Maxtor DiamondMax Plus 9 200GB , 200GB Review

DisCiPLe 26 mei 2006, laatste update op 26 mei 2006, 471 views

Maxtor DiamondMax Plus 9 200GB , 200GB

Pluspunten

• Goedkoop, veel GB per euro
  • Vrije goede prestaties
  • Compatible

Minpunten

• Slecht betrouwbaar
  • Warmteproductie

Ik heb de hardeschijf nu bijna twee jaar.
Toentertijd dat ik de hardeschijf had gekocht kostte hij 112 en is nu dus na twee jaar ongeveer 30 in prijs gezakt.

Specs:
AMD Athlon64 3400+ (NC, socket754)
1GB Mushkin 2-2-2 (BH6, 2x 512MB)
Geforce4 Ti4200 (64MB)
DFI UT Lanparty 250Gb (250gb heeft niks met HDD capaciteit te maken maar hoort bij de naam van de moederbord :) )

Prestaties
Ik heb niet veel research gedaan naar de prestaties van de hardeschijf, maar voor mijn activiteiten is hij snel genoeg en daarom een goed als score.

Featureset
Een erg goede prijs prestatie verhouding. Veel GB voor je euros.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Dit is het grootste nadeel van de hardeschijf. Hij heeft het dus geen twee jaar volgehouden. De hardeschijf vertoonde fouten bij een advanced test van powermax (diagnostic tool maxtor).

Compatibiliteit
Ik gebruikte de HDD in combinatie met een nforce 3 raid controller op een DFI UT Lanparty (socket754) moederbord. Ik kreeg wel wat problemen met overklokken maar dat ligt meer aan de chipset dan aan de HDD natuurlijk.
Voor de rest gaat XP installatie zonder problemen en zonder extra handelingen met raid diskettes etc. Het kan wel zo zijn dat je big_drive_enabler.exe van Maxtor moet gebruiken om gebruik te maken van de totale capaciteit van de schijf.

Ondersteuning door fabrikant
Wat ik van de fabrikant heb gezien is dat ze een goede tool hebben ontwikkeld om de HDD te troubleshooten; maxtor Powermax. Deze kan je als bootable floppy of CD-ROM ISO downloaden. Bij mij werkte de floppy versie niet maar de CD-ROM wel.
De FAQ en knowledge base waren voor mij vrij compleet.
Voor de rest hebben ze een handige pagina waar je kan zien hoeveel jaar je nog garantie hebt op je HDD door je serial in te vullen (bij dit product is dat 3 jaar). De RMA service is ook goed geregeld, alhoewel tot op website niveau. Ik heb de kapotte HDD hier nog liggen en hij moet nog opgestuurd worden.
Voor de rest ziet de ondersteuning van de fabrikant er goed uit.

Geluidsproductie
De geluidsproductie is vrij laag, maar dat komt vooral door me Antec P160 kast met speciale HDD laden en kastje met rubberen geluidsdempers om de schroefingangen.

Warmteproductie
De HDD wordt vrij warm, ik heb het nooit gemeten maar met me hand erop voelde het vrij warm aan. Echter heeft dit geen problemen opgeleverd tot dusver en was het daarom acceptabel. Voor overklokkers is dat waarschijnlijk een groter probleem. De HDD werd (samen met een 40GB Maxtor) gekoeld door een Antec 120mm koeler aan de voorkant van de kast.

De prijs was twee jaar geleden vrij laag voor wat je ervoor kreeg en voor mij ook een van de grootste redenen om hem aan te schaffen.

Algemene beoordeling
Kortom (voor mij) een hardeschijf met een uitstekend prijs prestatie verhouding mr niet als je bij die verhouding ook betrouwbaarheid toevoegt. Je krijgt immers veel GB voor je euro’s en dat is voor sommige al voldoende.
Ik raad de hardeschijf niet aan voor mensen die werken met gevoelige informatie. Door de slechte betrouwbaarheid vind ik het product over het algemeen slecht.

Heb jij ook een Maxtor DiamondMax Plus 9 200GB , 200GB?

Reviews door de redactie

De betrouwbaarheid wordt in deze survey als heikel punt genoemd, dat lijkt me niet correct omdat het hier slechts de ervaring met een exemplaar behelst. Ik herinner me, IBM HD's van een bepaald type dat er naar een jaar vaak de geest aan gaf, dit soort conclusie kunnen beter ff na gegoogled worden eer ze als conclusies in een survey geplaatst worden, lijkt me.

Wat wel veel voorkomt bij deze schijven is dat de bootsector corrupt raakt tijdens een crash van bijv win XP
Mijn ervaring met de schijf was dat het niet betrouwbaar was. Ik kan niet voor anderen spreken.
Dat zeg je idd goed, het gaat hier om n exemplaar.. Het mooie van de product survey van tweakers is dat als je kijkt naar een beoordeling van een product, dat die is opgebouwd aan de hand van de surveys van een of (meestal) meerdere gebruikers van het product. Mijn beoordeling over de betrouwbaarheid van het product is gericht op mijn ervaring met het product. Wil je echter de gemiddelde cijfers zien van de betrouwbaarheid dan moet je hier kijken http://tweakers.net/productsurvey/cat/333 of hier http://tweakers.net/productsurvey/59325