Huawei FreeBuds 4i (Rood)

Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Huawei FreeBuds 4i (Rood) Review

missmobiletech 13 april 2021, laatste update op 13 april 2021, 751 views Product geleend

Huawei FreeBuds 4i (Rood)

Vandaag de dag zijn bluetooth earbuds langzamerhand een hype aan het worden. Bluetooth earbuds met noise cancelling zijn helaas nog wel aardig duur maar Huawei heeft het voor elkaar gekregen een hele degelijke instapprijs te geven aan deze all round prima oortjes

Pluspunten

• heel licht in je oren (gewicht)
  • Noise Cancelling optie
  • lange accuduur
  • erg goed geluid
  • geheel klein dus makkelijk mee te nemen

Minpunten

• geen draadloos laden
  • doosje ongemakkelijk te openen met 1 hand
  • geen volumebediening op de oortjes

Introductie
Toen Huawei mij vroeg of ik een unboxing video wilde maken van de Freebuds 4i was ik gelijk geïnteresseerd. Niet alleen om die video te maken maar ook om te kijken wat ik van het product zelf vond. Persoonlijk heb ik de Freebuds Pro al een paar maanden en deze bevallen mij heel erg goed. Dit is de duurdere lijn met net iets meer opties dus ik was heel erg benieuwd hoe deze goedkopere versie van de noise cancelling earbuds zouden presteren. Ik nam ze gelijk in gebruik en nog voordat ze ernaar vroegen, had ik al in mijn hoofd dat ik de Freebuds 4i ook verder zou gaan reviewen omdat ik vind dat ze dat waard zijn dus bij deze!
Unboxing
Zoals ik net al aangaf, heb ik een unboxing video gemaakt. Weliswaar in het engels maar alles is duidelijk te zien dus als je hierin geinteresseerd bent, bij deze de link:
Eerste indrukken
Persoonlijk vind ik de rode kleur gelijk geweldig! Waar ik vroeger altijd ging voor zwart all the way, ga ik vandaag de dag veel liever voor de mooie opvallende kleuren en ik was dan ook blij verrast toen ik zag dat ik de rode varianten gekregen had! Het doosje voelt licht en klein in de hand en fun fact, hij is kleiner dan een ei en zo gemaakt dat hij in dat kleine vakje in de (over het algemeen) rechter voorzak van je spijkerbroek past. Dat vakje wat oorspronkelijk gemaakt is om geld en munten in te doen. Het past ook daadwerkelijk maar eerlijk is eerlijk, helemaal fijn voelt het niet, vooral als je zit, en daarnaast ziet het er een beetje raar uit vind ik persoonlijk maar dat gezegd hebbende, hij is wel heel erg compact en past dus ook heel makkelijk in bijvoorbeeld je jaszak. Het doosje voelt erg glad aan maar gelukkig is 1 kant plat zodat hij niet van een oppervlak af rolt.
Bouw
Doosje
Als we het toch over de bouw hebben moet ik zeggen dat het oppervlak echt heel erg smooth aanvoelt, de letters Huawei zien er mooi en glimmend uit afhankelijk in welk licht je ze bekijkt en daaronder zit een kleine led indicator voor als je bijvoorbeeld wilt koppelen of opladen. Je kan het doosje opladen met USB-C, geen wireless charging aanwezig maar ik ben persoonlijk van mening dat wireless charging nog niet wireless genoeg is om echt wireless te zijn dus tot die tijd vind ik bedraad charging helemaal prima. (Hoe vaak kan jij wireless in 1 zin zeggen zonder dat het onzinnig wordt? ;) Het magneetsysteem om het doosje dicht te houden is sterk, het doosje zal niet uit zichzelf open zwaaien maar dit maakt het wel wat onhandig om hem met 1 hand te openen. Aan de rechterkant van het doosje zit een knop waarmee je de oortjes kan koppelen door deze even tot 3 seconden ingedrukt te houden. Hierna zal de led indicator wit gaan knipperen waarna je de oortjes kan verbinden met je device door het bluetooth te kort ingedrukt te houden en een nieuw apparaat te koppelen. Heb je een Huawei toestel met bluetooth aan, dan registreert de telefoon de oortjes uit zichzelf en hoef je alleen op akkoord te klikken voor koppeling.

Oortjes
De oortjes zelf zitten voor mijn gevoel andersom in het doosje. Dit klinkt vreemd maar het voelt zo omdat de Freebuds Pro andersom in het doosje zitten. Een voorbeeld hiervan is te zien in de unboxing video hierboven. Persoonlijk vind ik het lastiger om de Freebuds 4i uit het doosje te halen door hoe ze zitten maar dit kan dus echt iets van mij persoonlijk zijn en iemand anders kan hier wellicht helemaal geen last van hebben. Als je ze eenmaal los hebt voelen ze heel licht aan. Eerlijk is eerlijk, je ziet dat dit goedkopere earbuds zijn als je ze van dichtbij bekijkt. Het materiaal wat gebruikt is, is duidelijk minder premium dan de Freebuds Pro maar met dat in gedachten wil ik wel gelijk zeggen dat de Freebuds 4i natuurlijk ook daadwerkelijk goedkoper zijn en er is een verschil tussen goedkoper en 'cheap'. Er zitten 2 zilveren puntjes op het stokje aan de earbud, 1 onderaan, 1 bovenaan, dit zijn oplaadconnectoren. Verder zit er geen knopje op zoals bij de Pro’s. Er komen 2 extra ear tips bij om op je oren te doen al moet ik zeggen dat degenen die erop zitten voor mij prima aanvoelen.
Gebruik
De Freebuds 4i zijn enorm makkelijk in gebruik. Zoals eerder genoemd zijn ze simpel genoeg te koppelen door het doosje open te doen, bij Huawei toestellen maken ze dan vanzelf contact, bij andere toestellen hoef je alleen het knopje aan de zijkant van het doosje 3 seconden in te drukken. In de AI Life app kan je gebruik wat verder personaliseren, deze app is te downloaden vanuit de Huawei App Gallery en de Play Store al raad ik aan hem vanuit de App Gallery te downloaden, dan werkt hij beter. In de AI Life app kan je de bediening iets aanpassen naar jouw voorkeuren. Bediening wordt gedaan door het bovenste gedeelte van de stokjes kort aan te tikken of langer aan te raken. In de app kan je instellen welke shortcut bij welke aanraking hoort.

De oortjes vallen goed in mijn oren, dit kan zijn doordat ze heel licht ovaal lijken en daardoor beter passen maar of dit echt zo is weet ik niet zeker. Wat ik wel weet is dat ik in ear buds altijd vreselijk vond maar dat zowel de Freebuds Pro als de Freebuds 4i prima zitten. Daarnaast voelen ze heel eerlijk wel echt lichter aan, het is natuurlijk geen kilo verschil, maar je merkt het wel. Ik mis heel eerlijk gezegd wel de hele simpele manier van omhoog of omlaag slepen over de oortjes om het geluid aan te passen die de Freebuds Pro heeft, een hele kleine functie maar zo handig. Nu moet ik mijn telefoon erbij pakken alleen om het geluid aan te passen. Als laatste zal niet iedereen hier last van hebben maar ik heb iets meer dan halflang licht krullend haar en mijn haar lijkt een stuk vaker vast te haken aan deze oortjes omdat ze wat langer zijn. 9 van de 10 keer kan ik ze makkelijk losmaken zonder dat ze uitvallen maar die 10e keer uit de 10 valt er wel minimaal eentje uit wat jammer is. Maar nogmaals, heb je minder lang haar of is je haar rechter, dan zal dit misschien helemaal geen probleem zijn.
Geluid
Het belangrijkste van earbuds/headsets/oordopjes (noem maar op), is natuurlijk het geluid en dat zit bij de Freebuds 4i meer dan oké. Het geluid klinkt vol en goed, alleen bij veel wind hoor je dit er doorheen maar als je noise cancelling aan hebt staan, merk je dat dan weer een stuk minder. Persoonlijk ben ik heel erg fan van de awareness mode. Ik woon in hartje Amsterdam maar deze optie zorgt er voor mij voor dat ik het verkeer om me heen hoor als ik door de stad hoor terwijl ik geniet van lekkere muziekjes. Wat de awareness mode ook kan doen is zorgen dat je iemand blijft horen wanneer je je oortjes in hebt zodat ze niet steeds uit hoeven. Ik heb dit een paar keer geprobeerd en het werkt helemaal top (zolang je ze natuurlijk niet op het hoogste volume hebt staan) maar persoonlijk ben ik denk ik een ‘oude ziel’ want ik vind het altijd asociaal om met iemand te praten terwijl ik die dingen nog in m’n oren heb. Maar goed, de optie is er en het werkt top!
Batterij
Ik vind batterijgebruik altijd moeilijk te omschrijven bij earbuds omdat ik ze korte tot lange periodes van tijd gebruik om ze dan in het doosje te doen en een dag later of soms pas een paar dagen later weer te gebruiken. Op deze manier gaan ze lang mee maar dit betekent ook dat het moeilijk is om een nr te geven of een tijdsduur aan hoe lang ze het volhouden. Laat ik als voorbeeld dit zeggen, ik ga gemiddeld zeker 3 keer per week wandelen voor gemiddeld een uur of langer. Ik heb dan eigenlijk altijd wel muziek op en soms beantwoord ik tussendoor nog een belletje. Op deze manier zijn ze aan het eind van de week zeker nog niet op en haal ik vaak makkelijk nog een week erbij. In alle eerlijkheid check ik niet zo vaak hoe vol ze nog zijn dus dit laat wel zien hoe vertrouwd de batterij nu al is kwa verbruik.
Plus en minpunten
pluspunten
  • de oortjes zijn heel makkelijk te koppelen, letterlijk 1 druk op de knop
  • het geheel is erg klein en dus makkelijk mee te nemen
  • de oortjes voelen heel licht, je kan na verloop van tijd gewoon bijna vergeten dat ze in je oren zitten
  • het geluid is erg goed, zeker met combinatie noise cancelling & awareness mode
  • het geheel is met een uurtje op te laden met ongeacht welke USB-C lader
  • de batterij houdt het bij gemiddeld gebruik zeker een week vol, bij mij vaak langer. Bij dagelijks gebruik natuurlijk wel minder
  • een prima prijs-kwaliteit verhouding
  • Ik hou van de mooie felle kleur!
minpunten
  • er is geen wireless charging (al is dat momenteel vind ik persoonlijk ook niet echt wireless)
  • de bediening door tikken reageert niet altijd even goed
  • er is geen volumebediening op de oortjes
  • je kan van dichtbij zien dat het goedkopere oortjes zijn
  • ik vond het niet handig ze te gebruiken tijdens het editen aangezien er een ‘lagg’ in het geluid zit van een milliseconde. Bij streamen media zoals Netflix/Disney+ geen probleem
  • mijn haar blijft wat vaker haken achter de pootjes
Mijn oordeel
Na deze oortjes nu een kleine maand te hebben gebruikt ben ik er enorm fan van! Ik switch vaak tussen deze en de Freebuds Pro en ook al merk ik dan wel verschil in de bediening, het geluid is op beide oortjes erg goed waar het uiteindelijk om gaat. Verder zijn ze door het gebruik van lichter materiaal daadwerkelijk lichter in je oren wat je merkt na ze een tijd in je oren gehad te hebben.

Mijn advies?
Absoluut een aanrader voor betaalbare noise cancelling earbuds!

Heb jij ook een Huawei FreeBuds 4i (Rood)?