BenQ DesignVue PD2720U Zwart

Specificaties 27" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

BenQ DesignVue PD2720U Zwart Review

MooDyBLueS 25 maart 2021, 326 views Product gekocht

BenQ DesignVue PD2720U Zwart

Geweldige monitor voor multi-pc setups en macOS gebruikers.

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • Hotkey puck
  • aansluitingen
  • KVM-switch
  • Thunderbolt 3

Minpunten

• speakers

Na een lange zoektocht met enerzijds een 27" 4K monitor en anderzijds een 34"-38" Ultrawide monitor in gedachte, ben ik uiteindelijk op deze BenQ PD2720U uitgekomen. Tegen de tijd dat ik hem kocht, was er ook een BenQ PD2725U aangekondigd, maar zoals het versienummer al aangeeft zijn de verschillen extreem minimaal, kon ik de PD2720U tegen een aantrekkelijke prijs (€ 809) kopen en zal de nieuwe monitor ongetwijfeld weer bij zo'n € 1.000 beginnen. Ik verwacht dat als je deze review leest omdat je de PD2725U overweegt, dat je ze vrijwel uit kan wisselen.

Deze vergelijking op de BenQ website tussen beide monitoren toont ook aan dat de enige verschillen hem in het beeld zitten. Een iets lager percentage DCI-P3 kleurbereik voor de PD2725U (95% t.o.v. 96%), een hoger contrast (1.200:1 t.o.v. 1.000:1) en een verandering in helderheid zijn de enige verschillen. Ik zeg verandering in helderheid omdat voor de PD2720U die ik heb wordt aangegeven dat deze standaard 250 cd/m2 helderheid heeft en in HDR tot 400 cd/m2 kan. De PD2725U zegt alleen 350 cd/m2, omdat ik die monitor niet heb en ook niet heb getest, kan ik niet zeggen of dat de standaard helderheid is of de HDR helderheid. Ik ga van het eerste uit.
Eisen en wensen
Mijn eisen voor de monitor waren nogal wat. Omdat ik veeleisend ben met alles wat ik veel gebruik en al lange tijd helemaal gek werd van mijn Dell E248WFP 24" 1080p monitor die ik met meerdere verkoopkabels werkend heb gehouden al die tijd, wist ik: ik ga een monitor uitkiezen die aan al mijn eisen voldoet zodat ik er weer jaren mee kan doen. Ik heb daardoor mijn eisen en wensen voor mijzelf genoteerd en ben vervolgens gaan zoeken.
Eisen
  • IPS-paneel i.v.m. kijkhoek en beeldkwaliteit
  • DCI-P3 kleurweergave om zo mijn MacBook Pro zoveel mogelijk te kunnen matchen
  • Thunderbolt 3 poort(en) voor beeld+geluid+power delivery i.c.m. mijn MacBook Pro
  • DisplayPort voor mijn nog aan te schaffen Windows mini-pc
  • KVM-switch met USB hub met upstream poort (dat laatste is vrij zeldzaam)
  • hoge resolutie scherm, zoveel mogelijk 200% scaling (retina) benaderen
  • Picture-by-Picture om zowel MacBook als Windows pc simultaan te draaien
  • Native macOS support
  • 65 Watt of hoger power delivery
  • Minstens 2x USB-A 3.x poorten, 1 voor Logitech unifying receiver, 1 voor externe SSD
Wensen
  • Ultrawide scherm, maar dan wel met hoge resolutie, dus geen 1440p
  • Out-of-the-box calibratie
  • 90 Watt of hoger power delivery
Mogelijkheden
Met dit lijstje ging ik op zoek naar de mogelijkheden en kwam er al snel achter dat zoiets simpels als een USB-hub met niet alleen doorvoer via TB3/USB-C maar ook een aparte USB-B upstream poort helemaal niet gebruikelijk is en dit was gelijk de grootste reden dat heel veel monitoren afvielen. Omdat erg weinig monitoren ook nog eens 2x TB3 in volle glorie hebben (d.w.z. de 2e poort is vaak een USB-C datapoort met beperkte doorvoersnelheid) was het dus op zoek naar een monitor met tenminste 1x TB3, 1x DP en 1x USB-B upstream. Dell heeft vrij veel monitoren die dit aanbieden, maar bieden geen enkele macOS support. Ik heb met diverse mensen contact gehad, zelfs met een Dell product manager via social media, die zou het testen met z'n dochter's MacBook Pro maar is daar nooit meer op teruggekomen.

Natuurlijk werkt elke monitor in feite gewoon met elk macOS apparaat, maar zonder officiële support weet je een paar dingen zeker: 1. het bedrijf heeft geen enkele aandacht besteed aan optimalisatie met macOS, 2. als er iets niet werkt kan je geen aanspraak doen op support (internet staat vol met macOS + Dell gebruikers die gewoon verwezen worden naar supportpagina's waar geen macOS support staat, daar moet je het mee doen). Kortom: dan liever een merk als BenQ, LG of zelfs Samsung die meerdere monitoren aanbieden die wel macOS compatibel zijn of daar zelfs voor gemaakt zijn. En ik ben blij dat ik daarvoor gekozen heb, want de BenQ werkt fenomenaal in deze combinatie.

Kijkend naar mijn wensen, was ik erg gecharmeerd van de 34" ultrawide (in sommige gevallen iets grotere) schermen en zie ik dat zeker als een mooie optie voor de toekomst. Maar bij 27" 4K monitoren was het aanbod wat aan mijn eisen voldoet al erg dun gezaaid, laat staan bij de ultrawides. Ik heb daarom wel even wat losser naar mijn eisen gekeken, door bijvoorbeeld ook een VA-paneel te overwegen of de USB-upstream poort te vergeten, maar het voelde niet goed én daar kwam bij dat er überhaupt zo goed als geen monitoren zijn die een hoger-dan-1440p resolutie aanbieden. Van mijn werk ken ik de Dell 34" ultrawide met 1440p resolutie en als je retina MacBooks gewend bent (of een Surface Laptop for that matter) dan is dat toch wel heel erg 1990 hoor, zeker als je er ook nog eens dezelfde prijzen voor betaald als een 27" 4K monitor.

De enige echte optie was de LG 34WK95U met 5.120x2.160 pixels resolutie, t.o.v. de BenQ is dat dus feitelijk een extra brede 27" monitor met dezelfde ppi. de BenQ en LG zijn verder ook erg gelijkwaardig met allebei TB3 (LG 1x), DCI-P3 (LG 98%, BenQ 96%), allebei HDR10 ondersteuning, allebei PbP, allebei 85/90 Watt USB-PD en ga zo maar door. Gaandeweg kwam ik er echter achter dat doordat de 5K2K resolutie, zoals LG het noemt, nog niet zo ingeburgerd is als 4K, het moeilijk aan te sturen is en veel PC's daar moeite mee hebben. Daarnaast is het als UltraWide geen gebogen scherm, iets wat ik bij een UltraWide juist wel zou willen. En ook is de monitor € 200 duurder, heeft een USB-C/TB3 poort minder én is enorm plastic van afwerking. Beide waren op het moment dat ik wou bestellen erg slecht leverbaar en hoewel de BenQ de voorkeur had puur qua prijs, was de LG een optie geweest als de BenQ niet leverbaar geweest zou zijn geweest, maar in dit geval was het andersom. Sterker nog: de LG staat nu op levertijd mei nog steeds ondanks dat er meerdere shops in de pricewatch het scherm 'aanbieden'.

Een laatste punt wat voor mij ook meespeelde is dat ik wel mijn MacBook links van de monitor wou laten staan idealiter. Dan kan ik gebruik blijven maken van Touch ID, de touchpad om met links even snel te pinch-zoomen en ook gewoon 2 schermen hebben. Een UltraWide zou zo breed zijn dat het niet meer prettig zou zijn om de laptop ernaast te laten staan en de laptop voor het scherm ben ik geen fan van.

De LG UltraFine 5K heb ik ook nog overwogen, maar die is wel erg duur en is feitelijk niet geschikt voor een Windows pc, want alle bediening vindt plaats met je MacBook.
Contrast en helderheid
Over naar de beoordeling van de monitor. Het contrast is erg goed te noemen, maar natuurlijk iets minder dan een VA monitor. Uniformiteit vind ik echter belangrijker dan op sommige plekken/kijkhoeken een groter contrast.

De helderheid is in sRGB modus net aan genoeg, ik zit gelukkig op een plek waar zonlicht mij geen parten. speelt, maar als dat wel het geval geweest zou zijn, dan zou deze monitor baat hebben bij een zonnekap. In DCI-P3 modus echter is de monitor een stuk helderder, zodanig dat ik op pakweg 70% helderheid hetzelfde bereik als 100% in sRGB.
Kleurweergave
Dit is waar het scherm zijn meerwaarde bewijst. Het scherm heeft werkelijk prachtige kleuren en zijn subliem gekalibreerd. Mijn monitor kwam af-fabriek gekalibreerd met een Delta E van 0,8, een perfecte waarde dus. Ik zie duidelijk dat de monitor in het juiste kleurbereik zeer nauwkeurige en natuurgetrouwe kleuren toont. Als het moet kan je zelfs flink verzadigde kleuren krijgen, maar mensen die dat prettig vinden kunnen beter een goedkopere monitor kopen of zelfs een VA-scherm (die minder goede kleuren heeft, maar via software aanpassing wel flink te boosten is, ten koste van realisme, dat wel).

De BenQ heeft zelfs een special Mbook (ze mogen de naam MacBook waarschijnlijk niet gebruiken) modus die het kleurbereik van mijn MacBook akelig benaderd. Wel merk ik dan t.o.v. de DCI-P3 kleurmodus dat het contrast flink opgeschroefd wordt ten koste van schaduwen en kleuren ietwat meer verzadigd zijn.
Ghosting
Voor mij totaal niet belangrijk, ik game niet op dit scherm, daarvoor heb ik een Xbox Series X en Sony 4K tv. Desondanks is het op oog te merken dat ghosting minder aanwezig is dan op het MacBook scherm zelf. Het spreekt voor zich dat als dit wel belangrijk voor je is, dat je beter bij een gaming monitor kan kijken, want de 60 Hz refresh rate én 5ms responstijd zijn dan sowieso not done natuurlijk.
Pixeldefecten
Deze zijn niet te bekennen. Getest met EIZO's test website zijn er geen enkele defecte pixels aangetroffen. BenQ biedt overigens 6 maanden garantie op heldere pixels, gedurende deze periode mag er geen enkel in voorkomen. Dat in combinatie met de 3 jaar on-site garantie voor de rest van de monitor bewijst wel dat BenQ vertrouwen heeft in hun DesignVue lijn.
Bouwkwaliteit en afwerking
Dit is waar de BenQ zich absoluut onderscheidt. LG, Samsung en Philips mogen hun huiswerk opnieuw doen op dit gebied, want wat BenQ neerzet is gewoon Apple/Microsoft Surface kwaliteit. Zware metalen gebruikt voor de voet en het scherm alleen van kunststof voorzien op de plekken waar het nodig is. Zelfs de Hotkey puck is zeer mooi afgewerkt, voor zo'n simpel bedieningspaneeltje. Echt waar, dit kan gewoon amper beter. Ik denk dat alleen een Apple Pro Display XDR een betere afwerking heeft.
Vormgeving
Het ingetogen donkergrijze metalen uiterlijk spreekt mij aan, maar dat is natuurlijk persoonlijk. De monitor is wel vrij fors qua dikte, maar dat komt omdat het een monitor is met IPS paneel gericht op beeldkwaliteit, niet op zo dun mogelijk zijn.
Featureset
Naast wat ik hierboven al heb uitgelegd, heeft de monitor hoogteverstelling, kan hij draaien en omdat de voet lekker zwaar is, voelt de monitor erg solide aan en gaat het verstellen soepel maar zwaar op een goede manier. De aansluiting zijn ook dik in orde, al had ik het wel beter gevonden als de tweede USB-C poort identiek was aan de eerste en niet slechts een veredelde USB-C datapoort zou zijn. Nu zal ik altijd een DP en USB-B/A kabel naar mijn Windows pc moeten laten lopen, terwijl dit net als de MacBook ook met USB-C/TB3 afgekund had. Dat is echter een kleinigheidje.

Terugkomend op de voet: ik vind het een verademing dat het een platte voet is, je kan er dingen op leggen als je wilt en ook als je dat niet wilt, het zit nooit in de weg. Dit in tegenstelling tot de boogvoet die LG gebruikt en je wel dingen voor kan leggen, maar daarmee erg beperkt bent wat dat is. Kortom: in alle opzichten is deze monitor gewoon erg goed doordacht en ben ik meer dan tevreden met mijn aankoop. Ik verwacht hier de komende 10 jaar weer mee vooruit te kunnen en tegen die tijd (of misschien iets eerder als het erg interessant wordt) maar weer eens te kijken naar UltraWide 5K2K.

Heb jij ook een BenQ DesignVue PD2720U Zwart?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.