AOC AG493UCX Zwart

€ 959,-
Specificaties 49" • 5120x1440 • 120Hz • VA • 1ms - Bekijk alle specificaties

AOC AG493UCX Zwart Review

Die Bruine 25 maart 2021, laatste update op 25 maart 2021, 561 views Product gekocht

AOC AG493UCX Zwart

Voorlopig een korte review omdat ik nog niet over een eGPU beschik. Tot nu toe uiterst tevreden, weliswaar 4 sterren. Maar dan wel meer richting 4,5 dan 4!

Pluspunten

• Drie jaar garantie op serienummer (volgens AOC website)
  • KVM-switch (USB C en USB upstream)
  • Afstandsbediening
  • 2*27 1440 scherm zonder randen
  • Werkt zowel met Freesync als G-sync (geen formele ondersteuning)

Minpunten

• Zonde dat er mweh-speakers in zittten.
  • Software eigenaardigheden
  • kleurverschil in PBP (PiP) mode

Wanneer je Picture in Picture (PBP AOC) gebruikt zit er verschil in kleur en contrast tussen het linker- en rechtergedeelte. Ik krijg het niet weg. Wellicht een feature binnen Windows 10. Maar wel iets om rekening mee te houden, met name wanneer je een venster in het midden van het scherm plaatst. Dan zie je dus gewoon een lichte scheidingslijn. Wanneer je PBP toepast kun je ook de kleur en helderheid niet meer aanpassen. Dat moet je allemaal vooraf doen in "single mode" om het zo maar te noemen. Wanneer je schakelt tussen PBP en "single mode" verlies je ook de kleurtemperatuurinstellingen (schakelt terug naar default/ warm). Van die kleine onnodige foutjes in de software. Sommige resoluties geven problemen (weergave op native resolutie lijkt het) op bijvoorbeeld 59,xHz. Omschakelen van 59,3x naar 59,7x of 60,1x et cetera of vice versa verhelpt dan het probleem van een klein-niet-vullend-beeld.

Wat betreft de aansturing, tja daar ben je ook wel een beetje zelf verantwoordelijk voor natuurlijk. Aansturen van 5120 pixels kan niet via HDMI noch USB C. Tegenwoordig zijn er ook Thunderbolt (USB C) 8k DP1.4 PD kabels beschikbaar. Daarmee kun je dus wel degelijk via USB C zowel de 5120*1440 resolutie aansturen via de Displayport-ingang (ook met Apple's), als jouw apparaat opladen via de DP USB C poort. Dit kabeltje is via onder anderen Amazon en Ali te verkrijgen onder de naam USB C 8k DP1.4 PD. Voorwaarde is dan wel dat je het via een Thundebolt-poort aansluit en niet USB C Gen 3.x!

Het is mij nog niet gelukt om HDR aan de praat te krijgen met een X360 1030 G3, ongeacht de gebruikte kabel en verversingssnelheid. Ik maak mij er ook nog niet zo druk om. Zo lang mijn GPD WIN 3 nog niet is geleverd en de GPU's nog zo duur zijn kan het mij weinig schelen. Wanneer ik die wel in mijn bezit heb komt er een eGPU en zal ik het nogmaals testen. Ik heb deze monitor voornamelijk voor kantoorwerk gekocht en de mogelijkheid tot gamen is een mooie bijkomstigheid. Daarbij heb ik een drietal reviews gebruikt, waar die van Tom's Hardware doorslaggevend was. De 'KVM-switch' werkt in mijn geval overigens perfect.

Ik ben nog steeds heel erg blij met dit scherm. Windows PowerToys FancyZones verbeteren het gebruiksgemak enorm!

En als aanvulling op de scores:
Goede featureset. Ik zou graag gezien hebben dat de PBP schermen alsnog in te stellen zijn. Dat verdient mijns inzien wel een punt in mindering.

Contrast en helderheid is voor het type scherm uitstekend. Ik ben meer van OLED en IPS. Voor deze 49" heb ik een uitzondering gemaakt (Samsung geen optie voor mij).

De kleurweergave is goed, vind ik, maar ook de reviewer op Tom's Hardware.

Ghosting heb je denk ik wel op elk scherm < €2000,- . Daar bestaan pro-gamer schermen

Vormgeving goed omdat ik liever toch iets meer kromming had gehad en de inkeping tussen bezel en schermrand snap ik niet. Het ziet er echt wel goed uit, maar die inkeping zou kleiner moeten zijn voor een "uitstekend" beoordeling".

De kleurweergave is goed, vind ik, maar ook de reviewer op Tom's Hardware.

De bouwkwaliteit is heel goed. Maar die bezels vind ik te groot. Zal vast een reden hebben, maar ik kan het niet bedenken.

Als je vragen hebt, stel ze gerust. Ik probeer het dan voor je uit te zoeken. Hou er alsjeblieft wel rekening mee dat ik nog serieus kan gamen. En al helemaal niet op 5120*1440. Dat trekt mijn Intel HD 620 niet :+ .

Heb jij ook een AOC AG493UCX Zwart?

Vraag & Aanbod