LG OLED55C16LA Zwart

LG OLED55C16LA Zwart Review

Petje72 14 maart 2021, laatste update op 15 juni 2021, 9.508 views Product gekocht

LG OLED55C16LA Zwart

Super TV vooral voor gaming en films. Beeld is kanon, geluid wat minder.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Bouw is zeer solide
  • Menu besturing is vlot en uitgebreid
  • Perfect voor gaming PS5/XBX

Minpunten

• Geluid is minder, wat "blikkerig"
  • Geen ingebouwde Chromecast

Ik was op zoek naar een TV voor mijn (next gen) consoles, Sony PS5 en Xbox Series X, ging voor de minimale opties: 4K, 120Hz, VRR, HDMI 2.1. Formaat 55 inch omdat deze perfect past op de plek waar ik heb wil hebben: de gameroom. Knoop doorgehakt en een LG 55CX 6LA bestelt bij Hofma via hun website, betaalt, orderbevestiging ontvangen en track&trace: ging allemaal soepel. De dag na mijn order word ik gebeld door Hofma: u heeft een LG CX besteld en we krijgen morgen de LG C1 binnen, zou u willen upgraden? Dat is heeel netjes dat ze daarvoor bellen, komplimenten. Fijn gesprek waarin Hofma de vernieuwingen aangaf t.o.v. de CX en boden een zeer nette meerprijs aan. Ik ging akkoord, betaallink via de mail voor de meerprijs en de dag erna zou de C1 verstuurd worden. Nu heb ik het nieuwste/2021 model LG en kan ik er jaren mee vooruit! Ik ben nog steeds onder de indruk van de service van Hofma. TV werd netjes volgens afspraak geleverd.

Wow wat een doos ! Ding naar binnen getild, ja ja het wordt geadviseerd het met 2 personen te doen maar ik heb vroeger veel spinazie gegeten. TV is netjes ingepakt, degelijk piepschuim en een foamzak over de TV om het scherm te beschermen. Op het scherm zat ook nog een plastic foilie ter bescherming dat er ook makkelijk af ging zonder plakresten achter te laten.

TV aan een wandbeugel gehangen en aangezet. Eerste setup doorloop je makkelijk en de afstandsbedieing ligt fijn in de hang en alles is makkelijk te bedienen. Er zit een bewegingssensor in de afstandsbediening dus point en click en dat werkt wonderbaarlijk handig. Standaard instellingen bekeken en niets aan gewijzigd. Ik heb geen kabel of setupbox voor TV aangesloten, bij aanzetten van de TV komt een melding dat er geen Signal is. Logisch want die is niet aangesloten maar die melding komt elke keer terug als je TV aanzet. Ik heb nog niet gevonden hoe ik die weg krijg. Als ik op de Homeknop druk dan gaat de melding weg en zit je gewoon in het Home menu. Op de afstandsbediening standaard knappen voor o.a. Netflix en Disney, heb ik beide abonnement van, dus dat is wel handig. Klik en je zit meteen in de app die super vlot reageert en vlot door de menu's etc heen beweegt.

Klein gemis: geen ingebouwde Chromecast, die had ik eerlijk gezegd wel verwacht. Maar ik heb er nog eentje liggen en op HDMI aangesloten en USB (die zitten er ook genoeg op)

Google Home Assistent zit er ook op maar is niet beschikbaar. Beetje vreemd, moet ik nog verder uitzoeken. Land heb ik op NL ingesteld en spraak/menu's op Engels.. misschien is het die combi dat het niet werkt.

Gimmick: de TV herkende mijn Philips Hue, na deze gekoppeld te hebben kan ik via de TV mijn lampen bedienen 8)7 leuke gimmick maar het nut ontgaat me.

Bedieningsgemak/menu's: 9 out of 10

Toen de Xbox Series X aangezet, deze werd automatisch herkend en hij benoemt zelf de HDMI poort naar de Xbox. Recht boven in beeld komt even een popup met HDR logo, wel nice. Xbox ziet ook vanzelf dat er een 4K 120Hz TV is aangesloten en ik start een game op Assassin's Creed Valhalla, man man, wat een beeld ! geweldig, scherp, kleuren springen er echt uit en niet te! zwart is zwart. Ook snelle bewegingen, kleurwisselingen alles gaat soepel en naadloos, geen gestotter of artifacts (blokjes). Ik ben echt onder de indruk.

Wat fragmenten uit 4K films en series bekeken, Star Wars, Spongebob, Guadrians of the Galaxy, Our planet, The Crown, Stranger Things. Allemaal geweldig beeld, lastig om te beschrijven en niet weer in herhaling te vallen of kleuren etc maar het is echt het beste dat ik ooit gezien heb.

De kijkhoek is subliem, zelfs bij 100 graden of meer is het beeld nog zeer goed te bekijken en geen wazigheden of reflectie. Het scherm heeft overigens bijna tot geen last van recflectie van zon- of daglicht, dat heb ik wel eens anders gezien.

Beeld: 10 out of 10

Als laatste het geluid van de TV, dat is gewoon kak. Zeker met de 3D audio optie is het geluid heel hol en wat schel. Midden en laag tonen zijn ver te zoeken. Kleine kanttekening, ik heb Tinnitus (continue hoge piep) en bepaalde hoge tonen komen bij mij wat "harder" binnen. Persoonlijk is het geluid voor mij niet om aan te horen. Maar een soundbar of home cinema set lost dat op. Nu heb ik via de optical out een (10 jaar) oude surround set aangesloten en zo redelijk geluid. Via optical wordt er ook geen fatsoen midden en laag doorgegeven. Wel een goede optie van de TV is dat je kan kiezen geluid via Optical + TV. Fatsoenlijke home cinema set met HDMI 2.1 is onderweg die ik straks op de HDMI 2 (e)Arc kan aansluiten dan ben ik ook happy qua geluid.

Geluid: 4 6 out of 10

Een dag nadat de C1 binnen was gekomen kwam de PS5 binnen die aangesloten en werkt ook perfect, automatisch herkent door de TV en andersom ook. Beeld net zo super als op de XBOX. Doordat de PS5 zo lomp groot is paste hij niet onder de TV dus heb ik de TV van de beugel af gehaald, de voet gemonteerd en op een kast/bureau gezet. Hier staat ie beter.

Heel verhaal, wellicht niet mega technisch maar ik heb gewoon mijn ervaring/beleving van de TV hier geplaatst. Zoals ik hem in het dagelijks leven bekijk en gebruik. Films kijken en vooral gamen.

------------------

Update 15 juni 2021

Het geluid een tijdje terug geupdate omdat ik ook wilde genieten van Dolby (Atmos). De Sony HT-SS100 opgeruimd en deze vervangen voor :

Denon AVR-X1600H
Teufel Consono 35 Mk3 (Zwart)
Teufel Reflekt (Zwart)

en een Nvidia Shield TV Pro 16GB erbij voor streamen.

De surround is een 5.1.2 setup en het geluid is fenomenaal. 4K films met Atmos speel ik af via de Shield via Plex omdat de LG dit niet trekt. Je zal denken, huh? Plex app op de LG trekt geen 4K + Atmos geluid? nee, bij veel films gaat het fout en begint het te hakkelen en stotteren, dat komt omdat de LG maar een 100Mbit netwerkpoort heeft en die trekt het dan soms niet. Ik heb het niet via Wifi 5G geprobeerd. Maar via de Shield gaat het perfect.

Als ik Netflix kijk via de app op de LG gaat 4K met Atmos wel vloeiend, ik vermoed dat de Netflix app wat downscaled als het merkt dat de bandbreedte van de stream het niet trekt. Maar dat is een aanname omdat ik niet weet hoe ik dat kan meten/monitoren. Disney+ app op de LG gaat ook lekker met 4K + Atmos.

Waar ik wel even mee heb moeten puzzelen is de HDMI-poort-settings van de TV in combi met de Denon en Shield. Ik had de Shield op CEC staan, Denon is via eARC op eARC (HDMI 2) van deTV aangesloten. PS5 zit op HDMI 1 van de LG, XBOX op de HDMI 3 van LG. Als ik wilde gamen zette ik via de controller de PS5 aan, PS5 springt aan (lees uit standby), TV springt aan (lees uit standby), Denon springt aan (lees uit standby). TV gaat netjes naar HDMI 1 voor de PS5 maar omdat Denon aangaat ziet de Shield dat , die wordt wakker en TV springt dan op HDMI 2 en zie je het beeld van de Shield. Dan moest ik weer via de afstandsbediening van de TV hem op HDMI 1 zetten om het beeld van de PS5 te krijgen. Maar je kan op de LG netjes de gedragingen van de HDMI instellingen, als ook op de Shield, dus nu staat alles goed ingesteld en kijg ik netjes de HDMI poort op de LG van het apparaat dat ik aan zet en springen niet alle aangesloten apparaten aan als ik er 1 aanzet/activeer.

Beeld van de LG blijft super. Onlangs Ratchet & Clank: Rift Apart op de PS5 gespeeld, boh, kleuren knallen er zo mooi uit op deze TV, in combi met het zwarte zwart: visueel spectakel. Genieten.

Heb jij ook een LG OLED55C16LA Zwart?

Betreft je minpunten:

* De TV is meer gemaakt om er een Soundbar bij te kopen. Als je betere audio kwaliteit verwacht, dan moet je een ander model kopen. Lees je eens in op eARC
* Ik vind het juist goed dat er geen Chromecast is ingebouwd. Wat als over 2j een Ultra 4K 120Hz Chromecast uitkomt? Dan gaan we die toch kopen en de interne niet gebruiken. En het zal vast ook wel te maken hebben met wat copyright zaken

In verglijking met de vorige generaties van deze TV is deze idd uitermate geschikt voor de nieuwere consoles, want deze TV heeft nu 4x HDMI 2.1 poorten met ondersteuning voor 120 Hz!
Dat is het maximaal haalbare van zo'n apparaat. Tweakers zal binnenkort een review plaatsen, en ik verwacht dat ze uitgebreid zullen kletsen over deze functionaliteit.

Ps. je hebt wel echt een .geek kamer, leuk om te zien!

[Reactie gewijzigd door kevinr1 op 15 maart 2021 11:02]

* Dat je voor dit soort TV's een soundbar dient te kopen/aansluiten dat snap ik als je echt goed geluid wil. Maar ik verwacht wel iets van de kwaliteit van het geluid, in die zin, dat het gewoon goed genoeg is om aan te horen. Ik, misschien persoonlijk, vind het echt niet om aan te horen, zo hol en totaal geen midden of laag. Misschien wel goed om 4 out of 10 te nuanceren naar 6 out of 10 omdat mensen met een "normaal" gehoor het misschien redelijk tot goed vinden klinken. Mijn vrouw vind het geluid wel aardig maar ook wat hol/leeg klinken.

* Google assistant zit wel in de TV dus ik dacht waarom dan geen chromecast? eerlijk gezegd gebruik ik alleen de chrom cast om Ziggo TV te streamen, de rest (Netflix, Disney+) zit al in de TV gebakken en werkt super. Maar vind ik het een klein minpuntje.

Ps. .geek kamer: thanks
Maar wat zijn die vernieuwingen dan? Als ik de specs vergelijk in de pricewatch is deze hetzelfde als de CX, of lees ik er nu overheen? Verder een prima gebruikersverhaal hoor.

edit: ok, tnx :)

[Reactie gewijzigd door jeroen_loeffen op 18 maart 2021 19:39]

Meeste features zijn het zelfde. Een verschil is:
C1: α9 Gen 4 AI Processor 4K
CX: α9 Gen 3 AI Processor 4K

C1: Stadia Cloud Gaming (na firmware upgrade)
CX: geen Stadia Cloud Gaming

Het belangrijkste verschil is de processor, dat zou toch wel een stuk schelen qua performance en ook voor de toekomst zou je wat langer mee kunnen, deze zal wat langer gesupport blijven qua updates.

[Reactie gewijzigd door Petje72 op 18 maart 2021 16:29]

En hoe zit het met de input lag? Ik zat tot nu toe met name te kijken naar de 9 of de CX series, met name voor gaming.

Even ter zijde: Ik vind persoonlijk Google Stadia geen pluspunt of meerwaarde. Leuk voor de mensen die er interesse in hebben, maar het is in algemene zin niet iets dat ik op de lijst zou zetten met voordelen. Het is sowieso nog maar de vraag hoe lang Stadia ondersteund blijft door Google zelf, hun geschiedenis kennende... ;)
Betreft Google Stadia; Jeroen vroeg om verschillen, die heb ik genoemd, hoefd niet perse een pluspunt te zijn, dat is voor iedereen verschillend natuurlijk.

Inputlag met gaming, die ik heb tot nu niet ervaren. Verschillende games gespeeld, Dirt5, WRC9, F1 2020 op de PS5 en Walhalla en Cyberpunk op de XBX:geen lags ervaren of gezien alles super vloeiend en smooth. Ik heb geen vergelijk met de CX omdat ik die niet heb gezien of ervaren maar op basis van de specs van LG zelf zou ik daar geen verschil in verwachten CX<->C1.

Mijn review is geschreven puur gebruikers ervaring. Wellicht dat Tweakers de C1 nog eens onderwerpt aan technische metingen, dan heb je een cijfermatig vergelijk.
Ah, okay. Dacht dat je het zelf als pluspunt bedoelde, bij de verschillen tussen het oude en dit nieuwe model. Blame it on Monday, ben even niet zo scherp, my bad. ;)

Wat betreft de rest: ik heb eerlijk gezegd liever de mening van een echte gebruiker, dan die van een techneut of professionele reviewer, omdat ik zelf ook gewoon een alledaagse gebruiker ben, dus ik heb geen interesse in benchmarks en dergelijke, maar ik wil wel weten hoe het speelt/voelt/overkomt in dagelijks gebruik, en dan is een mede-Tweaker/gamer in de meeste gevallen toch de beste bron.
Ik heb een weekje op een 48CX gespeeld met een Xbox one S waaronder AC2, RDR2 en Forza Motorsport. Heb geen enkele keer het gevoel gehad dat de tv "traag" reageerde. Ik was dan ook aan het uitkijken voor hetzelfde model, maar heb de 48C1 gekocht (1318€ in promotie).

Heb nu een 30 tal uren zitten gamen deze week op de Xbox & C1 en nog steeds geen opmerkingen qua inputlag. Sound kan inderdaad beter & I love the remote control. Ik vind het zalig hoe je in een volledig verduisterde kamer niet de rand van de tv opmerkt bij donkere (zwarte) beelden.

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door Woesaka op 25 maart 2021 14:54]

Bedankt voor deze aanvulling, ik ga het zeker meenemen, al zal de prijs voor mij iets hoger uitvallen, aangezien ik alleen kijk naar 55" TV's.
Uitstekende service van Hofma inderdaad!
Had zelf een LGCX 48 inch besteld en werd de dag erna ook gebeld dat deze niet leverbaar was maar ik wel kon upgraden naar een LG C1 48 Inch.
Geen minuut spijt van gehad super tv!
Is dit nog gelukt om werkzaam te krijgen. Ondanks dat ik zelf alles op Engels heb gezet komt de tv wel in Google home te staan, maar aansturen lukt niet.
Ik heb het helaas nog niet aan de gang gekregen. Heb hetzelfde gedaan : alles op Engels, maar dan kan je niets bedienen via Google Home. Het lijkt me in de software van de LG te zitten, dat het simpelweg in NL nog niet ondersteund wordt. Eerlijk gezegd vind ik het ook niet zo spannend, doe nu gewoon alles met de afstandsbediening :)
Beetje vreemde opmerking over Optical Out. Hoezo geen fatsoenlijk midden en laag ? Het is gewoon digitaal. Ik heb hier mijn nieuwe C1 via Optical aangesloten op 20 jaar oude 5.1 set en klinkt prima. Ok, de LG geeft geen DTS door, maar doet dat over eARC ook niet.
klopt, optical out is digitaal dus geeft geluid van TV 1 op 1 door aan het apparaat dat je er aan koppelt. Dan zal het aan mijn oude audioset hebben gelegen en daarbij is geluid ervaren ook persoonlijk.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.