LG OLED55CX6LA Zwart

€ 996,-
Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55CX6LA Zwart Review

ExterminatusTestpanel 18 maart 2021, laatste update op 18 maart 2021, 5.699 views Testpanel

LG OLED55CX6LA Zwart

Eerste indruk: Damn wat een dunne tv met smalle bezel en een haarscherp beeld. Makkelijk en snel in gebruik en zeker een aanrader voor iemand die net iets meer wilt maar bereid is om dat geld ervoor neer te leggen. Eindoordeel: 8,5

Pluspunten

• Erg mooie dunne tv
  • Haarscherpe beeldkwaliteit
  • HDMI 2.1, 4K 120Hz
  • G-Sync en FreeSync compatible
  • VESA 300X200
  • Enorme upgrade t.o.v. de huidige tv
  • Dunne bezel

Minpunten

• Onlogische constructie voor voet met weinig instructies hiervoor
  • Voelt fragiel aan door de dunheid
  • Toch de prijs

LG OLED55CX6LA

De LG Oled55CX6LA is een 55 inch (de een na kleinste van zijn serie) tv met een 4K ultra-HD resolutie en ondersteuning heeft voor FreeSync en G-Sync. Is dus zeer geschikt om mee te gamen voor zowel PC als de next gen consoles, door de relatief lage reactietijd en hoge refresh rate.
Unboxing en installatie
De tv komt goed en stevig verpakt in een smalle doos, met alle toebehoren in verschillende vakjes. https://tweakers.net/i/7mY5PU72eKVmtS566hZAXpbIJA0=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/675602/1LmFxs1w4pEXgTMJeS0UK4MThl8bYKnGdXrRODyRCqarqRiTIE.jpeg?f=620xauto
Eenmaal uit de doos zag ik pas op het plastic dat je de tv met piepschuim en al, weer op de doos kunt leggen om zo de voet makkelijk te installeren, een handigheidje.
Iets te laat doorgehad, maar alsnog gebruik van gemaakt. Helaas was de voet op de tv monteren was niet zo gepiept. Ik vind mijzelf vrij handig in dit soort dingen, maar nu pakte ik ook de handleiding er even bij. Helaas had je niet veel aan de handleiding, dus wat het toch weer zelf proberen. Eerst zat de achterkant er wel op, maar zonder de voorkant staat de tv niet stabiel en valt deze voorover. Na wat onderzoeken kwamen mijn broer en ik erachter dat de smalle metalen balk voor tegendruk moest bieden maar was het niet gelijk duidelijk hoe deze aan de tv gemonteerd moest worden. Uiteindelijk is dit gelukt en kon de tv in al zijn glorie bewonderd worden.
Eerste indruk en beeldkwaliteit
Ik was niet de eerste die de tv mocht reviewen en er stonden dus nog een aantal instellingen op de voorkeuren van de vorige gebruiker. Na wat zoekwerk (beetje rare locatie in de instellingen) heb ik tv volledige gereset en krijg je ook een kort installatiemenu. Hier stel je wat standaard dingen in en kan je ook de LG app (LG ThinQ) koppelen aan je tv. Met deze app kan je veel standaardingen bedienen van de tv, zoals volume, channel, beeldingangen e.d. Ik pakte in de praktijk toch vaker de afstandsbediening, maar ik vond de app grafisch goed ingedeeld en makkelijk in gebruik. Verder reageerde alleen niet elke commando vanuit mijn telefoon even goed op de tv. Ik heb verder niet onderzocht waar dat aan zou kunnen liggen.

Na het instelmenu en een beetje vogelen met de app heb ik een 4K demo op youtube opgezet en een beetje gespeeld met de visuele instellingen. Mijn broer had gegoogled wat de beste instellingen waren om de tv echt tot zijn recht te laten komen en dat maakte de kleuren wel wat dieper en het beeld iets scherper, maar vergeleken met de oudere tv's zijn waarschijnlijk de slechtste instellingen voor de LG nog kristalhelder. Maar mijn god, wat is dit beeld scherp. Je moet echt heel dichtbij staan om pixels te kunnen tellen.
Hierbij is het wel handig te vermelden dat huidige woonkamer tv nogal oud is (15 jaar ofzo) en ook mijn eigen tv (een Philips The One 43PUS7304) op mijn kamer geen OLED is. Daarnaast heeft de LG een enorm dunne bezel en fysieke randen, waardoor bijna de hele voorkant van de tv die je ziet, gewoon beeld is.
Gamen
Hoewel deze tv G-Sync en FreeSync ondersteund, heb ik in de korte tijd dat ik de tv mocht lenen, helaas geen mogelijkheid gehad om dit te testen. Ik heb namelijk een aardig bulky PC die niet lekker zijn benen kan strekken op mijn eigen tv en het had dus leuk geweest om dit te kunnen testen.

Daarentegen ben ik wel een gelukkige eigenaar van een Xbox Series X met dus ondersteuning voor 4K @120Hz. Dit heb ik ook zeker uitgeprobeerd op de LG. Ik heb een aantal games tijdens mijn testperiode uitgeprobeerd en er is zeker verschil te merken met mijn eigen tv. Ten eerste maakt de refresh rate dat de games heel vloeiend te spelen zijn. Dit is handig voor FIFA 21, maar nog veel leuker wordt dit bij HALO 4 bijvoorbeeld. Ik ben zelf geen shooter fan en al helemaal niet op een console, maar hier kon ik stiekem toch wel van genieten. Je moet ook heel goed kijken wil je ghosting zien (foto is gemaakt tijdens constant ronddraaien).
Wel zie je dat het beeld rond de zijkanten vertekend is doordat het beeld "uitgerekt is". Dit is natuurlijk niet een fout van de tv, maar is wel zichtbaar. Daarnaast heeft deze tv erg weinig input lag, waardoor besturingen vanaf de controller veel sneller aankomen op de LG dan de Philips. Ik ben geen expert hierin, maar dit verschil is zeker merkbaar.
Alledaags gebruik
Naast dat ik de tv zelf veel probeer te gebruiken om te kunnen testen, heb ik aan mijn familie gevraagd om de tv te gebruiken zoals ze ook de oude tv gebruiken. Een paar interessante bevindingen van mijn gezinsleden zijn:
  • Supersnel opstarten en afsluiten
  • Snel opstarten van apps zoals Netflix en Disney+
  • De ondertiteling is te lezen zonder bril
  • Mooi groot beeld (terwijl dit de 55" de kleinste variant is)
Waar de meeste wel aan moesten wennen, maar eigenlijk heel snel ging is de "Magic Remote" van LG. Deze afstandsbediening heeft naast de basisknoppen een fysieke knop voor Netflix en Prime Video. Daarnaast is de "OK" knop ook een scrol wiel waardoor je makkelijk door bijvoorbeeld artikelen van Tweakers kunt navigeren op een browser. Als laatste punt over de magische afstandsbediening, is dat je met dit apparaat een cursor kan bewegen op de tv, net zoals op de Wii. Dit werkt enorm vloeiend, maar daarom juist gaat soms de afstandsbediening "out-of-sync" met de cursor op de tv, omdat deze in de hoek blijft hangen terwijl je de afstandsbediening zelf door beweegt.
Dit kan je makkelijk rechttrekken door in de overstaande zijde ditzelfde te doen totdat de bediener en de cursor weer gelijk staan. Het is niet zo'n groot probleem, maar ik moest hier wel aan wennen.
Geluid
Tijdens het testen heb ik alleen maar de interne speakers van de tv gebruikt. Deze zijn voor tv-speakers vrij goed, maar lang niet uitstekend. Voor de complete bioscoopervaring raad ik toch een "dedicated" geluidsinstallatie.
Overige bevindingen
Een dingetje wat ik wel wil aanmerken is dat de tv niet altijd goed opstartte bij het aanzetten van mijn Xbox, terwijl mijn Philips tv dit wel altijd keurig doet. Ik weet niet of dit aan de tv of aan de Xbox lag, maar dit was soms toch een lichte irritatie.
Tot slot is de prijs voor een tv zoals deze erg redelijk (en zijn mijn ouders aan het overwegen om er zelf een aan te schaffen), maar is de prijs nog steeds relatief hoog. Goedkopere tv's die dan ook vaak een lager beeldkwaliteit hebben en minder snel in gebruik zijn, voldoen vaak al wel aan de basisverwachtingen. Het is dus maar net of je extra geld wilt uitgeven voor snelheid en beeldkwaliteit.
Ik zou de tv zeker aanraden voor iemand die kwaliteit voor zijn geld wilt, maar niet meteen 10x zoveel wilt neerleggen voor het nieuwste van het nieuwste. Voor de budget(gamer) zou ik eerder gaan kijken naar een tv met HDMI 2.1 dan naar OLED.
Als eindoordeel geef ik deze tv een 8,5.

P.S. Dit is mijn eerste review en ben dus ook benieuwd naar jullie mening hierover. Laat dus gerust een berichtje achter in de reacties. Daarnaast staan hieronder ook nog een aantal afbeeldingen (gemaakt met Oneplus 7 Pro) om jullie een verdere indruk te geven.

Heb jij ook een LG OLED55CX6LA Zwart?

Vraag & Aanbod

Mijn broer en ik misschien?
Bedankt voor je feedback. Ik heb het aangepast ;)
De CX heb je toch ook in 48"
Bedankt voor de feedback. Ik had het net door, ik heb de tekst dus aangepast naar "een na laatste".
Fijne en behulpzame review!

Ik heb een PS5 en ben daarvoor op zoek naar een upgrade van mijn tv. Een verouderde 4K Samsung, die in principe prima is, maar toch wat te wensen over laat qua frames en input lag!

Deze tv klinkt als een goede optie!

Thanks!
Fijn om te horen dat ik in ieder geval iemand heb geholpen :) .

Als je nog vragen hebt dan hoor ik die graag.
Heb je de C9 ook kunnen testen, of heb je er ervaringen mee?
Deze LG is zeer zeker een goede optie voor de PS5, HDMI 2.1 ready en lage input lag. ;)
Nee die heb ik niet getest of ervaringen mee, maar als ik snel naar de specs krijg van de C9 en diee vergelijk met deze, dan zou ik toch voor de 6LA gaan, omdat je niet heel extra meer krijgt voor die paar honderd euro extra en qua uiterlijk is die vergelijkbaar. Als je de extra snelle refresh rate zo belangrijk vindt, dan is het misschien die C9 waard, maar voor de rest is die redelijk hetzelfde.
De door jouw geteste CX is de opvolger van de C9. Deze heeft o.a een nieuwere processor welke beter is in details van de donkere delen. De CX z’n opvolgers staan sinds kort ook alweer klaar; C1 en de G1.

Die laatste (G1) zou dan weer een 20% helderder panel hebben t.o.v de huidige generatie panels. Dat geeft dan weer wat meer impact bij HDR content in een verduisterde ruimte.