Intenso Memory Case 2.5" USB 3.0 5TB Zwart

€ 94,95
Specificaties 5TB 2.5" HDD met USB 3.2(G1) - Bekijk alle specificaties

Intenso Memory Case 2.5" USB 3.0 5TB Zwart Review

Ramoncito 19 maart 2021, 828 views Product gekocht

Intenso Memory Case 2.5" USB 3.0 5TB Zwart

Goedkoop, maar lijkt niet zo heel stabiel of betrouwbaar. Geen software van de fabrikant om de status van de schijf te achterhalen. Wordt niet echt warm, weinig geluid, behuizing zal wel snel lelijk worden.

Pluspunten

• Lage prijs
  • Degelijke behuizing
  • Prima leesprestatie

Minpunten

• Schrijven niet stabiel, zeker niet snel
  • Behuizing zal snel krassen
  • Geen tooltje om status te checken

Mobiliteit Score: 5
Ik kocht deze schijf om wat oudere 1TB 2,5" te vervangen. Al de oude schijfjes waren USB 2.0. Deze is USB3.1, dus er zou in ieder geval snel naar geschreven moeten worden. Het lijkt er echter op dat de schijf het moeilijk heeft met grote bestanden (in grote hoeveelheden?).

Na in eerste instantie kon ik via de oude Asus i7 laptop nog ruim 40MB/s uit de antieke 2,5" USB 2.0 schijf trekken, de Intenso kon dat natuurlijk makkelijk aan. Het viel op dat, nadat alle acties uitgevoerd waren, de schijf 'onrustig' bleef, ondanks dat er geen schrijf-/leesactie meer was volgens taakbeheer. Toen ik de tweede schijf erop zette haalde ik nog slechts 14MB/s... Door (in Win8.1) de Quick-removal optie uit te schakelen kon ik dat weer opkrikken naar 45MB/s, dat was echter een test door eerst de bestanden 'snel' over te zetten op de interne SSD, en vanaf de SSD op de Intenso :/ Een overdracht vanaf een altijd snelle Seagate 2,5" Expansion+ 4TB gaat ook nog met slechts 120MB/s in het begin, dan snel richting de 75MB/s en na een twintigtal bestanden gaat die ook weer terug naar maximaal zo'n 45MB/s waarbij de overdracht af en toe inkakt naar enkele MB/s. Even voor de duidelijkheid: Ja, alle poorten zijn USB 3.0 en ook getest op een gewone snelle i5 PC (Win7), en die doet exact hetzelfde. Af en toe zakt de overdracht gewoon naar enkele MB/s...

Als ik m'n oor erop leg, hoor ik even nauwelijks iets, dan eventjes het typische heen-en-weer gebrom van de schrijfkop en daarna weer fluisterstil etc, dit valt misschien samen met het inkakken van de snelheid.

De Intenso doet bij mij dus wat eigenaardig als het gaat om schrijven. Lezen lijkt altijd goed te gaan en boven de 130MB/s uit te komen. De schijf is bijna vol en zal niet verder beschreven worden. Ik zal er dus verder geen last meer van hebben, maar de volgende keer toch maar weer gewoon een Seagate Expansion of een Western Digital. Intenso biedt ook geen (S.M.A.R.T.) tooltje aan om de schijf te testen. HD Tune gaf geen S.M.A.R.T. problemen aan verder.

Heb jij ook een Intenso Memory Case 2.5" USB 3.0 5TB Zwart?

De slechte schrijfprestaties zijn hoogstwaarschijnlijk te wijten aan het feit dat dit een SMR-schijf is. Die lezen rap, maar bij langdurig schrijven kakt de snelheid enorm in. Ik weet niet of Intenso WD of Seagate-schijven gebruikt, maar externe schijven van de fabrikanten zelf zullen met precies dezelfde beperkingen te maken hebben. Je zou de schijf kunnen testen met Seatools oid, maar ik verwacht dat dit gewoon de "normale" prestaties van de schijf zullen zijn.
Tja, ik neem aan dat er een snelle cache of zo in zit, en als die vol is dan jammer. Maar ja, een 5TB schijf volschrijven op 40MB/s is nogal tijdrovend. Sommige van mijn schijfjes gaan heel netjes op 105MB/s een op een over USB naar een andere schijf zonder aanpassingen (quick removal), deze helaas niet. Maar goed, het is en archiefschijf, dus vol is vol ;)
Cachen helpt natuurlijk helemaal niets bij grote schrijfacties,
aan de andere kant verbaast het me wel dat je bij dit soort grotere acties (zoals het volschrijven van een disk) zoveel last lijkt te hebben van slechte optimallisaties, juist bij grote hoeveelheden data zou je de stream bijna zonder onderbreken kunnen wegschrijven, je hoeft de datablocks van de Sbits namelijk niet naderhand nog te corrigeren omdat die nog niet geschreven zijn. pas wanneer je data gaat aanpassen of verwijderen en je later nieuwe bestanden toevoegd krijg je die smr problemen.

De firmware (of de driver) zou hier rekening moeten houden en een 'unsafe serial write *' functie moeten toevoegen.
Juist met dit soort schrijven zou je in ieder geval heel regelmatig moeten defragmenteren zodat de controller daarna kan herkennen dat bepaalde datablokken (aan het einde van de schijf) vrij zijn en er dus een 'unsafe serial write' mogelijk is wat je performance behoorlijk moet kunnen verbeteren (in die gevallen)

* SMR heeft last van het probleem dat de data bits als een soort dakpannen, te dicht op elkaar liggen, schrijf je 1 bit weg (dicht bij de goot), dan moet je de daaroverheen liggende bits (dakpannen) ook weer wegschrijven (terugleggen) om nu te zorgen dat je niet de hele schrijf moet herschrijven als je blok 1 bit 1 overschrijft, verdeelt men de schrijf in bepaalde zones. Als je firmwarematig nu de data nu neerleegt dat je steeds allen de dakpannen bij de goot weg schrijft dan hoef je relatief minder vaak data te herstellen. je moet dan dus software/driver matig kijken naar de data en zorgen dat je bepaalde zones zo efficiënt mogelijk wegschrijft
Het is mogelijk dat dit probleem te maken heeft met mijn Windows 8.1 en/of KAV, ik had gisteren eenzelfde probleem met een USB-stick, en heb dit ook bij sommige MicroSD-kaartjes. Ik heb Teracopy uitgeprobeerd en die lijkt zonder haperen te kunnen schrijven. Ik kan dit echter niet meer testen omdat de schijf inmiddels vol zit. Maar je hebt gelijk: Het probleem kan aan mijn configuratie liggen. Op het moment van schrijven had ik echter alles al geprobeerd, en was dat de conclusie.