EZVIZ C6W Review

Lord Sony 26 maart 2021, laatste update op 13 april 2021, 1.263 views
De reviewer ontving een beloning voor het schrijven van deze review, bijvoorbeeld korting op de aanschaf.Lord Sony schreef afgelopen jaar 4 reviews, waarvan 75% gesponsord.

EZVIZ C6W

De Ezviz C6W is de opvolger van de C6T en C6TC. Ik ben zelf fan van het EZVIZ gamma, en hun 6CW heeft duidelijk verbeterpunten tegenover zijn voorgangers. Oorspronkelijk gekocht als babycam, maar ondertussen geplaatst aan zowat iedere buitendeur.

Pluspunten

• 4MP 2K Resolution
  • Auto-Zoom Tracking
  • Person Detection
  • 360° Panoramic View
  • True-WDR
  • Infrared Night Vision up to 10 m
  • Privacy Shutter
  • Two-Way Talk

Minpunten

• Geen 5Ghz
  • Geen PoE

Kwaliteit Score: 4

Algemene beoordeling

De EZVIZ C6W camera is de opvolger van de C6T en de C6TC camera’s. Hij heeft nachtzicht, en met functies zoals persoons detectie, auto-zoom tracking, verbeterde video compressie en ondersteuning voor een grotere SD kaart is hij zeker een verbetering tegenover zijn voorgangers.

De camera werkt met een SD kaart, beelden kunnen opgeslagen worden in de cloud, of EZVIZ heeft ook een NVR waar je beelden op kan bewaren.

Op pricewatch kon ik hem terugvinden voor €98,95. De C6T staat daar trouwens geprijsd aan €59,99 en de C6TC komt op €69,99

Al een paar jaar heb ik een aantal producten uit het gamma van EZVIZ in huis. Ik ben begonnen met 2 C6T camera’s, voornamelijk omwille van de privacy settings en de mogelijkheid om er een SD kaartje in te steken.

Gezien ik best tevreden was van deze, kocht ik later nog een setje C6T RF camera’s bij, toen ze op een welbekende eendagskoopjes site passeerden.

Toen de C3A op die eenzelfde eendagskoopjes site passeerde besliste ik deze omwille van de draadloze mogelijkheid ook aan te schaffen.

Op bepaalde plaatsen had ik toch de benodigde stroomvoorzieningen en kocht nog een setje C3W camera’s bij.

En ondertussen kwam de C3X uit, en gadgetfreak als ik ben, wou ik toch weten of de huidige setup niet aan vernieuwing toe was.

En in hun andere producten gamma ben ik ook nog in het bezit van de DB1C deurbel, de chime en nog een aantal T31 stopcontacten.

Laat ons dus stellen dat ik best wel fan ben!

Overzicht van de mogelijkheden

• H.265 Video Technology
• MicroSD Card up to 256 GB
• EZVIZ CloudPlay Storage

Unboxing

De C6W komt in een kartonnen doosje. Klein maar fijn. Alles past er prima in en binnenin beschermd tegen transportschade. De C6W wordt geleverd met adapter, montageset en een quick start guide.

De voorkant:

De zijkanten:

De open doos:

De complete inhoud:

De camera:

Vergelijking met een C6T:

De C6W is even groot als zijn voorgangers, maar wat wel direct opvalt is de positie van de speaker.

Waar ze bij de voorgaande op de zijkanten zaten, is deze nu verplaatst naar de bovenkant. Ik vermoed dat ze dit gedaan hebben, zodat de speaker nu meedraait met de lens.

De stroomkabel is ook veranderd van een pinnetje, naar een micro usb.

Quick Start Guide

Ik ben zelf niet zo een handleiding lezer, maar de Quick Start Guide geeft in verschillende talen meer dan voldoende uitleg hoe je aan de slag kan. Op de voorkant kan je ook de QR code terug vinden.

Software

De Quick Start guide begint met het installeren van de app op een smartphone. Zowel Android als iOS worden hier vanzelfsprekend ondersteund. Aangezien ik geen Android-apparaten in huis heb zal de rest van mijn schrijven gebaseerd zijn op de iOS-app op mijn iPhone 11. Ik heb de app ook staan op mijn iPhone SE, iPad en mijn vrouw haar iPhone 7. Ik gebruik ook veel de EZVIZ studio voor Windows 10.

Installatie en configuratie

Gezien ik reeds andere EZVIZ producten had, had ik reeds een bestaande account. Het toevoegen van de nieuwe camera ging dan ook bijzonder vlot.

Op iedere camera hangt een QR code die gescand dient te worden in de app (je kan deze ook op de Quick Start Guide terugvinden):

In de app kan je gemakkelijk kiezen om een nieuwe camera toe te voegen door op het plusteken te tappen rechtsboven:
https://i.ibb.co/W6rxwQG/C6-W-Foto015.jpg https://i.ibb.co/Kzn1jQj/C6-W-Foto016.jpg

De QR code dient gescand te worden in de app:
https://i.ibb.co/bmLQt4X/C6-W-Foto017.jpg https://i.ibb.co/5MLDQTZ/C6-W-Foto018.jpg

Hij herkent direct welk toestel het is:

Verder is het gewoon de stappen doorlopen:
https://i.ibb.co/f1gtBTP/C6-W-Foto020.jpg https://i.ibb.co/r4cYppX/C6-W-Foto021.jpg https://i.ibb.co/b38d3Vf/C6-W-Foto022.jpg https://i.ibb.co/gwhC14g/C6-W-Foto023.jpg https://i.ibb.co/x1zPgTt/C6-W-Foto024.jpg https://i.ibb.co/t36PT91/C6-W-Foto025.jpg https://i.ibb.co/s55GY3T/C6-W-Foto026.jpg https://i.ibb.co/HPNpG5R/C6-W-Foto027.jpg https://i.ibb.co/v1GM6zY/C6-W-Foto028.jpg https://i.ibb.co/XJzkQg1/C6-W-Foto029.jpg https://i.ibb.co/CzBZ5ZP/C6-W-Foto030.jpg https://i.ibb.co/wCzKgy3/C6-W-Foto031.jpg https://i.ibb.co/fHyRVjn/C6-W-Foto032.jpg https://i.ibb.co/8j45DRf/C6-W-Foto033.jpg https://i.ibb.co/HNtPBt2/C6-W-Foto034.jpg https://i.ibb.co/vqW6rCq/C6-W-Foto035.jpg

Mijn SD kaartje was reeds eerder gebruikt maar ik heb deze voor alle zekerheid ook nog eens geformatteerd in deze camera zodat ik zeker ben dat deze correct zal werken.
https://i.ibb.co/4sHLy6X/C6-W-Foto036.jpg https://i.ibb.co/Jy8ZCt4/C6-W-Foto037.jpg https://i.ibb.co/GCLkbq5/C6-W-Foto038.jpg https://i.ibb.co/BNG3M5t/C6-W-Foto039.jpg https://i.ibb.co/d5yXxyK/C6-W-Foto040.jpg https://i.ibb.co/92d6j2T/C6-W-Foto041.jpg

Na een laatste herstart is de C6W volledig klaar, met een geïnitialiseerde SD kaart, en de laatste firmware.

Montage

Het mooie van de montage van deze camera is dat er een plastieken mount meegeleverd is die je gemakkelijk ergens kan op vastmaken. De camera heeft uitsparingen om hem er zo op te bevestigen.

Er is een Drill Template sticker meegegeven voor wie problemen zou hebben om de gaten te boren.

De meegeleverde stroomkabel is 3 meter lang, maar gezien het een micro usb is, kan je gerust een langere kabel gebruiken.

Om even wat te kunnen vergelijken, heb ik hem hier net naast mijn bestaande C6T gehangen.

Beeldkwaliteit

De EZVIZ C6W wordt verkocht met als kenmerken 2K (4MP) Resolution, 360° Panoramic View, Auto-Zoom Tracking en True-WDR.

Het lijkt me dan ook evident dat beeldkwaliteit dus een belangrijk aspect is.

Gezien ik meerdere gelijkaardige camera’s bezit kan ik dus het beeld wel vergelijken.
C6T:

C6W:

Nachtzicht C6T, hier wou de camera niet in nachtmodus springen vanwege teveel achtergrond licht:

C6W:

Microfoon & Luidspreker

De camera is voorzien van een microfoon en luidspreker. En in tegenstelling tot voorgaande modellen is de luidspreken nu verwerkt in het draaiende gedeelte van de camera, en niet meer op een vast punt langs de zijkanten. Het geluid bij de opnames is vrij goed te noemen, een gesprek is nog perfect verstaanbaar te horen als je de beelden achteraf bekijkt.

In het hoofdmenu kan je de spraakfunctie activeren.

Live View en Video History

Via de app of de EZVIZ studio kan je de camera beelden live bekijken. Je hebt in de app ook de mogelijkheid om de live view te stoppen, het volume aan te passen, over te gaan naar een beeld met meerdere camera’s op het scherm, de videokwaliteit aan te passen, of het beeld full screen te zetten.

Hiernaast kan je in de app, ook de camera alle kanten laten uitdraaien, of de privémodus activeren. De privé modus is voor mij een van de belangrijkste elementen, hierbij gaat de camera naar binnen draaien zodat hij helemaal geen beeld meer kan weergeven.

Dit kan je ook zien als je de modus inschakelt, dat hij de camera effectief naar binnen draait.
https://i.ibb.co/8sDXdPf/C6-W-Foto052.jpg https://i.ibb.co/0rMrWjS/C6-W-Foto053.jpg https://i.ibb.co/B3PFn6S/C6-W-Foto054.jpg

Uiteraard heb je ook de mogelijkheid om de micro te activeren, een foto nemen van het camerabeeld, of een video opname nemen van het camera beeld.

En via de knop Afgespeeld heb je dan de mogelijkheid om de CloudPlay of videogeschiedenis te bekijken.

Mijn camera staat zo ingesteld dat hij enkel opnames maakt bij beweging. Je kan er ook voor kiezen om continu op te nemen. Ik vind het makkelijker om enkel op te nemen bij bewegingen. Zo krijg ik ook een overzicht van wanneer er beweging is waargenomen.

Je kan de tijdslijn uitzoomen om een langere tijdsperiode weer te geven. Via de kalender kan je ook heel snel naar een bepaalde datum springen.

EZVIZ biedt je ook de mogelijkheid op opnames op te slaan in de cloud. Er komt bij de C6W een gratis trial periode van 30 dagen.

Deze kan je heel simpel vanuit de app activeren. Er staat ook een onderdeel veelgestelde vragen onder zodat je heel snel belangrijke informatie kan terugvinden. Meer info omtrent de EZVIZ CloudPlay kan je hier terug vinden: Ezviz Cloud Service
https://i.ibb.co/n6PSRWn/C6-W-Foto059.jpg https://i.ibb.co/qN86qmp/C6-W-Foto060.jpg

Zelf sla ik mijn beelden enkel op, op de SD kaart, maar afhankelijk van jouw toepassing kan het wel interessant zijn om de beelden op te slaan in de cloud. Ik denk dan maar aan diefstal, brand, … . De beelden worden gecodeerd opgeslagen op in Europa gevestigde cloudservers zoals AWS.

Prestaties

De camera doet precies wat hij moet doen. Beeld weergeven en opnemen. Hij start redelijk snel op en reageert vrij vlot. Ik merk wel op dat hij wat warm wordt, maar gezien hij veilig omhoog hangt, lijkt me dit niet echt een probleem.

Draadloos bereik

In de app kan je zien wat hoe sterk het WiFi signaal is. Ik heb meerdere access points hangen, dus de signaal sterkte is in mijn geval dan overal heel sterk.

De camera beschikt enkel over 2.4Ghz. Het enige wat ik wel mis, is de ondersteuning voor 5Ghz.

Maar alle aanpassingen of instellingen die ik doe worden direct verwerkt door de camera. Dus het is zeker geen belemmering op vlak van snelheid. Ik ben nog van plan hem via de netwerkkabel aan te sluiten, gezien er toch een netwerkkabel in de buurt ligt.

Betrouwbaarheid & stabiliteit

Net zoals met al mijn andere EZVIZ producten is ook deze heel betrouwbaar. Ze reageren allemaal heel snel op de live weergave en heb nog geen haperingen gemerkt. Ze staan allemaal 24/24 aan en dit voor al meerdere jaren. Dus ik verwacht van deze dat dit in dezelfde lijn zal liggen.

Gebruiksvriendelijkheid en beheer

Alles valt en staat natuurlijk met de gebruiksvriendelijkheid. En ik moet zeggen, ik heb de app zien evolueren over de jaren heen. Wat gestart is als een slecht vertaalde app, is ondertussen uitgegroeid tot een intuïtieve app waarmee je alles kan instellen. Ook al is de app generiek voor alle camera’s, krijg je toch per camera en zijn mogelijkheden verschillende opties te zien. De C6W heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om vanuit de app de beeldinstellingen aan te passen. Deze mogelijkheid heb ik bij mijn C6T niet omdat de camera deze optie niet heeft.
https://i.ibb.co/wgG5sf4/C6-W-Foto062.jpg https://i.ibb.co/p1V2C0R/C6-W-Foto063.jpg

Wat nieuw is voor deze serie, maar wat ik ook al bij andere camera’s zag was de optie voor Geavanceerde beeldinstellingen te wijzigen.

Hierbij een aantal voorbeelden:
https://i.ibb.co/f9N5RkW/C6-W-Foto064.jpg https://i.ibb.co/m8PW80n/C6-W-Foto065.jpg https://i.ibb.co/8NKr2PF/C6-W-Foto066.jpg https://i.ibb.co/jbG3SY1/C6-W-Foto067.jpg

Automatische detectie

De C6W heeft ook wel wat instelmogelijkheden betreffende de detectie.

Gaande van Menselijke vormdetectie, tot bewegingsdetectie. Je kan meldingsschema’s instellen, de gevoeligheid aanpassen.

Het is wel even spelen met de opties tot je een resultaat hebt bekomen dat werkt voor jouw situatie.
https://i.ibb.co/28pZvgS/C6-W-Foto068.jpg https://i.ibb.co/23sqwLL/C6-W-Foto069.jpg https://i.ibb.co/SrHmLkx/C6-W-Foto070.jpg

Het leuke aan deze camera is dat hij de optie heeft om slechts in een bepaald gebied beweging te detecteren

En voor ik het zou vergeten heb ik nog niets gezegd over de 360° functie. In het menu kan je kiezen voor een vast punt, of voor het automatisch traceren. In deze opzet staat de camera op een vast punt gefocust om daar de bewegingen te detecteren en op te nemen. Er zijn plaatsen waar ik de 360° automatische tracing wel aanstaan heb. Het verschil met mijn voorgaande en deze is dat ik nu de optie heb om automatisch te zoomen.
https://i.ibb.co/6RL8fcJ/C6-W-Foto072.jpg https://i.ibb.co/GPfNvSp/C6-W-Foto073.jpg

Bij bewegingsdetectie krijg ik trouwens netjes de melding via de gsm.

Ik kan dan in de app ook netjes zien wat er precies gedetecteerd werd van beweging.

Ondersteuning

Ik heb in het verleden al contact opgenomen met EZVIZ hun support afdeling. Alles is vlot te volgen via hun intern ticketing systeem. Je krijgt vrij snel een antwoord op support tickets. En in mijn geval werd mijn probleem ook verholpen. Dus hier heb ik enkel positieve ervaringen mee.

Veiligheid en privacy

Ik koos in de eerste plaats voor EZVIZ omdat deze bekend stond om hun goede privacy instellingen. En ook met deze C6W wordt privacy hoog in het vaandel genomen. Voor je opnames kan je er voor kiezen om ze lokaal op te slaan op een SD kaart, of versleuteld in de cloud.

Bij het toevoegen van een nieuwe camera moet ik in iedere app opnieuw het wachtwoord ingeven van de nieuwe camera alvorens ik beeld en geluid te zien krijg.

En natuurlijk de privacy optie waar de camera effectief draait zodat er geen beeld meer mogelijk is.

Delen met vrienden

Een optie die ik zelf niet gebruik, maar wel tot de mogelijkheden behoort is het delen van een camera met een externe. Ik gebruik deze functie niet omdat ik de EZVIZ app op al mijn toestellen geïnstalleerd heb en ze dus ook kan bedienen vanaf al mijn toestellen.

Maar ik kan me voorstellen dat je tijdelijk je beeld wil delen met iemand anders zonder dat deze een account moet aanmaken.

Zoals reeds verteld heb ik een aantal van EZVIZ hun producten gamma in mijn bezit. En ik moet zeggen dat ik een duidelijke verbetering zie met ieder nieuw product. Op vlak van uiterlijk valt de plaatsing van de luidspreker direct op. De aanpassing van stroom pinnetje naar micro usb is zeker een pluspunt. Verder vind ik het wel een mooi design. Op vlak van software zijn er vernieuwingen zichtbaar en op vlak van beeldkwaliteit (4MP, True-WDR, Person Detection en de Auto-Zoom Tracking) merk ik ook alleen maar verbeteringen. Ook de ondersteuning voor 256 MicroSD kaarten en H.265 video encodering zijn duidelijke verbeteringen.

De app is gebruiksvriendelijk en stabiel. En heeft onlangs een enorm goede visuele update gekregen.

Ik zou zeker overwegen meer van deze aan te schaffen om de camera’s, op locaties waar ik auto tracking gebruik, te vervangen door deze C6W. Dus als je op zoek bent naar een 360° indoor camera, met de mogelijkheid om beelden op te slaan op een SD kaart, met een goede prestatie en voldoende privacy mogelijkheden, kijk dan zeker naar de EZVIZ C6W.

Heb jij ook een EZVIZ C6W?