Netgear Orbi RBK23 Micro (3 stations)

€ 289,99
Specificaties WiFi-ac • 2-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Netgear Orbi RBK23 Micro (3 stations) Review

CeesBak 30 maart 2021, laatste update op 30 maart 2021, 271 views Product gekocht

Netgear Orbi RBK23 Micro (3 stations)

Mooi product voor gebruikers die alleen goede WiFi willen en geen server draaien of allerlei apparaten willen verbinden. Wanneer je meer wilt is het echt niet goed. Product teruggestuurd naar leverancier.

Pluspunten

• Fantastische Wifi

Minpunten

• 2.4GHz en 5 GHz niet apart mogelijk
  • Uiterst trage interface
  • Netgear forum reageert nergens op

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 5
Product gekocht om goede Wifi te hebben in het hele huis. Dat werkt prima en ik ging er van uit dat de features die ik had op mijn oude router behouden zouden blijven, dat is niet zo.

Ik draai een eigen site Nextcloud op een eigen domein via Strato (Strato ben ik al 13 jaar blij mee). Het netwerk in huis is groot, ik heb er veel spullen aan hangen.

Na installatie, op het moment dat ik aan de Orbi de telefoons en tablets aan koppel begint elk apparaat te klagen dat er een certifikaat van Netgear goedgekeurd moet worden. In de instellingen van Orbi zet ik https uit. Ik heb dat niet nodig omdat ik mijn router niet van buiten wens aan te passen (waar is dat overigens voor nodig?). Gezocht op het forum van Netgear en daar tref ik een heleboel klachten aan die niet worden verholpen en ook niet meer op wordt gereageerd.

Wat is die webinterface traag. Je past een fixed IP toe op een apparaat. Je zet het apparaat uit en weer aan zodat het een nieuwe DHCP aanvraag doet. Helaas, het kan uren duren voordat het gewenste IP adres wordt verstrekt.

De webinterface valt na twee minuten of zo uit waarna je opnieuw moet inloggen. Dat is dus bij veel veranderingen die je doet. Waardoor je voortdurend aan het inloggen bent. Dit is niet aan te passen. Als het draait is dat natuurlijk niet zo een probleem.

Om het maximum er uit te halen heb ik de satellieten bekabeld aangesloten. Je ziet in de web interface dat ze regelmatig niet meer verbonden zijn. Dat duurt maar enkele seconden maar toch, geen goed gevoel.

Dan probeer ik mijn Growatt inverter voor de zonnecellen aan te sluiten. Niet gelukt helaas. Wel heel erg vervelend. Na terug bouwen naar mijn oude R6400 router werkte het weer direct.

Ik ben zo teleurgesteld over een router van bijna €300. Als je alleen wifi gebruikt EN je wilt niet de hoogste snelheden halen EN je sluit weinig bijzondere apparaten aan, dan werkt dit setje prima. Voor mij is Orbi niet bruikbaar en ben ik momenteel blij met mijn oude Netgear R6400, dan maar even geen Wifi op de bovenste verdiepingen van mijn huis. De Orbi heb ik weer ingeleverd bij de leverancier.

Heb jij ook een Netgear Orbi RBK23 Micro (3 stations)?

Vraag & Aanbod

Je zegt dat het geen goede router/set is voor als je een server wil draaien of allerlei apparaten aan wil sluit. Maar ik lees eigenlijk nergens waarom dit dan niet zou kunnen of waar je precies tegen aan loopt.

Dat ding heeft toch gewoon port forwarding waardoor je je server(s) er achter kunt hangen. En wat bedoel je met "allerlei apparaten willen verbinden"? Lijkt me toch ook prima te doen? neem aan dat je omvormer via wifi connect en met enig uitzoekwerk moet dat ongetwijfeld aan de praat te krijgen zijn, lijkt me.

Self generated certificaat voor de web interface vind ik niet zo heel erg (hoeveel apparaten gebruik je om dat ding te beheren?!? Devices die alleen wifi gebruiken, hebben hier natuurlijk geen last van). Trage UI voor router van 300 euro vind ik wel kwalijk.
Nog een toelichting dan. De 2.4GHz en 5GHz banden zijn niet te scheiden op Orbi. Sommige apparatuur werkt alleen op een SSID die alleen 2.4GHz uitzend. Als scheiden niet kan, kan ik de Orbi niet toepassen.

Als er programmering is met een certificaat wat voor iedereen bekend is is dat niet veilig. Bij Orbi kan je het ingebouwde certificaat niet uirzetten. ERGO Orbi is voor mij niet bruikbaar, jammer dat wel.