Sony Xperia 5 II Zwart Review

missmobiletech 16 maart 2021, laatste update op 28 april 2021, 1.855 views Product gekocht

Sony Xperia 5 II Zwart

Ik hou van kleine telefoons maar vaak worden kleine telefoons ook met 'kleine' specificaties gebouwd. Ik vind de Xperia 5II een super telefoon juist omdat hij klein is maar wel flinke specificaties heeft.

Pluspunten

• design: mooi, strak
  • 21:9 aspect ratio scherm is prachtig
  • batterij gaat lang mee en wordt niet warm
  • 3.5 mm jack met DAC

Minpunten

• design: heel glad
  • standaard camera app slecht in de avond
  • simtray moeilijk goed te openen en wiebelig

De Sony Xperia 5II - Een kleine maar volledige camera ervaring

Introductie
Vandaag de dag worden telefoons groter en groter. We gebruiken ze voor alledaagse telefoon zaken maar ook steeds meer en meer voor werk, productivity en natuurlijk entertainment en creativiteit. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om een kleine(re) telefoon te maken met ‘grote’ specificaties. Als dit is wat je zoekt, dan zou het maar zo kunnen zijn dat de Xperia 5II de telefoon is voor jou.
Bouw & design
Je ziet gelijk dat het een Sony telefoon is omdat Sony door de jaren heen trouw is gebleven aan zijn ‘formfactor’ oftewel het uiterlijk. Andere telefoonfabrikanten hebben gespeeld met het uiterlijk maar bij Sony is er door de jaren heen weinig veranderd, iedere keer de rechte smalle hoekige telefoon. Dit is niet perse verkeerd, het laat zien dat ze achter hun design staan, er worden wel kleine veranderingen aangebracht zoals bij deze telefoon waar de hoeken licht afgerond zijn waardoor het niet lijkt als een langwerpige plaat. Dat in samenwerking met het Sony logo op de achterkant, de NFC tag en de camera set up maken het een simpel maar herkenbare telefoon die erg lekker in de hand ligt omdat hij klein is.
Klein maar zeker niet simpel.

Zowel de voor als achterkant zijn gemaakt van Gorilla glass 6 wat voor de basis bescherming zorgt maar het is en blijft glas dus een screenprotectorr en hoesje/skin zijn absoluut aan te raden. Helemaal omdat de telefoon door al dat glas enorm makkelijk schuift en/of valt wat een flink minpunt is. Mijn belangrijkste tip is dan ook, als je hem op de tafel/bank of waar dan ook legt, check dan van te voren of het recht is en kijk dan 3x minimaal of hij niet verschuift als je hem neerlegt want dat doet hij echt heel snel.

Daarnaast is dit één van de weinige telefoons die geen simtray heeft die met een pin te openen is, maar eentje die met je nagel geopend moet worden. Nu vind ik het helemaal top dat je geen pin nodig hebt, maar het systeem van de simtray is enorm wiebelig en ik was dan ook vaak bang dat ik hem kapot zou trekken als ik de simtray te snel verwijderde.
Poorten en knoppen
Naast een 3.1 USB-C snellaad oplaadpoort, heeft de Xperia 5II een 3.5mm ingang voor jawel een hoofdtelefoon óf (mijn favoriet) het invoeren van een microfoon! In deze 3.5mm ingang zit ook een DAC waarvoor geluid met een goede hoofdtelefoon nog beter zal klinken! Er zijn stereo speakers en de aan/uit knop fungeert ook als vingerafdruklezer, altijd een fijne plek vind ik.

Sony is eigenlijk de enige fabrikant die consequent een fysieke cameraknop op zijn telefoon doet om professionele foto’s te kunnen maken wat erg handig is als je de camera veel gebruikt. Naast de standaard camera knop kan je hier ook een snelkoppeling voor maken naar jouw favoriete camera app aangezien deze telefoon er meerdere heeft. Meer hierover later.

Naast de cameraknop zit ook een vaste Google Assistant knop waarmee je, zoals je waarschijnlijk al kunt raden, de Google Assistant opent. Helaas is het echter niet mogelijk om deze knop om te zetten naar een andere actie of favoriete app dus als je de Google Assistant niet vaak gebruikt is het een loze knop.
Scherm en geluid
Het kijken van entertainment en het spelen van spellen is prachtig, dit komt natuurlijk door het 6.1 inch OLED scherm welke voor 2020 standaarden (waarin de telefoon uitkwam) klein/small is maar als je het scherm gebruikt merk je daar niks van. Dit komt mede doordat het scherm een 21:9 aspect ratio scherm hebt waardoor je meer ziet op je scherm en ook veel films spelen af op een ‘groter scherm’. Als aantekening is dit niet het geval bij oudere films waar je balken in het scherm zal zien. Met een scherm ververssnelheid van 120Hz is het spelen van games heerlijk, beelden lopen vloeiend in elkaar over op zelfs de hoogste standen, geen enkel probleem. Er is een optie genaamd Dynamic Vibration, deze geeft een haptische feedback bij het kijken van films en je kan de intensiteit hiervan aanpassen.

Het geluid van de stereo speakers is goed maar zet je hem voluit, dan is het wat minder vol en te 'pitchy' naar mijn smaak met muziek. We hebben het nog steeds over een smartphone dus wat kan je verwachten. Bij het kijken van films kan je Dolby Atmos aanzetten en dit zorgt er wel voor dat je een wat vollere ervaring hebt, maar alsnog vind ik de applicatie hiervan op een smartphone niet helemaal de moeite waard want je kan niet echt een hele ruimte vullen met smartphone geluid en dat is wat Dolby Atmos zou moeten doen.
Geluid bij bellen
Ik heb vragen gekregen over het geluid bij bellen dus daarom even een kleine losse alinea erover. Persoonlijk heb ik geen enkele problemen gehad bij bellen met de Xperia 5II. Zowel inkomend als uitgaand en via WiFi of 4G, allemaal geen problemen. Ik had toen geen toegang tot 5G dus dat heb ik niet kunnen testen, verder geen problemen. Als tip raad ik wel aan de luidsprekerfunctie niet in het openbaar te gebruiken. Ten eerste aangezien het niet echt netjes is naar je omgeving maar ten tweede ook omdat jij de persoon aan de andere kant goed hoort maar de andere kant jou en heel veel omgevingsgeluiden hoort.
Batterij en software
De Xperia 5II heeft een 4000 mAh batterij die volledig opgeladen in iets minder dan 2 uur, 1:52 om precies te zijn. Heb je ongeveer een half uur, dan zal je je telefoon bijna halfvol kunnen opladen waarmee je over het algemeen makkelijk het eind van de dag haalt. In mijn geval haalde ik makkelijk 1 hele dag en op sommige dagen zelfs 2 volle dagen. Natuurlijk hangt dit ook af van het gebruik van welke apps, als ik ging editen liep mijn telefoon natuurlijk sneller leeg en dan haalde ik enkel het einde van de dag. Andere dagen als ik op werk zat en niet veel aan mijn telefoon kwam haalde ik het einde van 2 dag net.

Natuurlijk komt dit door de combinatie met het scherm maar ook zeker door het gebruik van de Snapdragon 865 processor. Er zit verder een simpele Android 10 skin op de Xperia 5II, tegen de tijd van dit schrijven is de update naar Android 11 trouwens al beschikbaar. De Sony skin geeft niet bijzonder veel extra’s in eerste opzicht. Bij het opstarten zie je een klein doorzichtig verticaal balkje aan de rechterkant van je scherm waar je op kan klikken. Hier kan je een snelmenu instellen. Je kan dit balkje omhoog en slepen, zelfs naar de andere kant van het scherm of op het scherm. Laat je hem op het scherm los dan wordt het een doorzichtig app lade icoontje. Persoonlijk vond ik hem niet heel erg handig want het duurde vaak 3 tot 4 keer voor hij reageerde als ik erop tikte.
Je kan ook 2 apps tegelijkertijd gebruiken wat natuurlijk een handige feature is maar het is niet bij alle apps mogelijk wat dan weer jammer is. Hopelijk wordt het aanbod van apps waarbij dit mogelijk is snel uitgebreid.
Camera
En dan natuurlijk de geweldige camera's. We hebben het over 3 Carl Zeiss camera lenzen van 12MP aan de achterkant en een 8MP selfie camera aan de voorkant.
Carl Zeiss lenzen
Er zitten een standaard camera, een 124 graden breedhoek camera en een macro camera op de Xperia 5II. De foto’s die ermee te maken zijn, zijn heel mooi en scherp maar naar mijn persoonlijke smaak, iets te verzadigd als je ze naast foto’s van andere telefoons houdt. De breedhoek camera maakt goede foto’s die ook ingezoomd nog detail bevatten en ik was nooit fan van een macro camera maar ik merk dat ik met de Xperia 5II toch wat vaker dichterbij kwam om details vast te leggen en dit lukte met de macro camera erg goed.

Het opnemen van video’s gaat met de achter camera’s tot 4K en 120FPS maar de laatste is enkel via de Pro Apps te gebruiken. De standaard camera app schiet 4K 60FPS maximaal. Geluid van de interne microfoon is goed, stabilisatie daarentegen is op 4K slecht. Op 1080 FHD is dit een stuk beter.

Overdag zijn foto’s en video's die met deze camera gemaakt worden echt prachtig, vooral video is erg mooi (als je hem stil genoeg houdt in 4K) maar ik moet zeggen dat de telefoon achterblijft in de avond en nacht. Als je de gewone camera app blijft gebruiken ga je geen mooie shots kunnen maken, de nachtmodus is erg slap en ik moest meerdere keren tot 4x toe een foto in nacht modus maken om een niet bewogen beeld als eindresultaat te hebben. Stap je over naar het gebruiken van de Cinema Pro app voor video of de Photo Pro app voor foto, dan kan je ‘s avonds de mooiste shots maken.

Als je gewend bent met een DSLR camera te werken, dan zullen de instellingen je erg bekend voorkomen en heb je dus bijna een volledige DSLR camera ervaring ten alle tijde bij je. Je kan alles aanpassen van witbalans tot focus en sluitersnelheid. Als je het zou kunnen veranderen, dan kan je dat met deze camera apps. Daarom is dit naar mijn mening echt de telefoon voor een beginnend fotograaf/videomaker die serieus is en/of wil overstappen naar een DSLR.
Selfie camera
Je kan aardige selfies maken en de portret modus is 3 keer te veranderen in intensiteit van de achtergrondvervaging. Je kan je gezicht door een ‘beautify’ filter gooien zodat het er egaler uitziet maar ook zonder dit komen de foto’s er goed uit.

Video kan je opnemen tot 1080p en de beelden hiervan zien er goed uit. Stabilisatie is ook in orde op deze stand dus voor vloggen is dit ook zeker een optie.

Hier links naar mijn camera video's:
dag https://youtu.be/3PZ7Txs8uUg
nacht https://youtu.be/UvFuIbc0J1A
De Xperia 5II heeft een prachtig simpel design, batterijgebruik is goed en de software voegt dan wel niet veel toe maar is wel snel. Als je op zoek bent naar een goede niet al te grote telefoon waarmee je altijd mooie foto’s kan maken zonder moeite te doen, dan is dit niet de telefoon voor jou want ‘s avonds moet je echt gebruik leren maken van de Pro apps. Dit is ook de reden dat ik de telefoon toch heb weggedaan want voor mij is de camera onder alle omstandigheden erg belangrijk.

Ben je op zoek naar een mooie telefoon die snel reageert met een geweldig scherm en processor waardoor je van entertainment kan genieten en games kan spelen als de beste, waarbij de camera een leuk extraatje is, dan kan dit zomaar de telefoon zijn voor jou!

Heb jij ook een Sony Xperia 5 II Zwart?

Goede review! Ik heb nog wel een vraagje. Ik ben erg benieuwd naar hoe de knoppen aanvoelen en klikken. Mijn ervaring met sony telefoons was dat de knoppen was sponzig aanvoelen.