Poco X3 Pro (6GB intern, 128GB opslag) Blauw

€ 278,30
Specificaties 6,67" • 2400x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Poco X3 Pro (6GB intern, 128GB opslag) Blauw Review

TetsuoShima 3 april 2021, laatste update op 19 april 2021, 1.901 views Product gekocht

Poco X3 Pro (6GB intern, 128GB opslag) Blauw

Voor deze prijs is er geen toestel te vinden met vergelijkbare features. Het toestel en de hardware zijn meer dan voldoende in deze prijsklasse. MIUI daarentegen is minder fijn.

Pluspunten

• Snelle Soc
  • Grote batterij
  • Lage prijs

Minpunten

• MIUI...

Dit gaat geen volledige review zijn, er zijn voldoende websites en videos voorhanden die dat beter doen dan ik ooit zou kunnen doen. In plaats daarvan is dit eerder een voorlopige gebruikerservaring, na het toestel een paar dagen in bezit gehad te hebben.

Ik heb het toestel aangeschaft in pre-sale met het early bird offer van een Spaanse retailer. Ik had hem liever lokaal gekocht, maar in tegenstelling tot wat in de aankondiging van Poco te horen was deden zowel Coolblue als Besimpel niet mee met het early bird aanbod, hoewel dat op voorhand wel zo gecommuniceerd was in de videoboodschap van Poco. Tenminste, op het moment dat ik het toestel kocht stond het toestel niet op hun website te koop voor €199 (wel voor €249), dat is gedurende de hele early bird periode zo geweest. Ik heb het toestel inmiddels een dag of drie in bezit en heb voor aanschaf best wel wat gezocht of het aanbod de moeite waard was en vermits ik hem gekocht heb, is het duidelijk dat wat mij betreft dat zeker het geval was. Het toestel wat ik hiervoor had was een Nokia 5 dat geen updates meer kreeg sinds een dik half jaar geleden en waar ik wel heel erg hard mijn best moest doen om binnen de limieten van het 16GB flash geheugen te blijven.

Wat krijg je?

In de doos zit een sticker set, het toestel zelf, een case, een USB-A naar USB-C kabel, een lader en wat boekjes met algemene info en garantie informatie.

Accessoires:

De case is een gewone doorzichtige case die je bij de meeste Xiaomi toestellen krijgt. Zo is je nieuwe toestel alleszins onmiddellijk beschermd indien je dat wil. Ik vond de case echter niet van die aard dat ik hem echt wilde gebruiken, zowel wat betreft beschermingsgraad als uitzicht. Ik heb dus onmiddellijk ook zelf een case aangeschaft die ik ondertussen gebruik, een normale Poco X3 NFC case past perfect. Maar de bijgeleverde case is beter dan geen bijgeleverde case als je er zelf nog geen hebt natuurlijk.

De meegeleverde kabel is van normale kwaliteit. Hij is ongeveer 1m lang. Het is geen kabel met een extreem lage elektrische weerstand maar het is zeker geen slechte kabel, hij staat op ongeveer hetzelfde niveau als de meeste andere meegeleverde USB kabels. Ik heb de weerstand inclusief connectors gemeten en kwam op zo'n 0,12 Ohm (x2) uit, wat ongeveer hetzelfde is als de andere USB kabels die ik heb die met een toestel meegeleverd werden. Die 0,12 Ohm wil zeggen dat als er geladen wordt aan zo'n 3A, er ongeveer 2W aan warmte verloren gaat in de kabel en connectors. Van de kabels die ik zelf heb, durven de slechte kabels een ongeveer dubbel zo hoge weerstand per meter te hebben en de betere kabels ongeveer een half zo lage.

De meegeleverde lader is officieel een 33W lader, maar als je wat dieper in de specificaties duikt, zie je dat het eigenlijk in de meeste praktische gevallen een een 27W lader is. 5V/3A - 9V/3A - 12V/2,25A - 11V/3A. De lader ondersteunt QC3, zowel fixed profiles (vaste spanning) als PPS (per 200mV instelbare spanning), dit heb ik ook daadwerkelijk getest. Ik heb de lader niet opengemaakt, maar tijdens laden aan 27W wordt de lader niet warmer dan ik verwacht zou hebben, ik verwacht dus dat de lader wel in orde is.

Het uiterlijk van het toestel:

Het uitzicht is natuurlijk een volledig subjectief onderwerp. Persoonlijk vind ik het toestel er wel ok uitzien, maar tegenwoordig zien alle toestellen er toch voor 90% hetzelfde uit, dus ja...

De achterkant van het toestel is van plastic, het is relatief dun en flexibel plastic, dus kapot zal het niet snel gaan (in tegenstelling tot de glazen achterkanten die tegenwoordig populair zijn), maar je kan de achterkant dus wel wat indrukken, niet in die aard dat je je hele vinger er in krijgt, maar je kan wel de vervorming voelen en zien als je stevig drukt. De zijkant is ook van plastic en ook de knoppen, het glas op het scherm is volgens de specificaties Gorilla-glas 6, wat net zoals de Soc een paar jaartjes geleden nog een premium product was. Intern heeft het toestel wel een metalen frame. Het toestel is vrij zwaar, dus het is niet omdat de buitenkant voor de helft van plastic is dat het een licht toestel is of dat het niet stevig is. Het plastic aan de buitenkant vind ik zelf een voordeel want dat zal niet zo snel breken en het zorgt voor wat flexibiliteit die de val wat extra kan breken als je het toestel zou laten vallen, ook in tegenstelling tot een metalen of glazen buitenkant.

Het toestel komt geleverd met een plastic screenprotector reeds op het scherm aangebracht. Het is zeer goed aangebracht (beter dan ik zelf zou kunnen), mooi gecentreerd en als je niet aan het scherm komt om het plastic te voelen zou je hem niet kunnen zien als het toestel nieuw uit de doos komt. Daar eindigt het positieve aan die screen protector. Je kan echt wel voelen dat het plastic is, het voelt niet zo glad als echt glas en het is duidelijk dat het niet behandeld is met speciale coatings. Na een paar dagen gebruik is het compleet vies en vettig en het is letterlijk een stof magneet. Dat vuile is er ook niet zo eenvoudig af te krijgen door er eens snel over te vegen zoals met glas, je moet al echt aan het poetsen slaan om het eraf te krijgen. Die screenprotector gaat dus geen lang leven beschoren zijn en wordt er binnenkort waarschijnlijk af gehaald. Of hij vervangen wordt door een degelijke screen protector weet ik nog niet zeker. Gorilla glas 6 zou voldoende bescherming moeten bieden tenzij hij echt met het glas ergens op valt, maar de case die ik errond heb heeft opstaande kanten rond het scherm, dus dat zou zo snel niet mogen gebeuren.

Het toestel heeft een USB-C aansluiting, intern betreft het echter een USB 2.0 aansluiting, dus snelheid moet je hiervan niet verwachten. Er is een goede oude 3,5mm audio connector aanwezig, dus dat is een pro. Er is een IR blaster aanwezig, helaas ondersteunt de meegeleverde app zeker niet alle protocollen, op mijn 2 jaar oude Phillips TV kreeg ik hem niet aan de praat, je ziet dat hij zendt, maar niet de juiste codes. Er is ruimte voor 1 SIM en een extra SIM of µSD.

Er is een vingerafdruklezer aanwezig. Deze bevindt zich aan de zijkant en werkt vlot, snel en nauwkeurig. Wel erg wennen dat hij aan de zijkant zit, ik ben altijd gewend geweest dat hij aan de voorkant zat en grijp na drie dagen nog altijd mis. De vingerafdruklezer is in de aan/uit-knop verwerkt en zit net onder de volumeknoppen.

Aan de achterkant van het toestel is een grote camera-bump waarin 4 camera's en een LED zitten. De camera aan de voorkant zit in het midden van boven onder het glas in het scherm.

Daar net boven in de grille van de luidspreker zit een kleine notificatie-LED.

Draadloze connectiviteit:

Het toestel ondersteunt NFC, Bluetooth 5, wifi 5 en 4G. De 4G ontvangst van het toestel is niet bijster goed, volgens mijn test app is de ontvangst op dit toestel zo'n 5 tot 10 dB lager dan op mijn vorig toestel. Dat is geen stukken van mensen (relatief gesproken) en de gesprekskwaliteit en snelheid was wel in orde. Ik vraag me af of de ontvangst lager is omdat er meer energie bespaard wordt in de modem of omdat het antennedesign minder goed is. Zonder daar echt meer diepgaande testen op te doen is het moeilijk om daar een uitspraak over te doen.

De signaal sterkte van de wifi was erg goed, ook over de snelheid en stabiliteit van de wifi verbinding kan ik niets negatiefs opmerken. Bluetooth en NFC heb ik nog niet getest.

Camera's:

De hoofdcamera is een 48MP 2x2 binning camera. Met andere woorden, er komen normaal gezien 12MP foto's uit. Ruwweg blijft er van elke 4 pixels één echte pixel over. Dit zorgt voor een betere kwaliteit foto's in de meeste omstandigheden. Poco heeft echter ook een 48MP modus geactiveerd waarin de pixels rechtstreeks worden uitgelezen ipv in de normale modus. Tenzij je je in perfecte omstandigheden bevindt zal dit altijd een lagere kwaliteit foto opleveren dan de standaard 12MP foto's, dus hoewel het kan, zou ik niet aanraden om die modus te gebruiken tenzij je weet wat je doet en van plan bent om naderhand nog aan fotobewerking te doen. Je kan trouwens RAW foto's maken, zowel in 48 als in 12 megapixel modus. Er zijn verschillende standen in de foto-app, van zeer noob-friendly tot richting professionele instellingen. Uiteraard is het nog altijd een entry level smartphone camera sensor, dus je moet niet gaan verwachten dat je supergeweldige foto's kan maken, maar voor de prijs is dit best een goede camera. Alleszins stukken beter dan wat er in mijn oude Nokia zat (een 13MP camera).

Buiten de hoofdcamera is er een 8MP ultrawide aanwezig, die bereik je in de app door uit te zoomen naar 0,6x, de kwaliteit van deze foto's zijn lager (zoals verwacht), maar om een snel breed overzicht te krijgen zonder op details te willen focussen is dit bruikbaar. Er is een 2MP macro camera aanwezig, deze levert ook gemiddelde kwaliteit foto's op. Het is een fixed focus camera, dus je moet echt in de juiste beperkte range zitten én voldoende licht hebben om hier redelijke foto's mee te kunnen maken. Als laatste zit er aan de achterkant een 2MP dieptecamera op, die voornamelijk gebruikt wordt voor de portret foto's die je maakt met de camera's aan de achterkant, je kan de images hiervan niet zelf rechtstreeks benaderen.

Aan de voorkant zit een 20MP selfie-cam, de kwaliteit van de foto's die deze maakt is redelijk te noemen, maar ik ben geen grote selfie fan, dus ik heb het enkel vluchtig bekeken.

De camera app ondersteunt een pro modus met instellingen zoals: witbalans, focus, sluitersnelheid, iso, etc... De pro modus kan zowel in foto als video modus gebruikt worden en zowel de macro, wide als ultrawide worden ondersteund, de selfie-cam niet. In de normale foto modus kan je HDR en een soort AI modus gebruiken (geen idee wat die doet). Er zijn ook filter ingebouwd voor 'beautification of landschapsaanpassing' mocht je dat nodig hebben.

In videomodus kan er opgenomen worden tot 4k/30fps. Er is ook een slow motion modus waarmee je kan opnemen aan tot 960fps op 1080p of 720p. Zorg voor veel licht als je wil opnemen aan 1080p en 960fps, anders komt er niks nuttig uit. Er is elektronische video stabilisatie ingebouwd (geen optische), die werkt zelfs in 4k modus, bovenop de normale stabilisatie is er een extra stabiele modus,die nog stabieler beeld oplevert, maar hiervoor is weer voldoende licht nodig, anders krijg je een hele hoop extra ruis. Er is een hele waslijst aan modussen die de app ondersteunt, te veel om hier allemaal te beschrijven, maar er zal voor ieder wel wat tussen zitten. De app is wel een beetje chaotisch (zoals het hele MIUI trouwens), dus tenzij je er al vertrouwd mee bent of echt gaat zoeken, zit het er dik in dat je niet weet wat en hoe alles kan.

Andere specificaties:

Het grote verkoopspunt van dit toestel is de Snapdragon 860. Dit zou een verbeterde 855+ moeten zijn, maar voor zover ik kan zien is hij gewoon identiek aan de 855+. Daar is natuurlijk niks mis mee. Dit was de flagship Soc van 2 jaar geleden en nu is hij verkrijgbaar in een toestel van €250 (€200 early bird), waar andere toestellen soms nog durven af komen met 8xA55 ARM chips... De Snapdragon 480 gaat waarschijnlijk komaf maken met die gigantische underpowered chips in deze prijsklasse maar de 860 staat daar nog ettelijke niveaus boven. Qua snelheid van nieuwe chips gaat hij vergelijkbaar zijn met de pas geïntroduceerde Snapdragon 780, alleen heeft die laatste standaard 5G wat deze Poco X3 Pro niet ondersteunt, maar die gaat alleen beschikbaar zijn in significant duurdere toestellen. In de prijsklasse van de X3 Pro is het snelste wat je kan vinden de Snapdragon 480 of, als je geluk hebt, de Snapdragon 690. Uiteindelijk is dat een afweging die je zelf moet maken. Wat is je meer waard? 5G snelheden die je enkel in 5% van de gevallen nodig hebt of 4G snelheden die in de meeste gevallen meer dan snel genoeg zijn, maar wel een Soc die ongeveer dubbel zo snel is...

De versie die ik heb kwam met 6GB geheugen, daarvan is 5,5GB echt beschikbaar voor het OS en van die 5,5GB is ongeveer 3GB beschikbaar voor de gebruiker na een boot. Qua opslag kwam dit toestel met 128GB waarvan 115GB beschikbaar is voor het OS maar voor de gebruiker slechts ongeveer 100GB wegen bloatware. Je kan daarvan wel een boel verwijderen, maar helaas niet alles, MIUI blokkeert zelfs het disablen van de meeste niet-verwijderbare bloat. Het flash geheugen is van het UFS 3.1 type, dus ook op dit vlak geen klachten over snelheid.

Het scherm is een 1080x2400 IPS scherm. Het is duidelijk genoeg en ik merk geen hakkelen of dergelijke zaken, je kan het scherm instellen op 60Hz of 120Hz auto. In die laatste modus gebruikt het scherm 120Hz in ondersteunde apps. Persoonlijk merk ik geen tot weinig verschil tussen de twee modussen. Touch polling rate is 240Hz en de interactie met het scherm is inderdaad zeer vlot. Poco heeft het scherm echter ingesteld op extreem energiebesparend in auto-brightness, dit resulteert in een scherm wat leesbaar is en inderdaad snel lichter en donkerder wordt, maar alles is net ietsje te donker. Als je de UI hebt ingesteld op 'light mode' dan gaat het nog net, maar 'dark mode' is bijna onbruikbaar met de standaard brightness instellingen.

Qua geluid ook geen klachten, soms is het ietsje te luid en moeilijk zacht genoeg te krijgen (bv tijdens bellen in niet handsfree), soms is het niet helemaal luid genoeg (autonavigatie boodschappen terwijl je snel aan het rijden bent in de wagen en er is veel ruis en geluid rondom). In dat laatste geval kan je proberen te linken met de speakers van de wagen zelf als die dat ondersteunt, in het eerste geval kan je proberen een headset te gebruiken. De kwaliteit van het geluid is zeker in orde, zelfs bij vol volume is er geen vervorming, echte bass kan je uit zo'n klein speakertje niet krijgen, maar er is een best effort gedaan. Bij gewoon een filmpje of muziek afspelen is hij zeker luid genoeg, maar hij kan uiteraard niet concurreren met een half fatsoenlijke bluetooth speaker, laat staan met een echte stereo. Er zitten overigens wel 2 speakers in het toestel, een grote vanonder en een iets kleinere vanboven. Het toestel speelt geluid ook effectief in stereo af. De beide speakers gaan niet exact even luid en hebben niet exact hetzelfde bereik, maar het volume en de 'vorm' van het geluid is op beide speakers 'close enough' dat je het verschil niet merkt tenzij je je oor erbij houdt en erop gaat letten. In een normale situatie zitten die speakertjes toch dicht genoeg bij elkaar dat wat je echt hoort op 1m afstand een blend van de twee is.

Batterij, laden en autonomie:

Het toestel heeft een 5,06Ah batterij volgens de specificaties, maar de typische hoeveelheid is 5,16Ah, bijna 20Wh aan de 3,87V nominaal. Wie ooit op het idee gekomen is om batterijcapaciteit in Ah (of mAh als je het nog erger wil maken) uit te drukken moesten ze naar een heropvoedingskamp in Siberië sturen trouwens, maar dat is een ander onderwerp. Laden van 15% tot 100% duurt met de meegeleverde lader ongeveer 1 uur. Het toestel kwam geleverd met 70% in de batterij. Ik heb hem slechts 1 keer op moeten laden dusver en ik heb hem veel actiever gebruikt dan ik normaal gezien doe met benchmarks en testen en door het hele OS en apps, alle opties en instellingen, experimenteren en dergelijke. 1,5h GPS navigatie gebruikte zo'n 8% batterij. De rest heb ik niet expliciet bijgehouden. Momenteel heb ik nog 65% over dus dat is ongeveer 120% batterij verbruik op een kleine 3 dagen met (naar mijn doen) intensief gebruik. Laden tot ongeveer 50% gaat aan 27W (aan 9V), daarna wordt overgeschakeld naar 18W (aan 9V), dat blijft zo tot ongeveer 90% vol dan wordt er langzaam minder geladen tot 96% waarna er teruggeschakeld wordt naar 5V modus aan 8à9W wat zo blijft tot 100%. Daarmee laadt het toestel met maximum 1,5C tot 0,5C, wat wel aanvaardbaar mag genoemd worden voor batterijlevensduur, maar dat hangt natuurlijk ook van de batterijopbouw af en zonder hem open te doen en beginnen te meten weet je dat nooit zeker.

MIUI

Het toestel komt met MIUI for Poco 12.0.2 over Android 11 (februari patch). Meteen na eerste gebruik kreeg ik al een melding voor een update naar 12.0.4 waarin bugfixes voor stabiliteit en dergelijke zouden gezeten hebben (alsook de march Android patch). Ik ben echter nog steeds tegen een aantal bugs aangelopen, zoals een scherm wat plots helemaal blurry is met een dubbel beeld, gewoon scherm uit- en aanzetten loste dit wel op.

Het eerstvolgende wat opvalt is de grote hoeveelheid rotzooi die meegeleverd wordt. Ongeveer de helft daarvan kan je verwijderen, de andere helft wordt blijkbaar beschouwd als systeemapps en kan niet verwijderd of disabled worden (dit gaat dan meestal over apps van Google en Poco/Xiaomi zelf). In bijna alle Poco/Xiaomi apps zitten zogenoemde 'suggesties', maar eigenlijk zijn dat dus gewoon ads, je kan het merendeel daarvan uitzetten. In alle Poco/Xiaomi apps zitten speciale gebruiksvoorwaarden waar je akkoord mee dient te gaan, hierin staat dat eigenlijk alles wat je doet opgeslagen en gebruikt kan worden, er staat geen limiet op de houdbaarheidsdatum van die datacollectie. Er bestaan enkele apps die je kunnen helpen om sommige van die standaardapps toch te kunnen disablen, maar dat werkt niet bij alle meegeleverde apps. De enige manier blijkt te zijn om ze via command line te verwijderen, bijvoorbeeld met ADB, maar zolang de garantie nog loopt lijkt me dat geen goed idee, het lijkt me ook geen goed idee om tijdens de garantieperiode een alternatieve distributie erop te zetten, zeker de eerste maanden niet.

MIUI is verder ook een gigantische warboel wat betreft instellingen voor het OS. Alles staat verspreid over verschillende plaatsen en sommige dingen zitten gewoon veel verder verstopt dan op standaard android. Soms zijn er meerdere instellingen op verschilleden plaatsen die hetzelfde instellen maar die niet gesynchroniseerd zijn... Lockdown modus kan je al helemaal vergeten. Ook het lockscreen zelf is niet helemaal veilig te noemen, tenzij je het control center instelt op de 'nieuwe' versie, kan je gewoon je control center openen in het lockscreen... Ik vond dat nieuwe control center helemaal niks, de 'oude' standaard Android versie beviel mij beter, maar helaas, dat gebruik je dus beter niet...

Ik heb tot nu toe trouwens enkel toestellen gebruikt met grotendeels stock Android met wat kleine aanpassinkjes hier en daar. MIUI is helemaal anders. Helaas niet in de goede zin. Naarmate ik vlotter word in alles terugvinden zal het wel minder irritant worden, maar sommige dingen die ik apprecieer ontbreken volkomen en de 'extra' dingen hebben in de meeste gevallen helemaal geen nut voor mij. Ik heb hier en daar wat nieuws items gelezen dat MIUI12.5 grote verbeteringen met zich mee zou moeten brengen, zoals de mogelijkheid om bepaalde systeem apps te kunnen verwijderen, dus daarop is momenteel mijn hoop gevestigd.

Conclusie:

Qua hardware kan ik niets dan positieve dingen over dit toestel zeggen, rekening houdend met het prijsniveau. Qua software daarentegen (aka MIUI) is er nog een heleboel werk aan de winkel voor het zelfs maar kan concurreren met stock Android, laat staan beter doen dan stock Android. Als je dit toestel dus wil aanschaffen moet je voornamelijk goed nadenken over wat je verwacht van je Android OS en of je met MIUI overweg kan, dat het enige wat een potentiële aanschaf in de weg kan staan wat mij betreft. Als er ondersteuning komt van alternatieve Android distributies, is dat zeker een optie om te overwegen (LineageOS hopelijk zoals de oorspronkelijke Pocophone).

Toch aardig wat langer dan ik gepland had en zonder foto's dus saaie boel deze 'review', maar hopelijk staat er toch nuttige info in voor potentiële kopers.

EDIT:

Na een paar weekjes gebruik wat updates:

Het heeft me een halve dag gekost om MIUI fatsoenlijk in te stellen en wat tijd om eraan gewoon te worden, maar daarna is het wel te doen. Je kan alle ads en dergelijke meer uitzetten en als je https://developer.android.com/studio/releases/platform-tools installeert, kan je ADB gebruiken om via command line toch alle MIUI apps die je niet wil te verwijderen, geen root nodig. Als je dat toch liever niet doet, kan je ook gewoon alle TOS permissies intrekken van die apps (bijna alle MI apps hebben die) en dan zijn ze ook 'uitgeschakeld'.

Battery life is best goed. Onder spaarzaam gebruik kom ik een hele week toe met 1 enkele batterij lading. Onder zeer actief gebruik nog altijd meer dan een dag en normaal gebruik (voor mij) levert ongeveer 4 dagen tussen herladen op.

Ik zie in verschillende online reviews dat het toestel warm wordt, daar heb ik zelf nog niets van gemerkt, ook niet tijdens een half uurtje gamen. Langer dan dat doe ik dat nooit op een smartphone, daar is andere hardware beter geschikt voor, maar als je tijdelijk niets anders voor handen hebt, is het met dit toestel zeker heel goed te doen.

Nu er enkele reviews uit zijn van een toestel met een Snapdragon 780, is het duidelijk dat de 860 in dit toestel lichtjes sneller is, maar ook een hoger verbruik heeft. De beschikbare toestellen met die 780 kosten echter voorlopig dubbel zoveel, dus de X3 Pro is nog steeds een aanrader als je veel waar voor je geld wil.

Ik heb sinds de aanschaf van dit toestel reeds 2 updates gehad: originele versie, dan een update met fixes en march security patch en 2 dagen geleden een update met nog fixes en april security patch, dus voorlopig qua updates dik in orde. Ik denk niet dat er veel andere toestellen zijn die binnen 1 week na verschijning van de security patches ze al uitgerold hebben. Als die security patches zo binnen blijven komen elke maand dan zou dat erg mooi zijn.

Heb jij ook een Poco X3 Pro (6GB intern, 128GB opslag) Blauw?

Duidelijk review.

Ik had de mijne via early bird bij bol.com maar die was verdomd snel uitverkocht.

Accuduur vind ik trouwens echt indrukwekkend.
Komende vanaf een Nokia 8 en daarna een Nokia 8.1 was ik gewend aan het einde van de dag echt te moeten laden.
met hetzelfde gebruik ( wellicht iets meer zelfs) haal ik 3.5 dag van 100% naar 20%, ik durfde niet langer te wachten met opladen omdat ik nog van huis moest vanmiddag.

Al met al echt een snelle telefoon al is hij wel iets lomp/groot vergeleken met de toestellen die ik ervoor had.
MBT MIUI, het valt me niet eens heel erg tegen en weet er redelijk weg in te vinden.
Het is minder drama dan een samsung toestel.
Ik was vooraf ook wat sceptisch omdat ik vanuit een kaal android toestel kwam.
Omdat ik zo positief verrast ben heb ik voor m'n vrouw er ook een besteld maar baal ervan dat ik er niet direct twee besteld heb,
Voor haar direct ook maar een 256GB besteld, kan ze even vooruit met filmpjes en foto's maken :P