Apple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 8-core GPU, 512GB ssd, Spacegrijs

Specificaties 13,3" • 2560x1600 • 512GB • Overig - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 8-core GPU, 512GB ssd, Spacegrijs Review

Fred13 7 april 2021, laatste update op 7 april 2021, 150 views Product gekocht

Apple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 8-core GPU, 512GB ssd, Spacegrijs

Zelfs voor een Windows gebruiker een heel mooie laptop !

Pluspunten

• degelijke bouwkwaliteit
  • mooi beeldscherm
  • echt snel en is snel gebleven !
  • Rosetta2 werkt heel goed
  • prima toetsenbord en touchpad
  • start heel snel op
  • lange werktijd op akku
  • passieve koeling, geen geluid

Minpunten

• slechts twee USB-C poorten
  • matig beeld webcam
  • relatief brede bezels

Ik heb mijn hele leven gewerkt met Windows (en Linux) laptops. Dit is mijn eerste Apple laptop. Ik moet zeggen dat hij uitstekend bevalt.

Prijs-kwaliteit is voor deze laptop uitstekend en vergelijkbaar met duurdere Windows laptops. Apple laptops zijn vaak duurder dan vergelijkbare Windows laptops. Echter deze laptop is vergelijkbaar of zelfs beter.

Een van de grootste voordelen van deze laptop is het feit dat hij zonder ventilator werkt en toch een heel goede performance heeft. Hij is dus echt helemaal stil, je hoort helemaal niets ook niet als je een zwaardere applicatie start. Dit is heel fijn !
Daarnaast wordt hij ook niet merkbaar warm tijdens normaal dagelijks gebruik.

Daarnaast verbaasde ik me over de lengte van de akku-duur. Bij normaal gebruik (web, email, office tools, youtube etc) ervaar ik een akku-duur van 12 tot 14 uur. Dat is oprmerkelijk lang. Het is een vreemde gewaarwording als je na een dag werken nog een tweede volle dag kunt werken op de laptop.

Een ander mooie feature is dat de laptop direkt aan is als je hem opent. Je hoeft hem aan het eidne van de dag niet af te sluiten, gewoon dichtklappen en na open klappen (de volgende dag) kun je binnen een seconde starten met werken. Nu is een moderne Windows laptop ook niet langzaam echter het kost altijd wel enige tijd voordat je kunt starten.

Het beeldscherm heeft een hoge resolutie, mooie kleuren en goed contrast. De automatische instelling voor lichtsterkte werkt ook prima. De Air heeft een maximale lichtopbrengst van plm 400 nits, deze helderheid is voor de meeste omstandigheden meer dan voldoende.
Wat ik wel mis aan het beeldscherm is dat hij niet touch gevoelig is. Ik probeer nog weleens te scrollen met mijn vingers op het beeldscherm. Dit vind ik echt jammer.

Zoals bekend is de performance van de M1 processor van deze laptop dik in orde. Alles draait lekker op de laptop en soms als het even duurt voordat een programma opgestart is is de oorzaak het netwerk of internet verbinding.
Op dit vlak heeft Intel (en Microsoft) echt een probleem. De M1 processor zou je moeten vergelijken met een i3 type processor echter performance wise kan hij de vergelijking met de i5 en i7 makkelijk aan. Zeer zeker als je de laptop processoren van Intel neemt.
Ook na 4 maanden intensief gebruik merk ik nog geen vertragingen in het systeem. Alles is gewoon lekker snel gebleven.

macOS is het OS van deze laptop. Dit is een OS gebaseerd op UNIX dus het heeft herkenbare elementen voor een Linux gebruiker. Het is wel even wennen want veel basistaken zijn net iets anders. Wat ik nog steeds lastig vind is dat een bestand niet eenvoudig verwijderd wordt met CTRL-X als je het wil verplaatsen naar een andere directory. Je moet het alsnog handmatig verwijderen in de bron-directory.
macOS Big-Sur werkt verder prima en is tot op heden betrouwbaar gebleken.

Ik heb me afgevraagd of er ook echte nadelen zijn voor mij, een Windows gebruiker. Die heb ik nog niet kunnen ontdekken.

De laptop heeft nog dezelfde behuizing als de voorgaande modellen en iets dikkere bezels dan de huidige trend is in moderne high end laptops, moet ik zeggen dat hij er nog steeds modern uitziet.
Zoals eerder geschreven is het enige echte nadeel het feit dat hij geen touch screen heeft. Dat vind ik een echt gemis. Verder is het een zalige laptop waar je met plezier op kunt werken.

Heb jij ook een Apple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 8-core GPU, 512GB ssd, Spacegrijs?