Samsung Syncmaster 215TW Zilver Review

brekki 26 mei 2006, 5.078 views

Samsung Syncmaster 215TW Zilver

Pluspunten

• Schermformaat en pixelformaat
  • Kleurweergave en inkijkhoek
  • Snel genoeg voor mijn gebruik

Minpunten

• Ingebouwde boxjes
  • Geen usb-hub

Het gaat hier om de grijze versie van het scherm.

Waarom heb ik voor deze monitor gekozen, waar gebruik ik hem voor

Ik gebruik de monitor ongeveer evenveel voor internet/office, games en films, dus ik wilde iig een 8-bit MVA/PVA of IPS scherm hebben, voor de kleuren en de kijkhoek. Nadat ik bij vrienden een breedbeeld scherm uitgeprobeerd had, was voor mij de keus voor een breedbeeld duidelijk. Het tegelijk duidelijk naast elkaar in beeld kunnen hebben van meerdere applicaties werkt erg fijn. Ik heb voor 21" gekozen omdat ik de pixelgrootte van 20" eigenlijk net te klein vind om fijn te werken. (Je kunt wel allerlei fonts aanpassen, maar daar worden veel programma-interfaces lelijk van). Deze 21" heeft een pixelgrootte van 0.274, standaard 20" 16:10 schermen (en 17" 4:3) hebben 0.260.

Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)

Dit beeldscherm dient ter vervanging van mijn Samsung 950P, een 19" CRT uit 2000. Deze heeft het laatste jaar veel aan lichtopbrengst verloren, dus moest echt vervangen worden. Op het werk gebruik ik een Samsung 713TM, waarvan ik dus de pixelgrootte te klein vind om fijn mee te kunnen werken. Ik heb nu dus enorm veel meer ruimte op mijn bureau, en ook op m'n scherm.

Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)

Ik heb 'm bij Salland Automatisering gekocht, met pixelgarantie. Deze pixelgarantie heb ik niet nodig gehad.

Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)

De kleuren zijn veel helderder en duidelijker dan op m'n CRT en beter in te stellen dan op de 713TM op m'n werk (waarschijnljik omdat dat een 6bit paneel is). Ik moet hierbij zeggen dat ik deels kleurenblind ben en dat sommige kleurovergangen voor mij veel belangrijker/duidelijker zijn dan anderen.

Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)

Hiervan heb ik eigenlijk nog niets gemerkt. Heb het scherm nu bijna een week, en al verschillende films bekeken en een paar uur Oblivion gespeeld. Ik speel geen snelle shooters. Ook bij de verschillende testjes die ik via de site Prad.de gedaan heb, zie ik geen rare verschijnselen.

Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)

Heerlijk, natuurlijk mede door de verminderde lichtopbrengst van mijn oude monitor. Ik heb de brightness en contrast omlaag gezet naar 60 en 70, omdat de monitor anders veel te fel is.

Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)

Wanneer ik helemaal in het donker ga zitten en het scherm op zwart zet, kan ik wel een soort X-patroon zien, maar dit is me in films/games nog nooit opgevallen. Ik heb er een foto van gemaakt, deze is te bekijken op http://brekki.googlepages.com/myscreen, als ik een verkleinde versie naar tweakers stuur is het helemaal niet te zien.

Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)

Vanaf een erg schuine kijkhoek is het beeld nog prima te bekijken.

Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )

Het scherm is redelijk stevig. De in hoogte verstelbaarheid en de pivot optie geven genoeg weerstand dat hij in elke stand blijft staan.

Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)

Ik had eigenlijk liever een scherm zonder boxjes gehad, maar dat kon ik met mijn andere eisen binnen mijn budget niet vinden. Verder vind ik het er prima uitzien. Een 7-tal kleine knopjes rechtsonderaan het scherm zorgen voor de bediening, en dat werkt prima.

• XFX 7800GT
  • Windows XP

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 215TW Zilver?