Crucial MX100 128GB Review

BrightnoiseNewbie 24 maart 2021, 442 views Product gekocht

Crucial MX100 128GB

Pluspunten

Minpunten

• Kwaliteit

Na nog geen 7 TB geschreven regent het fouten. Opstarten van Windows gaat niet meer zonder een automatische CHKDSK. Na vervanging van de SSD, deze keer door een ander merk, is het probleem opgelost. Het ligt niet aan het systeem; ik heb een kopie gemaakt van het besturingssysteem en nu blijven de fouten weg.

Een andere Crucial in mijn bezit werkt prima.
Crucial garantie? Ze reageren niet eens....

In het vervolg toch liever een Samsung of een Kingston: daar heb ik (zie ik) minder slijtage. Maar dat is een persoonlijke ervaring.

Zie bijgaand plaatje. Alle lovende reclames over dat bij normaal gebruik een SSD je leven lang mee kan gaan kloppen niet voor deze SSD. Alle beweringen dat eventuele fouten automatisch worden gecorrigeerd door een reservebank voor de kapotte cellen te gebruiken kloppen niet. Deze keer niet en misschien alleen voor dit exemplaar,

Brightnoise

Heb jij ook een Crucial MX100 128GB?

Vraag & Aanbod

Misschien een domme opmerking maar heb je geprobeerd het systeem weer terug te zetten? Of een verse installatie? Ben wel benieuwd of er dan nog steeds problemen zijn.
Vanmorgen leek het goed. Macrorit "check for bad sectors" meldt geen fouten. SSD is aangesloten als externe USB (3) schijf, maar het is afwachten wat er gebeurt bij echt gebruik. Ik kan in een reactie blijkbaar geen plaatje plaatsen.

Wat mij bevreemdt is dat Crucial nergens op reageert.
Ik zou sowieso enkel afgaan op de tools van de fabrikant zelf (Crucial Storage Executive in dit geval) voor het uitlezen van dit soort zaken. En allereerst de firmware even updaten naar de nieuwste versie (MU03), MU01 is al wat ouder.
De Crucial software geeft aan dat de MX100 helemaal in orde is en dat de resterende levensduur nog 89 % is. AS SSD geeft aan dat alle reserve-NANDS gebruikt zijn.

Kan ik nieuwe reservecellen instellen door over-provisioning toe te passen?
Crucial is niet zo goed als ik had verwacht. Na contact met een helpdesk kwam er geen enkele werkbare oplossing. Alle wat aangeraden werd, ook van hun eigen websites, was onbereikbaar of "tijdelijk buiten gebruik" of "uw product wordt niet ondersteund". En jawel: een automatische e-mail met een verzoek of ik een "survey" in wilde vullen. Ja, graag! Wat een slechte ondersteuning door Crucial!

Ik vind het, mijn ervaringen zijn persoonlijk en misschien niet representatief, een ongelooflijke blamage voor Crucial! Ik heb 5 verschillend merken SSD's in mijn computers en heb het minste problemen, en de beste ervaringen ook, met Samsung, Kingston en, ietsje minder, met SanDisk.

Een firmware update bij alle andere merken gaat vloeiend en automatisch, zonder moeite. Met Crucial (ik heb behalve de 128 GB MX100 ook een 480 GB Crucial) gewoon NIET! Ik zou Crucial na deze ervaringen niemand aanraden. Ook dat is uitsluitend gebaseerd op deze persoonlijke ervaringen. Zolang de 480 GB werkt, en die is (nog) prima, is er niks aan de hand. Maar bij klachten zijn ze niet thuis!
Nog steeds dezelfde problemen met de Crucial 128.

Nu ook een raar fenomeen bij de 480 GB van Crucial: schrijven gaat met 200 MB/sec maar na 7 GB geschreven te hebben zakt de snelheid in elkaar. Tot 5 MB/sec, een minuut lang. En dan opeens gaat het weer snel. Gemiddeld kom ik dan toch niet boven 70 MB/sec over langere tijd en met grote bestanden. Met Samsung heb ik dit verschijnsel ook, maar met Kingston niet. Volledig in strijd met mijn verwachtingen! Misschien is mijn hardware een factor, maar Kingston blijft 180 MB/sec!
...
Misschien is mijn hardware een factor, maar Kingston blijft 180 MB/sec!
Ja, eerlijk is eerlijk, mijn hardware veroorzaakte dit. Ik kan een constante snelheid van 280 MB/sec halen (schrijven) en de Crucial 480 GB is gewoon in orde. Ik word een beetje paranoia vanwege de onoplosbare problemen met de Crucial MX100.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.