Specificaties Actief oppervlak van 224x140mm met 2.048 drukniveaus - Bekijk alle specificaties

Wacom Intuos4 M Review

Feetje 15 augustus 2010, laatste update op 15 augustus 2010, 2.562 views

Wacom Intuos4 M

Pluspunten

• Mooie en slimme vormgeving
  • Fijne pen
  • Actief gebied goed van formaat
  • Ergonomisch heel goed
  • Instelbare toetsen met schermpjes
  • Voor links- en rechtshandig gebruik
  • Batterijloze pen
  • Maar 1 kabel, geen aparte stroomkabel
  • touch-dial voor scrollen e.d.
  • Tekenen gaat fijn en natuurlijk

Minpunten

• Sijtende pentpunten en oppervlak
  • Geen bijzonder goede support
  • Snel vingerafdrukken op het tablet
  • pen trekt stof aan
  • geen goede handleiding
  • Instellingen van de expres keys niet 'meeneembaar'
  • geen prettige gum

Tekenen moest voorheen met de muis. Ik had wel eens een Wacom bamboo one geprobeerd maar ik miste nauwkeurigheid. Ook heb ik met een genius tablet gewerkt maar dat was ook niet wat ik zocht.
Sinds een week ben ik in het bezit van een Intuos4 Medium tekentablet; het is een verademing. Toch zitten aan dit tablet ook wat haken en ogen. In deze review ga ik in op wat mij opvalt als gebruiker.

Inhoud
De doos van de intuos ziet er goed en gelikt uit. Het heeft een soort koffermodel zodat je hem makkelijk kan vervoeren. Alles is in mat zwart uitgevoerd.

In de doos zitten:
-Het tablet
-De grip pen met punt
-Penhouder met 10 extra penpunten
-Extra grip (dik)
-Usb kabel
-quickstart guide
-sofware dowload flyer
-id-rings voor op de pen in rood, grijs, zwart en wit
-installatie cd met een tutorial
-Een verklaring/garantie cerificaat

Tilt range (all pens): +/- 60 degrees;
Maximum reading height with pen: 10 mm
Maximum report rate 200 points per second

Ontwerp
Het tablet is erg slim ontworpen, zeker wanneer je hem vergelijkt met zijn voorganger, de intuos3. Hij is zo ontworpen dat alle knoppen aan één zijde zitten, wat handig is bij het tekenen. Je kunt dan met je penhand tekenen en met je andere hand de knoppen bedienen. Om het nog makkelijker te maken hebben ze de knoppen voorzien van een OLED schermpje zodat je ook nog kunt onthouden hoe je ze had ingesteld.

Het tablet is geschikt voor zowel links als rechtshandigen. Er zitten twee usb poorten aan de tablet zijde zodat als je het tablet hebt omgedraaid (voor linkshandigen) de kabel nog steeds bovenin het tablet zit. Omdat de kabel los is kan hij ook makkelijk vervangen worden. De usb poort die je niet gebruikt sluit je af met een plastic schuifje. Het tablet heeft geen aparte stroomkabel.

Het tablet is elegant zwart vormgeven, mat en glanzend. Hierdoor is het echt een eye-catcher op je bureau. Helaas komen er wel snel vingerafdrukken op het tablet. Ik heb dus standaard een microvezel doekje op mijn bureau liggen om het regelmatig af te nemen.

Knoppen
Er zijn acht express keys en een touch-dial met een knop in het midden. Alles is naar voorkeur instelbaar.
Toen ik de toetsen voor het eerst bekeek vond ik ze er nogal rommelig uitzien, ze staan namelijk allemaal scheef ten opzichte van elkaar. Maar bij gebruik is dit juist fijn, op die manier kun je voelen bij welke knop je zit zonder te kijken.

De touch-dial heeft 4 instelbare functies, standaard zijn dit: scrollen/zoomen, laag selecteren, penseelgrootte en canvasroteren. Je kunt wisselen tussen de functies met de knop in het midden. Er verschijnt ook een doorzichtig schermpje op je scherm zodat je de functie kunt zien die je kiest.

één van de acht toetsen is ook ingesteld als taart menu. Hier kun je zelf eindeloos functies aan toevoegen, waardoor je eigenlijk zoveel 'sneltoetsen' kunt instellen als je wilt.
Zelf gebruik ik de express keys niet zoveel, maar dat komt ook omdat ik er nog niet helemaal aan gewend ben.

Pen en houder
De pen is eenvoudig vormgegeven en ligt prettig in de hand. Hij heeft ook een goed gewicht en houd heel comfortabel vast. Ook de pen heeft twee knoppen die instelbaar zijn. Ik vind ze goed te bedienen met duim of wijsvinger, maar ik kan me voorstellen dat als je lange vingers hebt dat het lastig is ze te bedienen. Gelukkig krijg je nog een dikke extra greep bij je pen, op deze zit geen uitsparing voor de knoppen dus kun je ze niet per ongeluk indrukken. De grepen zijn wel van rubber, het houd fijn vast maar trekt veel stof aan. De pen heeft geen batterij dus raakt nooit leeg.

Achterop de pen zit een gum, deze is van plastic en veert enigszins. Ik vind het zelf niet fijn om mee te gummen omdat het net voelt alsof ik krassen op het tablet zit te maken. Liever had ik hem van wat zachter plastic gezien.

Bij de pen krijg je nog 10 extra penpuntjes, deze zijn te vinden in de penhouder samen met de 'nib- extractor', een soort klemmetje waarmee je de puntjes kan vastgrijpen en uit de pen kunt trekken.
Er zitten bij mij 5 standaard extra plastic punten bij, 3 vilten punten, 1 penseelpunt met een veertje erin en 1 flexpunt. Ik heb ze even geprobeerd. De vilten punten geven voor mijn gevoel wel heel veel wrijving, de penseelpunt tekent fijn en de flexpunt voel een beetje als een potlood. Ieder heeft zo zijn voorkeuren.

De penhouder zelf kan dus opgeschroefd worden, je kunt je pen er rechtop in zetten of overdwars opleggen. De penhouder is goed zwaar dus hij valt niet makkelijk om.

Installatie
Ik heb het tablet eerst geïnstalleerd op een Asus eee pc 1005HA H met XP home edition. Dit heb ik gedaan vanaf de website van Wacom (dus zonder cd) en de installatie verliep vlekkeloos en was erg eenvoudig. Je hoeft niet te herstarten en zodra het tablet is geïnstalleerd verschijnen de standaard instelling op de OLED schermpjes.
Ik heb hem ook geïnstalleerd op twee pc's met Windows 7 ultimate. Bij de ene pc gaf het wat problemen met de installatie. Bji de andere in het geheel niet.

Toen ik hem even uit mijn eee pc had gehaald op hem op een andere pc te installeren was ik al mijn instellingen verloren op mijn eee pc. Dit kan aan XP liggen, maar ook aan de driver. Heb je dit probleem ook dan kun je het beste op het Wacom forum kijken voor de oplossing.

Knoppen instellen
Via het configuratie scherm of via het startmenu kun je bij de 'Eigenschappen van het Wacom tablet'. Hier kun je alle knoppen en dergelijke instellen. Er is geen ok, bevestigen of toepassen knop, je moet gewoon het venster sluiten. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit hoe het werkt. Er zit o.a. een plus-knopje waarmee je programma's kunt toevoegen en daarmee programma specifiek de knoppen kunt instellen. Maar ik miste heel veel instelling (je moet kiezen uit een lijst). Je kunt ook speciale instellingen van het programma zelf instellen. Maar hoe dat moet ben ik nog niet achter.

Dat brengt mij bij nog een nadeel: er zit geen fatsoenlijke handleiding bij. Alleen een quick-start guide. Er is wel een handleiding op internet te vinden, maar de handleiding (hij is vele pagina's dik) met een pdf reader op je pc lezen is niet echt handig en prettig.

Overigens kun je de instellingen van de knoppen niet opslaan en op een andere pc zetten. Als je hem op meerdere pc's wilt gebruiken moet je telkens alles opnieuw instellen. En dat is aardig tijdrovend.

Gebruik
Voor sommigen is een tablet heel erg wennen. Als je al kunt blindtypen is het leren van het tekenen op een tablet niet zo lastig. Je moet namelijk naar je scherm kijken als je tekent, veel mensen hebben de neiging om naar hun handen te kijken.

Je kunt er heerlijk mee schetsen en tekenen. Ik heb hem enkel in GIMP getest en dat ging prima. Ik heb wel gehad dat hij soms stippellijntjes tekende in plaats van een vloeiende lijn. Maar dit ligt aan hoe gevoelig je hem instelt. Hij tekent fijner dan welk ander tablet ook. Hij is wel vrij groot dus hij neemt wat ruimte in op je bureau. Ik heb mijn toetsenbord erachter liggen, ga ik typen, dan wissel ik ze gewoon om.

Het grootste minpunt vind ik de hoge slijtage van de penpunten. Ik heb er nu een paar uur mee getekend en de standaard pen punt die erin zit heeft al zichtbare slijtplekken. Deze hoor je ook krassen op het tabletoppervlak waardoor ook dat beschadigd. Wacom zegt te werken aan dit probleem. Maar tot die tijd is het advies een screen protector aan te brengen op het oppervlak van je intuos (zo'n dun plastic laagje die je op telefoons vind en op ipads e.d.) Ook kun je hardere penpuntjes bestellen in de wacom shop.

Support
Voor vragen of problemen van software matige aard kun je prima terecht op het wacom forum. Deze worden over het algemeen goed behandeld. Hardware problemen (puntslijtage, kapotte usb poorten of knoppen) kunnen ze niet veel aan doen en hun adviezen zijn niet er behulpzaam.

Wie zich registreert op de website krijgt 2 jaar garantie op het tablet (niet op de penpunten en het tekenoppervlak overigens) en kan gratis software downloaden. Handleidingen, drivers, plugins en software zijn allemaal te downloaden vanaf hun website.

Minder is ook weer de hoge prijs voor reserve onderdelen. Voor 5 pentpunten betaal je 10 euro, terwijl het volgens hun zelf 'een stukje plastic is'. Veel gebruikers doen dan ook pogingen op zelf penpunten te maken.
Ook vind ik hun klachten behandeling onvoldoende. Maar ze hebben ook een monopolie op het gebied van tekentabletten dus kunnen ze het maken.

Toelichting op de sterverdeling
De vormgeving van het tablet is fantastisch, dus daarvoor 5 sterren. Ook in ergonomisch opzicht doet hij het goed, het is erg ontspannen en comfortabel werken, dus ook weer 5 sterren.
De bouwkwaliteit heb ik maar 3 sterren geven omdat het oppervlak slijt en de penpunten slijten. En ook omdat sommige mensen het probleem hebben dat de vrouwelijke usb poort in het tablet word geduwd (ook bij normaal gebruik) en daardoor onbruikbaar is.
Vanwege deze problemen bij toch een professioneel tablet vind ik de prijs wat aan de hoge kant, dus ook daarvoor maar drie sterren. Buiten Europa krijg je voor dezelfde prijs een Intuos muis met een winkelwaarde van 60 euro bij je tablet. Voor de Europa versie hebben ze deze eruit gehaald want 'er was geen vraag naar', helaas hebben ze niet daarbij de prijs aangepast. Dus In Europa betaal je hetzelfde voor minder. Dit vind ik niet juist.
Met tweemaal 3 sterren en tweemaal 5 sterren kom ik dus op een algemene beoordeling van 4 sterren. Een goed tablet, maar het heeft zo zijn problemen.

Een heerlijk tablet om mee te tekenen. Maar natuurlijk ook heel handig in andere toepassingen. Internetten gaat ook prima, al vind ik een muis nog steeds sneller. Wie professioneel bezig is of wil met foto of video bewerking, 3d animatie of tekenen kan echt niet zonder dit tablet. De hoge gevoeligheid en de natuurlijkheid waarmee je tekent is fantastisch.
Ik raad hem aan, ondanks de minpunten. In de verwachting dat wacom binnenkort met een oplossing komt. De prijs is hij wel waard, ook al is deze aan de hoge kant. Ik verwacht toch zeker met dit tablet meerdere jaren te kunnen doen.

Heb jij ook een Wacom Intuos4 M?

@BaRF
Je zegt het al: je werkt met een Intuos3.

Deze revieuw gaat over een Intuos4, en daar hebben ze het oppervlak en tip vervangen om natuurlijke media meer te benaderen. Helaas heeft dat gigantische slijtage tot gevolg, en gaan zowel je penpunt als je tabletoppervlak er binnen notime compleet aan.

Ik heb zowel een Intuos(1, haha... wel usb) als een Intuos4, en ben weer terug aan het werk met mijn Intuos1, omdat de Intuos4 L al versleten is. Van mij mag de bouwkwaliteit dus nog een paar sterren lager krijgen. De mijne gaat in de verkoop naar iemand die er wel blij mee is, en ik schaf zelf een Intuos3 aan ;)
Leuke review! maar graag ook wat plaatjes? Ik hou dit niet vol.. :P
Haha ^^ komt eraan :P
3 sterren voor de bouwkwaliteit is echt belachelijke onzin! Dat hele tablet plus de pen zijn gewoon super in elkaar gezet, en zo'n tipje slijt inderdaad als je er hard op drukt. Ikzelf werk al drie(?) jaar met een intuos 3 a4 @ werk (photoretouche etc) en heb nog nooit een tipje hoeven vervangen, en ik heb nu zo'n half jaar een 4L en ook totaal geen slijtage?

Hoe dan ook, die dingen verdienen toch op zn minst 4 sterren hoor!

oh en ik heb ook goede ervaringen met de support! De muis van de 3 was kapot gegaan en die moest opgestuurd worden naar duitsland, maar we kregen diezelfde week nog een nieuwe retour.

Tot slot de prijs: Ja het is veel geld, maar als je het vergelijkt met de 'concurrentie' dan is het elke cent waard ;)

[Reactie gewijzigd door BaRF op 15 augustus 2010 15:44]

Als je op het wacom forum kijkt zijn er echt veel klachten over slijtage en ook over usb-poorten. Daarnaast heb ik zelf ook slijtage ondervonden, ook al heb ik de gevoeligheid op zijn hoogst staan en werk ik heel voorzichtig (wat eigenlijk niet heel fijn tekent, je wilt gewoon lekker kunnen krassen). Voor de rest is het tablet inderdaad heel degelijk, stevig en ook van stevig en zwaar plastic (de behuizing). Misschien maak ik er tóch wel vier sterren van. :)

Ik vind het tablet de prijs zeker waard, Maar niet dat wacom er onderdelen (de muis) uithaalt en de prijs dan niet aanpast. 350 euro gemiddeld vind ik dan wel veel. Daarom maar 3 sterren voor de hoge prijs. Ook trouwens voor de prijs van reserve onderdelen; 10 tot 15 euro voor 5 stukjes plastic (de nibs/penpuntjes)

Welke penpunten gebruik je bij je Intuos4 L? Want ik heb nu de standaard witte penpunten erbij besteld, deze zouden harder zijn en weinig slijten.