WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD10TPVT, 1TB Review

wimbakker 19 november 2011, 5.670 views

WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD10TPVT, 1TB

Pluspunten

• Geen

Minpunten

• Traag
  • Niet bruikbaar in raid
  • Schijf verdwijnt bij intensief schrijven

Overhaast 8 van deze drives aangeschaft voor een project waar flink wat
terabytes opslag nodig waren, drives aangesloten op een lsi raidcontroller.
Twee drives werden vrij snel uit de raid gegooid, wegens tijdgebrek niet direct naar gekeken , er vanuit gaande dat de drives dus niet geschikt waren voor
ee raidcontroller , wat ik eigenlijk wel had verwacht gezien het formaat en de
specs van de drive die toch richting nas-achtige toepassingen gingen,
na een paar dagen en wat gemodder , de twee drives die telkens uit
de raid werden gegooid aan een asus usb3 kaartje gehangen, via een
usb behuizing. partitie aangemaakt van200Gb en formatteren geen probleem,
400Gb partitie aangemaaakt , formatteren , geen probleem, 1Tb partitie aangemaakt formatteren en ja , wel een probleem , mkfs stokte, na ruim 400Gb , ook bij de andere drive die telkens uit de raid werd gegooid., gaf de schuld eerst aan de asus usb kaart , omdat ik niet kon geloven dat van een zending van 8 drives er twee dit merkwaardige defect vertoonden, maar
nadat ik een pc had opengemaakt en de twee drives aan onverdachte sata poorten had gehangen , bleken beide drives er na ca. 400Gb mee op te houden,
de overige 6 drives waren verder goed, echter , dit deed mij besluiten om alle 8 drives terug te sturen, want als er bij een zending van 8 drives er 2 defect zijn , dan is er ergens iets helemaal mis. Door een miscommunicatie kreeg ik voor de twee defecte drives twee goede terug, hoewel het de bedoeling was dat de leverancier alle acht mocht houden omdat ik al 8 500Gb seagates had besteld
ter vervanging van dit twijfelachtige wd product.

Ik heb daardoor wel nog wat door kunnen testen met deze twee wd's maar echte
raidopstellingstesten niet meer natuurlijk. Zijn dit goede drives?
Nee, als er bij een zending van 8 stuks twee met een vreemd defect zitten is er iets mis, misschien met de kwaliteitscontrole , misschien een ontevreden werknemer die het een goed idee leek om afgekeurde drives via via te verkopen, een fout in de voor deze drives toegepaste techniek ,wie zal het zeggen,
Als ze niet defect zijn functioneren de drives redelijk binnen een beperkt toepassingsgebied , grote hoeveelheden data wegschrijven of uitlezen
bv. backups, bij het gebruik als desktop schijf hapert ie wel eens en snel is ie dan ook niet.

• LSI SAS2008 controller
  • Adaptec 5805 controller
  • Linux

Heb jij ook een WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD10TPVT, 1TB?

Heb je er rekening mee gehouden dat dit een Advanced Format schijf is? Zo niet, dan is de performance inderdaad erg beroerd.
Zie ook hier.
Ik ben ook benieuwd wat de schijven doen op een 'standaard' moederbord controller zonder RAID en bijvoorbeeld in Software RAID doen. Het klopt dat niet alle schrijven netjes spelen met een RAID controller. Daar zijn deze schijven volgens mij ook niet voor ontwikkeld. Dat wil niet zeggen dat het altijd niet werkt, maar je kunt er ook niet vanuit gaan dat het wel werkt.

[Reactie gewijzigd door Quindor op 20 augustus 2010 21:08]

Ik ben ook erg benieuwd of je wel de nodige aanpassingen hebt gemaakt in je Linux voor het proper bedienen van die schijf.

Een kennis van mij heeft hem momenteel als externe schijf liggen voor de tijdelijke backup van een NAS. Performance kan ik je vertellen is goed genoeg om de USB 2.0 bus vol dicht te trekken bij replicatie naar de schijf toe. Uiteraard is de NAS geschikt voor de 'Advanced Format' schijven.
Dit lijkt me dat ook, gezien de reacties een volkomen onnuttige review wat ten onrechte een produkt onderuit haalt waarbij eerder getwijfeld moet worden aan de kundigheid van de gebruiker dan aan het produkt.

Tweakers.net, is dit wat jullie van een review verwachten?? Lijkt me niet
Wat info die ik tegenkwam over hoe je hier mee om kunt gaan onder linux.
Ik formatteer standaard mijn disks beginnend op sector 64
Je moet ook geen desktop class schijf in een RAID zetten. zie deze link:
Klopt.maar het idee was om een forse hoeveelheid opslag voor een betaalbaar prijsje in 2.5" formaat te hebben, maar deze disks bleven op
geen enkele manier in de raid, het was te proberen , en aangezien deze disks te dik zijn voor de gemiddelde laptop had ik een vage hoop dat wd
deze disks ook met een raidopstelling in het achterhoofd hadden ontworpen, niet dus, een half jaar later waren de 1Tb constellations van seagate op de markt , had beter kunnen wachten indertijd
Klinkt inderdaad als een vrij nutteloze review die eigenlijk verwijderd zou moeten worden. Verder heeft het naast andere commentaren wellicht ook iets met firmware te maken.
Wat een bud-'review'. Als je niet met een harde schijf om kunt gaan of niet weet waar je het over hebt kun je beter geen review schrijven.
Iedereen hier gaat er van uit dat het onkunde van de gebruiker is.
Dat kun je niet zonder meer aannemen.

Zeg Wim, doet eens flink aanvullen die review van je.
Hier kunnen we niet veel mee. Laat zien dat je er genoeg aan heb gedaan om die zooi werkend te krijgen. Weten we zeker dat het aan het produkt ligt.

Of je laat het zo staan en dan zullen meer en meer tweakers aan de reviewer twijfelen.
Tjonge wat een volledig nutteloos stukje tekst. Het vanaf het eerste lettertje afkraken van een product dat je zelf niet op de juiste wijze weet te gebruiken is GEEN review.
? , misschien was de schijf aan een raid cointroller hangen wat teveel gevraagd, maar verder testen als gewonde "desktop" schijf lieten behoorlijk wat te wensen over ook, in vergelijking met een standaard laptop disk. Ik heb ze gekocht toen ze net op de markt waren, en
zoals verder aangevuld , twee waren er na 7 dagen testen al stuk,
daarnaast waren ze naar mijn bevindingen alleen geschikt voor
snel sequentieel schrijven (of lezen). Een slecht product is een slecht product, of dat nou vanaf de eerste letter wordt gezegd of vanaf de tiende
En wat weet jij van gebruiken af?