Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B Review

freeco 15 maart 2021, laatste update op 16 maart 2021, 522 views Product gekocht

Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B

Goeie bang for buck dual channel DDR4 kit. Ideaal om te combineren met een Ryzen 2 of Ryzen 3 desktop.

Pluspunten

• Goeie prijs/kwaliteit
  • Stabiel

Minpunten

• sommige timings hoger dan duurdere kits

Stabiliteit Score: 5
Ik zocht een 2x16GB DDR4 3600MHz kit met CL16 en vond deze vriendelijk geprijsde set.
Deze vervangen 2x 8GB DDR4 3600MHz CL18 Corsair Vengeance kit in m'n Zen 2 build.

Volgens Thaiphoon Burner heeft de kit Micron B-die chips. 8x 2GB in single rank.

Ik had bij aanschaf al direct de bedoeling om de kit lichtjes te overclocken.
DRAM Calculator for Ryzen bood trouwens geen hulp. Die gaf 'not supported' weer na ingeven van de nodige input. Dus dan maar zelf wat timings uitproberen...

3200MHz, met verder alles auto:
Wordt je niet super blij van natuurlijk... Maar je hoort het ook niet op deze instellingen te draaien.

3600MHz XMP: CL16-18-18-38
Primaire timings zijn relatief strak (beter dan mijn vorige Corsair kit), maar de rest kan duidelijk beter.
Hiervoor werd automatisch het RAM voltage verhoogd naar 1.35V, en moest ik trouwens ook de SOC Voltage verlagen naar 1.0125V. Anders komt de Infinity Fabric niet stabiel boven de 3200MHz.

3600MHz met manuele tweaks van primaire, secundaire en tertiaire timings:
CL14-15-15-29 is toch een mooi resultaat! Kits die dit 'officieel' ondersteunen kosten een pak meer.
Hiervoor moest het RAM Voltage nog ietsje opgekrikt worden naar 1.38V. Niks spectaculairs dus...
Mogelijk kunnen sommige timings nóg strakker, maar ik heb niet alles tot op het uiterste geprobeerd.

Stabiliteit is geverifieerd met TestMem5: 3 cycles van 'Extreme' profile, 4 cycles in Memtest86 en ruim 2 uur Prime95 met Large FFTs.
Alle tests werden zonder fouten doorlopen.

ps: you're mileage may vary :+

Heb jij ook een Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B?

Bedankt voor je review! Zeker in deze tijd blijven het betaalbare plankjes. Lekkere bang for buck!