1 review

Iiyama DSG3001C-R1

€ 59,-
Specificaties Bureaumount • maximale schermgrootte 30" - Bekijk alle specificaties

Iiyama DSG3001C-R1 Review

DaniëlWW2 27 maart 2021, laatste update op 27 maart 2021, 638 views Product gekocht

Iiyama DSG3001C-R1

Gekocht ter vervanging van een goedkopere monitor arm die niet voldeed omdat die simpelweg het gewicht van die monitor niet kon dragen ondanks dat de rating van die arm iets heel anders suggereerde. Verder hing het ook nog eens schuin vanwege slechte scharnieren met te veel speling.

Pluspunten

• Makkelijk te installeren en in te stellen.
  • USB hub is toch handig.
  • Kan makkelijk mijn scherm stabiel houden. Iets dat goedkopere armen met een vergelijkbare rating, dus absoluut niet lukte.

Minpunten

• Niet de goedkoopste oplossing.
  • Instructies zijn eigenlijk zo slecht dat je net zo goed alles zonder kan doen.
  • Precieze draaihoeken staan niet goed aangegeven.

Na een tijdje met een goedkopere monitorarm te hebben gewerkt en een vervanger te hebben geprobeerd die eigenlijk ook niet voldeed, op de gok deze maar gekocht. Het probleem waar ik tegen aanliep is dat veel van de goedkopere monitorarmen, eigenlijk hetzelfde product zijn met dezelfde gebreken. Het is vrij duidelijk dat er in China een ODM is die de markt domineert en voor iedereen precies dezelfde goedkope dingen produceert met hooguit kleine variaties op detailniveau. Het resultaat hiervan is dat al die goedkope armen, met scharnieren en draaimechanismen zitten die simpelweg niet een monitor recht kunnen laten hangen. En als je juist twee dure en identieke monitoren hebt, dan is dat irritant.

Ik heb zelf een hoekbureau en een scherm staat in de hoek op de meegeleverde standaard en de andere wou ik zoveel mogelijk tegen de muur aangedrukt plaatsen. Daarvoor had ik dus een arm nodig die zo weinig mogelijk diepte innam. Met deze kan je dat doen. De onderste arm kan ongeveer 270 graden draaien, de bovenste ook minstens zoveel. Ik heb de ene arm dus op 90 graden van het midden hangen en de tweede op 180 graden van de eerste. De gasveer is ongeveer 4cm dik en alles bij elkaar is de diepte ongeveer 10cm met de achterkant tegen de muur.

Je kan makkelijk met een inbussleutel de gevoeligheid van de gasveer instellen zodat die stabiel blijft en het belangrijkste is dat het draaimechanisme waar de monitor aanhangt, ook daadwerkelijk dit scherm aankan en niet gaat zakken. Je hebt behoorlijk wat vrijheid om het scherm met je handen aan te passen zonder dat alles meteen wegzakt. De arm is dus duidelijk sterk genoeg voor een 27" 1440p monitor.

De USB hub is ook leuk. Ik vind de kabel die iets van 1m is, wat kort, maar het past. Het lichtje maakt het 's avonds makkelijker om er iets in te steken en is verder niet zo fel dat het gaat storen. De rechter usb poort is alleen te gebruiken om iets op te laden en de linker kan ook een verbinding aanbrengen naar je PC. Het is een leuke extra en vooral handig voor USB sticks of een security key. De poorten hangen ook hoog genoeg dat jeook je vinger eronder krijgen als het scangedeelte van een security key aan de onderkant zit zoals met mij het geval is.

Alles bij elkaar tevreden. Installatie was veel makkelijker dan de oude arm en het resultaat is veel beter. Het is wat duurder, maar dat is het ook wel waard. :)

Heb jij ook een Iiyama DSG3001C-R1?

Bedankt voor je review!
Kan je ook zeggen of deze rode stukken losgehaald kunnen worden om er de kabels achter door te steken voor cablemanagement mogelijkheden bij deze arm?
Ik gebruik ze niet omdat ik ze niet nodig heb, maar net geprobeerd. :)
Nou volgens de handleiding is het allemaal zo simpel, realiteit is anders. Die bovenste moet los te maken zijn, maar ik zie zo snel niet hoe met het scherm eraan. De openingen zijn ook net te smal voor de meeste HDMI of DP connectoren, want anders kon je de kabel er gewoon doorheen duwen.

De onderste kreeg ik er wel uit, maar na een halfuur proberen heb ik het net opgegeven om die er weer eraan te krijgen. Die is verbonden met vier asymmetrische stukjes metaal en vier plastic clipjes, maar die zijn met geen mogelijkheid normaal te verbinden. Misschien lukt het als de je de arm niet aan een bureau hebt hangen en er ook geen scherm aan hebt hangen zodat je erbij kan in vreemde hoeken, maar zoals die nu hangt, gaat het echt niet. Het lijkt ook alsof die metalen stukjes te flexibel zijn en de plastic clipjes te rigide. Het idee is dat je de eerste twee erin schuift en de andere twee iets verbuigen en die je erin klikt, maar dat werkt niet zo lekker.

Dus hiervoor zou ik deze niet aanraden nee. Dit had echt beter gekund.
Bedankt om het zo snel te proberen en je feedback te geven, dit helpt voor een keuze te maken!
Dus als ik het goed begrijp kunnen die rode stukken er gewoon af blijven? Dat is het enige wat mij tegen zou houden, dat rode is niet zo mooi...
Die onderste zeker, want die krijg ik er met geen mogelijkheid meer op. :P
Die bovenste zie je waarschijnlijk niet eens, maar zou er ook niet helemaal eraf kunnen. Dat zou een scharnier zijn, maar die zit nogal stroef. Ik kan er ook niet goed bij met het paneel aan de arm.
Ik kan het nergens terugvinden en zou graag willen weten wat de maximale lengte is van de arm als hij uitgerekt is. En wat is de minimale hoogte als je de monitor plat tegen de muur en zo laag mogelijk wilt hebben?