JBL Tuner 2 Zwart Review

PugZ 3 april 2021, laatste update op 4 april 2021, 2.298 views Product gekocht

JBL Tuner 2 Zwart

De portable blauwe tand speakers van JBL kennen we natuurlijk allemaal, maar dit krachtpatsertje beschikt ook over "ouderwetse" radio (FM & DAB+). En zoals we dat van JBL gewend zijn, is de geluids- en bouwkwaliteit ook hier dik in orde, evenals de accuduur. De aandachtspuntjes? Lees daarvoor m'n uitgebreide review...

Pluspunten

• Goed geluid
  • Solide bouwkwaliteit
  • Accuduur
  • Waterdicht
  • Mooi compact
  • DAB+ dus storingsvrij!
  • USB-C

Minpunten

• "Slechts" 5 voorkeurzenders
  • Displayverlichting schakelt uit

Muziekweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Mid- en hoogweergave Score: 4
Nadat ik het storen van m'n oude radio (uit het vorige millennium) helemaal zat was, ging ik op zoek naar "de beste" DAB(+) radio. Na meerdere sites en joe-tjoepkanalen te hebben geraadpleegd, zag ik de JBL Tuner 2 het vaakst voorbij in de top10 (waarvan in een aantal gevallen op nr. 1 positie). Zodoende de gok gewaagd en ik heb er geen spijt van!

De pro's:
De radio is lekker compact, heeft (voor z'n formaat) een erg goed geluid en voelt zeer degelijk aan. De accuduur is (met uit m'n hoofd 15 uur volgens de verpakking 12 uur dus) dik in orde evenals de ontvangst. Ik hoef de antenne niet eens altijd uit te trekken (nou is Hilversum in mijn geval wel om de hoek). Laden gaat via de bijgeleverde USB-C kabel (je weet wel.. die uitvinding waarbij je eindelijk niet hoeft te kijken of je het stekkertje er wel op de juiste manier in stopt). Pluspuntje is ook dat ie waterdicht is, dus een spatje regen of gewoon een emmer water is geen enkel probleem. Naast FM en DAB+ beschikt ie ook over Bluetooth, dus koppel 'm met je telefoon en je kunt zelf de DJ uithangen. Ander groot voordeel vind ik de range van het volume. Standje 1 is echt heel zacht en daarmee perfect voor wat achtergrondmuziek. Standje maximaal is (voor als je in de tuin of op je balkon zit) zeer geschikt voor een geslaagde burenruzie.

De aandachtspuntjes:
De radio heeft 5 programmeerbare voorkeurzenders. Dit hadden er wat mij betreft wat meer mogen/kunnen zijn, maar aan de andere kant luister je over het algemeen toch maar naar 1 favoriet station. Maar goed ook, want met zwart-op-zwart toetsen is de leesbaarheid niet optimaal. Wel zijn de toetsen verhoogd, dus ondanks de slechte leesbaarheid nog steeds prima te bedienen door blinden en slechtzienden. Een ander dingetje is het display, want na inactiviteit gaat de verlichting uit, waardoor de display informatie niet meer leesbaar is. Het zal de accuduur vast ten goede komen, maar de optie om 'm continue aan te laten in ruil voor misschien een kwartiertje minder accu had leuk geweest. Aan de andere kant: een radio is om naar te luisteren, niet om naar te kijken.

De prijs:
JBL hanteert op het moment van schrijven (april 2021) een adviesverkoopprijs van 99 euries. De bekende webwinkels als bijvoorbeeld Koud Blauw en die Bolle van AH vragen 79 van je zuurverdiende pegels. Goedkoper ben ik 'm (ook bij buitenlandse sites) niet tegen gekomen. In vergelijking met andere DAB+ radio's is ie niet de goedkoopste radio op de markt, maar wie kwaliteit wil moet daar de portemonnee voor trekken. In mijn optiek is de prijs/kwaliteit verhouding prima in orde en krijg je (zoals we dat van JBL gewend zijn) waar voor je geld.

Conclusie:
Zoek je een radio waarvoor een radio bedoeld is, namelijk storingsvrij luisteren (dus niet kijken, niet continue van zender switchen, maar gewoon lekker luisteren), dan heb je aan dit JBL kokertje een goeie deal. Liever lekker bluetoothen aan de waterkant? Of meeblèren op de regenachtige bouwplaats (met bijvoorbeeld "singing in the rain")? Ook geen probleem! Dit kleine maar krachtige muziekmakertje is je beste maatje in regen en zonneschijn. Wat mij betreft een score van 9 uit 10.

Heb jij ook een JBL Tuner 2 Zwart?

Gaat ie in de praktijk ook 15uur mee? Ik heb nu een dab+ radio die echt batterijen slurpt en maak nu gebruik van gsm / speaker om die reden bij het vissen. Dit zou wel eens een goede vervanging kunnen zijn.
Heb 't nog even nagekeken, maar op de doos wordt 12 uur aangegeven. Heb het zelf nog niet getest, maar ik heb tijdens m'n zoektocht nergens opmerkingen voorbij zien komen dat de accuduur bij lange na niet gehaald zou worden. Overigens laadt ie gewoon op terwijl je 'm gebruikt, dus mocht het écht nodig zijn, dan zou je 'm aan een powerbank of wellicht een portable zonnepaneeltje kunnen hangen. Tijdens het vissen zal je 'm waarschijnlijk ook niet op standje burenruzie zetten, dus dat komt natuurlijk ook ten goede aan de accuduur.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.