MSI GE76 Raider 10UH-200NL

Specificaties 17,3" • 3840x2160 • 2TB • Intel Core i9 - Bekijk alle specificaties

MSI GE76 Raider 10UH-200NL Review

Freekje57 16 maart 2021, 1.253 views Product gekocht

MSI GE76 Raider 10UH-200NL

Conclusie Overall voldoet de laptop volledig aan mijn verwachtingen en ben ik vooral blij met de goede performance bij acceptabele geluidsproductie en daarnaast de verbeterde bouwkwaliteit.

Pluspunten

• Robuuste bouw
  • Fijn toetsenbord
  • Goede performance bij acceptabel geluidsniveau (subjectief)
  • Veelvoud aan I/O poorten

Minpunten

• Aan de prijzige kant
  • Lastig verkrijgbaar

Na hiervoor ook reeds gedurende 4 jaren met enthousiasme een MSI laptop (MSI GS73VR 6RF Stealth Pro) te hebben gebruikt, had ik eind januari deze upgrade besteld. Na enige tijd wachten (tot 16-03) eindelijk binnen gekregen. De eerste indruk is erg goed!

Verpakking
Zeer robuust verpakt, met stoffen doek tussen keyboard en scherm.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit voelt goed aan. Zeer stevig, en ook het nieuwe scharnierontwerp voelt steviger aan dan zijn voorganger. De behuizing is van metaal en delen met kunststof. Relatief weinig vingerafdruk gevoelig.

Toetsenbord/trackpad
Zeer prettig aanvoelend, goede feedback van de toetsen, vind hem nu al fijner typen dan de laptop die ik hiervoor gebruikte, alhoewel ik meestal een los mechanisch toetsenbord gebruik. Per-key RGB is fancy, maar ik zal waarschijnlijk weinig van deze instelling gebruik maken. De trackpad is fijn. Had gelezen dat anderen hem klein vonden, ik vind hem juist wat aan de grote kant.

Beeldscherm
Dit is de versie met 4k scherm, en deze is zeer fraai. Ik had bovendien geluk: een scherm nagenoeg zonder backlight bleed (rechtsonder zeer minimaal in de hoek) en ondanks uitgebreid speuren/testen geen enkele dode pixel kunnen vinden. Dit is kan uiteraard per laptop verschillen, maar ik had dus geluk. Daarnaast een fraaie kleurweergave. Zoals een andere gebruiker op het forum al heeft ervaren is out-of-the-box geen 120 Hz te selecteren, hiervoor dien je in dragon center wat kleine aanpassingen te doen.

Performance
Bij kort testen zeer grote vooruitgang in performance in enkele games, zoals te verwachten met de i9, RTX 3080 en 64gb ram. Ondanks de vanzelfsprekende hitteproductie viel het geluidsniveau van de koeling mij mee. Ook mijn partner die enkele meters verderop op de bank zit, stoort zich niet aan het geluid. Dit is uiteraard subjectief. Na uitgebreider testen zal ik deze review evt aanvullen.

Connectiviteit
Wifi functioneert vooralsnog vlekkeloos. Daarnaast zijn er een veelvoud aan poorten, waaronder voor mij relevant 5 USB poorten waarvan 3 Type A 3.2 (2x gen1, 1x gen2) en 2x Type C en een mini displayport 1.4. Helaas ontbreekt de Thunderbolt, maar dit is voor mij geen dealbreaker.

Mobiliteit en accuduur
De laptop is iets dikker dan de variant die ik hiervoor had, en met name is het accu een wat groter blok. Al met al met zijn gewicht van 2,9kg niet meest portable laptop, maar ik zal hem weinig buiten huis vervoeren. De accuduur kan ik nog geen uitspraken over doen, maar zal hem ook met name aan de netstroom gebruiken. De accu kan worden ingesteld op maximaal laadpercentage, wat hopelijk de longevity van de batterij ten goede zal komen.

Heb jij ook een MSI GE76 Raider 10UH-200NL?

Twee dagen geleden de laptop gekocht en krijg het totaal niet voor mekaar om hem in te stellen op 120Hz. Zelfs via chat en telefonisch contact gehad met de MSI klantenservice en volgens hen ben ik de eerste met dit probleem. Heb van alles al geprobeerd. Zowel in de geavanceerde beeldscherminstellingen, als in dragon center en nvidia control center. Alle drivers zijn up-to-date. Hopelijk kan iemand mij via deze weg helpen dit probleem op te lossen. Bedankt!
Bekend probleem, en je bent niet de eerste.

In Dragon Center moet je de instelling veranderen naar “alleen videokaart gebruiken”, ipv hybride. Ben de exacte naam van de optie even kwijt. Ik kan dat evt morgen opzoeken. Dan kan je na een restart 120Hz kiezen. Laat maar even weten of het gelukt is.
Het is gelukt, de specifieke optie in MSI Dragon Center is de GPU Switch. Standaard staat ie op MSHybrid Graphics Mode en heb em gezet op Discrete Graphics Mode. Na de optie om dit toe te passen, startte Windows opnieuw op en ik kon daarna inderdaad 120hz selecteren. Mocht iemand dit probleem ook hebben in de toekomst, probeer dit dan ook. Bedankt voor de gouden tip @Freekje57 !!!

[Reactie gewijzigd door MvdB058 op 23 maart 2021 23:08]

Ik gebruik hem zelf sporadisch met extern scherm, maar dan laat ik de laptop open zodat ik twee schermen tot mijn beschikking heb. Ik denk dat het niet te goede komt aan de koeling en een grote kans heeft op trager 'throttlen' van CPU/GPU. Lijkt mij niet handig.
Dank voor je review. Vraagje, gebruik je deze ook altijd in "laptop modus" of sluit je hem aan op een extern scherm met de laptop klep zelf dicht. Dit laatste is wat ik van plan ben maar ben er een beetje bang voor dat de laptop dan wellicht zijn hitte niet goed kwijt kan oid.

dank alvast! :)
Ik gebruik 2 schermen en de laptop scherm zelf.
Hitte komt aan de onderkant, 2 zijkanten (links CPU en rechts GPU), en de achterkant heeft ook veel koeling gaten.
Je kan hem dicht klappen zover ik weet, maar zelf gebruik ik de laptop scherm ook naast de 2 aparte schermen ;)
Had hem volgens mij als een van de eerste hem binnen gekregen.
Lekker snel, functioneert prima.
VR: Op MS Hybrid configuratie zetten (60hz scherm), anders wordt je VR set niet herkent.
Zonder VR kun je hem op dedicated GPU weer zetten voor 120hz scherm weergaven.
Zoals Freekje dat ook weet, had ik het probleem, dat het scherm op 60hz bleef, maar dat kun je in de Dragon Center inderdaad aanpassen, wat ik na een discussie met een MSI engineer aangegeven kreeg.

Goede machine, 2 schermen los aangesloten (144hz en een 120hz 4k scherm), en het e.e.a. aan apparatuur via een 10-poort USB aangesloten, werkt helemaal top.
Enige vervelende, is dat hij ontiegelijk veel herrie maakt als ik een zware game start.

Developen op de machine is ook zalig, lekker veel geheugen en CPU is sterk, om zo makkelijk met Docker omgevingen te deployen, of via WSL2. Had wel last van wat problemen, maar verder helemaal prima.

Omtrent throttling, waar ik in het begin bang voor was, is bij mij nog geen spraken.
Heb wat tests gedeelt op de forum met o.a. Freekje57, en die zagen er zeer stabiel uit.

[Reactie gewijzigd door Power2All op 24 maart 2021 01:12]

Om te voorkomen dat mensen afgeschrikt worden, de geluidsproductie valt enorm mee als je al een gaming laptop gewend bent. Ik kom zelf van een oudere 7700K met GTX1080 en die was nog een stuk luider dan deze. Voor de absolute topperformance van de GE76 en de dikte van het chassis (dun dus) vind ik de geluidsproductie zelfs meevallen.
Ik kan me daar helemaal in vinden. Uiteraard als je max fanspeed hebt is het hoorbaar, maar dit zal altijd het geval zijn bij gaming laptops. Ik stoor me er helemaal niet aan en vind het net als Tijgert meevallen tov mijn verwachtingen.
De geluids productie is alleen storend als je geen headset op hebt tijdens het gamen.
Als ie naast je staat, in vergelijking met mijn desktop, zit een groot verschil.
Na een tijdje wen je er inderdaad aan, maar de machine maakt nog steeds wel veel herrie.
In return, krijg je wel een hele snelle laptop die de meeste games lekker vlot en snel speelt, en VR support zit ook helemaal goed, helaas ziet mijn Oculus software niet dat de hardware meer dan voldoende is, nog steeds haha.
Nog een update.
De BIOS kun je unlocken door de toetsen combinatie in de BIOS (via DELETE knop kun je bij boot erin komen): Rechter Shift + Rechter Control + Linker ALT + F2.
Je krijgt dan de volledige BIOS unlocked met alle opties.
Naja, het wordt afgeraden om dit te gebruiken. Het "unlocked" niet de BIOS, maar laat alle hidden opties zien. Alleen gebruiken als je weet wat je doet, want je kan je BIOS ermee bricken.

[Reactie gewijzigd door Power2All op 8 april 2021 11:29]

Dank voor je review! Vraagje:

Als je gamed in FHD, kun je dan een hogere refresh rate kiezen? Daar kom ik niet helemaal achter.

Bonus vraagje maar meer algemeen: ziet een game in FHD op je 4k scherm er net zo strak uit als op een native FHD scherm?

[Reactie gewijzigd door yinx84 op 18 april 2021 09:15]

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.