1 review

EZVIZ C8C

Specificaties Draad(loze) buitencamera + app - Bekijk alle specificaties

EZVIZ C8C Review

Lord Sony 8 april 2021, laatste update op 13 april 2021, 899 views
De reviewer ontving een beloning voor het schrijven van deze review, bijvoorbeeld korting op de aanschaf.Lord Sony schreef afgelopen jaar 4 reviews, waarvan 75% gesponsord.

EZVIZ C8C

De C8C is de eerste camera in zijn soort in het EZVIZ gamma. Het is een outdoor WiFi Pan/Tilt camera met nachtzicht in kleur. Beelden kunnen opgeslagen worden in de Cloud, een SD kaart tot 256 Gb en een NVR.

Pluspunten

• FHD 1080p
  • 360° bereikbaarheid
  • AI Persoonsdetectie
  • Kleur nachtzicht
  • Active defense
  • IP65 stof en waterdichtheid
  • H.265 compressie

Minpunten

• Enkel 2.4 Ghz WiFi
  • Geen motion tracking

Kwaliteit Score: 4

Algemene beoordeling

De EZVIZ C8C camera is de eerste outdoor WiFi Pan/Tilt camera in het Ezviz gamma. Hij heeft nachtzicht in kleur, en met functies zoals detectie van mensen, een verbeterde video compressie en een paar andere leuke beveiligingsopties zeker een toppertje in zijn gamma.

De camera werkt met een SD kaart, beelden kunnen opgeslagen worden in de cloud, of EZVIZ heeft ook een NVR waar je beelden op kan bewaren. De camera ondersteunt het RSTP protocol dus je zou ook gebruik kunnen maken van het synologie surveillance center.

Je hebt vrij veel instelmogelijkheden om bewegingsmeldingen in te stellen en te fine tunen.

Met een pricewatch basis prijs van € 105,79 lijkt me dit een nette prijs voor veel camera.

Al een paar jaar heb ik een aantal producten uit het gamma van EZVIZ in huis. Ik ben begonnen met 2 C6T camera’s, voornamelijk omwille van de privacy settings en de mogelijkheid om er een SD kaartje in te steken.

Gezien ik best tevreden was van deze, kocht ik later nog een setje C6T RF camera’s bij, toen ze op een welbekende eendagskoopjes site passeerden.

Toen de C3A op die eenzelfde eendagskoopjes site passeerde besliste ik deze omwille van de draadloze mogelijkheid ook aan te schaffen.

Op bepaalde plaatsen had ik toch de benodigde stroomvoorzieningen en kocht nog een setje C3W camera’s bij.

En ondertussen kwamen de C3X en de C6W uit, en gadgetfreak als ik ben, wou ik toch weten of de huidige setup niet aan vernieuwing toe was.

En in hun andere producten gamma ben ik ook nog in het bezit van de DB1C deurbel, de Chime en nog een aantal T31 stopcontacten.

Dus samengevat:
• 1 x Chime
• 4 x T31
• 3 x W2D
• 1 x NVR

Laat ons dus stellen dat ik best wel fan ben!

Overzicht van de mogelijkheden

De C8C heeft volgens hun website een aantal interessante features waar ik heel benieuwd naar was:
• FHD 1080p
• IP65 Dust and Water Protection
• Audio Pick-up
• Supports 2.4 Ghz WiFi
• H.265 Video Technology
• Supports MicroSD Card Storage (up to 256 GB)
• EZVIZ CloudPlay Storage

Unboxing

De C8C komt in een kartonnen doosje. Klein maar fijn. Alles past er prima in en binnenin beschermd tegen transportschade. De C8C wordt geleverd met adapter, montageset en een quick start guide. De kabel van de C8C heeft twee connectoren, een voor de adapter en een voor een ethernet-verbinding.

De voorkant:

De zijkanten:

De open doos:

De complete inhoud:

De camera:

De connectoren:

Ik gebruik er zelf een Samsung EVO Plus 256GB micro SD kaartje in:

Quick Start Guide

Ik ben zelf niet zo een handleiding lezer, maar de Quick Start Guide geeft in verschillende talen meer dan voldoende uit hoe je aan de slag kan. Je kan ook nog een gedetailleerde gebruikshandleiding downloaden.

Software

De Quick Start guide begint met het installeren van de app op een smartphone. Zowel Android als iOS worden hier vanzelfsprekend ondersteund. Aangezien ik geen Android-apparaten in huis heb zal de rest van mijn schrijven gebaseerd zijn op de iOS-app op mijn iPhone 11. Ik heb de app ook staan op mijn iPhone SE, iPad en mijn vrouw haar iPhone 7. Ik gebruik ook veel de EZVIZ studio voor Windows 10.

Installatie en configuratie

Gezien ik reeds andere EZVIZ camera’s had, had ik reeds een bestaande account. Het toevoegen van de nieuwe camera ging dan ook bijzonder vlot.
https://i.ibb.co/nCwSv1J/C8-C-Foto017.jpg https://i.ibb.co/XLZQrXH/C8-C-Foto018.jpg

Op iedere camera hangt een QR code die gescand dient te worden in de app (je kan deze ook op de Quick Start Guide terugvinden):

Hij herkent direct welk toestel het is:

Verder is het gewoon de stappen doorlopen:
https://i.ibb.co/mXv0yGK/C8-C-Foto021.jpg https://i.ibb.co/TvZFP6C/C8-C-Foto022.jpg https://i.ibb.co/GJcqMxy/C8-C-Foto023.jpg https://i.ibb.co/9vtSb1k/C8-C-Foto024.jpg https://i.ibb.co/8Nr0JPB/C8-C-Foto025.jpg https://i.ibb.co/fV326mL/C8-C-Foto026.jpg https://i.ibb.co/HtSWKnK/C8-C-Foto027.jpg https://i.ibb.co/LgXn0y7/C8-C-Foto028.jpg https://i.ibb.co/0D2n6z7/C8-C-Foto029.jpg https://i.ibb.co/xq8rhVx/C8-C-Foto030.jpg https://i.ibb.co/r41zcS1/C8-C-Foto031.jpg https://i.ibb.co/j4sNxm6/C8-C-Foto032.jpg https://i.ibb.co/mbDsS6x/C8-C-Foto033.jpg https://i.ibb.co/FnnCgW5/C8-C-Foto034.jpg https://i.ibb.co/mH0Z6Fp/C8-C-Foto035.jpg https://i.ibb.co/txmqByS/C8-C-Foto036.jpg https://i.ibb.co/8mWx1th/C8-C-Foto037.jpg https://i.ibb.co/6gW9Kkz/C8-C-Foto038.jpg https://i.ibb.co/DKFGy4X/C8-C-Foto039.jpg https://i.ibb.co/XpyH1RW/C8-C-Foto040.jpg https://i.ibb.co/8cvMdR9/C8-C-Foto041.jpg

Na een laatste herstart is de C8C volledig klaar, met een geïnitialiseerde SD kaart, en de laatste firmware. In deze opzet heb ik hem draadloos verbonden met mijn netwerk.

Montage

Er is een Drill Template sticker meegegeven voor wie problemen zou hebben om de gaten te boren.

Voor de kabel kan het interessant zijn te weten dat het dikste gedeelte ongeveer 2cm breed is. Je kan ook de netwerkkabel zonder fiche door de muur steken en dan de fiche erop monteren. Op deze manier kan je met een kleinere boor werken.

Je kan de C8C zowel tegen het plafond als tegen de muur monteren.

Ik heb de mijne tegen een balk gemonteerd, maar eronder had dus ook gekund.

Beeldkwaliteit

De EZVIZ C8C is hun eerste Outdoor Pan/Tilt Camera, maar niet hun eerste outdoor camera.

Met een videoresolutie van 1080P, een horizontale rotatie van 352° en een verticale rotatie van 95° kan je, je onderwerp prima in beeld krijgen.

In het hoofdmenu heb je de mogelijkheid om de beeldkwaliteit in te stellen.

Dus in Ultra HD zijn de afmetingen van de beelden 1920 x 1080, in Hi-Def is dit 1280 x 720 en in Standard is dit 768 x 432. Ik zet die standaard op Ultra HD. Je boet wel wat in op video-opslag, maar met de nieuwe H.265 video compressie en de 256 GB microSD kaart ondersteuning geraak je al heel ver.

Standaard wordt ook de datum en tijd weergegeven in de linker onder hoek. Het EZVIZ logo vind je links boven terug.

Er zijn nog een heel aantal extra opties in te stellen in het menu, maar hier kom ik later nog op terug.

Er zit een digitale zoom op van x8, maar eerlijk gezegd gebruik ik dit niet. Iedereen kent wel de digitale zoom van op je GSM. Je kan het perfect hiermee vergelijken. Ook de bediening ervan is gelijkaardig.

De C8C heeft ook Color Night Vision, de manier van nachtzicht is ook in te stellen.

Nachtvisie kleur:

Nachtvisie zwart/wit:

Slimme nachtvisie:

Wat opvalt is dat het beeld eruit ziet als het zwart/wit nachtbeeld. Maar dit komt omdat standaard dit de weergave is, van zodra er beweging gedetecteerd wordt springt er een ingebouwde lamp aan op de camera

Je krijgt dan uiteraard dan een beeld te zien zoals in de nachtvisie kleur modus:

Voor zij die het zich afvragen of de lamp standaard dan gaat branden bij de nachtvisie kleur optie, het antwoord hierop is dus ja.

Dus kort gezegd,
Nachtvisie kleur: lamp altijd aan (bij nacht)
Nachtvisie zwart/wit: lamp altijd uit (zicht tot 30m)
Slimme nachtvisie: lamp standaard uit, maar schiet aan bij bemerking beweging.

Ezviz app

Niet onbelangrijk voor de camera is de Ezviz app. Bij opstarten van de app heb je een overzicht van al je toestellen:

Klik je dan door naar de C8C dan krijg je de camera specifieke opties te zien:

Via “Afgespeeld” kan je de video historiek bekijken, hierover later meer.
Een Momentopname nemen:

Een video opname nemen:

Via “Definitie” kan je de beeldkwaliteit aanpassen zoals eerder beschreven.
Bij de C8C heb je ook de mogelijkheid om te pannen/kantelen. Dit kan zowel manueel:

Als via een 360° foto.

Die laatste was me nog niet bekend, je hebt de mogelijkheid om een 360° foto te nemen en dan via deze foto snel naar een bepaalde locatie te pannen.

Eerst wordt de foto aangemaakt:
https://i.ibb.co/C17tnjP/C8-C-Foto066.jpg https://i.ibb.co/1XRkR1k/C8-C-Foto067.jpg https://i.ibb.co/Dp0WQXt/C8-C-Foto068.jpg https://i.ibb.co/ydYLg4y/C8-C-Foto069.jpg

Eens de foto gemaakt is, kan je tikken op de foto, en dan zal de camera naar die locatie pannen. Heel handig als je snel wil schakelen tussen meerdere locaties zonder constant manueel te moeten draaien.
https://i.ibb.co/dfwYxcQ/C8-C-Foto070.jpg https://i.ibb.co/YDj4PT3/C8-C-Foto071.jpg

De C8C heeft ook een privacy modus, waarbij de camera dus naar binnen draait en je dus zeker bent dat er geen beelden meer opgenomen worden.
https://i.ibb.co/YDrH2vr/C8-C-Foto072.jpg https://i.ibb.co/3MXGkNX/C8-C-Foto073.jpg https://i.ibb.co/8Mg6xJX/C8-C-Foto074.jpg https://i.ibb.co/b2zxtcN/C8-C-Foto075.jpg

De optie Actieve beveiliging laat een ingebouwde lamp branden op de camera:

Er is ook een windows applicatie, de Ezviz studio, een kort beeld:

Microfoon & Luidspreker

De camera is voorzien van een microfoon en luidspreker. Gezien hij als speciaal kenmerk Audio Pick-up heeft kan je er dus zeker van zijn dat het geluid bij de opnames heel goed te noemen is. Een gesprek is dus perfect verstaanbaar te horen als je de beelden achteraf bekijkt.

Video History

De C8C heeft de mogelijkheid om beelden op te slaan in de Cloud, op de SD kaart, of op een NVR.

Ik gebruik zelf de Cloud optie niet echt gezien ik liever op SD kaart opsla, vandaar dat mijn scherm hier leeg is:

Mijn scherm op de SD kaart geeft wel opnames weer:

De tijd slider kan je inzoomen of uitzoomen om een specifiek moment te kiezen:
https://i.ibb.co/3MSfHDy/C8-C-Foto081.jpg https://i.ibb.co/ZMq4p5R/C8-C-Foto082.jpg

En je kan gemakkelijk naar een bepaalde datum springen:

Eens je een opname aan het bekijken bent, kan je er ook voor kiezen om die versneld af te spelen:

EZVIZ biedt je ook de mogelijkheid op opnames op te slaan in de cloud. Er komt bij de C8C een gratis trial periode van 30 dagen.
https://i.ibb.co/Jmv0cYv/C8-C-Foto085.jpg https://i.ibb.co/NjGybZp/C8-C-Foto086.jpg

Deze kan je heel simpel vanuit de app activeren. Er staat ook een onderdeel veelgestelde vragen onder zodat je heel snel belangrijke informatie kan terugvinden. Meer info omtrent de EZVIZ CloudPlay kan je hier terug vinden: https://www.ezviz.eu/nl/cloud-service/

Zelf sla ik mijn beelden enkel op, op de SD kaart, maar afhankelijk van jouw toepassing kan het wel interessant zijn om de beelden op te slaan in de Cloud. Ik denk dan maar aan diefstal, brand, … . De beelden worden gecodeerd opgeslagen op in Europa gevestigde cloudservers zoals AWS.

Prestaties

De camera doet precies wat hij moet doen. Beeld weergeven en opnemen. Hij start redelijk snel op en reageert vrij vlot. Ik merk wel op dat hij wat warm wordt, maar gezien hij buiten hangt, lijkt me dit niet echt een probleem.

Draadloos bereik

In de app kan je zien wat hoe sterk het WiFi signaal is. Ik heb meerdere access points hangen, dus de signaal sterkte is in mijn geval dan overal heel sterk.

De camera beschikt dan ook over 2 2.4Ghz externe antennes. Het enige wat ik wel mis, is de ondersteuning voor 5Ghz.

Maar alle aanpassingen of instellingen die ik doe worden direct verwerkt door de camera. Dus het is zeker geen belemmering op vlak van snelheid. Ik ben nog van plan hem via de netwerkkabel aan te sluiten, gezien er toch een netwerkkabel in de buurt hangt.

Betrouwbaarheid & stabiliteit

Net zoals met al mijn andere EZVIZ camera’s is ook deze heel betrouwbaar. Ze reageren allemaal heel snel op de live weergave en heb nog geen haperingen gemerkt. Ze staan allemaal 24/24 aan en dit voor al meerdere jaren. Dus ik verwacht met mijn nieuwste aanwinst dat dit in dezelfde lijn zal liggen.

Gebruiksvriendelijkheid en beheer

Alles valt en staat natuurlijk met de gebruiksvriendelijkheid. En ik moet zeggen, ik heb de app zien evolueren over de jaren heen. Wat gestart is als een slecht vertaalde app, is ondertussen uitgegroeid tot een intuïtieve app waarmee je alles kan instellen. Ook al is de app generiek voor alle camera’s, krijg je toch per camera en zijn mogelijkheden verschillende opties te zien.

Alarmmelding en Automatische detectie

De C8C is een beveilingscamera. En dit merk je ook in de mogelijkheden die je hebt in de alarmmeldingen. Nieuw bij deze is de vormdetectie. En net zoals bij zijn voorgangers kan je een bepaald bewegingsgebied aanduiden.

Het is wel even spelen met de opties tot je een resultaat hebt bekomen dat werkt voor jouw situatie.

De menselijke vormdetectie wordt ook weergegeven op het beeld:

En net zoals bij zijn voorgangers heb je de mogelijkheid een bepaald detectiegebied aan te duiden:

Je krijgt bij bewegingsdetectie ook netjes een melding:

Je kan de bewegingen ook achteraf terug bekijken in een handig overzicht, bij de C8C geeft hij ook weer of het een menselijke detectie betreft of niet:

Wil je niet de hele tijd meldingen ontvangen kan je dit ook plannen:

Of indien je teveel meldingen ontvangt, kan je de gevoeligheid ook aanpassen:

Omdat de C8C een beveiligingscamera is, heeft hij ook de optie om de lamp te laten knipperen bij bewegingsdetectie, dit om eventuele mensen af te schrikken:

Ondersteuning

Ik heb in het verleden al contact opgenomen met EZVIZ hun support afdeling. Alles is vlot te volgen via hun intern ticketing systeem. Je krijgt vrij snel een antwoord op support tickets. En in mijn geval werd mijn probleem ook verholpen. Dus hier heb ik enkel positieve ervaringen mee.

Veiligheid en privacy

Ik koos in de eerste plaats voor EZVIZ omdat deze bekend stond om hun goede privacy instellingen. En ook met deze C8C wordt privacy hoog in het vaandel genomen. Voor je opnames kan je er voor kiezen om ze lokaal op te slaan op een SD kaart, of versleuteld in de Cloud.

Bij het toevoegen van een nieuwe camera moet ik in iedere app opnieuw het wachtwoord ingeven van de nieuwe camera alvorens ik beeld en geluid te zien krijg.

En de C8C heeft natuurlijk de mogelijkheid om de slaapmodus aan te zetten.

Delen met vrienden

Een optie die ik zelf niet gebruik, maar wel tot de mogelijkheden behoort is het delen van een camera met een externe. Ik gebruik deze functie niet omdat ik de EZVIZ app op al mijn toestellen geïnstalleerd heb en ze dus ook kan bedienen vanaf al mijn toestellen.

Maar ik kan me voorstellen dat je tijdelijk je beeld wil delen met iemand anders zonder dat deze een account moet aanmaken.

Uitnodigen kan zowel op basis van emailadres of telefoonnummer:
https://i.ibb.co/8gXWcG8/C8-C-Foto098.jpg https://i.ibb.co/Wfx3tsv/C8-C-Foto099.jpg

Zoals reeds verteld heb ik een aantal van EZVIZ hun camera gamma in mijn bezit. En ik moet zeggen dat deze C8C zeker een gat opvult in hun gamma dat nog ontbrak. Ik ben blij met de C8C, het enige wat ik wat mis is het automatisch pannen en tilten zoals er wel is bij de C6T of C3W.

Maar verder een heel mooie robuuste camera, met de juiste eigenschappen om buiten te monteren. De externe antennes garanderen een goede WiFi verbinding, maar er is ook de mogelijkheid om bekabeld te gaan.

Heb jij ook een EZVIZ C8C?

Goede overzichtelijke review, bedankt!

Ik ben zelf ook gebruiker van EZviz. Het enige wat ik op te merken heb is de windows app. Deze vind ik slecht. Deze staat bij mij open om twee babies in de gaten te houden.
- De app vraagt elke keer admin rechten
- Het geluid verdwijnt regelmatig

Deze camera is wel kandidaat om mijn Husky te vervangen.
Graag gedaan, ik gebruik de studio ook als babycam en moet zeggen ik herken dit precies niet.
Ik krijg na 5min wel 1 melding of ik wil verder kijken en van zodra ik bevestig werkt hij voor derest van de tijd perfect zoals het hoort.
Met geluid en zonder de vraag om admin rechten.
Ik zit op versie Ezviz Studio 2.0.2
Ik heb de review niet gelezen,ga ik zo doen,maar in ieder geval moet je 256 corrigeren,en er 265 van maken,als je H265 als codec bedoeld...
Hoi Nutty,

Je hebt gelijk, ik kijk om het aan te passen
Goede review.
De camera kan alleen middels een app op je telefoon bediend worden?
Niet met je browser op Windows?
Ook geen opname op een nas?
Hoi Nutty,

Ik gebruik hem vooral via de app.
Ik meen me wel te herinneren dat je via de windows app ook een en ander kan instellen, maar minder dan via de app. Ik kijk het nog na voor je.

Wat betreft de opname op NAS, er is wel RSTP mogelijk, maar officieel ondersteunen ze het niet.

Edit: In de ezviz windows software kan je volgende:
- Live view
- Gallery (video historiek)
- Privacy mask,
- PTZ controle