TP-Link EAP225 V3

€ 72,90
Specificaties Access Point, WiFi max. 1,317Gbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link EAP225 V3 Review

Vaenir 24 maart 2021, laatste update op 24 maart 2021, 983 views Product gekocht

TP-Link EAP225 V3

Pluspunten

• Omada controller software
  • Degelijk gebouwd

Minpunten

• Bereik bij niet perfecte plaatsing

Beheerbaarheid Score: 4
Mijn ervaringen met 2x een EAP225 zijn niet positief. Het zal waarschijnlijk een "het ligt aan mij en niet aan jou" verhaal zijn maar desondanks gaan ze na 2 dagen terug naar de webshop.

Ik kom van een Ubiquiti Amplifi set met een HD Router in de woonkamer (in bridge) en een extra mesh antenne op de bovenverdieping. Ik heb een Gigabit glasvezel verbinding en haalde met gemak in de woonkamer 300mbit op mijn iPhone en boven tussen de 100-150mbit. 2.5 jaar zo goed als probleemloos en 0 configuratie.

Omdat ik mijn werkkamer verplaatst heb naar de bovenverdieping had ik behoefte aan iets snellere wifi. Speciaal een nieuwe pvc leiding aangelegd naar de meterkast met een utp kabel om de EAP225 aan te sluiten via PoE.

Laat ik maar beginnen met het positieve. Ik heb op mijn server de Omada controller software in een docker container draaien en de AP's waren wat dat betreft erg eenvoudig in te stellen en alle configuratie was ook zo gepiept. Wat dat betreft niks op aan te merken.

Nu het grote minpunt, het bereik. Achteraf lezend begrijp ik dat de AP's het beste gemonteerd kunnen worden aan het plafond, dat ging bij mij niet dus ze zijn op ~1m hoogte tegen de muur bevestigd. Praktijkervaring was dat wanneer ik praktisch naast het AP zat dan had ik ~350mbit op mijn iPhone. Ging ik een kamer verder dan was dit al gedaald naar 20mbit. Het duurde ook niet lang voordat mijn vriendin al aan het klagen was dat haar Netflix stream het continue niet deed op de slaapkamer (nooit last van gehad met de Ubiquiti set).

De hele avond daarna binnen de Omada software verschillende kanalen geprobeerd op zowel 2.5Ghz als 5Ghz. Ook ouderwets 2 aparte SSID's geconfigureerd met elk hun eigen frequentie. Ik moet toegeven dat er wat verbetering in zat maar dit was hoogstens 10%. Komend vanaf een Ubiquiti Mesh antenne naar een dedicated wired AP op de bovenverdieping had ik dag en nacht verschil verwacht maar het tegendeel blijk waar te zijn.

tl;dr: Kan je deze access point niet ideaal plaatsen (lees centrum plafond) bespaar je de moeite en zoek verder.

Heb jij ook een TP-Link EAP225 V3?

Ik heb dezelfde AP in mijn nachthal tegen de muur hangen (ongeveer op 2m hoogte) en herken mij niet in dit verhaal. Heel de verdieping (7m x 12m) heeft prima bereik en de snelheid in de uiterste hoeken ligt nog boven de 100Mbit.

In de woonkamer heb ik een EAP245 staan op de TV kast (ja, niet ideaal) en daar merk ik wel een lager bereik op 5GHz tegenover op de verdieping. In dezelfde (grote!) ruimte ligt de snelheid nog wel op 200Mbit maar in de uiterste hoeken (met dus een betonnen muur er tussen) moet je over op 2,4GHz om nog bereik te hebben.
Ik geloof direct dat het voor jou en andere perfect functioneert. De lovende recensies waren ook de reden dat ik de set bewust heb aangeschaft. Helaas zijn voor een access point enorm veel omgevingsfactoren bepalend voor het goed functioneren. Een "one-size-fits-all solution" voor Wifi is er volgens mij niet. Ga je dieper graven in de support forums van TP-Link of plekken zoals Reddit dan kom je best wel veel geluiden tegen van mensen die dezelfde problemen ervaren.

Ik heb zojuist mijn pricewatch: Amplifi High Density WiFi Router nogmaals aangesloten zonder extra mesh points. Die router staat in bridge modus en verder wordt alles afgehandeld door mijn pricewatch: MikroTik hEX S. De slaapkamer die problemen gaf met de EAP225, ligt ~4meter boven die router met een dikke betonlaag daartussen. Speedtest gaf mij meteen ~70/70 mbit. Sluit ik die extra mesh antenne aan dan zit ik op ~130/130 mbit.

De EAP225's stonden op exact dezelfde plekken. Eentje in mijn werkkamer welke direct naast de probleemgevende slaapkamer ligt. Daar zit een halfsteens muurtje tussen. Met die setup haalde ik ~20/20mbit. Dit zijn trouwens allemaal getallen op het 2.4ghz kanaal.

Nogmaals ik heb echt mijn best gedaan om het goed te laten functioneren. Zoals ik eerder aangaf de ssid's gesplitst naar 2.4ghz en 5ghz. Specifieke kanalen ingesteld op elke AP op elke frequentie. Verschillende kanaalbreedtes ingesteld. De TX Power aangepast bij beide in alle vormen en maten. De hele avond bezig geweest voor 10% snelheid winst.

De zogeheten "Radiation Patterns" die zo'n ufo vormige AP uitstraalt werkt gewoon niet binnen mijn omgeving of ja niet lager gemonteerd op een muur i.p.v een plafond zoals wordt aangeraden. Qua externe ruis (lees andermans wifi) zelfs erg minimaal aangezien ik vrij rustig woon in een dorp. Nogmaals ik kraak het product niet af want qua configuratie mogelijkheden en de Omada controller was ik er erg blij mee. Ik wil potentiele kopers alleen waarschuwen om research te doen. Ik zou graag de technische mogelijkheden hebben in die UB set zoals PoE en vlan tagging direct in het AP. Nu moet ik dat omslachtig afhandelen binnen RouterOS van mijn Mikrotik.

[Reactie gewijzigd door Vaenir op 24 maart 2021 14:38]