€ 997,04
Specificaties 12,45" • 1536x1024 • 256GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Microsoft Surface Laptop Go i5-1035G1 (8GB, 256GB SSD, Qwerty, Platinum) voor consumenten Review

VortexSBTestpanel 13 april 2021, laatste update op 13 april 2021, 1.008 views Testpanel

Compacte premium laptop met mooi scherm en prima prestaties, maar de accuduur en warmteproductie vallen tegen. Voor mensen die een compacte laptop willen en waarde hechten aan design kan dit een goede keuze zijn. Windows 10 in S modus is (gelukkig) makkelijk uit te zetten.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Scherm(verhouding)
  • Prettige touchpad

Minpunten

• Geluidsproductie/warmte
  • Prijs/performance is matig
  • Inconsistente en matige accuduur
  • Mist aantal kleine features

Tot mijn grote verbazing kreeg ik een paar weken geleden een mail dat ik was uitgekozen voor het Tweakers testpanel om de Surface Laptop Go te reviewen. Bij deze mijn eerste poging voor een échte review :). Ik heb expres geen andere reviews van deze laptop gelezen om te zorgen dat deze review compleet bestaat uit mijn eigen ervaringen en conclusies. Ik heb wel een teardown en wat andere technische details opgezocht om te zorgen dat de informatie in deze review echt klopt.

De Microsoft Surface Laptop Go is een relatief nieuwe laptop in de Surface lijn uitgekomen in november 2020, en Microsoft presenteert het als "de lichtste Surface Laptop ooit". In de afgelopen 5 jaar heb ik alleen maar een desktop en mijn 15 inch Dell Latitude werklaptop gebruikt, dus een compacte laptop is een nieuwe ervaring voor mij en daardoor was ik erg benieuwd.
De Surface Laptop Go in de geteste uitvoering heeft een adviesprijs van €999,-.

Features en specificaties

De lijst met specificaties is te vinden op de productpagina hier op Tweakers, dus ik verwijs daar graag heen voor de volledige details. Hier onder de meest belangrijke punten van de geteste uitvoering:
  • Spiegelend 12,45" touchscherm met 1536x1024 pixels
  • Intel Core i5-1035G1 quadcore
  • 8GB LPDDR4X
  • 256GB SSD
  • 1 USB-C, 1 USB-A aansluiting, 3.5mm hoofdtelefoonaansluiting, 1 oplaadpoort
  • Vingerafdrukscanner in de power knop
Windows 10 in S modus
Naast de standaard lijst met specificaties is het ook interessant om de Windows 10 versie even te benoemen. Standaard komt deze laptop met Windows 10 Home in S modus uit de doos. Dit is een variatie op de standaard Windows 10 Home waarop geen applicaties buiten de Microsoft Store gebruikt kunnen worden. Microsoft noemt als voordelen dat in deze modus de batterijduur, prestaties en veiligheid beter zijn dan in de "normale" Windows 10 Home. Zodra S modus uitgezet wordt is er geen optie meer om S modus aan te zetten zonder de laptop compleet te resetten.
Ik heb de laptop met S modus aan en uit getest om zelf wat vergelijkingen te kunnen maken (en om hwinfo64 en Steam te kunnen downloaden ;) )

Ontwerp en bouwkwaliteit

Algemeen
De laptop wordt in een minimalistische en simpele verpakking geleverd. Na het openen van de doos ligt de Surface Go direct in je zicht en, en onder de laptop liggen alleen een oplaadkabel en wat papieren.
De laptop zelf voelt heel fijn aan, en geeft absoluut een gevoel dat je een premium laptop in je handen hebt. De onderkant is van een verassend fijn aanvoelend kunststof gemaakt, en de rest van de laptop is volledig metaal.
Het metaal is lichtgrijs van kleur, en gelukkig moeilijk om vingerafdrukken op achter te laten. Midden op de laptop zit een spiegelend Microsoft logo.

Onder de 2 grote "voeten" van de laptop zitten schroeven verstopt waarmee de laptop geopend kan worden om de SSD te vervangen of ander onderhoud te plegen. Zonder met de voeten te knoeien is nergens een schroef of iets dergelijks te vinden. Dit heb ik overigens zelf niet geprobeerd, maar is te zien in teardowns op YouTube.
Hier is een artikel van Windows Central waarin aangegeven wordt dat de 64GB uitvoering van de laptop gesoldeerde opslag heeft, dus alleen met de grotere capaciteiten is de SSD te vervangen.
Draagbaarheid
De Surface Laptop Go is gemaakt om mee te nemen (vermoedelijk daarom ook de naam "Go"), en als dat het enigste criteria zou zijn in deze review had de laptop 5 sterretjes gekregen. Het formaat is klein genoeg om in elke "normale" rugzak of tas mee te nemen, en is ook los in de hand goed te dragen. Omdat de laptop stevig aanvoelt zou ik deze laptop ook in een rugzak zonder speciaal laptopvakje durven meenemen.
De laptop openen

De eerste keer dat ik de laptop wou openen vroeg ik mij af of het scharnier vergrendeld kon worden of dat het misschien ergens vastgeplakt zat. De scharnier zelf is erg soepel en met éen vinger kan het scherm versteld worden, maar de eerste millimeter om de laptop te openen is raar genoeg een beetje een uitdaging. Er is nergens een kleine uitsparing gemaakt om grip te krijgen tijdens het openen, dus je moet de eerste keren wat aanknoeien totdat je de juiste techniek hebt gevonden.

Als je de laptop opent wordt je begroet met een 2:3 touchscherm, een mooi toetsenbord (zonder numpad) en een touchpad gemaakt van kunststof met een fijn formaat.

Functioneel

Aansluitingen
Helaas is de eerste indruk wat betreft aansluitingen wat matig. Er zitten aan de linker kant van de Surface Go Laptop maar drie aansluitingen, namelijk een USB-C, een USB-A en een headphone jack. Aan de rehterkant van de laptop zit nog een oplaadpoort, en dat is alles waar je het mee moet doen. Voor mij persoonlijk is dit geen enkel probleem, een USB plug voor mijn toetsenbord is voldoende. De muis gaat in mijn geval draadloos en audio heeft gelukkig nog een aparte connector.

De oplaadpoort is dan wel weer een leuk dingetje, de kabel bevestigt zich namelijk magnetisch aan de poort, net zoals het (al redelijk oude) Magsafe concept van Apple. Dit werkt erg goed, maar omdat de poort een klein beetje naar beneden wijst kan het heel soms gebeuren dat de kabel er uit valt als je de laptop op schoot gebruikt. Op een bureau of andere vlakke ondergronden is dit absoluut geen probleem.
Webcam en vingerafdrukscanner
De webcam is een 720p variant, en geeft prima bruikbare kwaliteit maar is niks speciaals.
De vingerafdrukscanner zit in de power knop verwerkt. De power knop zit dan weer in het toetsenbord verwerkt tussen de PgDn (F12) toets en de Delete toets. De scanner herkent mijn vinger vlot en lijkt ook onder meerdere hoeken van mijn vinger prima te functioneren.
Toetsenbord en touchpad

Zowel het toetsenbord als het touchpad zijn uitgevoerd in het typsiche "Surface grijs".
Gezien het formaat van de laptop gebruikt het toetsenbord toetsen met een korte travel distance. Voor een low profile toetsenbord als deze is de typervaring acceptabel, maar voor lange documenten zou ik er toch snel een mechanische ramplank aan hangen. Een aantal toetsen zijn net niet de standaard breedte, dus ik had in het begin wat tikfoutjes maar dit went snel.

Het touchpad is echt een verademing vergeleken met de touchpads op andere laptops waar ik mee heb gewerkt. Het oppervlak is redelijk groot en de precisie is ook erg goed. Zelf had ik graag een glazen touchpad gezien voor een nog gladder oppervlak, maar er valt weinig te klagen.

Scherm

Beeldverhouding
Het scherm is voor mij wel een van de mooiste punten van de laptop.
De beeldverhouding van 3:2 is echt perfect voor een laptop van dit formaat voor alle gebruiksdoelen op video kijken na. De touchfunctionaliteit werkt ook prima. Het scherm is mooi glad en de input delay is voor alles behalve tekenen meer dan voldoende.
Resolutie
Wat betreft resolutie is het geen wonderpaneel, de 1536x1024 pixels zijn meer dan voldoende voor een kleine laptop, maar er is (zeker voor 1000 euro) beter te vinden. Persoonlijk vind ik 1536x1024 een prima balans voor dit formaat laptop, maar stiekem had ik toch op meer gehoopt.
Kleuren, contrast en helderheid
Over het contrast en de kleuren ben ik redelijk positief, de helderheid is net wat minder in sommige gevallen.
Ik heb geen professionele gereedschappen om het scherm te testen, maar met wat simpele testjes kan ik naar mijn idee een redelijk beeld vormen.
Helderheid
Het scherm kan redelijk helder, en is voor gebruik binnenshuis prima. Buiten in de zon merkte ik wel dat het scherm bijna onbruikbaar wordt, hij is simpelweg niet helder genoeg en de spiegelende afwerking helpt absoluut niet mee. Daarnaast staan er standaard in de Intel instellingen meerdere opties aan om dynamisch de helderheid te wijzigen. Dynamisch op basis van omgevingslicht vind ik prima, maar daarnaast werd helderheid aangepast op basis van de getoonde beelden. Dit vond ik erg storend, bij bijvoorbeeld een Twitch stream werd het beeld overduidelijk gedimd waardoor ik niet meer duidelijk kon zien waar ik naar keek. Gelukkig kan dit uitgezet worden, maar ik zie zulke instellingen graag standaard uit staan.
Overig beeld
Qua kleuren lijkt dit scherm helemaal in orde, alle kleuren zien er (voor mijn ongetraind oog) uit zoals het hoort.
Het contrast lijkt gewoon prima te zijn, maar echt zwart wordt het zeker niet.
De kijkhoeken zijn in orde, zeker voor een spiegelend scherm vind ik het goed te doen.
Met een uniformity test zie ik nergens afwijkende kleuren of verschillen in helderheid op een heel smal net iets helderder randje boven in het scherm na.
Bij verschillende gradients is er geen sprake van banding, en de kleuren zijn allemaal helder en goed te onderscheiden.

Batterij

Bij het testen van de batterij was ik zowel positief als negatief verrast. Hiervoor heb ik de batterijduur vergeleken met mijn werklaptop, een Dell Latitude 5590 van 2 jaar oud. Uiteraard is dit totaal niet een eerlijke vergelijking, maar het gaf mij een beter idee van de batterijduur bij bepaalde taken.
Tijdens het browsen in Edge of andere simpele taken zoals Word of Outlook of offline video's bekijken gaat de accu mooi lang mee, en is de claim van 13 uur van Microsoft zelf goed te geloven.
De laptop onderweg gebruiken is voor mij dus geen enkel probleem, binnen 10 uur kan ik altijd wel een stopcontact vinden.

Zodra je de laptop flink laat werken is het een compleet ander verhaal, de accu loopt dan opvallend snel leeg.
Bij het kijken van een Twitch stream op 1080p60 met de helderheid op 75% en de accumodus op "Aanbevolen" (slider op positie 2 van de 4) verliest de accu 10% binnen een half uurtje. Dat zou dus betekenen dat de accu binnen 5 uur leeg is.
Zet je de accumodus op "Beste prestaties" dan gaat dit nog een heel stuk sneller, en ga je de 5 uur niet meer halen.

Prestaties

Processor
De mobiele i5 in de Surface Laptop Go is voor webbrowsen, media en officegebruik meer dan voldoende. De laptop start binnen een seconde of 5 a 10 op, en is dan ook helemaal klaar voor gebruik.
Bij zwaardere taken is het gelijk duidelijk dat het om een chip gaat voor de kleinere (dunnere) laptops. Een grote Windows Update doet er opvallend lang over, en slurpt de accu snel leeg. De maandelijkse grote update van februari deed ruim 20 minuten over installeren.
De grafische chip van de i5 is voldoende voor video, en speelt zelfs 4k YouTube video's af zonder al te veel problemen. Scrollen tijdens het kijken van een 4k video is dan weer net te veel en dan hapert het beeld flink. Gamen is zo goed als onmogelijk, een lege Terraria wereld is al te veel voor de 15W TDP chip van Intel.
Warmte- en geluidsproductie
Dit was voor mij het meest teleurstellende aan de laptop. De laptop word op zichzelf gelukkig niet heel warm, waarschijnlijk te danken aan het metalen frame waarmee de warmte goed verdeeld wordt. Als de CPU flink gestrest wordt komt de CPU temperatuur toch wel bij de 80 graden in de buurt, en onder langdurige workloads zit je al snel dichtbij de 90.
Helaas is de koeling in de Surface Laptop Go wat luidruchtig. Er is sprake van een ventilatiegat aan de achterkant van de laptop, welke direct tegen het scherm aan blaast. De kleine ventilator maakt op volle toeren een schel, bijna fluitend geluid en wordt zo hoorbaar dat een koptelefoon gewenst is.
Aan de stekker is het koelprofiel ook wat agressiever, en kan je stilte al helemaal vergeten.

Microsoft heeft zelf het volgende te zeggen over de 999,- euro kostende laptop:
"Haal alles uit iedere dag met onze lichtste Surface-laptop met gestroomlijnde stijl, vloeiende prestaties en een batterij die de hele dag meegaat, allemaal voor een uitzonderlijke prijs.​"

In kan mij hier redelijk in vinden, op de uitzonderlijke prijs na.

Qua ontwerp is dit echt een hele mooie laptop, maar missen een paar cruciale punten zoals extra usb poorten en een beter toetsenbord.
Hetzelfde is te zeggen over de prestaties. Tijdens het browsen van websites of documenten typen in Word is het verschil tussen mijn gaming PC met een Ryzen 5900X amper te merken, maar bij een beetje zware taak zakt de performance compleet in elkaar.
Over de batterij ben ik redelijk te spreken, tenzij je grote multitasker bent of veel video's streamt.
Het scherm is mooi met een perfecte beeldverhouding, de resolutie is vergeleken met de concurrentie dan weer wat aan de lage kant.

Uiteindelijk komt het er op neer dat de Surface Laptop Go een erg mooie laptop is, maar net te veel puntjes mist om een goede keuze te zijn voor €999,-. Ik zou zelf dus wat minder uitgeven aan een vergelijkbaar product van de concurrentie, of langer doorsparen voor een "volwaardige" Surface Laptop.

Heb jij ook een Microsoft Surface Laptop Go i5-1035G1 (8GB, 256GB SSD, Qwerty, Platinum) voor consumenten?

Wat een mooi ding is het toch. Het ontbreken van toetsenbordverlichting vind ik echter wel een hele grote misser en de batterijduur is vergeleken met andere laptops uit dit segment gewoon onvoldoende.
Zelf mis ik geen toetsenbordverlichting, ik type (zo goed als) blind en werk altijd met een lichtje aan maar voor deze prijs mag het er best wel in zitten inderdaad.
Goede review. Deel je mening!

Ik heb dezelfde laptop voor mijn werk... Vanwege de corona moet ik veel Teams'en, maar daar heeft de laptop het altijd wel zwaar mee. Dat blazen doet ie bij mij eigenlijk constant, omdat ik hem op mn bureau altijd aan de lader doe.. maar als je een beetje video-performance vraagt gaat ie al blazen. Office Suite wil wel prima.

Verder wel heel lichtgewicht, en niet heel veel problemen mee gehad. Heb alleen een tijdje gehad dat de helderheid van mijn beeldscherm niet wil aanpassen. Ook wel eens ervaren?

[Reactie gewijzigd door Momentumlol op 23 april 2021 23:22]

Thanks!

Wat betreft Teams ervaar ik hetzelfde eigenlijk op elke computer. Zelfs met mijn desktop met een 5900X gebeurt het soms dat het CPU gebruik naar 40% vliegt.
Ik heb geen problemen gehad met het aanpassen van de helderheid, op die automatische dimming van Intel na.
kan ook zijn dat het daar in zit dan, vaak was het bij mij na een windows update over. Herkenbaar?