LaCie Hard disk Design by Neil Poulton 1TB Zwart - Reviews

Specificaties 1TB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

LaCie Hard disk Design by Neil Poulton 1TB Zwart Review

zeemeerman2 16 augustus 2010, 1.550 views

LaCie Hard disk Design by Neil Poulton 1TB Zwart

Pluspunten

• 10 GB cloud space + Backup-applicatie
  • Design als je er niet aangekomen bent met je vingers (zie Negatief)
  • Geluidsproductie als de HDD uit staat

Minpunten

• Design nadat je eraan bent gekomen met je vingers (just kidding, maar vingerafdrukken zie je er wel snel op )
  • Geluidsproductie als de HDD aan staat
  • Voedingskabel, lengte van de kabels (kan persoonlijk zijn)
  • Extra: 1 TB is een terabyte als in 1000 GB. Niet als in 1024 GiB. Opletten bij aankoop!

Mobiliteit Score: 3
Dit is mijn eerste review van hardware. Ook mijn eerste aankoop van een externe harde schijf.

Ik heb de LaCie HDD van 1 TB gekocht omdat ik te weinig geheugen vrij had op m'n interne harde schijf van mijn Macbook uit 2008. (120 GB)

Je hoort het al, een Apple-sided review. Maar laat dat je pret niet bederven. ;)

Deze review schrijf ik op het moment net na de installatie. Ik heb nog geen ervaring met gegevensoverdracht, dus dat zal ik ook buiten beschouwing laten.
Dit is mijn ervaring.

Op het eerste zicht

Het apparaat koste me 89 euro in de Mediamarkt. Het heeft zo'n blitse zwarte deksel waarmee je vingerafdrukken erop ziet als je 'm bij wijze van spreken maar even vastpakt. Maar het is een mooie. Het blauwe ledje aan de onderkant heeft zo iets van een Wii's blauwe ledje aan de disk drive weg. Enkel wat kleiner. Ik moet er niet veel van zeggen. Je hebt vast wel al foto's gezien op tweakers van deze hdd.

Installatie

Hardwarematig

Normaal gezien werk of speel ik vaak op m'n laptop op de keukentafel thuis. Soms werk ook op m'n bureau of speel ik wat in m'n bed, maar meestal zit ik aan de keukentafel. Bij de hardwarematige installatie merkte ik direct op dat het een vrij korte voedingskabel is die naar de externe disk loopt. Niet superkort, ruim geschat anderhalve meter, maar net niet genoeg om aan mijn laptop te geraken. Het scheelde misschien 20 cm, maar ik had een langere kabel verwacht.
Ik kon het ook niet compenseren met de lengte van de mini-usb-naar-usb-kabel want die was net genoeg om de harde schijf aan de andere kant van mijn laptop te leggen dan waar mijn usb-poorten zijn.
Ik heb m'n laptop even moeten verplaatsen, maar het is uiteindelijk toch gelukt. :D

Kort geschetst: ziet mijn situatie er ongeveer zo uit (vergeef me mijn ASCII art):
,.__________________
/,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,\
\_USB-poort. MacBook. \_ LaCie HDD -------------------------- Stekker/Stopcontact

De lijnen zijn de kabels.

Ik zette de harde schijf aan via de aan-uitknop aan de achterkant van de hdd en kwam terecht bij het volgende hoofdstuk.

Softwarematig

De harde schijf is standaard geformateerd in NTFS (het standaard Windows-formaat).
Bij de eerste keer dat ik de harde schijf instak, herkende mijn MacBook de HDD na luttele seconden zonder problemen. Alsof je een disk image opende, leverde LaCie er een kleine setup bij die je op weg zou helpen bij het configureren van de HDD. Oké, fine by me. Ik volgde enkele stappen.

1. End User licence agreement
Standaard... geen uitleg bij nodig. Akkoord of niet akkoord.

2. Formatteren (dit is interessant!)
Formatteren kan gebeuren in twee mogelijkheden:
- Volledig HFS+
- Tot 32 GB FAT32 en de rest HFS+
Ik zeg Tot 32 GB. Het heeft zo een balkje dat je ook ziet in Bootcamp dat je kunt verslepen om meer of minder geheugen te geven aan FAT32.
Ik koos het tweede.

3. Installatie
Progressiebalk met wat aanvullende tekst.

4. Voltooid
Druk op sluiten. Simpel. Klaar.

Uiteindelijk zag ik twee nieuwe icoontjes op mijn bureaublad verschijnen (voor de Windows-gebruikers die dit lezen; zie het als twee icoontjes die verschijnen in je Deze Computer) van beide partities.
Eentje genaamd LaCie. Deze is 900,26 GiB. En dan het tweede icoontje, met EXCHANGE als naam is 31,23 GiB.
Waarschijnlijk zul je enkel dat icoontje zien als je de harde schijf opent in Windows. Ik weet het nog niet.

De LaCie partitie heeft standaard het logo van LaCie als icoontje. Je weet wel, zo een blauwe ovaal met in het wit LaCie. Zo ook het icoontje van de setup tijdens de installatie. De FAT32-partitie heeft een bijna gelijk icoontje maar precies in grijswaarden of zoiets. Hoedanook, ik zal ze waarschijnlijk snel veranderen naar icoontjes die ik graag zie.
De digitale handleiding zit in het FAT32-gedeelte. Alsook zo ver ik gezien heb een LaCie.exe-bestand. Ik heb geen idee wat dat moet betekenen. Ik zal het maar laten staan en het uitzoeken als ik op Windows werk.
Verder zie ik nog een web-bestand. Een link naar de webpagina http://www.wuala.com/en/lacie . Bekijk het maar eens als je geďnteresseerd bent. Het heeft iets te maken met de 10 GB ruimte op het internet dat ook op de verpakking geadverteerd stond. Ik heb het niet nodig voor zover ik weet. Het is mooi meegenomen, maar ik gebruik als sinds jaar en dag mijn eigen e-mailadres als cloud. Ik stuur mezelf kleine bijlagen en die staan dan ook op het internet. Geen 10 GB, natuurlijk. Maar gratis door Google en Microsoft. En ik heb niet meer nodig.
Dan zie ik nog enkele mappen met extra utilities.

* voor het geval je het nog niet wist, mac gebruikt een gewone slash (/) tussen directory-levels. Ipv de gebruikelijke backslash (\) in Windows. Dus dit is geen typo. Als je het wel wist, mijn excuses voor deze onnodige wall of text.

LaCie/Software/Mac Utilities:
- Mac Utilities.img
-- Houdt in: die link naar de site van 10 GB.
-- Houdt ook in: Intego Backup Assistant.dmg
LaCie/Software/Windows Utitlies:
- Adobe Readers in 9 talen
- Genie Backup (GBALite8.exe)
- USB Boost (setup.exe)

Ik bespreek nog enkele punten waarvan je de sterren zult zien in deze review:

Algemene beoordeling (4 sterren)
Tot nu toe nog steeds tevreden. Niets echt op aan te merken.

Featureset (5 sterren)
Als je ziet wat je er allemaal bij krijgt: Backup programma's, directe gelegenheid om partities te maken, en 10 GB online storage. Voor mij hoeft het niet, maar ik kan me goed inbeelden dat iemand anders die features en licensies op features graag van me zal willen overnemen. ;)

Compactibiliteit (5 sterren)
Hij werkt op mijn systeem. Hij heeft de mogelijkheid om 32 GB over te dragen naar een Windows-systeem. Lijkt me genoeg. (En je zult het alsnog volledig kunnen partitioneren naar NTFS als je echt wilt.

Mobiliteit (3 sterren)
Het is een harde schijf met een gewicht dat je wel zult voelen als je het probeert op te tillen met één hand. Met twee handen lijkt het precies een pluimpje. De aanwezigheid van een aparte voeding zal je niet hoeven te belemmeren je harde schijf mee te nemen in je tas om ergens anders te gebruiken (op een plek dichtbij een stopcontact, zoals een kantoor of in het huis van je vrienden), maar het belemmert het gebruik als er geen stopcontact in de buurt is, zoals een terras, of een tafel in het midden van een restaurant. Je zult altijd op zoek moeten gaan naar een stopcontact, en als je het te opvallend doet, zul je waarschijnlijk (in het voorbeeld van het restaurant) raar aangekeken worden. ;)

Geluidsproductie (3 sterren)
Ik heb al een lange, lange tijd smcFanControl op mijn laptop geďnstalleerd staan. Het meet de algemene temperatuur van mijn laptop. (van mijn processor?) en laat me handmatig de ventilatie harder zetten opdat hij niet zo snel zou opwarmen.
De waardes die ik kan instellen zijn tussen 1800rpm (minimum) en 6200rpm (maximum).
Voor deze test laat ik mijn ventilatie draaien. Niet voor de warmte (ook mooi meegenomen), maar voor het geluid.
Ik heb enkele presets ingesteld en kan meedelen dat mijn laptops ventilatie als ingesteld op 3600rpm stiller draait dan de externe LaCie, maar als ik het instel op 5400rpm, mijn laptop duidelijk harder blaast dan de ventilatie van LaCie.
Rond 4500rpm blaast mijn laptop ietsje harder, maar het is op dat punt vrij moeilijk om goed te kunnen horen wie de overhand neemt in geluidsproductie. Ik denk mijn laptop.

* ik maakte de de waardes vet-cursief om de vergelijking gemakkelijker te laten verlopen. Zo moet je niet constant zoeken waar de waardes precies stonden om te weten als de waarde die je zoekt hoger of lager is dan de andere waarde.

Als je een MacBook hebt uit dezelfde periode (2008), dan weet je ongeveer waar het op neer komt.
En nee, ik heb geen decibelmeter in huis. :( ;)

Prijs (5 sterren)
In de Mediamarkt lagen nog andere harde schijven met dezelfde capaciteit. Tot 129 euro gingen de prijzen. Dan vind ik 89 euro nog goed meegevallen. Zeker met de extra's. :)

***
Bedankt voor het lezen van mijn eerste review. Please comment. :)

Heb jij ook een LaCie Hard disk Design by Neil Poulton 1TB Zwart?

Het is inderdaad een hele mooie harddisk. Ik heb hem zelf een week geleden ook bij de mediamarkt gehaald, maar dan voor 69 euro.
Ik ook vorige week. Maar ik had 'm nog niet uitgepakt omdat ik 'm niet direct nodig had.
Waar heb je 'm gehaald? Ik in Hasselt. Ik ben jaloers. :Y)
Mooie review, alleen ik mis een beetje de prestaties van de harde schijf. Je zou dit evt nog kunnen toevoegen en de review is al een stuk completer. Ook een paar foto's, van de opstelling en het design, zouden de review naar een hoger niveau tillen.

Tot slot zou ik de eigenschappen zakelijk proberen te houden, dingen als: "geluidsproductie als de HDD uit staat" vind ik een beetje afdoen aan de kwaliteit want het is logisch dat ie geen geluid maakt als ie uit staat natuurlijk ;)

Wel leuk dat je het hele installatieproces doorloopt ;)

Sorry als het al te negatief overkomt maar de review zit gewoon goed in elkaar op deze paar puntjes na lijkt me.
Helemaal niet. Bedankt voor je opmerkingen.

Aangezien ik de review schreef net na de installatie, had ik idd nog niet veel kennisgenomen van prestaties etc...

Nu heb ik intussen wat backups gemaakt van m'n bestanden. Echter kan ik enkel maar zeggen "De overdracht verloopt vlot." Ik heb niet echt veel kennis inzake of een overdracht snel of traag gaat voor externe harde schijf-standaarden. 'T is m'n eerste. Niks om mee te vergelijken.

Laten we zeggen dat de overdracht ongeveer even snel gaat als op een usb-stick. Maar dat zegt nog niet veel, he?

En over het niet-zakelijke. Mijn excuses, beste, maar ik ben soms wat zot. En ik kon het niet laten. ;)

Foto's.. heb ik even over nagedacht. Ik heb hier een fototoestel liggen dat foto's opslaat op een SD. Ik heb hier geen SD-slot in m'n Macbook. Ik heb hier nog een andere computer met SD-slot, maar die was op het moment niet vrij.
Ik heb dan toch al een semi-afbeelding. (de ascii-art bij de setup. ;) )