Sharkoon V1000

€ 53,04
Specificaties Small form factor • 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Sharkoon V1000 Review

yor111 3 april 2021, laatste update op 20 januari 2022, 154 views Product gekocht

Sharkoon V1000

De Sharkoon V1000 (closed) bied een strak design en moderne features.

Pluspunten

• strak design
  • Mogelijkheid voor een radiator
  • Ruimte voor 2x 140 mm Fans
  • 2x fans bijgeleverd

Minpunten

• Closed versie geen in/out take bovenkant
  • HDD bay van plastic
  • bijgeleverde Fans hebben een Molex aansluiting

Situatie

Vóór deze behuizing had ik een oude pc behuizing. Een beetje een sleeper behuizing. Echter was de airflow slecht. Het had één out-take fan, en deze heb ik zelf moeten maken.
Als opvolger zocht ik een micro atx-kast met voldoende koel mogelijkheden, een prijs rond de €50 en closed.

Installatie

De installatie verliep soepel. Je kunt beide kant van de kast opennen en de voorkant kan er helemaal af.
Alleen de ruimte tussen de voeding en de HDD is klein. Ik had dan ook alle benodigde kabels alvast in de voeding geplugd. Anders kun je er niet bij.

Fan setup
Het was even zoeken naar wat/hoeveel fans je kunt plaatsen in de kast. Via internet was het niet helemaal helder wat je wel of niet kan plaatsen.

Dus, er zijn de volgende mogelijkheden. Je kunt aan de voorzijde 2x 120 mm of 2x 140 mm fans plaatsen. Een radiator is ook mogelijk maar dan moet je de 5.25 bay verwijderen.

Aan de achterzijde kan je maximaal een 120 mm fan kwijt. Het is bij de closed versie mogelijk om aan het Zijpaneel een 120 mm fan te plaatsen.
Maar let op! Mijn CPU koeler heeft een hoogte van 155mm en dan past er geen fan meer aan het zijpaneel.
Voor mijn build 2x 140mm fans aan de voorzijde en 1x 120mm aan de achterzijde geplaatst.

Het is jammer dat er geen mogelijkheid is om boven een fans te plaatsen zoals bij de window versie.

CPU Koeler
Volgens de specificaties kan er een CPU koeler worden geplaatst met een maximale hoogte van 155mm. Ik heb een be quiet pure Rock 2 black gekocht. Deze is 155mm hoog. De kast bied niet echt meer ruimte dan 155mm. Ik heb niet gemeten hoeveel ruimte je overhoud maar op het oog kan ik je zeggen dat het niet meer is dan één cm.

stock fans
De stock fans zien er strak uit. Het is alleen jammer dat er molex aansluiting heeft.
SSD, HDD en optisch drive
Er zitten twee 2,5-inch HDD/SSDs bays aan de achter kant van het moederbordplaat.
Deze zitten vast met een thumbscrew. Je kunt ze dus los makken om jouw ssd gemakkelijk te plaatsen.

In de kabeltunnel is plek voor twee HDD. De bays zijn van plastic en voelen een beetje goedkoop aan. Maar het installeren van HDD gaat wel gebruiksvriendelijk.

Verder heb je een plek voor een optisch drive. De kan je makkelijk installen via de voorzijde.
kabelmanagemen
Je kunt alle je kabel weg proppen in de kabelgoot. Er zitten geen preinstall cableties. Ook zijn er niet heel veel punten waar je tyraps aan vast kunt maken. Ook is er niet heel veel ruimte tussen het paneel en de moederbordplaat. Het sluiten van het paneel is dus lastig als je een dikke powercable hebt.

Resultaat

Als je een budget vriendelijk micro atx behuizing zoekt is de V1000 een echt aanrader. Het bied veel wat een midtower atx behuizing ook bied. Er is plek voor je SSDs en HDDs. Je kunt alle je kabels kwijt in de kabelgoot. En je kunt 2x 140 mm fans kwijt aan de voorzijde. Dit zie je niet veel bij micro atx kasten.

Componenten:

Ryzen 3800x
Asrock B550m pro4
Be quiet Pure Rock 2 Black
Asrock RX5700
Be quiet Dark Power Pro 11 750 Watt
2x Be quiet Silent Wings 3 pwm 140mm
1x Be quiet Pure Wings 2 120mm

Heb jij ook een Sharkoon V1000?