Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A20087MH)

Specificaties 14" • 1920x1080 • 512GB • AMD Ryzen 7 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A20087MH) Review

kiang 17 maart 2021, laatste update op 11 mei 2021, 469 views Product gekocht

Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A20087MH)

Enorm fijne laptop: de prestaties (op GPU na) van een dure zware XPS15 (mijn vorige laptop) in een lichtere, dunnere 14"laptop onder de 1000 euro. Uitstekende batterijduur, toetsenbord en muis zijn ok, goede IO. Negatief: scherm is niet heel helder, webcam is bagger. Enige goede aan webcam: windows hello.

Pluspunten

• Prijs/prestaties
  • Batterijduur
  • Licht
  • Windows hello
  • veel aanslutingen voor dit formaat

Minpunten

• Webcam is waardeloos
  • Schermhelderheid

Ik ben na zo'n 5 maanden gebruik uitermate tevreden met deze laptop.

Korte toelichting:

Prestaties: dit toestel is sneller (en stiller en lichter en goedkoper) dan mijn vorige XPS 15. Alleen als je een goede GPU of meer dan 16GB ram nodig hebt overtreft de XPS dit toestel dankzij de Ryzen 4800U.

Batterijduur: ik heb hem een keertje niet ingeplugd tijdens het werken en pas op het einde van de werkdag kreeg ik een melding dat de batterij op 15% zat. Hoewel de workload laag is (VPN+RDP) ben ik hier alsnog uitermate tevreden van. Afgelopen week had ik vakantie, en gebruikte ik hem maar sporadisch, en ik heb hem pas na een week opgeladen, dus in standby verbruikt hij ook amper stroom.
Daarnaast, voor de thuiswerkers: deze laptop heeft een geweldige functie om de levensduur van de batterij te verlengen: in de lenovo tool kan je de bespaarmodus/behoudsmodus (de naam is niet consistent) aanzetten, waardoor de batterij maar tot 60% oplaadt. Zeker als je hele dagen thuiswerkt aan de stroom kan dat je batterij erg ontlasten.

Scherm: Ik twijfelde over 1080p omdat ik hogere resoluties gewend ben, maar dat werkt prima. De kalibratie is goed. Helaas heeft het scherm geen freesync, maar dit is geen game toestel dus dat is geen probleem. Alleen is de helderheid niet top. Het is zeker voldoende voor normale omstandigheden, maar buiten in de zon is dit scherm niet toereikend.

Geluid: Deze laptop heeft voor mij bewezen dat "Dolby Atmos" helemaal niets betekend. Het geluid is ok en in lijn met wat je aan deze prijs kan verwachten, maar ik had door de Dolby merknaam beter verwacht.

IO: die is gewoonweg erg goed: links HDMI, 2x USB-C, 1x audiojack. Rechts: 2x USB-A (USB3, 5Gbps, en 1 van de porten kan als je wil stroom leveren als de laptop uit staat om zo andere apparaten op te laden) en een micro SD slot. Veel duurdere laptops hebben minder aansluitingen, dus ik ben erg tevreden. Enige punten waarop het nog beter kan: slechts 1 USB-C poort ondersteunt het aansluiten van externe schermen. Dat is de tragedie van USB-C helaas. Gelukkig kan je wel via beide USB-C poorten opladen.

Toetsenbord en trackpad: Beiden zijn ok. Het toetsenbord is voelbaar rubber dome, en het trackpad is wat aan de kleine kant (had beter gekund door het scherm 16:10 te maken en de laptop iets groter). De respons van de trackpad is wel erg goed.

Webcam: dit is DE achielpees van deze laptop. De webcam is ronduit verschrikkelijk, en in tijden van Corona is dat gewoonweg dom. Het beeld is zelfs bij goede lichtomstandigheden korrelig, en bij slecht licht onbruikbaar. Het enige goede eraan is dat de webcam Windows Hello heeft en dus kan je snel en moeiteloos inloggen, en I guess dat het beter is dan geen webcam (zoals bij de Asus Zephyrus 14 die ik ook overwoog).

Bouwkwaliteit: De laptop is licht, maar voelt stevig aan, al is er wel wat flex als je op het toetsenbord duwt. Het scherm is stevig en wiebelt dus niet als je gaat typen, zoals je soms bij goedkopere laptops ziet. Een prachtig detail is hoe het scherm een stukje uitsteekt in het midden als de laptop gesloten is, waardoor je het toestel makkelijk kan openen.

Kortom: ik ben erg tevreden, maar dit is geen foutloos toestel zoals je zou kunnen denken na het lezen van sommige reviews.

Heb jij ook een Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A20087MH)?

Net naast de nieuwe gegrepen? (16:10 100% sRGB 2880x1800 90Hz 400nits 5800H) Heb hem van de mediamarkt €977,- met black friday.
Nou ja, ik heb deze een dik jaar geleden gekocht, toen was het nieuwe model er nog niet ;)

Hoewel ik het nieuwe model boven de mijne zou verkiezen moet ik wel zeggen dat ik teleurgesteld ben in de nieuwe IO: het nieuwe model heeft minder aansluitingen dan de oude (die had 2xUSB A, 2xUSB C, en HDMI)
Vooral de 16:10 is een aanradar. Jouw laptop heeft inderdaad de HDMI en extra USb A alsook de betere batteryduur. Ach ja we zijn goed voorzien zeg maar net ff wat meer dan de gemiddelde laptop!