Audeze Penrose X Review

Drumatiko 27 maart 2021, laatste update op 1 april 2021, 1.637 views Product gekocht

Audeze Penrose X

Prijzige maar uitstekende headset die stevig aanvoelt en prachtig geluid produceert. *update* de headset is ondertussen retour gestuurd i.v.m. wegvallend geluid.

Pluspunten

• Subliem geluid
  • Eenvoudige installatie
  • Makkelijk te bedienen software
  • Heatset voelt stevig aan
  • De headset klemt stevig op het hoofd
  • headband voelt comfortabel aan.

Minpunten

• Prijzig
  • De headset klemt stevig op het hoofd
  • Bediening van het volume gaat via het wieltje op de headset (komt verandering in met toekomstige driver)
  • Dongel is met een lengte 6cm (+USB connector) vrij lang.
  • Draadloos bereik lijkt beperkt te zijn.

Features Score: 4
In de loop der jaren heb ik diverse gamingheadsets versleten tussen de €100 en €200 per stuk. Het gebruik van de headset is deels gaming, maar voornamelijk het luisteren van muziek met relatief zware bass. De laatste twee headset waren de Logitech G935 en de HyperX Cloud Alpha S Pro en gelden als referentiepunt voor deze review. Beiden headsets zijn prima stukken hardware, met beiden enkele zwakke punten.

De Audeze Penrose X was ten tijde van de aanschaf €299 en daarmee relatief duur voor een gaming-headset. Op het GoT forum las ik positieve reacties over deze headset, en zodoende ben ik toch maar overstag gegaan onder het motto dat goed geluid minstens de helft van de beleving is.
Na het aansluiten van de headset had ik in eerste instantie enkel aan de rechter zijde geluid, maar na het installeren van de Audeze software was dit meteen opgelost. Wat volgde was een traktatie voor de oren; muziek welke voorheen flets klonk (HyperX) rolt nu in volle glorie over de speakers waarbij de eerder nauwelijks hoorbare details nu voor een volledig nieuwe laag in de muziek zorgt.

Qua geluid is de Penrose de beste (gaming!) headset die ik ooit heb gehad. De Logitech G935 komt hier redelijk bij in de buurt, maar die heeft het door falende hardware slechts enkele jaren uitgehouden. De bouwkwaliteit van de Penrose zal de komende jaren moeten blijken, maar het voelt minstens zo stevig als de HyperX. De knoppen op de Penrose wiebelen niet en hebben een gezonde weerstand bij het indrukken.

Hardware
- De heatset wordt geleverd met 3 kabels;
* 3,5mm jack naar 3,5mm jack.
* USB A naar USB C.
* USB C naar USB C.
- De microfoon kan ontkoppeld worden van de headset.
- Het draadloos bereik van de headset is gemiddeld te noemen. Waar ik bij eerdere headsets aan de andere kant van het huis pas last kreeg van een wegvallende verbinding is dat nu op ca. 4/5 van de afstand (signaal valt weg na door 2x halfsteens metselwerk heen te moeten op ca. 8m afstand).

Na het eerste gebruik heb ik een erg goed gevoel over gehouden aan deze gaming headset; het produceert zeer goed geluid, voelt stevig aan maar is ook behoorlijk prijzig (al mag kwaliteit best wat kosten). De headset is getest op de PC. Van deze headset zijn 2 uitvoeringen; één die op PC/Xbox werkt (Penrose X), en één die op de PC/Playstation/Mac werkt (Penrose). Let goed op bij de aanschaf welke versie je koopt als je het voor een console wilt gebruiken.
Ter afsluiting moet ik nog vermelden dat het volume van de headset tot noch toe enkel te bedienen is met het wieltje op de zijkant van de headset. Het heeft mijn voorkeur om het volume (ook) te kunnen bedienen in Windows zelf, echter lijkt dat met de huidige firmware niet mogelijk te zijn. Op internet is te lezen dat deze functionaliteit toegevoegd gaat worden in een toekomstige update.

Als ik het product een cijfer had moeten geven dan zou het een 8,5/10 zijn waarbij de ik hoge prijs relatief zwaar heb laten meewegen.

*-* Update *-*

In de eerste week van het gebruik van de headset merkte ik dat de linker speaker af en toe weg viel. In eerste instantie dacht ik dat het aan de software/driver lag, maar na een paar dagen kon ik het probleem reproduceren door het linker deel van de headset t.o.v. de hoofdband heen en weer te draaien. Wellicht dat er een slecht contact was, maar dat zal ik nooit weten aangezien ik het product retour heb gestuurd. Hoewel het waarschijnlijk een gevalletje pech* was, geeft het me geen goed gevoel dat een product van €299 in de eerste week al problemen geeft. Zolang de headset het doet geeft die subliem geluid, maar het sporadisch wegvallen van geluid is voor mij een deal-breaker.

* de score voor 'Bouwkwaliteit en afwerking' heb ik weggelaten uit de review omdat de headset voor de rest zeer robuust aanvoelde, en dit een pechgeval kan zijn.

Heb jij ook een Audeze Penrose X?

Heb je inmiddels weer een nieuwe gekregen of ben je voor een andere headset gegaan?
Ik ben uiteindelijk overgestapt op een Steelseries Arctis Pro (wired); qua geluidskwaliteit een flinke stap terug t.o.v. de Penrose, maar het doet zijn ding. :Y)
Geinig. Ik overweeg om van de SteelSeries Arctis Pro Wireless over te stappen naar de Penrose. Ik heb bij de SteelSeries sinds kort dat de microfoon wegvalt, terwijl deze nog geen jaar oud is. Wellicht gewoon op te lossen via de garantie, maar ik heb een financiële meevaller, dus ik zag de kans om goud voor mijn oren te nemen.

Hoe ervaar jij Surround Sound op de SteelSeries & Penrose?
Jammer, had graag wat meer willen horen. Je vertrouwen in de penrose was weg? Lees toch veel goede ervaringen.
Bij een headset in deze prijsrange reken ik hardware problemen binnen 2 weken van de aanschaf zwaar aan. Het is bij een stuk hardware altijd afwachten hoe lang het product mee zal gaan, dus alles wat maar hint naar mogelijk gebrekkige bouwkwaliteit is voor mij een reden om het product terug te sturen. Maar wie weet probeer ik een (ander) product van Penrose in de toekomst eens als mijn huidige headset op is.

Als je meer wilt weten over deze headset dan zou je in dit topic op het forum eens aan gebruiker justifire specifieke vragen kunnen stellen.
Dankjewel voor je reactie. Ik ga daar verder lezen!