Specificaties 7.1-kanaals met 140W versterker en 4x HDMI - Bekijk alle specificaties

Pioneer VSX-920-K Review

SalimRMAF 16 augustus 2010, laatste update op 17 augustus 2010, 13.432 views

Pioneer VSX-920-K

Pluspunten

• Afstandsbediening beter ingedeeld, kleiner, learning functie
  • Zuiniger dan de 919
  • Prijs (380E) bij Max-ICT
  • Netwerkfunctie: Supergemakkelijk streams toevoegen (van alles: mp3, asx, etc.)
  • MCACC uitgebreider dan bij de 919, laat staan Onkyo's Odysee
  • Extra HDMI en 1.4 functionaliteit (ARC)
  • Zwaarder gewicht dan de 919, doet vermoeden dat de -920 intern betere componenten gebruikt

Minpunten

• Bouwkwaliteit iets slechter dan die van de -919 (Meer plastic, geen blauwe LED op knop)
  • DotMatrix display is "geler" dan die van de 919
  • Geen "THX" neural surround (VSX-919), maar gewoon neural surround..
  • Geen Multi Channel Analog 5.1 In (919 had ie wel)

Geluidskwaliteit Score: 5
Voordat ik begin wil ik wel zeggen dat er veel onduidelijkheid is qua specificaties. Dit komt namelijk omdat de "Amerikkaanse" VSX-920 totaal anders is dan de Europese 920. :) Die van ons zijn veel degelijker, hebben meer functies etc..

Intro
Een jaar of 2 geleden had ik de Onkyo TSR-X577. Viel best tegen, waarna ik een Pioneer VSX-919 heb gehaald. Deze was al een stuk beter en had erg veel instelmogelijkheden, maar omdat ik een netwerkfunctie wilde hebben heb ik die ook moeten verkopen...

Eerste ervaringen
Na een maand of 6 te hebben genoten van mijn VSX-919 wilde ik kijken of de 920 een waardige opvolger is. Wil toekomstzeker zijn, dus 3D, 1 extra HDMI en internetradio was een must. Ik heb er een beetje mijn twijfels over eerlijk gezegd. De 920 kon ik voor 380 euro regelen.
De 919 werd in Maleisie gemaakt, terwijl mijn 920 in China is gemaakt. De afstandsbediening voelt een stuk "plasticer" aan dan die van de 919 (AAA ipv AA) , en ook de LCD-OSD-Display heeft een lelijkere kleur, namelijk donkerwit i.p.v. fel wit zoals de 919 die wel had. De 920 mist ook de mooie standby/on blauwe LED die aanging wanneer de receiver aan staat. De voeding is verzwakt van 295 watt bij de 919, naar 245 watt bij de 920. Of dit iets positiefs is weet ik niet, op het eerste ook niet maar als je dan ziet dat de gewicht van de 920 1 kilo is gestegen tegenover de 919 denk ik van wel! De voeding zelf is van de VSX-1020.

Wat zit er allemaal in de doos?

En wat zijn de juiste specificaties?

Hoge resolutie foto's.

Afstandsbediening
De afstandsbediening voelt erg goed in de hand. Hij is iets kleiner dan die van de 919. De knoppen geven in het donker wat licht (Glow in the dark). Het is een "learning" remote; hierdoor kan ik dus de remote ALLE IR signalen laten leren. Bij de 919 kon je alleen voorgeprogrammeerde code's worden instellen, waardoor ik bijvoorbeeld mijn satelliet-receiver niet mee kon bedienen. Minpunt is wel dat de handleiding veel minder code's bevat dan die van de 919, waardoor ik geen code heb kunnen vinden voor de Xbox 360; de learning functie i.c.m. een MediaCenter-afstandsbediening was hierop mijn antwoord. ;)

Apparatuur
Heb een oude LCD tv aan de Pioneer gekoppeld middels een HDMI>DVI kabel. Hierdoor kan het zijn dat een paar HDMI functies niet goed worden doorgegeven of dat er een handshake probleem ontstaat. Desondanks merk ik er niet veel van.

WDTV Live HD
De WDTV Live heeft een HDMI 1.3 aansluiting (De normale WDTV een 1.2) waardoor 1080P60 en DTS-HD en Dolby TrueHD kunnen worden verzonden als bitstream naar de receiver. De WDTV kan ik niet aansluiten via HDMI, want dan krijg ik hem niet hoger ingesteld dan 480P?!. Dit is dus zo'n handshake probleem. Ik kan hem wel aansluiten via Component, maar ja.. dan mis je weer je DTS-HD en TrueHD geluid. DTS-HD heb ik nooit kunnen horen; heb geen PS3 ofzo, maar mijn WDTV stuurt op de een of andere manier geen DTS-HD stream over mijn HDMI aansluitingl. TrueHD doet het dan ineens wel?! :?

Beeld ziet er superscherp uit. Nu moet ik alleen wel zeggen dat ik mijn PSTwo rechtstreeks met component heb aangesloten op mijn TV, en niet via de receiver omdat de receiver in ieder geval met component een hoge reactietijd heeft. Dit gaat niet samen met gamen (denk aan ~50 tot 60 ms) HDMI is wel instant.

XboX 360
De Xbox doet het gewoon perfect; niets op aan te merken. Soms valt het geluid wel weg, of herkent de receiver het inkomende HDMI signaal als een "stereo" output terwijl ik op de 360 heb ingesteld dat ik een 5.1+WMA output wil.. Misschien is het het handshake probleem wel. O-)

Topfield 7700HSCI
Beeldkwaliteit is verrukkelijk, alleen het geluid valt wel vaak weg. Dit ligt aan de Topfield receiver, omdat er wel meer problemen mee bekend zijn.

Netwerkfunctie
Netwerkfunctie werkt vrijwel perfect. Het is wel een seconde of 3 tot 6 wachten, maar hij weergeeft alle stations. ASF, WMA, Hot108Jamz, Juzie FM, Maroc 1, alles!

iPod/USB/MP3 functie
De 920 heeft uitgebreide afspeelmogelijkheden qua de USB-port functie. Helaas heeft hij geen NTFS support. Daarnaast worden bijvoorbeeld FLAC bestanden niet ondersteund. Aan de andere kant is de D/A converter erg goed, waardoor je bijna geen ruis hoort van je MP3 bestandjes. Het browsen gaat supersnel! De iPod functionaliteit werkt ook erg leuk; er is zelfs een iPhone app, maar ik heb niets met appetjes dus deze laat ik aan me voorbijgaan.

MCACC Kalibratie
Nadat je de speakers verbindt de 1e keer, en de receiver aanzet is het geluid niet om aan te horen. Veels te dof; je moet hem natuurlijk eerst kalibreren. Dit kun je doen door Pioneer's MCACC-microfoon te gebruiken. Deze zit bijgeleverd bij de receiver, en gaat als volgt te werk:
Je zet het microfoontje op jouw luister-positie, waarna de Pioneer gedurende een 5 minuten je speakers activeerd. Dit zorgt voor best veel lawaai, maar na de kalibratie zijn je speakers grotendeels aangepast aan de ruimte en je luisterpositie. Er zijn 8 slots om je MCACC instellingen op te slaan.

Net MCACC van de 920wat uitgebreider dan bij de VSX-919 BTW. Je bent in staat om iedere kleine bitje in te stellen; ik heb er niet zoveel verstand van dus ik heb de equalizer en de S-wave aangepast; het geluid is al veel beter geworden dan ervoor.

Stroomverbruik/Degelijkheid
Mijn verwachting is dat het stroomvebruik met 20% is afgenomen, terwijl de output naar de speakers wel hetzelfde is gebleven! De 920 is 5CM dieper dan de 919.
De 920 is ook een kilo zwaarder geworden...

De 9-serie van Pioneer gebruikt altijd componenten van de 10-serie, terwijl de 820 bijvoorbeeld weer de slechtere onderdelen krijgt.

Surround Modes
Zoals iedereen wel weet, krijg je eigenlijk alleen echte 5.1, 7.1 of 9.1 geluid wanneer de bron een surround bron is, maar daar heeft Pioneer een oplossing voor gevonden. Middels een aantal chips creŽert de Pioneer een "vollere" geluid van een stereo bron door de surround speakers te activeren. Het is in die opzichte wel gelukt, want het geluid klinkt ineens een stuk warmer en voller, maar helaas doet dat geluid het wel veel onder vergeleken met een 5.1 bron.

THX Neural Surround (Pioneer 919) is trouwens vervangen door DTS Neural Surround bij de 920. Hierdoor mist ook het THX-logo op de receiver. DTS Neural Surround klinkt ongeveer hetzelfde BTW.

HDMI switching gaat erg snel.
Enige nadeel, die ik ook bij de 919 had is dat ik geen DTS-HD geluid krijg wanneer ik mijn WDTV Live HD koppel aan de 920. TrueHD doet het wel, maar toen ik een Onkyo 577 had kreeg ik wel DTS-HD te horen. Waarschijnlijk ligt dit aan mijn TV of aan de WDTV zelf. Een BluRay middels HDMI laat weer wel het DTS-HD logo opbranden.

:) Leuke receiver tot de >500 euro. Kijken of Pioneer over 2 jaren iets leukers weet neer te zetten. Voor vragen /opmerkingen mailen of hier een comment achterlaten.

Heb jij ook een Pioneer VSX-920-K?

Prima review, maar ben het niet eens met al jouw genoemde positieve en negatieve punten ;)
De afstandbediening is ronduit slecht (heel complex, slecht zichtbaar in het donker en moeilijk te bedienen) als je de Iphone app ook kan gebruiken !
De Iphone app IContralAV waarmee je de basis functies van de versterker kan bedienen mis ik in jouw verhaal, wat een van de beste verbeteringen is t.o.v. de oudere modellen.
Einde dit jaar komt de nieuwe versie waarmee je hopelijk bijna alle afstand bediening mogelijkheden gemakkelijk kan bedienen !

De Internet Radio functionaliteit met betrekking tot de kanaal keuze vind ik belabberd ingebouwd in vergelijking met een SONOS of andere internet radio device.
Je moet via een ip adres URL's toevoegen die je ook nog zelf op het internet moet gaan lopen zoeken ! Als Pioneer hier nou een kant en klare lijst achter zet (en continue update), kan je gewoon de kanalen kiezen in plaats van uren te googlen om de juiste ASF, PLS, ASX of MP3 stream te vinden.

Heb trouwens op mijn 1020 wel het blauwe led lichtje achter de knop, is die van jou niet stuk ?

De handshake problemen heb ik ook en zou ik bij de negatieve punten zien terugkomen, daar een hoop "oudere" apparaten niet optimaal met de VSX samenwerken of je moet een hoop gekke fratsen uithalen.
Voorbeeld is het downgraden van een component signaal naar 720p voordat de receiver er 1080p van wil maken. (1080p via component werkt niet).
Tweede voorbeeld is soms langdurig wachten op het detecteren van een HDMI beeld en geluid signaal met mijn HDX1000.

Maar wat betreft de geluidskwaliteit en output van de beeldkwaliteit (waar het uiteindelijk allemaal om draait) is dit apparaat fenomenaal !

4 sterren van mij en als je een stuk schrijft over de zeer mooie en goedwerkende Iphone app de laatste ster erbij ;)
Ja, de AMP werkt met de UPC HDTV recorder (Philips DCU-8111)
ik krijg met netradio voortdurend de melding connection NG
geen verbinding dus.... kan wel op de web interface en het kan het ding ook pingen.
iemand een idee?
Alle negatieve eigenschappen zijn ten opzichte van de 919, zijn er ook dingen die jij als slecht ervaard gewoon omdat ze slecht zijn en niet omdat de 919 ze niet heeft?
De negatieve punten zijn, (zie ik nu eigenlijk voor het eerst) allemaal eigenschappen die de 919 wel had... |:( Analoge 5.1 gebruik ik zelf eigenlijk nooit, maar dat wilde ik wel doen aangezien mijn Creative X-Fi Titanium een analoge EAX 7.1 uitgang heeft. Die kan ik nu dus onmogelijk gebruiken.

Voor de rest ben ik er uitstekend blij mee; geen grote nadelen dus. Ze hebben dus wat bezuinigd op de casing,.. al is het maar de vraag hoe erg je erop gaat letten. :)
Thnx voor het schrijven van de review, was al een tijdje aan het kijken naar een Pioneer VSX-919 maar nu wordt het toch de VSX-920. De negatieve dingen die je opnoemt, daar kan ik mee leven, daar ik nooit een 919 heb gehad, zal ik van de helft namelijk nooit weten of je gelijk hebt of niet. Dus daar kan ik dan ook niet wakker van gaan liggen..

iig 4 sterren voor een fijn review!! ;)
Kan er iemand verifieren of de AMP werkt met:
- TviX MD-6500A
- PS3
- UPC HDTV recorder (Die zwarte van Philips)

Vooral omdat mijn Projector (Panasonic PT-AX100) 720p is in hardware
Ik ben ook benieuwd naar de combinatie met de PS3. Ik had de Onkyo 508 op mijn lijstje staan, maar die valt daar waarschijnlijk vanaf vanwege handshake problemen. Ben me daardoor nu op de 920 aan het oriŽnteren.
Heb je de AMP voordat je 'm kocht ook eerst beluisterd? Ik ben me ook aan het orienteren maar vind het geen goed gevoel om iets te kopen wat ik niet heb kunnen horen.
Correctie op de +-punten. De 920 heeft wel HDMI 1.4, maar heeft geen ARC ondersteuning, conform specs en user-manual. Daarvoor moet je naar de (duurdere) LX-series.
Klopt niet helemaal. De 2020 heeft ook ARC