LOQED Touch Smart Lock

€ 349,-
Specificaties Deuropener (Bluetooth) - Bekijk alle specificaties

LOQED Touch Smart Lock Review

Edwin v Eeuwen 31 maart 2021, 272 views Product gekocht

LOQED Touch Smart Lock

Fantastisch betrouwbaar slot

Pluspunten

• Betrouwbaar
  • Degelijk
  • 3 sterren SKG certificering
  • Goede ondersteuning
  • Touch to open functionaliteit
  • Mooi design
  • Eenvoudige installatie
  • Eenvoudig in gebruik

Minpunten

• Meer geluid dan met een sleutel

Kwaliteit Score: 5
Voordat ik over ging in het aanschaffen van een smartlock heb ik zo’n beetje het hele internet afgestruind om informatie te verzamelen. Mijn belangrijkste vraag was; ‘Is het wel veilig’.
Ik heb diversen alternatieven bekeken en ben tot de conclusie gekomen dat Loqed mij het meeste aansprak. Een van de doorslaggevende argumenten was dat Loqed een Nederlands bedrijf is, dat gaf mij eerlijk gezegd meer vertrouwen dan een vaag Chinees bedrijf waarbij de beveiliging en privacy waarschijnlijk ver te zoeken is. Ook de 3 sterren SKG certificering stelde me gerust.

Dus begin dit jaar mijn loqed slot besteld en deze kwam na een kleine vertraging eind februari binnen.

De installatie:
Ik heb het slot zelf geïnstalleerd. Wat mij direct opviel is dat er geen installatie / gebruikershandleiding bij zit. (Enigszins begrijpelijk, we zijn tenslotte bezig met ‘home automation en daar behoord een papieren handleiding denk ik niet meer bij) Dit wordt via een ‘online’ stappenplan gedaan. Met alleen het stappenplan liep ik toch tegen enkele onduidelijkheden aan. Daarom heb ik een combinatie gebruikt van het online stappenplan en een duidelijke instructie video (https://www.youtube.com/watch?v=iDKLK_MBMMw) Deze combinatie stelde mij in staat om het slot in 40 minuten te installeren.

De App:
De gratis App is vanuit de Appstores te downloaden en laat zich probleemloos installeren. Op zich spreekt het gebruik van de App voor zich, maar ik liet toch tegen een paar kleine puntjes aan. Zo was het mij niet duidelijk hoe de benamingen in de App worden gebruikt. Ik ging er vanuit dat de ‘sleutelnaam’ de naam van de gebruiker was en ik onder mijn account de naam van het slot diende te veranderen. Dit gaf vreemde meldingen in de log; “Edwin heeft de deur “Edwin” geopend”
Na een chat sessie met Loqed was dit snel duidelijk en heb ik de sleutelnaam aangepast.

Tijdens deze aanpassingen kwam ik er wel achter dat je de gebruikersnaam niet via de App kan aanpassen (App crashed op IOS), volgens loqed is dit een bekende ‘bug’ en er wordt al aan gewerkt om dit op te lossen.
Maar goed, een tip richting loqed: Misschien is het handig om voor de App een korte gebruikershandleiding online beschikbaar te stellen.

Een andere optie die ik graag zou zien is dat wanneer je ‘openingstijden’ of ‘touwtje uit brievenbus’ aan heb staan deze automatisch uitgezet wordt als je het slot op slot doet via de App. Zo kan je nooit vergeten dat deze opties nog aan staan en je bij het verlaten van je huis deze vergeet uit te zetten.

Daarnaast hoop ik dat loged zich in de nabije toekomst verder gaat verdiepen in integratie met de grote home automation platformen zoals Google home en Alexa, met name opname in de routines zou erg welkom zijn. Wat zou het toch fantastisch zijn als ik via mijn Google nest deurbel direct de deur kon openen….

Het gebruik:
Ik heb het slot inmiddels 1 maand in gebruik maar ben nu al erg enthousiast.
Het slot werkt prima, en ben tot op heden geen vreemde situaties tegen gekomen.
Het geluid van het slot is zeer acceptabel en zeker niet storend.

De ‘geofence’ (touch to open) optie vind ik zelf een van de mooiste functionaliteiten. Alleen vind ik de 500 meter grens waar het slot op dit moment mee werkt wel heel erg ruim. Persoonlijk zou ik graag een veel kleinere marge zeer prettig vinden. (Of eventueel met een optie om zelf het bereik in te stellen)
Afgelopen week een informatieve mail van \loqed gehad waarin stond vermeld dat er eerdaags een update komt welke bovenstaande wens op gaat loseen!

Verder niets dan lof over dit slot, de App werkt zonder problemen. Even de deur open doen voor de postbode terwijl je niet thuis bent is ook ideaal. Nooit meer vergeten je deur op het nachtslot te doen door de automatische vergrendeling van het nachtslot via een vooraf ingestelde tijd, en ’s morgens weer van het nachtslot af.
Als je via een slimme deurbel kan zien wie er voor je deur staat kan je zelfs vanuit je luie stoel de deur openen… (Ik weet het, een gadget, maar wel erg leuk en handig….)

Het uitgeven van ‘sleutels’ is ook erg eenvoudig. Zo heeft de schoonmaakster b.v. alleen op donderdag ochtend toegang tot ons huis. De controle via het logboek van alle handelingen is ook erg handig, zo weet je altijd wie en wanneer er iemand binnen of weer naar buiten is.
Een tussentijdse update voorziet er zelfs in dat je de sleutels via een (beveiligde) link kan uitgeven. Hierbij is het niet nodig dat de ontvanger de App moet installeren, maar deze kan gewoon via een internet pagina het slot bedienen.

Mijn conclusie:
Een fantastisch product waar ik tot op heden geen seconde spijt van heb. Het belangrijkste is dat ik een veilig gevoel heb als ik mijn huis verlaat omdat ik weet dat ik dit slot kan vertrouwen. En dat is nu juist iets waar het mij in eerste instantie om ging. Je wilt tenslotte niet thuis komen met een open deur….

Ja, er zijn nog een paar kleine verbeterpunten zoals je hierboven kan lezen. Maar dat neemt mijn enthousiaste zeker niet weg. Ik heb er vertrouwen in dat Loqed niet stil zal zitten en (indien mogelijk) gehoor zal geven aan de wensen van hun klanten. Ik kan dan ook iedereen aanraden dit slot aan te schaffen!

P.S. Nee, ik heb geen aandelen in Loqed…. Maar ben gewoon een zeer tevreden gebruiker!

Heb jij ook een LOQED Touch Smart Lock?