Motorola Moto G 5G Plus (6GB intern, 128GB opslag) Blauw

Specificaties 6,7" • 2520x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto G 5G Plus (6GB intern, 128GB opslag) Blauw Review

riyakuya 5 april 2021, 863 views Product gekocht

Motorola Moto G 5G Plus (6GB intern, 128GB opslag) Blauw

Mooi, snel en goedkoop toestel met een slecht software update beleid met verouderde security patches en geen enkele garantie voor de toekomstige updates.

Pluspunten

• Redelijke hardware voor de prijs
  • Mooie kleur

Minpunten

• Geen stereo speakers
  • Update beleid

Intro:

Daar mijn Vodafone abonnement was verlopen had ik de mogelijkheid om een verlenging te doen. Dit keer koos ik echter voor een sim only abonnement en besloot ik om voor een los mid range toestel te gaan daar high end voor mij in het algemeen niet nodig is. Ik gebruik mijn toestel alleen voor simpele taken zoals social media, instant messengers en bankzaken. Sterke hardware was dan ook geen pré maar ik zocht wel naar iets dat toch een beetje voldoening zou geven. Hierdoor kwam ik uit bij de Motorola G 5G Plus welke op het moment van aankoop in de aanbieding was bij Motorola zelf. 299 euro voor een toestel met 128GB opslag, 6GB RAM, een Snapdragon 765, een flinke 5000mah accu en een mooi groot scherm leek te mooi om waar te zijn. Spijtig genoeg is het dat ook maar niet door de bovengenoemde zaken.

Uiterlijk:
Wanneer het aankomt op het uiterlijk van de G 5G Plus is er vrij weinig op aan te merken. Het toestel ziet er vrijwel identiek uit als menig ander toestel tegenwoordig. Het is een 'glass sandwich' telefoon alleen dan niet van metaal en glas. Nee, dit toestel is op het scherm na volledig van kunststof/plastic gemaakt. Voor sommige mensen zal dit een probleem vormen. Wanneer je bijvoorbeeld wat ruwer omgaat met het toestel zal deze gemakkelijker krasjes krijgen dan een toestel met een gorilla glass achterkant. Ook het frame zal sneller bekrast raken vergeleken met een metalen frame. Voor de doorsnee gebruiker die goed met een toestel omgaat zal dit echter niet van toepassing zijn. Daarbij heeft kunststof/plastic ook wat voordelen. Wanneer het buigt zal het weer terug gaan naar de originele vorm en kunststof/plastic is in het algemeen lichter dan glas en metaal. Persoonlijk kan ik niet zeggen dat het me stoort. Het voelt wellicht wat minder 'premium' aan maar het toestel ligt net zo fijn in de hand als een vergelijkbaar toestel dat wel gebruik maakt van een glazen/metalen combinatie. Er is dan ook niet veel negatiefs te zeggen over het uiterlijk. De telefoon is vrij standaard gebouwd en heeft geen uitblinkende elementen. Wel ben ik een grote fan van de blauwe kleur die Motorola voor dit toestel heeft gekozen. Het laat me denken aan de goede oude tijd met mijn Motorola Krzr en geeft een nostalgisch gevoel.

Features/hardware:
Ook wat features/hardware betreft doet de G 5G plus niet onder voor de meeste andere toestellen op de markt. Met 128GB is er voldoende opslag voor een doorsnee gebruiker. 6GB RAM geheugen is niet veel maar ook zeker niet weinig. Het voldoet prima voor mij en zal ook prima voldoen voor gebruikers die niet veel intensieve games of apps gebruiken. Het scherm is geen AMOLED maar wel een fraai LCD scherm dat HDR10 ondersteuning biedt en draait op een Full HD+ resolutie. Ook heeft Motorola gekozen voor een 21:9 schermverhouding wat zorgt voor een scherm dat langer is maar hierdoor ook meer ruimt biedt. Door de 90hz verversingssnelheid zien de beelden er overigens redelijk soepel uit. Het is geen 120hz maar alsnog een duidelijk verschil met de vele 60hz schermen die er zijn. Ook beschikt het toestel over een solide 5000mah accu welke, gepaard met de vrij zuinige Snapdragon 765, gemakkelijk de dag doorkomt bij normaal gebruik. Waar ik niet helemaal over te spreken ben is de enkele luidspreker. Voor een toestel van dit formaat zie ik geen enkele reden om geen gebruik te maken van een stereo luidspreker indeling. Mijn Samsung Galaxy s10 is 2 jaar ouder, een heel stuk kleiner en smaller en heeft dit wel. Tevens klinken de speakers in de Galaxy s10 ook nog eens beter dan de enkele speaker van de Motorola G 5G Plus. Wanneer goed geluid belangrijk voor je is zal deze telefoon je dan ook niet gelukkig maken. Het toestel beschikt verder over 2 selfie camera's en 4 rear camera's welke geen van allen echt geweldig zijn maar voldoende zullen zijn voor het alledaags gebruik van een gemiddelde gebruiker. Verwacht geen wonderen, daar betaal je immers ook niet voor. Wat aansluitingen betreft zit het ook wel snor. Er is de gebruikelijke USB-C poort, simkaart slot welke tevens een extra ruimte biedt voor óf een extra simkaart óf een SD kaart en gelukkig beschikt de G 5G Plus ook over een headphone jack. Verder zitten er 4 fysieke knoppen op. De aan/uit toets met ingebouwde vingerafdrukscanner, de volume + en - toetsen en een voice assistant knop. Ook op dit gebied dus niets speciaals.

Gebruikersgemak:
Als er iets is dat me positief verraste dan was het wel de snelheid van de Android versie op dit toestel. Het is nagenoeg stock Android met een kleine 'schil' van Motorola er overheen die wat handige features toevoegt. Het toestel werkt soepel en snel zonder enige vorm van vertragingen zover ik heb kunnen ondervinden. Zelfs met een groot aantal apps tegelijkertijd open kon ik geen waarneembare vertragingen ontdekken. Gezien het nagenoeg stock Android is, is er geen bloatware te vinden en is er op een aantal Google apps na ook niets vooraf geïnstalleerd op het toestel. Dit zorgt er tevens ook voor dat er minder RAM geheugen gebruikt wordt wat altijd mooi meegenomen is. Motorola heeft zelf een aantal gesture based features die je kunt activeren. Veel ervan gebruik ik persoonlijk niet maar het zijn echter wel features die handig kunnen zijn voor sommige gebruikers. Persoonlijk ben ik een fan van de 'twee keer schudden voor zaklamp' functie. Dit lijkt wellicht vreemd maar het is een feature die je niet weet dat je mist totdat je hem zelf gebruikt hebt. De enige feature die naar mijn mening niet goed uitgewerkt is, is de Motorola variant van een smart display. Het is de bedoeling dat het display je een snelle blik geeft op notificaties wanneer je het toestel oppakt. De afstelling van deze feature is echter zo extreem gevoelig dat de minste of geringste beweging er al voor zorgt dat het scherm aangaat. Het is geen grapje wanneer ik zeg dat, wanneer het toestel op tafel ligt en ik normaal een glas op tafel zet, het scherm al aanspringt. Gelukkig is deze feature uit te zetten maar dan zul je weer ouderwets je toetstel moeten unlocken om je notificaties te kunnen zien. Hoe dan ook functioneert het toestel verder volledig naar behoren en zal deze slecht uitgewerkte feature niet al te veel afdoen van deze beleving.

Veiligheid:
Dit is echter het punt waardoor ik eigenlijk wel spijt heb van mijn aankoop. Ik zocht een toestel dat ik voor langere tijd zou kunnen gebruiken om zo kosten te besparen. Blijkbaar zat ik met mijn geheugen nog ergens ver in het verleden waardoor ik dacht dat Motorola altijd goed was in het up to date houden van haar toestellen. Na wat nader onderzoek (helaas achteraf, na de aankoop) blijkt dit absoluut niet meer het geval te zijn sinds de overname door Lenovo. Het updatebeleid dat men nu hanteert is dramatisch slecht en zorgt er ook voor dat ik, ondanks de solide hardware en het fijne gebruikersgemak, het toestel toch niet kan adviseren. Om een voorbeeld te geven; mijn Samsung Galaxy s10 is inmiddels meer dan 2 jaar oud en draait nu op Android 11 met de security patch van april 2021. De Motorola G 5G Plus is amper een half jaar oud en draait nog steeds op Android 10 met de security patch van januari 2021. Hoe kan het zijn dat een toestel dat pakweg 1.5 tot 2 jaar ouder is een beter updatebeleid heeft? Het is mij een raadsel maar vooral een risico voor de gebruiker. Vooral gebruikers met weinig technische kennis over smartphones en/of veiligheid zullen hierdoor onnodig risico lopen wat zeker niet goed te praten valt. Ook voor de modders die custom roms gebruiken is er niet veel goed nieuws. Er zijn een tweetal teams bezig met een custom rom voor de G 5G Plus (Omnirom (official) en ArrowOS (unofficial) )echter heb ik beiden getest en ondervonden dat deze verre van stabiel zijn. Grote namen als Pixel Experience en LineageOS ondersteunen dit toestel (nog) niet officiëel. Het is in dit geval dus ook niet voor de hand liggend om je eigen veilige omgeving te maken middels een custom rom welke wel over de up to date security patches beschikt. Dit alles is vreemd gezien de Motorola software zo goed als stock Android software is up hun eigen minime featureset na. Het zou dan ook niet al te veel tijd/moeite moeten kosten om tijdige updates uit te brengen.

Conclusie:
Het is jammer dat Motorola's/Lenovo's huidige update beleid zo slecht is. Een toestel dat verder prima in elkaar zit en goede hardware heeft wordt nu onnodig gelimiteerd en risicovol in gebruik. Gezien we tegenwoordig veel op onze smartphones doen staat veiligheid voor mij altijd voorop. Ik wil een toestel dat veilig is en goed onderhouden wordt. Uiteraard is dit nalatigheid van mij geweest door me er niet voldoende in te verdiepen. Vandaar dat deze review ook als waarschuwing gezien kan worden. Want ook al heeft Motorola al bevestigd een Android 11 update uit te brengen voor dit toestel, deze update zal alsnog alleen de security patch van februari bevatten terwijl we op het moment van schrijven al in April zitten. Gezien het huidige verloop geeft dit dan ook weinig vertrouwen in de toekomst van updates vanuit Motorola. Begrijp me niet verkeerd, het is een erg fijn toestel om te gebruiken en ziet er ook niet verkeerd uit. Maar door het gebrek aan updates zal dit vooral voor onervaren gebruikers toch altijd wel een hekelpunt blijven. Zelf zal ik weer terug gaan naar Samsung. De toestellen zijn wellicht iets duurder maar krijgen daarvoor in de plaats ook een stuk betere én langere software ondersteuning.

Heb jij ook een Motorola Moto G 5G Plus (6GB intern, 128GB opslag) Blauw?

is al jaren bekend hoor, dat bagger update beleid van motorola, jammer voor je dat je er pas na aankoop achterkwam.
Zelf jarenlang moto fan geweest tot dat lenovo het roer overnam, ben gillend weggerend vanwege het dramatisch slechte update beleid, security udates om de 3 tot 6 maanden, als ze al komen en meestal maar 1 OS upgrade waar je dan ook nog eens bijna een jaar na lancering op moet wachten.
Snel verkopen die handel en weer lekker terug naar je Samsung, succes!
Ja het was een vrij dure les om te leren. Gelukkig heb ik mijn zoon er blij mee kunnen maken als 'game phone'. Zelf heb ik nu een Samsung A52 5G, wat een verademing haha!
ik vraag me bij dit toestel maar één ding af, draait ie lineageOS - als dat zo is en je niet door 1001 hoepels hoeft te springen om dat gedaan te krijgen dan heb je op moment van schrijven voor ruim onder de 300 een leuk 5g toestel.

zo niet is het misschien een toestel voor je schoonmoeder (die je al jaren haat).
Vooralsnog niet zover ik weet. Ik kon alleen OmniROM en nog een andere vinden. Beiden niet echt volledig stabiel.