Arctic Liquid Freezer II 360

€ 102,83
Specificaties CPU (closed loop), 120mm (3 fans) - Bekijk alle specificaties

Arctic Liquid Freezer II 360 Review

Flex 23 maart 2021, laatste update op 5 augustus 2021, 800 views Product gekocht

Arctic Liquid Freezer II 360

De Arctic Liquid Freezer II 360 is een prima AIO koeler voor een hele degelijke prijs. Intel en AMD installatie hardware wordt apart verpakt waardoor je niet hoeft te zoeken naar wat je nodig hebt.

Pluspunten

• Installatiegemak

Minpunten

• Rev.3 en lager niet helemaal compatibel met AM4 borden in offset positie

Koelvermogen Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 2
Geluidsproductie (min) Score: 5
Ondanks ik al een dijk van een koeler had om de AMD 5800X koel te houden, wilde ik toch overgaan op waterkoeling. Komend van een be quiet! Dark Rock Pro 4 had ik niet gedacht dat er nog rek in zou zitten qua temperatuur.

De koeler komt met zowel een Intel als een AMD installatie kit. De installatie wordt uitgelegd via internet, door het scannen van de QR code. Ook wordt er een 0.8 gram tube MX-4 meegeleverd, zodat je direct aan de gang kan (mocht je geen koeling pasta meer in huis hebben). De backplate had ik niet nodig en ging weer terug de doos in.

De Arctic Liquid Freezer II 360 die ik binnenkreeg was een revisie 3. Deze revisie kan geinstalleerd worden op een AM4 bord in de offset positie, maar zit dan wel shocking klem tegen het M.2 slot.

Op Reddit las ik dat Arctic eind December een revisie 4 kit had uitgebracht voor de Arctic Liquid Freezer II, speciaal voor AM4 borden. Heb een aanvraag gedaan bij Arctic voor deze kit, en kreeg deze na 5 weken gratis thuisgestuurd (vanwege Covid-19 etc.). Het installatie bracket die aan de kant van de M.2 slot gemonteerd moet worden is nu dunner en de vorm is nu recht i.p.v. gebogen.

Links Rev.3 en Rechts Rev.4

Klein detail, de spacers zijn wit. Niet dat je er iets van ziet, maar toch :P

Als alles gemonteerd zit, dan ziet het er als volgt uit met genoeg ruimte tussen het M.2 slot.

De prestaties blijven gelijk, beide in offset gemonteerd. Bij een kamertemperatuur van 19,5 graden is het verschil tussen de be quiet! Dark Rock Pro 4 en de Arctic Liquid Freezer II 360 zo'n kleine 5 graden.

Ryzen 5800X Dark Rock Pro 4 idle 32 graden
3774MHz

Ryzen 5800X Dark Rock Pro 4 100% 90 graden
4600MHz

Ryzen 5800X Arctic Freezer II idle 27 graden
3774MHz

Ryzen 5800X Arctic Freezer II 100% 85 graden
4600MHz

Heb inmiddels de fans en de pomp losgekoppeld van elkaar, daar de pomp dezelfde settings draait als de fans. Ik ben van mening dat een pomp altijd 100% hoort te draaien. De pomp aangesloten op de pump header en 100% meegegeven in de bios, de fans op de CPU header met een fancurve in de bios.

Heb jij ook een Arctic Liquid Freezer II 360?

Ik heb ook een b550 tomahawk en de fans losgekoppeld. Echter geeft hij nu 0 rpm op de pomp header. Heb jij dat ook?
Klopt, dit komt omdat de pomp geen PWM signaal heeft. Gewoon de header waarop je de pomp heb aangesloten, op 100% zetten in de bios.
Bevalt hij nog? ik wil mijn Dark Rock 4 (Non pro) vervangen voor deze
Bevalt nog steeds, en heb er verder geen omkijken naar.
hmm, ik ben precies dezelfde overstap aan het overwegen Dark rock 4 pro naar waterkoeling en mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de arctic freezer ii 360.
Mijn dark rock 4 koeler laat de temperatuur van de cpu (amd 5950x) ook oplopen naar 90 graden (94 piek zelfs) en dat vind ik eigenlijk wel iets teveel. Ben nu eigenlijk wel flink teleurgesteld dat de arctic koeler maar 5 graden minder is.
Er is nog de mogelijkheid van een arctic 420 maar ik ben bang dat die tegen de ram aankomt in mijn Fractal Design Define 7 Black kast op een Asus dark hero VIII bord.
De 420 scheelt 10 mm in hoogte t.o.v de 360, dus dat kan inderdaad problemen geven met de memory sticks. Als ik een stick wil verwijderen, moet ik ook eerst de AIO omhoog halen, anders lukt het niet. Dat het maar 5 graden scheelt zegt wel wat voor top koeler de Dark Rock Pro is :)

[Reactie gewijzigd door Flex op 6 november 2021 08:52]

de dikte is denk ik gelijk 38 mm voor de radiator en 25 mm voor de fans (hoewel ze om een of andere reden als 27mm worden vermeld bij de specs van de 420). Misschien dat ik toch de 420 probeer en dan wellicht een 120mm fan gebruik ter hoogte van de ram. dat scheelt 10 mm. Geen idee hoe ik die fan dan ga monteren.
even ter info, aangezien ik die 5 graden verschil toch wat weinig vond, heb ik eerst nog iets ander geprobeerd. 2 noctua nf-A14 pwm fans gekozen. De bestaande fan aan de achterkant vervangen, en een fan van de voorkant naar de onderkant verplaatst. Dus de 2e noctua zit aan de voorkant. Wat een wereld van verschil. Heel veel beter dan verwacht. max temperatuur is nu 79 (peak 80) ipv 90 (peak 94).