Poco X3 Pro (6GB intern, 128GB opslag) Blauw

€ 278,30
Specificaties 6,67" • 2400x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Poco X3 Pro (6GB intern, 128GB opslag) Blauw Review

Jeltire 2 april 2021, laatste update op 2 april 2021, 1.061 views Product gekregen

Poco X3 Pro (6GB intern, 128GB opslag) Blauw

Mogen reviewen voor androidplanet. Zeer goede telefoon in deze prijsklasse. Draait bijna alle games in de hoogste settings voor uren speelplezier door de Snapdragon 860, 120Mhz scherm, UFS3.1 geheugen en 5160mAh batterij. Overige onderdelen zijn goed voor deze prijsklasse. Minpuntje zijn ads die soms verschijnen

Pluspunten

• Snapdragon 860
  • Goede prestaties
  • 33W snellader
  • Accuduur
  • 120Mhz scherm

Minpunten

• MIUI bloatware
  • Advertenties als verdienmodel
  • Standaard instellingen gericht op batterijbesparing niet op performance (bv. 60Mhz refresh en 16MP foto's)

Goedkoop of duurkoop?

De eerste gedachte die bij mij opkwam toen ik de specs van deze telefoon zag was: “”Wow, voor dat geld?”. En meteen daarna “Waar zit dat addertje?”.

Ik zal niet alle specs hier herhalen want dat is op heel veel sites terug te vinden maar een Snapdragon 860, 120Mhz refresh rate, UFS 3.1 geheugen en een 5160 mAh batterij is nogal wat en belooft veel goeds. Alleen rijst dan bij mij ook meteen de vraag “Waar is er dan op bespaard bij deze prijs?”. Want bij andere telefoons met de hiervoor genoemde specs ben je al gauw het dubbele kwijt.

Unboxing

De Poco X3 Pro wordt geleverd in een sobere gele doos met een zwart deksel waar in gele letters het merk en model op staan gedrukt.
Als je de doos opent wordt je verwelkomd door een welkomstkaart van Poco Family. Dan volgt er een gele inlay met de pin om de Simkaarthouder uit je mobiel te kunnen halen en in de inlay de standaard garantie blabla, een miniatuur handleiding (die niet te lezen is voor een 50 plusser) en een stickervel met Poco logo's.
Onder de inlay vindt je dan de telefoon zelf die al voorzien is van een screenprotector. en tot slot onder in de doos een 33W snellader en een USB kabel.
, een stickervel met Poco logo’s, de standaard garantie bla bla en een handleiding in miniatuur uitvoering (die voor 50 plussers niet te lezen zijn), een doorzichtige case, een 33W snellader en een screenprotector die al op het scherm aangebracht is.
Om met de screenprotector te beginnen; die zou ik zo snel mogelijk vervangen door een betere versie. Na een paar dagen intensief gebruik is mijn screenprotector al zo gekrast dat het begint te storen bij het gebruik van de telefoon. Leuk dat deze erbij geleverd wordt maar ik zou hem alleen gebruiken als overbrugging totdat je hem kunt vervangen door een betere.
De stickers zijn een leuke gimmick, het welkomstkaartje is aardig en de documentjes die bijgeleverd worden zijn zo klein dat ze bijna onleesbaar zijn. Maar goed het gaat natuurlijk om de telefoon, dus laat ik het daar eens over hebben.

Bouwkwaliteit

De afwerking is gewoon netjes. Voor deze prijs verwacht ik geen glazen of metalen behuizing en die krijg je dus ook niet. Gewoon een nette, stevige plastic behuizing. Enige minpuntje aan het uiterlijk is het enorme camera-eiland dat redelijk ver uitsteekt. Het eiland heeft wel een opstaand randje waardoor beschadigingen beperkt worden.
De achterkant is in het midden glad en glimmend en aan de randen dof waardoor je een soort van two-tone effect krijgt. In het gladde deel staat nog het Poco loge in reflecterende two-tone letters. Afhankelijk van hoe het licht er op valt is dat heel erg aanwezig of nauwelijks zichtbaar.
Met het bijgeleverde hoesje wordt de kleur (ik heb de blauwe variant) deels tenietgedaan maar het logo blijft heel erg oplichten bij de juiste lichtinval. Daar moet je van houden. Het hoesje heeft ook nog een extra beschermrandje voor de camera's zodat je de telefoon plat op zijn rug kan wegleggen zonder de lenzen te beschadigen.

Camera

Nu ik het toch over de camera’s heb, die vind ik een beetje tegenvallen. Ze doen wat ze moeten doen en voor een vakantiekiekje of een spontane foto tijdens een uitje of feestje is het goed genoeg. Maar in mijn ogen ook niet meer dan dat. De software die er bij geleverd wordt heeft wel veel instellingen en ik heb lang nog niet alles kunnen uitproberen.
De kwaliteit en scherpte van de foto's is ook niet helemaal constant. Maar misschien is dat een software dingetje. In vergelijking met mijn Moto G Pro vind ik de foto’s wat fletser en minder scherp. Opvallend is dan wel dat de foto's bij slecht licht juist wel weer beter zijn.
Maar mijn eerste indruk van de camera’s en de software is niet overweldigend.

Gaming/Media streaming

Als ik weer even terug ga naar de specs van het begin dan is misschien ook wel duidelijk dat deze telefoon zich niet richt op de fotograven maar op de gebruikers die intensief gebruik maken van de processor en het scherm; mobile gamers en media streamers dus.
Dus dan maar even de telefoon testen op het gebied van games en video.
Het 120Mhz scherm en de Snapdragon 860 laten pas echt zien waar ze voor gemaakt zijn als je aan het gamen gaat op deze telefoon. En dan niet het bekende Candy Crush’en maar games als PUBG, Fortnite en mijn favorieten Genshin Impact en Hearthstone. Deze spellen lopen heel soepel en de graphics zijn om te smullen. Ik ben geen hardcore mobile gamer dus ik kan het niet echt goed vergelijken maar als ik mijn spellen op mijn ‘oude’ Moto G Pro speel dan hapert er regelmatig wat in het scherm. Bij de Poco X3 Pro heb ik daar totaal geen last van. Alles loopt soepel (bij Genshin Impact weliswaar met de op 1 na hoogste video instelling) en na enige uren gamen wordt de telefoon wel wat warmer maar niet zo dat je hem niet meer vast kunt houden.

Batterij

Om een paar uur te gamen is het ook wel prettig om een forse batterij te hebben of een die heel snel oplaadt. En zowaar dat heeft de Poco allebei. Als test heb ik, na het volledig opladen van de telefoon, 4 uur lang video’s afgespeeld via Disney+ en Netflix. Na 4 uur streaming video kijken was de batterij van de Poco nog half vol.
Daarna nog even 2 uurtjes gamen, nog wat mail en social media checken en streamen. En aan het eind van de dag de melding dat de batterij op 20% zat en de vraag of ik batterijbesparing in wilde schakelen. Niet dus, gewoon de telefoon aan de stroom leggen met de 33W snellader en een half uurtje later was de batterij al weer voor 70% gevuld en kon ik weer verder met gamen.
Zelfs als de batterij helemaal leeg is, is hij na een half uur voor iets meer dan 60% opgeladen en nog een half uurtje later is hij helemaal vol.

De minpuntjes

Is er dan helemaal niks wat minder is aan deze telefoon? Toch wel. Installatie van apps via de PlayStore gaat soepel, maar hier komt wel een klein minpuntje om de hoek kijken van de Poco X3 Pro. Na het downloaden van een app komt Poco met een eigen installatiescherm wat grotendeels gevuld is met een advertentie. Ook in andere apps kun je advertenties tegenkomen, vooral de MIUI apps.Gelukkig zijn ze wel uit te zetten.
Dan is er nog de MIUI bloatware. De interface van MIUI is best wel prettig maar de extra apps die je er bij krijgt voegen niet veel toe en zijn niet te verwijderen en, daar gaan we weer, bevatten reclames en aanbevelingen waar je niet op zit te wachten.
Tot slot moet ik nog even de standaardinstellingen vermelden. Poco heeft er voor gekozen om de telefoon standaard in te richten op batterijbesparing. Dat betekend bijvoorbeeld standaard maar 60Mhz refresh op het scherm of 16MP foto's ipv de 48MP die mogelijk zijn. Dus voordat je het maximale uit deze telefoon kunt halen moet je even wat tijd besteden aan de instellingen en het verwijderen van reclames.

Dit is zeker geen duurkoop maar gewoon een goede koop.
Deze telefoon kan in deze prijsklasse op alle punten meekomen met de concurrentie. Maar wat betreft de prestaties op media gebied laat hij de concurrentie ver achter.

Ik kan deze telefoon aanbevelen als entertainment via je mobiel je ding is maar je geen geld kan of wil uitgeven voor een Samsung S21, een iPhone 12 of een Asus ROG phone.

Voor (hobby)fotografen die de mooiste foto's en video's willen maken met een budget telefoon zijn er betere alternatieven beschikbaar.

En voor de mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten denk ik dat de Poco X3 Pro op dit moment de enige keuze is.

Heb jij ook een Poco X3 Pro (6GB intern, 128GB opslag) Blauw?

Advertenties als verdienmodel?
Eén vinkje uitvinken tijdens installatie, en je hebt nergens last van.
Volgens mij staat dat vinkje standaard ook al uitgevinkt.

[Reactie gewijzigd door revengeyo op 1 juni 2021 15:12]

Hoi revengeyo,

welk vinkje is dat exact?
Daar ben ik ook benieuwd naar @revengeyo :)

[Reactie gewijzigd door revengeyo op 15 december 2021 02:13]

Ik heb dat vinkje gemist denk ik. :)

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.