MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN

Specificaties WiFi-ac • 11-poorts switch (max 10Gbps) - Bekijk alle specificaties

MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN Review

C0nscript 6 april 2021, laatste update op 6 april 2021, 76 views Product gekocht

MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN

Prima router. Je kan van alles en nog wat naar hartelust instellen via Winbox. Dit werkt ook via de Android app erg goed. Let wel, als je geen verstand van netwerken hebt, ben je wel wat avondjes zoet met uitzoeken.

Pluspunten

• Stevig gebouwd
  • Configureren met Winbox werkt lekker
  • Snel

Minpunten

• Wordt warm, ook idle
  • Wifi signaal minder als oude Experiabox?

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4

Algemeen

Ik ben erg tevreden met deze router. Je kan alles naar hartelust zelf inregelen.
Werkt goed icm met Delta/Caiway glasvezel door de SFP connector in de router te prikken. Zie GoT voor instructies.
Een mooi hobbyproject voor als je meer van netwerken wil leren.

Gebruiksgemak

Het gebruik van Quick setup, om met een paar klikken je router up-en-running te hebben, lijkt andere settings te overschrijven. Gebruik deze dus alleen initieël (of niet), en laat daarna met rust.

Tevens, als je geen verstand van netwerken hebt, en ook geen behoefte hebt om dit allemaal uit te zoeken, kun je beter een andere router kopen. Ook om security issues te voorkomen.

Wifi

Ik heb geen uitgebreide analyse gedaan, maar de signaal sterkte lijkt iets onder die van m'n oude Experiabox te liggen. Maar dit kun je misschien nog tweaken.
Maar voor mij is het geen issue, dus ik blijf de default radio settings voor NL gebruiken.

Temperatuur

Het valt me wel op dat de router 'warm' wordt. Niet heet, maar wel warmer als ik had verwacht van een apparaat met externe voeding. Hij is dan ook passief gekoeld en de behuizing heeft extra fins aan de achterkant om de warmte af te voeren. Maar ik had niet verwacht dat hij warm zou worden als de CPU staat te idlen.
Het staat nog op mn todo lijst om het stroomverbuik te meten / vergelijken met de Experiabox.

Overig

Zelf mis ik nog wel een USB poort, om mn RPi van stroom te voorzien. De oude Experiabox had dit wel.
Maar ik geef toe dat je dit deze router niet kunt aanrekenen :)

Heb jij ook een MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN?