TP-Link AX1800 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco X20 (set van 2 stuks)

Specificaties WiFi-ax • 1-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

TP-Link AX1800 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco X20 (set van 2 stuks) Review

Nas T 8 april 2021, 147 views Product gekocht

TP-Link AX1800 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco X20 (set van 2 stuks)

Registratie, niet mogelijk om DHCP uit te schakelen, en een energieslurper.

Pluspunten

• Voelt degelijk.

Minpunten

• Registreren om instellingen te wijzigen
  • (nog steeds) niet mogelijk om DHCP uit te schakelen
  • Onzuinig (~25 watt idle)
  • Weinig LAN-poorten

Beheerbaarheid Score: 2
Ik wilde mijn huidige router (een TP-Link Archer C7 v2) vervangen/upgraden naar een oplossing, waarbij ik meer bereik heb (achterin de woonkamer, in de keuken en tuin is het bereik niet goed), wifi6, plus seamless roaming (wired backhaul uiteraard).

Helaas ben je genoodzaakt een account te maken om instellingen aan te passen. In mijn optiek geeft dat onnodig extra handelingen en kunnen hiermee gegevens verzameld worden, waar je als koper weinig tot niets aan hebt.

Het instellen gebeurt via een app. Dat werkt vrij netjes, zo krijg je bij een firmware-update bericht van de app dat de data niet op je mobiele telefoon gezet wordt en je daarmee geen kosten maakt. Omdat het modem tevens als DHCP-server fungeert, had ik dat voorheen uitgeschakeld op de rest van de apparaten en wilde ik dat ook op de deco X20 doen. Helaas was er geen optie om dit te doen en na een korte zoektocht op internet bleek dit niet (permanent) mogelijk en was de intentie er zo'n ruime drie maanden geleden wel om dat in de toekomst mogelijk te maken (https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/244548).

Dat verbaasde me, omdat de deco X20 niet bepaald goedkoop is (>€100 per unit) en DHCP-server functionaliteit in/uitschakelen geen uitzonderlijke optie is.
Daarnaast had ik naast de deco X20 een andere oplossing gekocht: routers blijken namelijk zeer onderschatte sluipverbruikers te zijn (de keuze voor de TP-Link in het verleden, was mede vanwege het gebruik, die idle zo'n 5 watt scheelde met het alternatief waarmee ik het toen vergeleek). Elke watt idle kost namelijk €2 op jaarbasis. Bij het alternatief van mijn vorige routeraankoop scheelde het verschil in aanschaf zo'n €50, naast de €10 die ik op jaarbasis zou besparen. Nu, 5 jaar later, scheelt dit dus zo'n €100. Zeker de moeite waard.

Het alternatief dat ik gekocht had, was een set Asus AX55 ("old-skool" routers met meshfunctionaliteit).
Naast dat die set zo'n €25 bespaart in de aanschaf, was het idle verbruik zo'n 7 watt voor de basis-unit, en zo'n 5 watt voor de tweede unit. Eén unit van de deco X20 verbruikte zo'n 25 watt. Nou heb ik niet heel lang gemeten/gekeken, maar dit was voor mij de druppel om de deco X20 los te koppelen. Als een oplossing €25 duurder is, je moet registreren om instellingen aan te passen, géén mogelijkheid tot het uitschakelen van DHCP ondersteunt, én één unit al het dubbele verbruikt van twee unit van een andere oplossing, dan lijkt het me duidelijk dat er betere oplossingen zijn te vinden.

Heb jij ook een TP-Link AX1800 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco X20 (set van 2 stuks)?

Weinig LAN poorten is bekend, en op te lossen met een switch, maar de rest van de nadelen zijn inderdaad showstoppers!
Wel bekend, maar toch bestempel ik het als nadeel: het alternatief dat ik had gekocht, de Asus RT-AX55, heeft 4 poorten (plus WAN = 5). Met een switch is het inderdaad op te lossen, maar dat betekent een extra aanschaf, extra energieverbruik en een extra apparaat wat kapot kan.
...en een extra adapter, dus een extra stopcontact nodig! Je bestempelt het terecht als nadeel.
Goed punt over de energieverbruik, wel raar dat ik 1,2,3 niet de watt verbruik van routers niet kan vinden.
Dat verbaast me ook, zeker in reviews. Het viel me bij de vorige router al op dat het verbruik aardig uiteenliep en onderschatte sluipverbruikers. Doordat ik nu met mesh een tweede (of zelfs derde) verbindingspunt wil hebben, telt het verbruik door. Ik geloof dat de RT-AX55 standalone zo'n 4 watt verbruikt en samen met de mesh-node 7 watt, en dan moet het verbruik van de node er nog bij.

Op TPCDB (the power consumption database) kun je wel het (idle) verbruik vinden van apparatuur, maar het is lastig, omdat de gegevens van individuen komen en het de vraag is hoe het gemeten wordt. Ik heb gelukkig een verbruiksmeter die ook relatief nauwkeurig is bij lage verbruiken.