Acer GD245HQbid Review

powermania2010 14 augustus 2010, 2.896 views

Acer GD245HQbid

Pluspunten

• Acer E management kan je profielen aanmaken en opslaan
  • Veel aansluitmogelijkheden vergeleken met concurrenten (PS3 aansluiten)
  • Minder ghosting ivm vorige generatie 120hz monitoren

Minpunten

• Schakelen tussen kanalen duurt lang
  • Geen HDMI kabel meegeleverd

Ten eerste mijn specs:

Mobo: Asus p6t deluxe v2
Psu: Coolermaster mpower 1000watt (modulair)
Ram: 6x ddr3 1333mhz a-data+ gamersram
Cpu: Core i7 - 920
Gpu: Nvidia Geforce PNY GTX 480

Ik heb dit scherm nu 2 dagen in bezit. Ik heb eerlijk gezegd niet veel nadelen te noemen en ik probeer echt kritisch te zijn.

- Als je wilt schakelen tussen kanalen, dus van hdmi naar dvi ofzo dan merk ik dat het best lang duurt voordat ie daadwerkelijk overgaat. Reden daarvoor weet ik niet, wie weet dat iemand hier iets meer over kan vertellen. Ik wil objectief blijven en dat kan alleen als men eerlijk is.

- Als je op internet kijkt naar unboxing video's van deze scherm of " GD235HZ" wat exact dezelfde scherm is. Zie je dat je er een hdmi kabeltje bij zou krijgen. Maar in werkelijkheid heb ik een dvi kabel en een "vga"!? kabeltje meegekregen. Welke hardcore gamer of high-end pc user gebruikt nou nog een vga aansluiting anno 2010??? dat is zoooo passe guys, niet eerlijk vind ik ook jegens andere consumenten.

Als je geen gebruik maakt van de 3d technologie dan heb je toch een mooi 23,6 inch scherm met een 120 hz "refresh rate" ipv reguliere 60 hz. Dit zorgt ervoor dat het beeld veel soepeler weergegeven wordt en dat merk je met name als je een blueray film kijkt.

Output van blueray films is vaak 24 hz en waar een regulier 60 hz monitor de zogenaamde "3:2 pulldown" gebruikt om het beeld mooi te laten voorkomen (zorgt voor stotteren etc), gebruikt een scherm met 120 hz de 3:2 Pulldown niet (reden is dat je 60hz niet kunt delen door "24" maar 120hz wel) dus het beeld bij een 120hz scherm is soepeler met blueray.
( dit gegeven heb ik van een engels forum en naar mijn weten zo goed mogelijk vertaald, zelf heb ik dit nog niet ervaren, corrigeer me aub als ik de plank totaal heb misgeslagen)

Ik las ook net dat kabel tv en hdtv vaak een output heeft van 60hz en dan is er weinig of geen verschil in monitoren 120hz vs 60hz. Dus met name bluerays die op 24 hz draaien zul je verbetering zien. Nogmaals, dit moet ik zelf nog even verifieren.

Verder heb ik ook mn ps3 aangesloten via hdmi. Alleen geluidskwestie wordt dan een klein probleem want deze monitor heeft geen ingebouwde speakers. Wat je doet is een boxensetje direct op de audio-out van deze monitor aansluiten. Geluid pc komt dan via geluidskaart en geluid ps3 komt van een apart setje die rechtstreeks is aangesloten op audio-out. Ik weet niet echt veel over geluid dus ik moet even kijken of ik dit anders kan oplossen "vast wel een mogelijkheid" maar voor nu ben ik tevreden.

Het scherm heb ik aangeschaft voor 300 euro nieuw in de winkel. Soortgelijke scherm heb je maar 1 van en dat is de Alienware Optx 23 inch scherm. Pas uitgebracht ook. Verschil zit met name in helderheid per cd/m2 want dat is bij de alienware 400 en acer 300cd/m2. Verder heeft de alienware 4 usb poorten achter de scherm en ik heb nooit begrepen waarom men daar nog iets aan wilt hangen want je hebt toch genoeg kabels lopen? Al met al was ik niet overtuigd om 200 euro meer te betalen omdat verschillen naar mijn mening niet groot genoeg waren om de 200 euro meerwaarde te overbruggen.

Verder kan men misselijk worden als de nvidia 3d bril erg diep is ingesteld. Maar misselijkheid en hartkloppingen waren voor mij redenen om over te stappen naar 3d

Acer gebruikt wat ze noemen " ACER E Display management" software die je meegeleverd krijgt op de installatie cd. Met deze software kan je verschillende kleur/contrast profielen maken en allemaal apart opslaan. Dat vond ik wel een leuke bijkomstigheid omdat je dan de mogelijkheid hebt om over te schakelen naar verschillende settings zonder het hele traject elke keer opnieuw te hoeven instellen.

Tot nu toe heb ik geen spijt en is dit scherm 300 euro meer dan waard. Als ik dit scherm moet vergelijken met de voorgangers (samsung en viewsonic) moet je wel toegeven dat ghosting vele malen minder is geworden. Deze 3d technologie staat nog wel in de kinderschoenen maar je merkt enorme vooruitgang in specs als men de acer scherm vergelijkt met vorige generaties 3d 120HZ schermen. Persoonlijk vond ik Full hd 1080p al een enorme verbetering ipv 1680 x1050 resolutie. Daarnaast vond ik het ook cool dat dit scherm meerdere aansluitingen heeft ipv 1 dvi aansluiting.

Ik geloof dat ik zo alles heb verteld wat ik wilde vertellen. Hopelijk heb ik een klein bijdrage kunnen leveren om dit product voor iedereen zo goed mogelijk te reviewen. Ik ben zelf geen techneut maar een bedrijfseconoom/accountant met een pc verslaving. Ik lees veel op forums en dit is zoal wat ik ben tegengekomen.

Ciao

• Asus p6t deluxe v2 motherboard
  • i7 920 intel cpu
  • 6x 2gb 1333mhz ddr3 adata+ ram
  • Coolermaste M power 1000watt psu
  • Haf 932 Case
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Acer GD245HQbid?

ik zet toevallig net dit scherm in me wens lijst vandaag dus ik wil je bij deze bedanken voor informatieve review

wat ik mis zijn wat plaatjes van het uiterlijk zag dat er wat vreemde voet onder zat en de plaats van de aansluitingen.
Je hebt eigenlijk een scherm waarvan je nog bijzonder weinig hebt ervaren, maar je hebt ergens gelezen dat het wel snor zit, dus het zit wel snor. 8)7
Bedoel je hier nou mee dat je de 3d bril hebt weggelegd?

Overigens is deze review meer een opsomming geworden waarom jij voor het scherm hebt gekozen i.p.v. eigen ervaringen te delen. Jammer. Mocht je daar de gelegenheid tot hebben zou ik dat zeker als update bijvoegen.
Weet iemand hoe het zit met ati ondersteuning? of ik met mijn saphire 5770 videokaart ook wat aan dit beeldscherm heb ?
USB aansluitingen op het scherm kunnen erg handig zijn indien je bijvoorbeeld een externe harde schijf wil aansluiten, en geen zin hebt om achter de PC te kruipen (die wellicht ook nog eens in een kast staat). Daarnaast zijn een paar extra USB poorten nooit verkeerd; bluetooth dongle, WiFi dongle - een splitter in het scherm kan erg handig zijn als een beperkt aantal USB poorten hebt.

Wellicht kun je de review aanvullen wat ervaringen? Misschien heb je hier wat aan;
- Heeft het scherm last van backlight bleeding, en zo ja, vanaf welke instellingen wordt dit echt duidelijk/opvallend?
- Hoe staat het met de kijkhoeken? Betreft het bv. een TN of IPS paneel?
- Ergonomische features: kan het scherm tilten/swiften/pivotten?

Daarnaast zeg je dat het scherm 'minder last heeft van ghosting' . Dus er is nog wel sprake van ghosting?