (via de videomodus).

Tot slot nog de uitstekende agenda - al jaren één van de sterkste punten van de BB. Je kunt 'm uiteraard synchroniseren met Outlook maar ook met Google.

Beperkingen

Zoals ieder apparaat heeft de BB beperkingen. Bijvoorbeeld het ontbreken van turn-by-turn navigatie. Vind ik persoonlijk geen probleem aangezien ik een TomTom in mijn auto heb liggen die het meer dan uitstekend doet. Bovendien ben ik vaak aan het bellen in de auto en dan heb je sowieso veel meer aan een losse GPS.

Iets anders is de kwaliteit van YouTube filmpjes. Op de iPhone zien die er inderdaad beter uit. Tjsa, als je zoals ik af en toe eens een filmpje bekijkt geen groot issue.

Dan het scherm. Het heeft een lage resolutie en dat is in deze tijden van full-HD voor sommigen waarschijnlijk een absolute doodzonde. Persoonlijk vind ik het allemaal reuze meevallen en bovendien gebruik mijn BB niet om films op te kijken. Natuurlijk, het scherm van een iPhone (met name de 4) is stukken groter en beter maar die telefoon doet dan ook nauwelijks een dag met een accu. Ieder nadeel.....

RIM probeert de laatste jaren hun "less is more" principe een beetje te rijmen met de features van concurrenten. Met de 9700 heeft RIM een telefoon neergezet die naast krachtig, snel, stabiel en doeltreffend ook een echte smartphone is met internet en IM, video en muziek. De kracht van de BB ligt mijns inziens echter toch bij de basis: bellen (batterijcapaciteit!), SMS en mail. Al bij al een erg fijn apparaat.

Heb jij ook een BlackBerry Bold 9700 Zwart?

Mooie review! Niet te lang en het leest makkelijk. Heb zelfd de Bold 9700 besteld!
Mooi overzichtelijk verhaal! Heb hem zelf ook en erg enthousiast over. Vooral idd als Nokia-gebruiker is het menu lekker overzichtelijk!
Heb 'm net besteld (in wit) en raak nóg enthousiaster door je review! Erg uitgebreid en toch bondig, zo lees ik ze het liefst. :)
Ik gebruik zelf ook winamp + de bb9700, maar ik zie het probleem niet ? De blackberry desktop software haalt idd de media via wmp of itunes, je kan daar geloof ik ook alleen alle nummers van een artiest of van een album overzetten naar de telefoon, dus niet enkel 1 nummer apart.

Ik sluit de bold gewoon aan via sync optie, dus niet speciaal hard disk optie (vraagt hij om als je hem aansluit), waarna ik in windows 7 de sdhc kaart krijg te zien als vb. E:.

Dan kan je gewoon in winamp (ik heb wel pro, maar kan geloof ik ook in non-pro) instellen dat die schijf gebruikt kan worden om muziek op te slaan, daarna kan je gewoon al je muziek wat je wil synchroniseren, ook speellijsten enzo kan je overbrengen (en die werken dan ook nog ;))