1 review

JBL Link Music Grijs

€ 110,-
Specificaties Mono met Bluetooth/WiFi (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

JBL Link Music Grijs Review

phubert 31 maart 2021, laatste update op 9 januari 2022, 436 views Product gekocht

JBL Link Music Grijs

Zocht een draadloze speaker die het belabberde geluid van een TV kon verbeteren maar ook geschikt was voor afspelen van muziek. Waar een soundbar te duur naar mijn zin was hiermee een acceptabele oplossing met verrassende geluidskwaliteit.

Pluspunten

• Klein
  • Wifi & Bluetooth
  • Airplay
  • Geen accu, netstroom

Minpunten

• Geen schroefgat muurbevestiging
  • Geen ethernet
  • Microfoon (uit te schakelen
  • JBL & Google Home app waardeloos, maar laatstse vereist.
  • Niet vochtbestendig

Muziekweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Mid- en hoogweergave Score: 4

Leveringsomvang
In de doos, speaker, aansluitsnoer (+/- 1m), snelstartgids.

Installatie
Voor de installatie van de speaker moet je op je telefoon/tablet (zelf iPad gebruikt), Google Home installeren. Er is wel een bluetooth verbinding vereist voor het leggen van het eerste contact. Na de speaker gevonden te hebben en het wifinetwerk geselecteerd te hebben en wachtwoord ingevuld te hebben kun je beginnen. De speaker is geschikt voor 2.4ghz en 5ghz wifi.

Aan de achterzijde van de speaker zit een connector om de 230v aan te sluiten en 2 druk toetsen. Toets 1 is voor bluetooth pairing de 2e is om de microfoon te dempen. Op de bovenzijde zit een toets om Google aan te roepen en volume - & +.

De Google Home app heb ik zelf niet als prettig ervaren en vraagt ook voor deze speaker veel te veel persoonlijke informatie naar mijn zin. Veel kun je skippen (of niet invullen), andere dingen kun je afwijkend invullen als je niet het achterste van je tong wilt laten zien.

Het hele vreemde aan het verhaal is dat JBL zelf geen app beschikbaar heeft om de speaker te installeren of in te stellen.

Geluidsinstellingen
Zijn er niet, je kan gewoonweg niets instellen, dit moet je op het apparaat doen waarmee je muziek/geluid naar het apparaat stuurt. Het geluid kan worden ingesteld door het apparaat waarmee je de audio stuurt of via de 2 knoppen bovenop het apparaat (- & +). Aan de voorzijde van het apparaat zie je de LED's wit kleuren van 1 (laag volume) tot 4 (hoog volume). Tussenstappen worden weergegeven door dimmende LED's.

Google Smart Speaker gedeelte
Standaard luistert de speaker naar 'Hey Google', je kan dan vragen om allemaal dingen zolang als je dat niet hebt uitgeschakeld in de app van Google Home. Met de app heb je ook de mogelijkheid tot multi-room geluid, je moet hierbij in de app verschillende ruimten aanmaken met daarin de apparaten en deze dan gekoppeld activeren. Deze functie gebruik ik zelf niet.

Streamen via Wifi
Streamen via wifi vanaf iOS of Mac gaat prima, zolang de speaker in hetzelfde netwerk zit wordt de speaker gezien en kan je streamen. Indien je de speaker in een apart VLAN plaatst (aanbevolen) moet je zorgen dat bepaalde poorten in de firewall op het router worden doorgestuurd naar het netwerk waarin de speaker zich bevindt.

Geschikt als draadloze telefoon
De speaker zou geschikt zijn indien verbonden met je telefoon (bluetooth) om als 'wireless speaker' te dienen waarmee je kunt bellen. Deze functie heb ik echter nog niet uitgeprobeerd.

Microfoon uitschakelen
Indien je geen gebruik wilt maken van het Google Smart Speaker systeem welke luistert naar 'Hey Google' kan je door op de knop op de achterzijde te drukken dit uitschakelen/onderdrukken. Kanttekening: of dit 100% is zullen we nooit weten het is geen harde aan/uit knop, ook is niet te checken of de microfoon wordt 'overbrugt'. We moeten er maar vanuit gaan dat hij uitstaat wat te zien is aan de LED's:

Voor wie absoluut geen microfoon in een speaker wilt hebben zal een andere keuze moeten maken voor een speaker zonder ingebouwde speaker of Google dienst.

Geluidskwaliteit
De speaker is klein, ongeveer zo groot als een grote koffiemok maar toch komt er verrassend vol geluid uit zelfs voor een mono speaker. Via Google Home is met een 2e een 'stereo paar' te maken.

Na het draaien van verschillende soorten muziek van pop tot klassiek tot dance dit kleine bolletje weet het voor het betaalde geld (99 euro) prima te leveren. Zonder al teveel moeite weet deze speaker een kamer van 5 tot zelfs 30m2 prima te vullen met geluid. Voor een betere weergave kun je hem in een hoek zetten dan lijkt ie nog beter tot zijn recht te komen.

Er is voldoende bass aanwezig, middentonen komen ook goed door en de hoge tonen zijn zeker helder tot zuiver te noemen.

Tot slot
Ik kan niet anders zeggen dat voor het betaalde geld je een prima speakers hebt met gewoon goede geluidkwaliteit, niet hoogstaand maar goed. Kanttekening dat er weinig tot niets is in te stellen maar daar is de prijs naar. Het had JBL gesierd een app te hebben waarin de speaker nog beter tot zijn recht zou kunnen komen.

Jammer is dat veel merken zich committeren aan Google als het gaat om Smart, zelf had ik de voorkeur gegeven voor een speaker zonder dat hele smartgedeelte.

Nu kreeg ik de vraag waarom geen draadloze zonder 230v aansluiting? Nou simpel, ik heb een JBL Pulse (die wel in de badkamer mag en staat) maar die ik steeds op moet laden en dan precies op de momenten dat het net ff niet uitkomt; dit wilde ik niet meer.

Als laatste punt, waar veel speakers geschikt zijn om buiten (kan deze ook met droog weer, niet in de zon) neer te zetten of in de badkamer kan deze niet tegen vocht. Er staat duidelijk aangegeven dat deze speaker niet in vochtige ruimt(en) gebruikt mag worden. Jammer had zonder twijfel er een voor de badkamer aangeschaft, hij heeft er even gestaan om geluid te testen (zonder vocht) en zou meer dan voldoen.

Update:
31-12-2021: Om een vage reden werkt bluetooth niet meer vanaf de tv naar de speaker, Airplay2 werkt nog wel. Support verzoek verzonden aan JBL.

Heb jij ook een JBL Link Music Grijs?

Vraag & Aanbod