Canon EOS 90D Body Zwart

€ 1.219,-
Specificaties Losse body • 34,4MP sensor • WiFi - Bekijk alle specificaties

Canon EOS 90D Body Zwart Review

Queenfanmichel 5 april 2021, laatste update op 5 april 2021, 271 views Product gekocht

Canon EOS 90D Body Zwart

Indrukwekkende allrounder ook voor de amateur goed te bedienen, ondanks dat de spiegelloze camera's de toekomst zijn (denk ik) is deze camera een om te overwegen.

Pluspunten

• Hoogste resolutie APS-C DSLR ooit (32,5MP)
  • Super snel (10 foto's/seconde)
  • kantelbaar/draaibaar scherm
  • Bedieningsgemak
  • 4K
  • Ligt heerlijk in de hand
  • Beeldkwaliteit en lichtsterkte
  • wifi/bluetooth connectiviteit voor het snel delen/bewerken van foto's

Minpunten

• geen

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 5
Uitbreidbaarheid Score: 5

Indrukwekkend

Tijdens de coronasituatie was ik opzoek naar iets om te doen en kwam weer uit bij fotografie, ik zocht naar een goede camera maar wilde niet een paar duizend Euro's uit geven. Dus was ik op zoek naar een camera die het instap segment ver ontstijgt, een full-frame was niet een must. Deze 90D was en is nog steeds de goede keuze. Naast het maken van schitterende foto's d.m.v. 65 cross-type points en een 32,5 megapixel sensor heb je ook nog de mogelijkheid om een video op te nemen in echt 4K of 1080p op 120 fps. Deze camera is de top van het middensegment.

De camera

Waarom
Maart 2020 de huidige situatie was net gaande en speelde weer meer met mijn GoPro Max, deze maakt leuke foto's maar toch wilde ik meer immers de tijd was er. In mei de stoute schoenen aan getrokken na veel onderzoeken uitgekomen bij de Canon 90D, doel was veel fotograferen in de stad en af en toe landschap. Niet alleen overdag maar ook na zonsondergang.

Ik had hiervoor nog wat ervaring opgedaan met een oude Nikon en Canon, deze waren bijna 12 jaar oud.

Toch was het een investering die je niet even zo doe, maar na een week intensief mee gefotografeerd was ik blij met de investering. De accu gaat lang mee, de body ligt goed in de hand en de foto's kanten snel via wireless overzetten naar een computer of mobiel. Naar een computer doe ik overigens door de sd-card in de computer te stoppen.
Beeldkwaliteit
Met 32,5 MP levert dit op papier mooie foto's uiteraard is de hand van de fotograaf ook leidend maar toch levert deze schitterende foto's met een kleine censor. Let wel het betreft hier een APS-C en geen Full-Frame censor.

De angst wat ik veel las over een hoog aantal MP's en ruis was er wel maar alle reviews te hebben gelezen en op YouTube bekeken wist ik dat dit in het geval van de 90D niet het geval was. Zelfs met een wat hogere ISO maakt deze camera nog schitterende foto's in het donker die toch scherp en mooi waren. Toch speel ik liever met een lagere ISO en langere sluitingstijd.
Autofocus
Wat mij al opviel was de snelheid van de autofocus dit was een nadeel van de oude Nikon en Canon maar met de 90D was het een verademing. Ook de simpele 50mm (f1.8) van Canon als de 35mm (f1.4) van Sigma zorgde voor indrukwekkende foto's, ondanks dat beide een EF lens zijn en dus het beeld met factor 1.6 gecropped waren.
Mijn conclusie
Mijn conclusie na bijna een jaar is zeer positief ondanks de prijs. Er is in deze categorie een hoop concurrentie dus welke beter is ligt aan wat je ermee wilt doen en hoe je de betreffende camera vind voelen. Qua prijs, kwaliteit en techniek is dit een topper.

Voor extra lenzen ben ik niet naar een EF-S lens gegaan, reden is de toekomst waarbij er mogelijk overgestapt gaat worden naar een Full-Frame body. Dan heb je meer aan een EF lens wat een Full-Frame lens is dan een EF-S lens wat een cropped lens is en niet bruikbaar voor Full-Frame camera's. Zeker als je in de Canon Eco-system wilt blijven.

De 90D is nog steeds een indrukwekkende allrouder en een aanrader ondanks er spiegelloge camera's op de markt zijn in dezelfde prijscategorie.

Heb jij ook een Canon EOS 90D Body Zwart?