1 review

Gigabyte Aero 15 OLED WB-8NL5130SP

Specificaties 15,6" • 3840x2160 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Gigabyte Aero 15 OLED WB-8NL5130SP Review

rfkampNewbie 21 maart 2021, 347 views Product gekocht

Gigabyte Aero 15 OLED WB-8NL5130SP

Prachtige laptop met een scherm dat veel ontwerp nadelen weer goedmaakte. Gekocht op het scherm en totale formaat, deze uitvoering geworden omdat de goedkopere versies slecht leverbaar waren(scheelde alleen videokaart, gebruik de laptop met zelf toegevoegd geheugen en ssd's)

Pluspunten

• Strak zakelijk uiterlijk icm met specs.
  • Scherm
  • Alle hardware (buiten rgb en webcam) word goed door Linux ondersteund

Minpunten

• Kwaliteit fans
  • Keyboard
  • Reparatie termijn

Maar na 9 maanden beginnen de echte nadelen op te vallen;

-Keyboard blijkt niet bestand tegen flink gebruik(in mijn geval 1 toets op de bodem(dome gescheurd) en halve spatiebalk die niet altijd registreert).
Deel van de toetsen begint al flink te glimmen na 9 maanden.
-Fans zijn gewoon slecht, na herstel binnen 3 weken weer een die geluid begint te maken met momenten.
Zodra de rechter fan problemen begint te geven word de uitgaande lucht dermate warm dat de voedingskabel bij elke beweging bobbels op het deel dat opgewarmd word produceert.
-Binnenwerk vervuilt aardig bij gebruik(buiten gebruik in tas opgeborgen).

- 4 weken weg voor vervangen van een koelfan zit voor mij tegen het onacceptabele aan; word verkocht als een semi professionele laptop, lever dan ook de bijbehorende service.

Al met al een prachtige laptop maar ik heb er wel een naast liggen na de eerste reparatie.
bovenstaande problemen(die op de gehele serie in blijken voor te komen) mogen niet voorkomen op een machine in deze prijsklasse.

Speciaal aangemeld op Tweakers(normaal alleen een meelezer) om anderen deze miskoop te kunnen besparen.

Heb jij ook een Gigabyte Aero 15 OLED WB-8NL5130SP?

Ik heb deze laptop inmiddels sinds vorige zomer in huis en gebruik hem naast mijn macbook voor Unity, VR en Gaming gerelateerde zaken.

Mijn redenen om hem te kopen waren vergelijkbaar: Geen "gamer" uiterlijk, goede specs, mini displayport om er VR apparatuur aan te kunnen hangen zonder dongles (en misverstanden, de USB-C poorten kunnen niet op alle laptops de GPU bereiken).

Mijn bevindingen:
+ Uiterlijk
+ Specs
+ OLED scherm (op de versie die ik heb besteld, volgens mij ook zonder verkrijgbaar)
- Door het numerieke keypad op een 15" laptop vind ik het persoonlijk niet prettig tikken (je moet links van het midden zitten op een relatief smalle laptop)
- De camera wordt in reviews een "nosecam" genoemd. Hij zit namelijk tussen het scherm en het toetsenbord in en wijst naar boven.
- Geluidsproductie is behoorlijk. Zelfs bij het tikken van deze review gaat de fan op eens aan, ondanks dat de fan control op Quiet ingesteld staat.
- Bij het draaien van een spel klimt de temperatuur naar 90 graden, zelfs op een laptop standaard. Ook dat kan wellicht worden verholpen met een agressievere fan instelling. Daar moet ik nog mee experimenteren.

Ik ga maandag een MSI ophalen om te evalueren.

Het kan zijn dat dit een issue is met 15" compacte laptops met high-end cpu's en gpu's. Wellicht dat krachtig, stil en compact nog steeds een uptopie zijn.

[Reactie gewijzigd door walterg op 21 maart 2021 13:36]