Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS Review

aramdin 26 mei 2006, laatste update op 26 mei 2006, 3.103 views

Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS

Pluspunten

• Sold upgrade
  • Geluidskwaliteit
  • Aansluitingen

Minpunten

Aansluitingen Score: 4
Drivers en support Score: 4
CPU-belasting Score: 5
[edit]
Correctie: Extern = 3rd Party
Correctie: Er bestaan wel soundcards met heatsinks :)

Ik gebruik deze kaart eigenlijk voor een drietal doeleinden nl. games, films kijken, muziek luisteren. Deze survey zal ook vanuit dit oogpunt worden geschreven. Ik gebruik volgens mij het volledige potentiaal van deze kaart niet eens :)

Specificaties
-EAX® Music Console with Acoustic Enhancements
-Patented Creative CMSS® 3D Audio Technology
-Complete Cinematic Surround Sound with DTS-ES and Dolby Digital® EX Movies
-Comprehensive Multi-Channel Surround with 3D Games

Klinkt allemaal leuk en aardig, maar hoe vertaalt dit zich in de praktijk?

Featureset
Ik had hiervoor een Soundblaster Live! 1024, een leuke kaart voor weinig geld. Toendertijds geloofde ik niet zo in een revolutionare verbetering qua geluidskwaliteit als je een nieuwere geluidskaart
kocht...Ik ben blij dat ik het bij het verkeerde eind had :)!

Wat een verademing! Op dat moment kan je alleen maar denken: hoe kan ik ooit genoegen hebben genomen met zoveel minder?

Het geluid wat de nieuwere Audigy 2 chipset produceerde tov van zn oudere broertje is echt stukken scherper. De kaart bevat aardig wat opties.

Aansluitmogelijkheden
-Line level out (Front / Rear / Center / Subwoofer / Rear Center)
-Digital Out for 5.1 support(6-channel SPDIF output to Creative digital speakers
-Line in
-Microphone in
-FireWire® (IEEE® 1394)
-Telephone Answering Device in
-Analog / Digital CD Audio in
-15-pin MIDI / Joystick port extension header
-Internal IEEE® 1394 header to Sound Blaster Audigy 2 ZS Internal Drive (Upgrade Option)
-AD_EXT extension header to the Sound Blaster Audigy 2 ZS Internal Drive (Upgrade Option)

Genoeg aansluitmogelijkheden voor de normale gebruiker dus. Ik heb zelf onlangs een Speedlink Medusa 5.1 koptelefoon weten te bemachtigen & deze sluit echt naadloos aan op de Audigy. Ik gebruik dus maar 3 uitgangen, thats it.

Je kan bv nog je iPod op je kaart aansluiten als je geen USB/Firewire poorten op je moederbord meer vrijhebt. Heb ik ook getest en werkt feilloos.

Weergavekwaliteit
Ben ik ook zeer over te spreken! Ik heb maar 4 van de 5 punten gegeven omdat er inmiddels alweer een hele nieuwe serie is, de zogenaamde X-Fi serie. Die MOET wel beter zijn ;)

In spellen met EAX is het gewoon goed vertoeven.

DVD's kijken is ook een waar festijn. Icm mn Medusa koptelefoon is het meerdere malen schrikken (ligt eraan welke films je kijkt ;)).

Muziek zelfde verhaal.

Opnamekwaliteit
Niets op aan te merken, ik neem niets op van externe bronnen, dus kan hier niet echt een mening over geven.

Processorbelasting
Ik heb zelf geen harde cijfers, maar verschillende reviews wijzen uit dat de Creative Audigy 2 ZS zelf zn berekeningen goed doet. De chip heeft geen koeling nodig. Er zit geen eens een heatsink op (enkele hebben het wel ;))

Hier moet ik jullie helaas verwijzen naar externe reviews!

Drivers & ondersteuning
Creative levert genoeg software mee om de kaart zoveel & zo goed mogelijk te benutten.

Denk aan
-THX Setup Console
-EAX Console
-Minidisc centre
-etc etc

De software kan wel wat verbetering gebruiken, het opstarten van duurt imho te lang. Zelf als ik een kaal bureaublad heb wacht je mijns inziens nog te lang voordat een programma op gestart is (zelfs met een clean windows).

De laatste driver komt uit 24 januari 2006.

Ik heb voor de retail versie rond de 50euro neergeteld (2de hands). Op dit moment kost hij rond de 75euro. De meeste mensen hebben al genoeg aan de huidige onboard oplossingen & zullen het dan ook niet nodig vinden.

Links
Creative Audigy 2 ZS Official Product Page
Tomshardware review
Guru3d review

Nogmaals, dit is een survey vanuit mijn oogpunt. Ik heb geen ervaring met andere 3rd party geluidskaarten dan die van Creative.

Heb jij ook een Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS?

Helaas leveren (bijna) alle bedrijven in de pricewatch niet meer de Audigy 2 ZS. Als je op de site van Creative kijkt zie je dat ze in Europa de Audigy 2 ZS niet meer leveren.
De audigy 2 is al tijden geleden end of life verklaard. De enige exemplaren die je nog vind zijn items uit oude voorraden die nu gedumpt worden.

De review van thomshardware wijst overigens naar de Audigy 2 non ZS versie.
Klopt, maar volgens mij verschillen ze niet veel.
Waarom heb je het over " andere externe geluidskaarten"? Er is niets externs aan een Audigy 2 zoals deze op jouw foto's is te zien.
Thx, correctie doorgevoerd. Betrof 3rd party oplossing ipv extern (verkeerde term gebruikt).

Krijg je ervan als je de dag ervoor keihard bent uitgegaan en halfgaar op werk zit :P
Onder processorbelasting:
De chip heeft geen koeling nodig. Er zit geen eens een heatsink op (welke soundcard heeft dat wel )
De nieuwste revisie van de X-Fi's hebben weldegelijk een heatsink, ze bestaan dus wel. :P

Ik heb deze geluidskaart gekocht bij de introductie, in december 2004. Destijds 150 euro voor betaald, maar ik ben zeer tevreden over de geluidskwaliteit.
Geweldige kaart, draai hem nu alweer een tijdje en ben er super tevreden over. Vooral toen ik overstapte van m'n onboard geluid naar deze kaart was het genieten, zoveel helderder. Vind alleen de driver service een beetje rommelig. Je kan nooit eens makkelijk een driver downloaden. Creative vind dat een beetje overbodig geloof ik omdat die drivers zo groot zijn. Updates genoeg, dat wel.....