LG OLED55CX6LA Zwart

LG OLED55CX6LA Zwart Review

JohnBetohnTestpanel 6 april 2021, laatste update op 9 april 2021, 3.748 views Testpanel

LG OLED55CX6LA Zwart

Tweakers en LG hebben mij de kans gegeven om de LG OLED55CX6LA voor enkele weken te testen. Deze TV is een 55 inch OLED TV met een 4K 120Hz scherm. Op het moment van schrijven kost deze €1.089 en voor deze prijs lijkt het me zeker en vast waard.

Pluspunten

• Super beeldkwaliteit
  • 4 x HDMI 2.1
  • Dolby atmos
  • webOS
  • HDR

Minpunten

• Geen echte handleiding
  • Montage is niet intuïtief
  • Geen DTS

Inbrandgevoeligheid Score: 5

Tweakers en LG hebben mij de kans gegeven om de LG OLED55CX6LA voor enkele weken te testen. Deze TV is een 55 inch OLED TV met een 4K 120Hz scherm. Het gebruik van deze TV was een enorme upgrade ten opzichte van onze eigen tv, een 10 jaar oude Samsung 720p plasma TV. Zwart hoeft niet grijs te zijn en rood en oranje hoeven niet dezelfde kleur te zijn. Op het moment van schrijven kost deze TV €1.089 in de pricewatch. Dit is al ongeveer €1.000 minder dan de originele prijs en maakt deze TV wel een erg interessant koopje als u interesse hebt in een nieuwe TV. Ik ben nu zelf aan het twijfelen…

Wat zit er in de doos?

Een TV.

De TV komt in een grote doos maar omdat deze doos al veel heeft meegemaakt tijdens het transport tussen alle vorige testers zal ik de unboxing maar achterwege laten. De TV heeft wel al deze shenanigans perfect overleeft. Dus top verpakking!

Omscrhijving, specificaties en features.

• 55 inch 4K 120Hz scherm
  • 5 GHz WiFi
  • Antenne aansluiting
  • Satelliet aansluiting
  • VESA 300x200
Alle aansluiting zitten aan de linkerachterzijde van de TV.

De achterzijde van de TV is gemaakt van plastiek. Het paneel zelf zit gesandwiched tussen glas en de voorkant van de stand is maakt van een stijlvol stuk brushed aluminium.

De TV wordt ook geleverd met een LG magic remote. Die heeft uiteraard een dedicated Netflix en Prime video knop. Eem van de meest opvallende features van deze remote is deze kan gebruikt worden om de UI van de TV navigeren door te wijzen naar de TV. Een beetje vergelijkbaar met een Wii-mote, maar dan zonder sensorbar waardoor je niet echt naar de TV hoeft te wijzen. Meer een omhooggevallen joystick dus, maar het werkt wel enorm intuïtief!

WebOs is het smart-tv platform van LG. Het is hoofdzakelijk aanwezig als een overlay aan de onderkant van het scherm en kan gebruikt worden om verschillende apps te gebruiken op de TV. Verder ondersteunt de TV ook Apple Airplay maar geen Chromecast. Het is vaak wel mogelijk om te “casten” naar de TV als de ondersteunde app geïnstalleerd is op de TV. Dit werkt bijvoorbeeld met YouTube en Twitch.

Gebruikservaring

De doos bevat een handleiding maar deze is simpel samen te vatten als waardeloos. Deze bevat gewoon een link naar de LG support pagina, maar de algemene support pagina. Gebruikers moeten dan zelf nog navigeren naar de correcte productpagina en daar pdf handleiding downloaden… Deze handleiding bevat dan uitleg voor een TV met een ander soort stand dan de stand inbegrepen bij deze TV? Het kon natuurlijk ook aan mij liggen dat ik niet de juiste documentatie kon vinden ofzo. Maar hey, dit was mijn ervaring. Uiteindelijk hebben we een tutorial gevonden op YouTube die ons heeft duidelijk gemaakt hoe de stand gemonteerd moest worden. Dit was ook niet echt intuïtief maar een tv zet je gewoonlijk niet veel meer dan 1 keer in elkaar dus dit is geen ramp.

Het verdere gebruik van de TV verliep praktisch vlekkeloos, enkel mijn laptop leek af en toe een hartaanval te krijgen wanneer wallpaper engine op stond of wanneer ik probeerde te gamen met de laptop. Maar ik ben bereid om dit volledig op de laptop te steken. Mijn setup en tweaks aan de laptop zijn in de beste zin te omschrijven als “janky af”.

Films kijken via de laptop verliep echter wel perfect.

Uiteraard is er ook een app te gebruiken bij de TV. Met de LG ThinQ app is het mogelijk om van je smartphone de remote te maken. Je kan het volume aanpassen, van zender veranderen en navigeren door al de menu’s met deze app.

https://tweakers.net/i/5_d5wQi0rbXLycMFAqn4IJwXlaE=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/914827/1LtPE0pFkQmSUCJYvCZgs7tMnrW4IbM624snddqxsUPhuuLq7i.jpeg?f=620xauto https://tweakers.net/i/fqFL73opKsTItLa0Y-1EShQtBMQ=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/914827/1LtPE03rj3QSZWLU5jGJyGBQM2M6uoJNbkxuG1vyThqpi7RSor.jpeg?f=620xauto https://tweakers.net/i/UVsY-YtDn1MMnPtHqQnqg7E6vPw=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/914827/1LtPE01d9NT8pfNlRuxG11D17UnWUpABRq8BblM6oXFPbBqFIQ.jpeg?f=620xauto

De app maakt het ook mogelijk om media rechtstreeks van de telefoon af te spelen.

Gaming

Naast mijn laptop had ik enkel nog een Nintendo Switch beschikbaar om het gamen op dit scherm te testen. De output van de Switch is wel capped op 1080p 60fps maar in ieder geval werkt 4K Upscaler in deze TV erg goed en zagen toch alle beelden er vrij scherp uit.

The legend of Zelda heeft ook veel HUD elementen die altijd op het scherm aanwezig zijn zoals de sheikah runes en de leventjes/hartjes. Op onze oude TV hadden deze elementen de neiging om burn-in te geven in het scherm. Maar na toch wel wat uren gespeeld te hebben kan ik geen burn-in waarnemen op deze OLED. Wat toch wel geweldig is!

Beeldkwaliteit

Het belangrijkste deel van de TV is uiteraard de beeldkwaliteit en dat is perfect in orde bij deze TV. Super scherp beeld, enorm grote kijkhoek, hoog contrast en spetterende kleuren. Een 4K OLED dus. De TV voor ziet ook in een hoop instellingen om het beeld aan te passen naar uw behoeven.

Het glas van het scherm heeft wel de neiging om in ruimtes met veel licht veel te reflecteren. Zoals te zien valt in verschillende afbeeldingen in deze review.

Heb jij ook een LG OLED55CX6LA Zwart?

Leuke review om te lezen. Ook leuk om te zien dat je ingaat op de mobiele app en hiervan wat laat zien.
Ik heb zelf deze TV en ik wist ook niet dat je met de app direct content kan casten van je telefoon. Ik ga meteen die app installeren! Thanks man!