Corsair Hydro Series H70 Review

Milmoor 16 augustus 2010, 2.051 views

Corsair Hydro Series H70

Pluspunten

• Stil en prettig veel ruimte boven het moederbord.

Minpunten

• De installatie is behoorlijk wat gedoe.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 4
Dit is een eerste indruk, geen echte review: al met al ben ik tevreden: stil, neemt minder ruimte boven het moederbord in dan mijn Mugen 2 en aardig flexibel qua mogelijkheden. Installatie gaat best onhandig, maar wil wel.

Corsair H70Corsair H70 onderkant
Uit de persmap van Corsair, een eigen foto volgt nog.

Plaatsing
Je kan kiezen of je de lucht de kast in of uit blaast. De radiator zit bij mij bovenin de kast en de opstijgende warme lucht trek ik door de radiator naar buiten. Niet optimaal voor het koelen van de processor, maar in de praktijk is het mijn videokaart (4870x2) de grootste heethoofd. Mijn kast is dermate klein dat ik er op dit moment maar een enkele ventilator op heb zitten, aan de buitenkant van de kast. De tweede ventilator zou tegen de geheugenbank botsen. Dit ligt meer aan mijn kast dan aan dit koelblok. Deze moest čn ATX ondersteunen čn een gewone voeding gebruiken čn genoeg 5.25" bays hebben čn een grote ventilator aan de voorkant hebben čn toch nog klein zijn.

Installatie
De laag koelpasta leek (zoals eigenlijk altijd) veel te dik. Deze verwijderd en vervangen door een beetje Arctic Silver. Dit was misschien niet het beste idee, zie reactie onder. Doordat er (weer zoals eigenlijk altijd) een nieuwe backplate achter het moederbord moet is installatie in een bestaand systeem best wat gedoe. Het moederbord moet daarvoor los. Ook is het systeem van draaien bij het vastzetten erg onhandig. Laat de schroeven zo los mogelijk als je het zelf moet doen. Ik kon er goed bij, maar ben toch best even bezig geweest.

Geluidsvolume
De ventilatoren zijn goed qua snelheid te regelen. Ze zijn stil genoeg als ze traag draaien en kunnen harder dan ik prettig vind. Wat natuurlijk wel goed is. Ik heb op dit moment nog een bijgeluidje alsof er een draadje tegen aan tikt. Ik ga de fans nog verwisselen om te zien of dat helpt. De pomp is ook regelbaar, en heb ik van 1400 naar 1200 toeren naar beneden gehaald, hij was anders net hoorbaar.

Benchmarks en foto's:
Hardwareheaven
Hexus

<<edit>>
15-08-2010 20:33 Tekst wat uitgebreid en foto's toegevoegd
16-08-2010 09:27 Paragraaf over het geluid wat aangepast, tekst over koelpasta aangepast

Heb jij ook een Corsair Hydro Series H70?

Reviews door de redactie

kun je ook nog wat vertellen over de prestaties van de h70 tov andere lucht/waterkoeling setups. verder is de review een beetje aan de korte kant en plaatjes zijn ook altijd wel leuk.
Als er al een review was geweest had ik deze niet geschreven. De belangrijkste reden dat ik hem gekocht heb was ruimtegebrek in mijn kast. Bovendien was hij gaaf en had ik het geld ;). Vandaar ook een groot gebrek aan vergelijkende informatie, die heb ik niet en zocht ik ook niet. Ik regel nog een eigen foto en zal de review iets uitbreiden zodat de intentie duidelijker is.

Benchmarks en foto's:
Hardwareheaven
Hexus

<<edit 15-8-2010 20:33>>
Tekst wat uitgebreid, links en voorbeeldplaatjes toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Milmoor op 15 augustus 2010 20:33]

Op de H50, en wrs ook de H70 zit Shen Etsu en deze zijn geroemd om hun 'lubricans', ik baalde ervan nadat ik mijn H50 moest remounten, en ik deze er ook heb afgehaald en heb vervangen met OCZ Freeze (wat meen ik uit dezelfde machine drupt als Arctic Silver), met als gevolg een paar graden hogere idle temp, en eventueel nog een groter verschil tijdens load..

Dus ik vind het jammer om te lezen dat je het niet eens een kans hebt gegeven..
Wat voor temps halen jullie nu @idle dan ?

mijn cpu is idle rond de 28C.

Ik heb wel de koelpasta ook vervangen met Arctic MX-3 Pasta...

getest op:
Asrock X58 Xtreme 3
Intel I7 930 cpu
Zo leer ik ook weer wat bij, het leek de standaard laag die ze er op doen alsof het salade is.

Het was stil in huis (lees: de computer van mijn vriendin stond uit), nu blijken er toch wat meer bijgeluidjes te zijn dan in eerste instantie leek. Dit is nog werk in uitvoering.

[Reactie gewijzigd door Milmoor op 16 augustus 2010 09:32]

De standaard laag is inderdaad stukken beter als alles wat je erop pleurt.
Ik heb artic silver 5 erop gedaan en merk ook ong 10 graden verschil load (als het niet meer is)
Dat klinkt als erg veel. Zo slecht is Arctic Silver echt niet. Hoe beter de pasta's, des te minder verschil er onderling is. Het is een warmtegeleider, het tovert geen hitte weg. Hoeveel heb je er op gedaan?
Ik lees in je review dat de pomp regelbaar is echter dit klopt echt niet en je de pomp altijd op 1 vast toerental moet laten draaien, dus zeer zeker niet op een fancontroller of een regelbare fanaansluiting op je moederboard aansluiten.

Wanneer de pomp dusdanig lawaai maakt op het normale constante toerental dan zou ik de H70 retour sturen en is er iets defect aan, althans bij mijn H70 hoor ik de pomp echt niet en is ie muisstil.