Specificaties 1" scherm met 8GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sandisk Sansa Clip+ 8GB Zwart Review

Regenpak 13 augustus 2010, laatste update op 13 augustus 2010, 2.782 views

Sandisk Sansa Clip+ 8GB Zwart

Pluspunten

• fijn klein
  • prima geluid, voldoende vermogen
  • grote opslagcapaciteit en nog uitbreidbaar ook

Minpunten

• kleine priegelknopjes
  • wat onlogische bediening
  • brakke firmware (op te lossen met Rockbox)

Geluidskwaliteit Score: 5
De prijs/kwaliteitsverhouding van dit piepkleine MP3-spelertje is zonder meer uitstekend. Ik heb het ding net binnen van Pixmania voor in totaal 56 euro, en de (duurdere) levering met DPD (en de bijbehorende tracking) was probleemloos. Ik wist eerder dan de receptioniste van mijn werkgever dat het pakketje binnen was! Nog steeds op mijn werk heb ik even gespeeld met de originele firmware. Omdat ik bij het eerste aanzetten de regio "Europa" in plaats van "Rest of World" had gekozen was het geluidsvolume minimaal. Een "factory reset" loste dat op.

Eenmaal thuisgekomen heb ik meteen de al geprepareerde Rockbox firmware via mijn Ubuntu 10.04 (x64) PC erop geknald, en vervolgens de laatste livesets van trancef.com gekopieerd. Daarna de bass op +16dB gezet (voor de broodnodige compensatie van mijn AKG oorpropjes) en beuqen maar! De Rockbox firmware is veel prettiger dan de toch wel wat brakke SanDisk software, die beperkt is en vooral irritant is doordat de songtitle zeer traag door het heldere LED schermpje schuift.

De geluidskwaliteit, waar het tenslotte allemaal om draait, is dezelfde als die van mijn geliefde roze Sansa Clip V2. De chip is volgens mij identiek, en heeft een condensatorloze uitgang. Dit levert een enorme ruimtebesparing op (vandaar dat de Clip zo klein is) en ook een forse verbetering in de frequentierespons. Doordat er nu geen afval is in de lage frequenties is zelfs met gammele oorpropjes nog een goed resultaat te bereiken. De meegeleverde cheapo oorpropjes zijn overigens vergelijkbaar met de niet al te slechte AKG K311. Er is wel iets kleuring maar de basrespons is zeer acceptabel voor het geld.

De radio is een aardige feature en werkt behoorlijk. Met de Rockbox firmware, tenminste. Ik krijg met de scan een behoorlijke hoeveelheid zenders die stereo geven zonder al te veel ruis. Ergonomisch is het ding anders dan de Sansa Clip V2: de volumeregelaar zit nu links, onder de Mini USB-B socket, en de power switch is nu bovenop. De 3.5mm headphone socket zit nog steeds rechtsboven aan de zijkant.

De belangrijkste parameter tenslotte is het ontwikkelde vermogen. Doorgaans geven dit soort spelers een vermogen af van maximaal 25 mW in 32 ohm, en deze speler komt aardig in de buurt. In een belasting van 33 Ohm (tweede foto, 0.2 V/div) levert de Clip+ een vermogen van 18 mW en in 15 Ohm (derde foto, 0.2 V/div) maar liefst 26 mW. Onbelast (eerste foto, 0.5 V/div) ontwikkelt de chip een piek-piek spanning van 1.8 V, wat eigenlijk iets lager is dan verwacht bij een lithiumaccu van 3.7 V. De testfrequentie was 1 kHz.

Niet getest: accuduur (net in huis, maar te verwachten is een uur of 10-15, net als de Sansa Clip V2), micro SD kaart (niet nodig, 8 GB is zat voor mij) en betrouwbaarheid (tja, net in huis...).

Heb jij ook een Sandisk Sansa Clip+ 8GB Zwart?

Zeer goede, nononsense review. Bedankt!
Klasse dat je de scoop ter hand hebt genomen!

Hoe bevalt de speler een jaar na dato?

Goed om te weten dat de lage tonen respons veel beter zal zijn en faseverschuivingen minimaal zullen zijn (door condensatorloze uitgang). Is er nog een andere high pass filter toegepast?

Valt wel op dat de positieve helft net iets eerder clipt dan de negatieve.
De speler bevalt nog altijd prima! Ik heb er nu twee die ik afwisselend gebruik. Batterij gaat een dag mee, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Tot nu toe geen capaciteitsverlies bemerkt. Verder zijn er wat kleine krasjes op het raampje gekomen, wat niet verwonderlijk is met zo'n intensief gebruik.

Er zitten geen high pass filters in. In theorie is de respons tot DC, misschien moet ik dat eens uittesten als ik dat in een MP3 krijg...

Het eerder clippen van de negatieve helft komt waarschijnlijk doordat de P-channel FETs een hogere Rds(on) hebben. Dat was met die grote MOSFET versterkers ook al zo...