Philips E-line 346E2CUAE/00 Zwart

€ 448,90
Specificaties 34" • 3440x1440 • 100Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips E-line 346E2CUAE/00 Zwart Review

hesje 8 april 2021, 1.264 views Product gekocht

Philips E-line 346E2CUAE/00 Zwart

Goede budget 34" UltraWide monitor. Redelijke beeldkwaliteit en features voor deze prijs, maar op meerdere punten merk je uiteraard wel dat het een budget-monitor is.

Pluspunten

• Relatief Goedkoop
  • Goede Prijs-Kwaliteit Verhouding
  • Hoge Schermhelderheid

Minpunten

• Start erg langzaam op

Philips 34" Curved UltraWide monitor

Featureset
De monitor heeft gezien de prijs een prima featureset. USB-C met PD was voor mij een vereiste met mijn Macbook Pro. Erg fijn om maar 1 kabel hoeven aan te sluiten wanneer je gaat werken. De monitor heeft ook een USB hub aan de achterkant, hier ben ik echter wat minder tevreden over.
De hub op zich is prima, maar de upstream verbinding voor deze hub gaat niet via de USB-C kabel. Wanneer je dus daadwerkelijk peripherals wilt aansluiten via het scherm zul je een usb kabel aan het scherm moeten aansluiten voor dataoverdracht met de hub. Het was mijns inziens mooier geweest als dit ook (zoals bij vele andere schermen) via de USB-C kabel gaat.
Eén groot nadeel aan dit scherm is dat het toch wel een goede 5 seconden de tijd neemt om aan te gaan nadat het scherm input krijgt. 5 Seconden klinkt niet erg lang, maar het is erg duidelijk merkbaar t.o.v. andere schermen.
Beeld
Het scherm heeft een hoge helderheid en een prima contrast. Vooral de helderheid is prettig wanneer je bureau bijvoorbeeld voor een raam staat. Ik heb de monitor sinds eind januari 2021 en tot nu toe zijn er nog geen pixeldefecten te zien.
De kleurweergave haalt het natuurlijk niet bij die van het scherm van mijn Macbook Pro zelf, maar het is zeker niet slecht. De kijkhoek is goed, maar voor een gebogen scherm zul je in principe natuurlijk altijd midden voor het scherm zitten.
Een van de dingen waar het scherm wél enigszins last van heeft is ghosting, vooral bijvoorbeeld op een zwarte pagina met witte tekst is dit erg duidelijk te merken, maar in normaal gebruik is het niet problematisch.
Ontwerp en Bouwkwaliteit
Het ontwerp is simpel en het scherm heeft relatief smalle bezels. De voet waar het scherm mee komt is stevig en ziet er ook prima uit, maar voor mij persoonlijk niet hoog genoeg, maar dat zal ook te maken hebben met dat ik meer dan twee meter lang ben.
Het plastic aan de body van het scherm voelt vrij goedkoop aan en is niet met geweldig veel detail gemaakt. Dit zorgt er o.a. voor dat bijvoorbeeld de bovenkant van de bezel niet helemaal aansluit op het scherm. De afstand tussen de bezel en het scherm wisselt aan de bovenkant enigszins per deel van het scherm, maar dit heeft verder geen effect op het functioneren van het scherm. Ook de klep aan de achterkant om stekkers etc. mee te verbergen is vooral functioneel, maar trekt geen volle zalen.
De USB-poorten van de hub aan de linkerkant van het scherm zitten erg dicht op elkaar, dit zou problemen kunnen geven met dikke USB-stekkers.

Prima scherm voor een goede prijs. Heeft een aantal leuke features, maar mist wat afwerking en details. Het blijft uiteindelijk wel een budget scherm.

Heb jij ook een Philips E-line 346E2CUAE/00 Zwart?

Sorry voor wellicht een herhaalvraag: Er worden dus 2 USB kabels aangesloten op de monitor en laptop indien je gebruik wilt maken van de USB hub op de monitor?
De verwarring is groot bij dit scherm, begrijpelijk dat je het nog even vraagt.
Er zijn in totaal 2 kabels nodig om het scherm te laten werken inclusief USB-hub. Namelijk 1 usb-c of hdmi kabel (beeld/geluid) en 1 USB-B kabel (USB-hub).
Het scherm werkt dus ook los van de USB-hub, in dat geval heb je alleen de usb-c of hdmi kabel nodig.
Hahaha, dankje. Dat maakt het misschien ook juist wel leuk omdat het zo raaaarrr is.
We kunnen de USB hub dus beschouwen als een opgeplakte ingebouwde hub.
Bedankt voor je vraag (en het antwoord van Hesje) want het was mij ook niet helemaal duidelijk.

Dus wil je je toetsenbord en muis en webcam en telefoon (ik noem zo maar wat) aansluiten op je monitor (en dat soort dingen wil je misschien wel) dan moet er een extra kabel komen tussen monitor en laptop.

Bijzonder! En goed te vermelden ook.
Oh, zoals jij zegt: het lijkt dus een stand-alone hub te zijn.
Toch haast... ongelovelijk. Maar niet onoverkomelijk. Geen dealbreaker, lijkt me.
@exorbitex en @zetje01, vermoedelijk voor jullie niet meer zo interessant nu twee maanden verder, maar mogelijk voor andere toekomstige lezers van deze review wel:
Ikzelf hoef enkel de meegeleverde usb-c kabel aan te sluiten op mijn laptop, hiermee laad ik mijn laptop op, heb ik beeld en kan ik tevens gebruik maken van de usb hub op het beeldscherm (heb hier muis, toetsenbord en een extra hub op aangesloten met nog andere randapparatuur), dit werkt allemaal hartstikke prima. Ik heb naast de usb c kabel dus geen tweede kabel nodig om de usb hub in het beeldscherm te gebruiken. Erg tevreden met het scherm.

@hesje Ik weet niet wat de reden is dat het bij jou niet op deze manier werkt, maar in andere reviews (o.a. op tweakers) zie ik ook dat mensen (net als mij) de usb hub kunnen gebruiken met alleen een enkele usb c kabel. Is jouw pc/laptop/usb c kabel wel geschikt?

[Reactie gewijzigd door bk1992 op 21 februari 2022 18:05]

Hoi,

Begrijp ik goed dat je dus alsnog een USB A aansluiting nodig hebt om de USB hub in de monitor te gebruiken? Of is dit ook een USB C aansluiting (en moet je dus 2 USB c kabels gebruiken)?
De monitor heeft idd nog een tweede kabel nodig om de usb hub ook te verbinden met je computer. Aan de kant can de monitor is dit een vrouwelijke USB-B v3 aansluiting. Wat voor type usb je aan de kant van je computer gebruikt maakt dan verder niet zoveel uit.
Bedankt voor de snelle reactie! Voor 399 euro kon ik 'm toch niet laten liggen, en als ik de pricewatch op moment van schrijven mag geloven zijn er maar twee 34" Ultrawide monitoren met een USB-C downstream hub (deze filter heb je nodig, voor de toekomstige lezers), allebei rond de 800 euro.
ik heb hem ook gekocht ondanks dat deze functie mist. voor de paar keer dat ik mijn laptop op het grote scherm aansluit overleef ik dat wel.

wat betreft schermen die het wel ondersteunen... ik denk dat dat filter niet goed is.
De 346 b line van Philips €580 en bijv de Dell P3421W €570 ondersteunen dit ook beide