1 review

Hammerhead Karoo 2 (Wereldwijd)

Specificaties 3,5" scherm met kaart van Wereldwijd - Bekijk alle specificaties

Hammerhead Karoo 2 (Wereldwijd) Review

keekeboo 6 april 2021, laatste update op 8 april 2021, 1.037 views Product gekocht

Hammerhead Karoo 2 (Wereldwijd)

De Karoo 2 is goed waar hij primair voor bedoeld is: navigatie en ritregistratie, Hij is handzaam en prettig in bediening. Hij is alleen vrij basic in mogelijkheden Ik kom van een Garmin Edge 530 en ben zeer tevreden met de Karoo 2. Een goede upgrade.

Pluspunten

• Goede, robuuste bouwkwaliteit
  • Snelle navigatie
  • Prettige bediening (menu)
  • Prettige bediening (touchscreen, knoppen)
  • 4G connectiviteit
  • Geen tussenstap met app (direct informatie met account uitwisselen)

Minpunten

• Vrij basic mogelijkheden
  • Geen afsluitbare USB-C poort
  • Beperkte functionaliteit app

Features Score: 4
Positiebepaling Score: 5
Kaartmateriaal Score: 5
Instructies Score: 4
Design & bouwkwaliteit Score: 4
Achtergrond
Om de waarde van de bevindingen een review in te kunnen schatten, vind ik het zelf wel prettig om in te schatten wat iemand's ervaring/kennis op het gebied is. Daarnaast krijg ik het gevoel dat bij sommige reviews iemand een fanboy/girl is van een bepaald merk wat voor 'bias' zorgt.
Vandaar kort mijn achtergrond op het gebied 'fietscomputers'.
Ik heb een racefiets en huur af en toe een mountainbike. Een rit niet geregistreerd is niet gefietst :-). Ik heb een hartslagmeter, kadans- en snelheidsmeter gekoppeld. Ritten upload ik naar Strava. Naast route en sensorregistratie hecht ik veel waarde aan goede navigatie om nieuwe routes te ontdekken (anders ben ik geneigd dezelfde routes te fietsen).
Aanvankelijk gebruikte ik een oude telefoon hiervoor. Omdat die een aantal keer van mijn fiets gestuiterd was en de batterij beperkt, ben ik overgestapt op een Garmin Edge 530. Hier heb ik slechte ervaringen mee gehad. Wellicht omdat mijn uitgangspunt een telefoon was. De registratie was goed maar de navigatierekenkracht was in mijn beleving ondermaats en leverde veel frustraties op (erg trage herrekening bij routes). Door firmware-updates is dit aanzienlijk verbeterd maar ik heb toch besloten naar een andere fietscomputer te kijken. Gezien mijn ervaring met Garmin moest het een ander merk worden. Ik ben op de Karoo 2 uitgekomen. De niet-tevredenheids garanatie van 45 heeft me overgehaald m uit te proberen.

Deze review gaat over de Karoo maar ter vergelijk zet ik mijn ervaringen met de Garmin er naast. Ik heb de Karoo een week in bezit dus waarschijnlijk ga ik deze review nog wel aanpassen.

Meegeleverd
De unboxing houd ik kort. Meegeleverd zijn:
  • Fietscomputer
  • Polsbandje
  • Eigen Karoo fiets-mount met montagesleutel
  • Mount-converter om de karoo op een Garmin mount te zetten met bijpassende steeksleutel
  • USB-c kabel
Er is duidelijk aandacht besteed aan de verpakking.

Connectiviteit
Om routes op de Karoo te zetten of resultaten naar Strava te brengen, heeft Karoo twee mogelijkheden: via Wifi of via een SIM. Ik heb zelf een Simpel abonnement aangeschaft. Het dataverbruik is zeer laag.

De Karoo heeft dus een directe connectie met internet, dit in tegenstelling tot de Garmin Edge 530 die met de app op je telefoon verbonden moet zijn (bluetooth) om data met je app/account uit te wisselen. Er is wel een Wifiverbinding maar die heeft beperkte functionaliteit.

Qua connectiviteit met sensors geloof ik niet dat ze elkaar veel ontlopen. Ant+/Bluetooth. Het werkt en weinig bijzonders te melden.

App
Hammerhead heeft een app, maar die is vrij beperkt. Deze verbind via bluetooth met de Karoo en is alleen bedoeld om telefoontjes, appjes en ander notificaties door te geven.
De app vind heeft voor mij persoonlijk dan ook weinig toegevoegde waarde en ik gebruik m niet.
Is het een gemis? Mwaah. Daar is lastig een eenduidig antwoord op te geven.
Het is fijn dat de Karoo voor het uitwisselen van route en ritinformatie geen tussenstap via een app nodig heeft (zoals bij de Garmin).
Voor het uitzetten van routes gebruik ik toch mijn notebook.

Het gemis van statistieken in een app wordt opgevangen door 3rd party apps als Strava. Daarvoor gebruikte ik de Connect App van Garmin nauwelijks
Wat ik wel mis tov de Garmin: het uitwisselen van routes. Met een fietsgroep appen we elkaar vooraf het GPX bestand. Bij Garmin opent zich automatisch de Connect app om m op te slaan. Bij de Karoo zijn hier meer stappen voor nodig.

Navigatie
Naast de registratie van rit en sensors, vind ik de navigatie het belangrijkst. Dit was de belangrijkste reden om over te stappen. Ik heb de Karoo 2 en Garmin Edge 530 naast elkaar op de fiets gemonteerd. Ik heb geprobeerd filmpjes te maken, maar met de telefoon in de hand is dat te gevaarlijk.

Snelheid: Alhoewel de Garmin na de laatste firmware upgrade wel met sprongen vooruit is gegaan is de Karoo beduidend sneller:
  • Als je een 90 graden bocht maakt geeft de Karoo in een fractie van een seconde de juiste richting aan. De Garmin doet er 1 a 2 seconden over.
  • Herberekeningen duren bij de Karoo 1 a 2 seconden, bij de Garmin zo'n 8 seconden.
Bij fout rijden of bijv. rotondes werkt de Karoo sneller en daarmee prettiger. Bij de Garmin moest ik

Opties: bij de Karoo heb je heel beperkte navigatie opties (wat wil je zien). De Garmin is hier uitgebreider, bijvoorbeeld vermijden van onverharde wegen, veerboten.

Scherm/bediening
Op de foto kun je het grootteverschil zien. Beiden scherm zijn helder en goed afleesbaar. Je ziet dat de PPI bij de Karoo wat hoger is. Dat is wat fraaier maar praktisch gezien maakt het niet uit.
Wat wel een verschil is, is de bediening. Om een paar redenen is de Karoo hier prettiger:
  • De Karoo heeft zowel knoppen als touchscreen.
  • Als je wat grotere handen hebt zijn de knoppen van de Garmin wat lastiger te bedienen (m.n omdat het apparaatje zelf vrij klein is). Bij de Karoo heb ik dat probleem niet.
  • De menu-structuur van de Karoo is wat logischer. Waarschijnlijk ook omdat de opties wat beperkter zijn. De Garmin opties zijn uitgebreid maar daarmee is het tijdens het rijden niet even gemakkelijk om functies te vinden.
Profielen
Bij beiden kun je profielen aanmaken. De Karoo heeft meer mogelijkheden voor wat je wilt tonen maar daarmee houdt het ook op. De Garmin heeft daar meer opties (bijv. mbt navigatie en waarschuwingen).

Mount
Bij de Karoo zit een eigen bevestiging en een converter om de Karoo op een Garmin mount te kunnen zetten. Dat laatste werkt niet ideaal. Ik heb bij gebruik van de knoppen al een paar keer gehad dat de Karoo ging draaien. De eigen bevestiging zit wel super stevig.

Live tracking
De Karoo heeft de mogelijkheid om live je locatie door te geven. In tegenstelling tot de Garmin is dit met een vaste url en niet per rit zoals bij Garmin (daar ontvangt je contactpersoon een link zodra je je route start. Bij de Garmin moet je verbinding hebben met de Connect app op je telefoon, bij de Karoo 2 kan het via je 4G (uiteraard als je een SIM gebruikt).

Extra's
De Karoo bezit niet veel extra functionaliteit. Om een paar verschillen met de Garmin te noemen:
Ongevallendetectie: De Garmin heeft een ongevallendetectie waarbij een contactpersoon geïnformeerd wordt en de locatie wordt doorgegeven (mits je je telefoon tijdens de rit gekoppeld hebt en GPS aan). Die heeft de Karoo niet.
Fietsalarm: Ook die heeft de Karoo niet. Vond ik de ongevallendetectie wel nuttig, bij het fietsalarm had ik mijn twijfels. Je moet immers je Garmin op je fiets laten zitten wat in mijn ogen alleen maar uitnodigt tot diefstal. En je telefoon moet binnen bereik van je Garmin zijn.

Updates
Karoo blijft door ontwikkelen en heeft frequente updates (1 a 2 per maand) met nieuwe functionaliteit. Daar is Garmin weer minder in. Het heeft best even geduurd voordat Garmin met een update het probleem van een tollende kaart opgelost had.

Wat valt er nog meer te melden? Ik begreep dat de Karoo 2 (spat)waterdicht is maar ik de USB-C aansluiting heeft geen klepje. Dan lijkt de Garmin beter beschermd.

Wat vind ik er van
Hij navigeert goed en snel en is prettig in de bediening. Precies de redenen waarom ik een overstap wilde maken. Hij heeft niet zoveel opties al de Garmin maar dat hoeft van mij ook niet. Het menu tijdens het rijden moet simpel zijn en bij Garmin vond ik die te complex. Van de opties bij de profielen zou mijns inziens de Karoo wel wat van de Garmin over mogen nemen. Daarnaast vind ik de ongevallendetectie een prettig idee.
De Karoo is 399. De Garmin Edge 530 heb ik voor 350 gekocht maar is inmiddels flink gezakt.
Al met al zijn mijn eerste indrukken positief. Ik ben er blij mee.

Heb jij ook een Hammerhead Karoo 2 (Wereldwijd)?

Live tracking kan ook zonder de app als je er een SIM in doet
Correct. Ik bedoelde dat de Garmin connectie moet hebben met de app op je telefoon. Het stond er wat krom in. Ik heb het aangepast. Bedankt
Bedankt voor de review. Ik volg de Karoo 2 al een tijdje en ik heb weer iets geleerd. Het verbaast mij namelijk dat de Karoo 2 geen ongevallendetectie heeft. Het is voor mij geen breekpunt maar wel een gemiste kans in mijn optiek.

Het excelleren in navigeren is voor mij het voornaamste argument om voor de Karoo 2 te gaan. En ik kan het apparaat rond de 350 euro kopen dus veel betere apparaten zijn er volgens mij niet voor deze prijs.
En voor de Tweakers onder ons, je kan sommige apps side loaden die af fabriek niet op zitten.
Ik had eerste de eerste versie en nu de Karoo2. Als je veel navigeert is dit de enige keuze. Bloedje snel t.o.v Garmin of Wahoo
Ik begrijp dat je zelfs whatsapp en spotify er gewoon op kan zetten (nog niet geprobeerd). Nog suggesties voor handige apps? Ik lees dat Karoo ook een Karoo app store gaat opzetten zodat je niet aan sideloaden of Google Play Services vastzit.
Nee, geen ervaring mee. Ik wil eigenlijk zo min mogelijk extra's actief, zodat de accu maximaal beschikbaar is voor de langere ritten
Heb je hem op de website van hammerhead besteld? Geen invoerrechten?
Zijn de kaarten ook up-to-date?

[Reactie gewijzigd door aeng op 13 april 2021 12:01]

Ja, volgens mij het enige verkooppunt. Ze leveren gewoon aan nederland, Prijzen staan in euro's en geen aparte invoerrechten. Het magazijn waarvan het verstuurd werd, staat in Nederland.

Het zijn OSM kaarten. Hoe vaak deze geupdate worden weet ik niet en daarvoor is mijn ervaring nog te kort. Aangezien de software releases frequent zijn, vermoed ik dat dat ook wel goed geregeld is.