ASRock B460M-ITX/ac Review
Gekocht voor een licht energie zuinige ESXi server. Systeem verbruikt nu 30-40W met 2 HDD's en een extra LAN kaart. Niet super, maar prima (ik kwam van 70W).
Pluspunten
Klein formaat Niet duur
Minpunten
Boot niet zonder aangesloten monitor
Eindoordeel
Onboard LAN doet het via een 'community' patch https://www.virtuallyghet...vib-for-intel-nuc-10.html vanaf ESXi 7.0Update1 zou dit al ingebakken moeten zijn.
Het grootste nadeel van dit bord is dat het niet wil booten als er geen monitor is aangesloten EN je een ingebouwde onboard videokaart wil gebruiken. Ik heb het opgelost door een HDMI-dongle te gebruiken die een monitor simuleert. Volgens support van ASRock is dit normaal voor een consumentenbord.
De overige hardware:
Het grootste nadeel van dit bord is dat het niet wil booten als er geen monitor is aangesloten EN je een ingebouwde onboard videokaart wil gebruiken. Ik heb het opgelost door een HDMI-dongle te gebruiken die een monitor simuleert. Volgens support van ASRock is dit normaal voor een consumentenbord.
De overige hardware:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i3-10100 Boxed | € 119,19 | € 119,19 |
| 1 | Moederborden | ASRock B460M-ITX/ac | € 89,90 | € 89,90 |
| 1 | Interne harde schijven | WD Green HDD, 2TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Kolink Satellite | € 35,09 | € 35,09 |
| 1 | Netwerkadapters | Intel Gigabit CT Desktop Adapter | € 26,69 | € 26,69 |
| 1 | Externe harde schijven | WD Elements Desktop Storage 8TB Zwart | € 154,90 | € 154,90 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Big Shuriken 3 | € 39,95 | € 39,95 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial CT2K16G4DFD832A | € 164,95 | € 164,95 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 300W | € 46,90 | € 46,90 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 500GB | € 61,60 | € 61,60 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 739,17 | ||
Beoordeel deze review:
Reacties (4)
Ja ongeveer alles geprobeerd in de BIOS. Het enige wat hielp is CSM aanzetten, maar dat kan alleen met een aparte videokaart erin
Heb je nog geprobeerd om IGPU Multi-Monitor op Disable te zetten? Soms helpt dat.
Interessant! Even gegoogled en het komt blijkbaar regelmatig voor. Vreemd. Ik vraag me af of het bord dan wel of niet zou booten zonder externe gpu en met een cpu zonder interne gpu.
Het verbruik is idle? In combinatie met welke voeding en cpu?
Het verbruik is idle? In combinatie met welke voeding en cpu?
[Reactie gewijzigd door D-Three op 25 juli 2024 09:10]
Ik heb de overige hardware toegevoegd.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn