Specificaties Tower, 6 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Lian Li PC-9F Review

Kid Jansen 23 augustus 2010, laatste update op 23 augustus 2010, 4.397 views

Lian Li PC-9F

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Vormgeving
  • Uitsparing voor gemakkelijke montage backplate
  • Cablemanagement

Minpunten

• Niet echt negatieve eigenschappen tegen gekomen, maar de kast mag natuurlijk altijd goedkoper worden.

Informatie van fabrikant
specificaties
hanldeiding

Reden tot aanschaf
Sinds 25 juli heb ik een nieuwe desktop workstation en aangezien ik geen oud systeem had om onderdelen van her te gebruiken moest ik dus ook een nieuwe kast hebben om dat systeem in te zetten. Ik denk dat ik al met al het langste bezig ben geweest met het uitzoeken van een kast, op z'n minst op de tweede plaats (eerste plaats dan beeldscherm: Dell U2711). Dit komt omdat ik nogal kieskeurig ben, ik wil een mooie strakke goed afgewerkte kast hebben, geen rare toeters en bellen, futuristische uitstraling om transformers look.

Na heel veel zoekwerk had ik uiteindelijk een lijstje van kasten om uit te kiezen:
  • Cooler Master ATCS 840 (243x580x630mm) ¤157
  • Corsair 700D (229x609x609mm) (toen nog niet verkrijgbaar)
  • Corsair 800D (229x609x609mm) ¤255
  • Silverstone FT02 (212x497x616mm) ¤184
  • Silverstone TJ07 (220x560x565mm) ¤170
  • Lian Li PC-60FN (210x470x490mm) ¤93
  • Lian Li PC-9 (209x435x488mm) ¤145
  • Lian Li PC-9F (210x473x498mm) ¤125
  • Lian Li PC-B71 (220x595x590mm) ¤291
Ik heb hier expres ook de afmetingen en prijzen in gezet, omdat die toch wel een vrij grote rol speelde in de uiteindelijke keuze. De prijzen zijn overigens wel van ongeveer een maand geleden, aangezien ik dat lijstje toen had gemaakt om een behuizing uit te kiezen.

Ik heb uiteindelijk voor de Lian Li PC-9F gekozen, omdat deze de beste combinatie had van vormgeving, afmetingen en prijs. Ik heb een bureau van 180x80cm en daarboven heb ik 3 rijen planken van 3mx40cm, waarvan de onderste rij 66cm boven m'n bureaublad zit. Een aantal kasten uit m'n lijstje zou hierdoor waarschijnlijk problemen krijgen met de koeling. Dit vooral bij de kasten die exhaustfans aan de bovenkant hebben zitten. Als je dan een kast van zo'n 60cm hoog hebt blaast die recht tegen die plank aan en dat kan de koeling geen goed doen.

Verder heb je altijd wat ruimte aan de achterkant nodig, omdat je niet je kabels helemaal wil sandwitchen tussen de muur en de kast, hierdoor zouden de kasten van ruim 60cm diep vrijwel de hele diepte van m'n bureau in nemen waardoor ze meteen een erg lompe uitstraling krijgen. Op de grond zetten vond ik geen optie, ten eerste omdat ik dat zonde vind als ik ¤125-300 voor een kast betaal, ten tweede omdat hij dan veel meer stof aan trekt.

Algemene indruk
De algemene indruk die ik van de kast heb is goed. De kast is naar mijn idee erg mooi vormgegeven en ook erg netjes afgewerkt, goede featureset, dus heb ik niks te klagen.

Bouwkwaliteit & afwerking
Dit is bij deze kast zeer goed, alle naden zijn zeer strak, geen scherpe randen. Kast voelt ook solide aan en staat stevig.

Inbouwmogelijkheden
Deze kast heeft 3x 5,25" bays extern, waarvan één standaard geconverteerd is naar een 3,5" bay. Intern zijn er 6x 3,5" bays voor de harde schijven. De maximale videokaartlengte is 285mm, langere kaarten passen niet vanwege het HDD rack.

In de kast kunnen zowel standaard ATX moederborden als M-ATX borden geplaatst worden en er is een uitsparing gemaakt voor het plaatsen van de eventuele backplate van een grote CPU koeler die in ieder geval bij LGA1366 borden op de goede plaats zit.

Verder heeft deze kast 8 plaatsen voor PCI/PCI-E uitbreidingskaarten/videokaarten.

Dit vind ik goed genoeg voor een goed, de meeste mensen hebben meer dan genoeg aan het aantal interne en externe bays en de rest is ook gewoon goed in orde.

Koelingsmogelijkheden
De kast biedt plaats voor 2x 120mm fans aan de voorkant, 1x 120mm fan aan de achterkant en 1x 140mm aan de bovenkant. Hiervan zijn de drie 120mm fans standaard al geplaatst. De plaats voor de 140mm fan is standaard afgesloten door een plaatje zodat de bovenkant van de kast gewoon één plaat lijkt. Je ziet alleen een dunne naad en de 4 schroefjes waarmee dat plaatje vast zit. Als je hier een fan wil monteren moet je het plaatje vervangen door een bijgeleverd gaasachtig plaatje.

Verder is deze kast breed genoeg om grote CPU koelers de te huisvesten, de Scythe Mugen 2 Rev. B paste er met gemak in.

Nog even een torturetest van ruim een uur gedaan met prime95 25.11 64bit tegelijk met Furmark 1.8.2. Prime 95 de torture test gedaan: eerst 45 min In-place Large FFT's en daarna nog 30 min Blend. In Furmark de stability test op 2560x1440 met 8x MSAA voor 73 min.

Moet zeggen dat de temperaturen wel mee vielen:
CPU kernen allemaal naar zo'n 66
GPU na 5 minuten stabiel op 70
HDD's allemaal naar 28

Uitgelezen met Everest Ultimate 5.50

Dit allemaal bij elkaar vind ik ook goed genoeg voor een goed.

Vormgeving
Deze kast is erg strak vormgegeven, zonder toeters en bellen. Geen transformers look, niet allemaal knipperende LED's, weinig futuristisch aan, gewoon strak, simpel en stijlvol. Wat ook erg mooi is aan deze kast is de brushed aluminium look. Hierdoor krijgt de lak net wat meer diepte en detail en krijg je ook een betere balans tussen glans en mat. Het is net wat minder saai en geeft de kast een luxueuzere uitstraling.

Ik vind de vormgeving een zeer goed waard, past ook vrij goed bij m'n Dell U2711 monitor.

Installatiegemak
Dit onderdeel vind ik een beetje lastig beoordelen, aangezien dit de eerste PC is die ik zelf in elkaar heb gezet. Ik vond het eigenlijk prima gaan, alleen de CPU koeler monteren ging wat lastig naar mijn idee, ik had het idee dat ik een hand te kort kwam, maar dit had niks met de kast te maken. Die maakte het eigenlijk juist makkelijker door de uitsparing voor de backplate, zodat je het moederbord alvast goed vast kan maken, dan hoe je die in ieder geval niet meer vast te houden. Ik denk dat het gewoon een stukje handigheid is die vanzelf komt als je het een paar keer gedaan hebt.

Alleen de kabels weg werken was af en toe een beetje puzzelen, de 24 en 8 pin ATX voedingskabels waren echt net lang genoeg om netjes weg te kunnen werken.

Wat naast de uitsparing voor de backplate ook erg handig is, is dat alle schroeven die je er bij krijgt duimschroeven zijn. Ik heb alleen een schroevendraaier gebruikt om even het laatste stukje wat strakker aan te draaien, voor de rest alles met hand.

Je krijgt er overigens ook genoeg schroeven bij om alle plaatsen te vullen, ik heb er nu dus nog behoorlijk wat over aangezien ik één optisch station, drie schijven en één videokaart geplaatst heb.

De prijs vind ik voor wat je krijgt goed, het is geen koopje, maar naar mijn idee betaal je ook zeker niet te veel voor wat je krijgt. Het is een erg goede kast en daar betaal je dan wel wat meer voor vergeleken met de gemiddelde kast.

Foto's

Heb jij ook een Lian Li PC-9F?

Mooie review! Al zijn er natuurlijk wel een paar dingen die je nog kunt verbeteren:

- Wat tekst bij een aantal plaatjes doen, nu is het meer een slideshow van een casebuild.
- Een subjectief oordeel over het geluid dat de kast maakt.
- De foto's van het uiteindelijke product doen het niet meer, misschien kun je die opnieuw uploaden

Verder vind ik dat je een werkelijk prachtig systeem in elkaar hebt gezet, zeker als dit je 1e build is! Goeie onderdeelkeuze, je hebt hier duidelijk over nagedacht.

Mag ik je wel 1 tip geven: Haal voor een tientje pricewatch: Lian Li C-02B in huis, deze is ook geschikt voor jouw kast. Een prachtige aluminium kast hoort geen afzichtelijk zwart plastic frontje voor de DVD-drive te hebben! Deze dingen zien er fantastisch uit als ze erin zitten. Verder kun je, om de look af te maken, het onderste frontje (met een 3.5" uitsparing erin) te vervangen door het blanco frontje dat eerst helemaal bovenaan zat Op de 1e foto zie je wat ik bedoel.

Verder ben ik het ook eens met Pruimenvlaai: die grille op de rear exhaust fan moet weg! Die zijn oorspronkelijk bedoeld dat er geen kabels in de fan terecht komen, maar met zo'n net kabelmanagement van jouw kast kan dat echt niet. Als je hem weghaalt zal de airflow van de fan iets verbeteren, maar hij zal vooral minder geruis produceren.

Ik geef je 4 sterren, stiekem 3 voor de review en +1 voor de fantastische build :P

[Reactie gewijzigd door TheGreatAtuin op 10 december 2010 16:49]

Heb je jouw mugen twee moeten roteren omdat je case te klein was?
want optimaal gezien staat hij 90° gedraaid. voor de rest nette review en idd voor zijn klasse valt hij niet onderaan in de prijslijst.
Nee, dat is dan een nooberror van mij, zoals ik al zei eerste keer dat ik een PC zelf in elkaar zet. Misschien dat ik hem nog wel een keer een kwartslag draai, maar het is niet alsof hij nu heel slecht koelt.
Zou ik je eventueel mogen aanraden om de fan grill van je linker outtake af te halen aan de binnenkant :P
Die Lian-Li dingen blokkeren een hoop airflow, en produceren daardoor ook meer lawaai.
Review is top verder :)
Oja, waarom heb je de p-183 niet op je lijstje gezet? :) Te futuristisch?
Je bedoelt die aan de achterkant? Aan de zijkanten heb ik geen fans.

De Antec P183 en Fractal Design Define R2 zijn inderdaad wel heel erg strak en nee, ik vind ze niet futuristisch of transformers look of iets dergelijks, maar ik vond ze gewoon niet erg mooi. Verder vraag ik af hoe handig zo'n deurtje is. Zeker bij de Fractal Design, want daar kan het deurtje maar iets meer dan 90 graden open, en ik heb de kast rechts van me staan, dus dan moet ik om het deurtje heen om bij de voorkant te komen.
Volgens de specificaties zitten er front usb en front audio aansluitingen op deze kast, maar ik kan ze niet vinden op de foto's, waar zitten deze eigenlijk?
En weer een review door Kid van een product wat mij zeker wel wat lijkt! :) (Heb de Dell u2711 nu ook).

Ik snapte eerst niet wat die thumbscrew aan de 'binnenkant' van de 3.5" HDD rek deed. Maar uiteindelijk zag ik dat dat de hardeschijven vastzet. Ik neem aan dat ze met die slide-schroeven ook al redelijk vast zitten?

Waar ik toch een beetje tegenaan zit te kijken is die volledige HDD bay. In andere kasten zie ik die toch wel regelmatig onderverdeeld, waarbij je er een deel uit kunt halen. Nu blazen beide front-fans altijd toch tegen redelijk wat vlakken aan. Als je een deel weg kunt laten is dat toch wel minder. Maar ik heb geen idee of dat echt wat uit maakt.

Maar verder lijkt dit een heel erg degelijke en niet al te grote kast, waarvoor ik nog geen alternatief heb gezien (ook al is dit een oude review, zonder alternatieven voor deze kast...).

edit:Och, heb hem maar meteen besteld. Dan is alles netjes klaar voordat Battlefield 3 op de mat ligt :)

[Reactie gewijzigd door ArmEagle op 15 oktober 2011 13:45]