3Com 3CGSU08A Review

Schumaster 15 augustus 2010, laatste update op 15 augustus 2010, 947 views

3Com 3CGSU08A

Pluspunten

• Snelheid
  • Betrouwbaarheid
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Felle LED's op de switch

Features Score: 4
Heb deze switch reeds een jaar in bezit, via-via gekregen. Was nog nooit gebruikt, echter kon de vorige eigenaar de doos en boekjes niet meer vinden. Deze kan ik dus niet beoordelen, maar veel kan er naar mijn mening ook niet verkeerd zijn aan de doos van een switch. Handleidingen bij een switch lijken mij voor een tweaker ook overbodig. Hoewel ik deze er dus niet bijkreeg had ik hem waarschijnlijk toch meteen aan de kant gelegd.

De situatie
De switch wordt gebruikt om de pc's,xbox360 en IP cam te koppelen. Internet komt vanaf mijn tele2 modem/router.
De apparaten die momenteel aan de switch hangen:
-desktopPC(1gbit aansluiting)
-24/7 server(2 gbit aansluitingen)
-IBM testserver(2 gbit aansluitingen)
-Xbox 360(1 gbit(100mbit??) aansluiting)
-IP Cam(1 100mbit aansluiting)

Features
Deze zijn, voor de prijs, gewoon goed. Hoewel het natuurlijk geen managed switch is, is dat voor een switch van deze prijsklasse ook logisch.
Waar de switch wel ondersteuning voor biedt zijn Jumbo Frames en QoS. Dit scheelt toch nog wel aardig in de snelheid.
Ook schijnt deze switch ondersteuning te hebben voor Vlan tagging. Echter ik maak in mijn thuissituatie geen gebruik van vlan's, dus dit gebruik ik niet.

Snelheid
Deze is zeer goed te noemen.
Om te testen heb ik een 1080P fillm van 40gb gebruikt.
Eerst heb ik deze gekopieerd van mijn 24/7 server naar mijn desktop.
Dit ging met een snelheid van ongeveer 80-90 MB/s.
Vervolgens heb ik dezelfde file nogmaals gekopieerd, ditmaal van mijn 24/7 server naar mijn IBM testserver. Deze maken beiden gebruik van 2 Gbit aansluitingen, en de snelheid was dan ook 140MB/s(hoger kunnen de HDD's helaas niet aan)
Ook heb ik dezelfde file gelijktijdig gekopieerd van mijn 24/7 bak naar mijn desktop en de IBM testserver. Ook deze 2 samen gingen rond de 140MB/s, de bottleneck lag hier duidelijk in de snelheid van de harddisks in de server.

Bouwkwaliteit en afwerking
Deze is ook goed te noemen.
Hoewel de switch niet van metaal maar van plastic is, kan deze toch een behoorlijk stootje hebben. Ook kan de switch aan de muur op worden gehangen, dit is echter niet in gebruik in mijn situatie.
De afwerking is prima, nergens zijn scherpe randjes te ontdekken.
Enige minpuntje zijn de felle LED's op de switch. Omdat ik op dezelfde kamer slaap als de switch heb ik dit simpel opgelost met een stukje duct-tape.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Deze is wat mij betreft zoals ik dat van 3COM gewent ben, zeer goed.
Switch draait nu meer als een jaar en heeft in die tijd nog nooit last gehad van problemen. Enige restart die de switch gehad heeft was na een verbouwing van mijn kamer, en eenmaal naar een stroomstoring. Huidige uptime is denk ik rond de 150 dagen zonder problemen.

Hoewel er goedkopere Gbit switches te koop zijn is de switch naar mijn mening zijn prijs meer dan waard. Ik heb hem nu gratis gekregen, maar zou het huidige bedrag in de Pricewatch er zo voor neerleggen.

Heb jij ook een 3Com 3CGSU08A?

Ik ben ook in het bezit van deze switch en kan het bovenstaande alleen maar bevestigen, hij heeft nog nooit een restart nodig gehad. Zeer stabiel maar vooral ook lekker vlot en erg degelijk, de switch wordt ook niet warm. Kortom, een prima switch.
Dit is trouwens mijn eerste review, dus reacties met dingen die beter kunnen, graag! :)
Ik heb zelf de 3Com 3CGSU05, vrijwel dezelfde switch, enige verschil is dat die 5 poorten heeft in plaats van 8. Ik ben het volledig met je eens eigenlijk, prima switch, alleen die LED's zijn behoorlijk irritant als je ze niet af plakt.
Ik heb zelf ook zo'n switch. 10mbit verbindingen willen niet werken op het apparaat. Wellicht komen dergelijke apparaten niet veel meer voor, maar de volgens de specs zou het apparaat het wel moeten kunnen.