Samsung Galaxy A52 (6GB) Zwart

Specificaties 6,5" • 2400x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy A52 (6GB) Zwart Review

martward02 5 april 2021, laatste update op 6 april 2021, 4.368 views Product gekocht

Samsung Galaxy A52 (6GB) Zwart

Snelle telefoon met een geel mooi scherm. Hij is wat groot en niet per se heel licht, maar voor mij lijkt het een goede maat. De IP67 rating en beloofde 4 jaar software updates maken deze telefoon heel goed voor de prijs.

Pluspunten

• Groot, mooi scherm
  • Snel
  • Software updates
  • IP67
  • Camera

Minpunten

• Groot en relatief zwaar

Waarom
Ik vind het altijd goed om een beetje een idee te geven waarom ik een apparaat koop wanneer ik een review plaats. Ik kom van een Xiaomi Mi 9SE, een relatief kleine telefoon met redelijk goede specs en vergelijkbaar in prijs met deze A52. Na anderhalf jaar is de Mi 9SE stuk gevallen (scherm vol met barsten) en moest ik dus, vroeger dan gepland, een nieuwe telefoon kopen. Een aantal minpunten aan de Mi 9SE vond ik:
Meerdere software versies (EU en Chinees) waardoor het lastig was om op internet fixes te zoeken en info.
Eerste Mi 9SE stuk gegaan door waterschade terwijl hij in mijn jas zat in een regenbui.
Mi 9SE vond ik een beetje aan de kleine kant.
Ontbreken van een 3.5mm jack voor wanneer mijn bluetooth DAC een lege batterij heeft.

De redenen voor mij om voor de A52 te kiezen waren voornamelijk dat er 4 jaar security updates worden beloofd en ik het erg zonde vind om een goed apparaat weg te gooien omdat er geen updates meer zijn. Het sprak mij ook erg aan dat de telefoon een ip67 rating heeft, zeker na een vervelende ervaring met mijn vorige telefoon en een regenbui. Verder vind ik de afmetingen prima voor mij en waren de reviews goed en ben ik blij dat er een jack aansluiting op zit voor de zekerheid.
Eerste indruk & design
De telefoon is écht een stuk groter dan mijn vorige, maar die was, voor een moderne smartphone, ook wel aan de kleine kant. De telefoon is niet per se super dun en de bezels zijn wat aan de brede kant wanneer je ze vergelijkt met flagship modellen (wat natuurlijk ook niet per se een eerlijke vergelijking is). Het scherm is erg mooi en de 90hz refresh rate zorgt ervoor dat hij soepel scrollt.
Bloatware
Als tweaker heb ik het idee dat ik mij daar erg aan moet irriteren, maar eerlijk gezegd stoort het me totaal niet. Veel apps kan je verwijderen (Facebook, LinkedIn, etc) en het handjevol apps van Samsung dat je wel moet houden zitten in een mapje en kijk ik gewoon niet naar om. Het heeft me tot nu toe totaal niet in de weg gezeten, en het slaat ook niet echt een deuk in het pakje boter dat 128gb opslag heet. Misschien komt het nog, en dan zal ik het zeker hier aanvullen, maar voor mij is dit geen issue.
Camera
Ik ben geen groot fotograaf, maar de foto’s zien er tot nu toe erg goed uit. De normale camera doet het beter dan die van de Mi 9SE, en ik heb tot nu toe geen moeite gehad om mooie en scherpe foto’s te maken.

De macro lens ziet er goed uit maar is nogal streng over hoe ver je van het object af mag staan. De camera is snel en de image stabilisation is een leuke feature.

Batterij
Ik heb de telefoon nog niet lang genoeg om iets zinnigs te kunnen zeggen over de batterij. Het loopt in ieder geval niet op een zorgwekkende snelheid leeg tot nu toe, terwijl ik heb zeker intensief heb gebruikt. Mocht het erg tegenvallen of juist heel goed zijn zal ik dit later nog toevoegen.

UPDATE:
Na 24 uur, voor mijn doen, relatief veel gebruik heb ik nog 48% batterij over. Ik speel geen spellen op de telefoon, dus veel gebruik betekent software installeren, af en toe een filmpje kijken op YouTube oid en veel webbrowsing. Ik ben tevreden hiermee aangezien ik, normaal gesproken, ongeveer 2 dagen op één keer laden kan doen.
Functionaliteiten en extra’s
De vingerafdruksensor zit helaas onder het scherm, maar lijkt het gelukkig prima te doen. Hij is redelijk snel en tot nu toe perfect betrouwbaar. Let wel, ik gebruik geen screen protector dus ik weet niet hoe de vingerafdrukscanner het doe met een screen protector. Ik gebruik nu zelf voornamelijk de face recognition, dat lijkt ook erg soepel te lopen. Je kan kiezen voor een langzamere veiligere variant of een snellere die makkelijker beet te nemen is door het gebruik van een foto. Ik gebruik snel de “langzame” variant, maar die vind ik eigenlijk best wel heel vlot. Hij herkent mij wel en mijn vriendin niet, dus het lijkt ook nog te werken.

Ik vind de speakers, iets wat ik niet vaak gebruik, verrassend goed. Ik was een beetje in de war toen ik een YouTube filmpje aan het kijken was en opeens stereo hoorde, ik had dit niet verwacht. Ik zal het nog steeds niet heel vaak gebruiken, maar ik heb nog nooit zo'n goede speaker-ervaring gehad met een telefoon.

Ik heb de telefoon zelf gekocht inclusief een Smart S view cover van Samsung. Ik vind het een prettig hoesje aangezien het redelijk dun is en je notificaties kan zien zelfs als het hoesje dichtgeklapt zit. Daarnaast kan er ook nog een pasje in, dat lijkt me wel handig als je de ov-chipkaart makkelijk bij de hand wilt houden.
De telefoon is niet goedkoop, maar wel snel en hij zit vol met features. Als Samsung hun belofte waarmaakt en deze telefoon goed van updates blijft voorzien dan hebben ze met de A52 een ongelooflijk goede telefoon. Voor de fan is er ook een versie met 5g; zelf zie ik daar nog niet erg de toegevoegde waarde van maar prettig voor degene die dat wel heeft.

Heb jij ook een Samsung Galaxy A52 (6GB) Zwart?

Heb je al een crash gehad met het toestel? Ik was hem gisteren aan het instellen en uit het niets gaat het scherm op zwart met een mooie fade out. Daarna ging het scherm niet meer aan tot een softe reset. Er kwamen wel geluiden bij het aansluiten op de lader en zo dus helemaal uit was hij ook niet. Ik hoop in ieder geval dat het niet nog eens gebeurt...
Nee ik heb tot nu toe geen crash of zelfs kleine hiccup gehad eigenlijk. Wat vervelend heb je al de software update gedaan?
Ik heb hem ook net besteld, maar na jaren een Samsung S7 te hebben gehad waarbij ik veel gebruik maak van draadloos laden kom ik er tot mijn schrik achter dat dit toestel dat niet ondersteund. Ik mijn ogen een heel groot gemis in 2021! Hij gaat dus onverrichterzake terug! :-(
waarvoor heb je draadloos opladen perse nodig? met de 4500mah accu ga amper opladen :D ???
Vooral als je van een S7 afkomt
Deze samsung had wat problemen met de SD-card. Gaf aan dat hij opnieuw opgestart moest worden maar dat hielp niet. Mijn vrouw had hetzelfde probleem. Daarom wist ik dat het niet aan de SD-card lag.
Gisteren een update gehad en nu lijkt het probleem opgelost. Verder vindt ik het een fantastische telefoon voor deze prijs. Lange accuduur, goede camera, werkt lekker snel, mooi scherm en een scherp helder beeld. Was even zoeken naar de print screen maar dat kun je vrij snel vinden op het internet. Ik had eerst een S9 met draadloos laden, maar echt een probleem vindt ik het niet. Hij laad ook supersnel op met mijn universele lader. Dat wat mij betreft krijgt dit toestel een 9.